Maxpuls med åldern

• Trådstartare Trådstartare KSA
  • Start datum Start datum
Maxpuls med åldern
Jag gick inte över 200 som Max (coopertest Bosön) som 19-åring. Stannade vid 195 när jag flög av löpbandet. Idag, som 53-åring loggar jag 192 på SS MTB via H10 puls and. Hur fan hänger det ihop?

Maxpuls med åldern
När man får "spikar" på lopp, är det ofta _interferens_ med andra utövare.
Säkraste att göra max-pulstest på egen hand, man får ta fram pannbenet, för det gör ont.
Max-pulsen ökar _aldrig_ med stigande ålder punkt. -> har man egna tester som säger annat, har testerna utförts felaktigt.
Hur funkar det med interferens på löpband på lopp? Är det signalen från bandet till klockan som blir störd?

Maxpuls med åldern
Jag gick inte över 200 som Max (coopertest Bosön) som 19-åring. Stannade vid 195 när jag flög av löpbandet. Idag, som 53-åring loggar jag 192 på SS MTB via H10 puls and. Hur fan hänger det ihop?
Max-puls är grenspecifik, så mycket som ± 5, tuff MTB bör vara klart högre än löpning.
Längdåkning(skidor) ger klart högre max-puls än löpning. (många aktiva muskler > högre puls)
Mycket bra med 192 puls, förutsätter att du tränat större/hela tiden sedan då.
H10:an ska/har mycket bra noggrannhet typ 99.6%
Kör själv Polar med H10, och den funkar kanon. Några gånger har jag dock fått interferens spik på lopp.

Maxpuls med åldern
Hur funkar det med interferens på löpband på lopp? Är det signalen från bandet till klockan som blir störd?
Det finns många anledningar till interferens som ger spikar.
* dina egna pacemaker-celler/sinusknutan, kan ibland själva ge "extra" signaler, som inte "utförs" mekaniskt av hjärtat.(är normalt inget att oroa sig för, är ganska vanligt)
* statisk eller elektrisk störning från elledningar/tågräls/armaturer/mm, både på pulsband/överföring/klocka
* andra personers överföringar(blåtand/ant+) kan matcha din kanal, så du får in annans data, en kort stund

Upplever du ofta spikar, så är det nog lämpligt att be vården om ett test, för att utreda.

Maxpuls med åldern
Max-puls är grenspecifik, så mycket som ± 5, tuff MTB bör vara klart högre än löpning.
Längdåkning(skidor) ger klart högre max-puls än löpning. (många aktiva muskler > högre puls)
Kör själv Polar med H10, och den funkar kanon. Några gånger har jag dock fått interferens spik på lopp.
Jo men åldern -35? år borde ju ha sänkt pumpfrekvensen.

Maxpuls med åldern
Min teori är om man tränar mycket som ung så blir hjärtvolymen större. På äldre dar så går hjärtvolymen ned och hjärtat får lägre blodtransport per slag, så även om man har liknande puls pumpas mindre blodvolym.

Maxpuls med åldern
Då körde vi på ett eleverat löpband tills benen inte längre bar och man flög av bandet med gasmask och allt. Numera vrålar pulsen iväg uppför Hellas knallar på enpetaren. Har även gått över 190 på lvg när det gasas ordentligt. Oftast tidigt på säsongen eller efter sjukdom när flåset är sämre än benen. I form får jag jobba häcken av mig för lite tröskel.

Tillbaka
Topp