Höjdskräck
Aktiv medlem
Maxpuls med åldern
Skulle ha skrivit maxpulsen och inte pulsen.Nej, den varierar mycket. Som högst när man är på IKEA en lönehelg.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skulle ha skrivit maxpulsen och inte pulsen.Nej, den varierar mycket. Som högst när man är på IKEA en lönehelg.
Så det var ren slöhet av mig att jag i samma idrott har högre naxpuls trettio år senare. Så om jag bara hade tagit i så teorin stämt hade jag deltagit i OS-finaler på 10 000 meter.
Om man räknar lågt, 0,7-0,8 slag lägre maxpuls / år så har du tränat upp din maxpuls ca 30 bpm, starkt jobbat?Jo, för Polar och Garmins pulsband och enheter är som att hantera ett analogt oscilloskop.
Så jag tog nog i dåligt. Borde vunnit Lidingöloppet om jag inte legat så långt från maxpuls. Eller så har teorin luckor.
Jag har svårt att hitta tröskelpuls, både LT1 och LT2. Dessutom verkar de röra sig med formen.
Det är en av poängerna med att träna baserat på pulsen. Pulsen ändrar sig beroende på form och annat som tex begynnande sjukdom. Till skillnad mot att träna baserat på effekt.Jag har svårt att hitta tröskelpuls, både LT1 och LT2. Dessutom verkar de röra sig med formen.
Jag kan köra länge på ca 75 % av max HR. Vid högre belastning tenderar pulsen att stiga linjärt.
Om jag ska köra norska fyror så hårt jag kan stiger pulsen gärna till 98% av HRmax.'Norska intervaller' var ju definierat utifrån maxpuls i vilket pulsintervall man skulle ligga, men jag antar att man skulle kunna översätta det till laktattröskel istället??
Men skulle man köra dom så hårt man kan? Var det inte nån % av max? Så man inte skulle ta ut sig för mycket.Om jag ska köra norska fyror så hårt jag kan stiger pulsen gärna till 98% av HRmax.
90 % av max har jag hört. Personligen känns det rimligt för mig, kan nå det på kanske 70-90 sekunder, sen hålla upp till ca 4 min totaltid och sen köra 4 sådana. Sen om det är optimalt på något sätt har jag ingen aning om men känns som ett ganska rimligt pass iaf.Men skulle man köra dom så hårt man kan? Var det inte nån % av max? Så man inte skulle ta ut sig för mycket.
Min källa är ett dunkelt minne av en suddig kopia på en tidningsartikel från 00-talet nån gång, så jag kan ha fel...
Missade den. Å andra sidan är ju 4x4 kategoriserad som VO2Max och då behöver man ju ventilera ur i alla fall. 90% försöker jag hålla när jag kör tröskel.Men skulle man köra dom så hårt man kan? Var det inte nån % av max? Så man inte skulle ta ut sig för mycket.
Min källa är ett dunkelt minne av en suddig kopia på en tidningsartikel från 00-talet nån gång, så jag kan ha fel...
Så har jag fattat det med. Sen kan man ju fundera på om t.ex 90% maxpuls är ett bra riktvärde? 95% är ju t.ex förmodligen ganska mycket mer krävande och kanske leder till mindre tid.I syfte att driva VO2 bör intervallen vara på så hög effekt du kan, förutsatt att du klarar av att hålla effekten i fyra minuter, och klarar av att bibehålla effekten över fyra intervaller på samma nivå.
Det i sin tur innebär att man ofta tycker att första "ändå kändes helt okej" för att sen gradvis bli vidrigare :)
Poängen är så lång tid som möjligt på så hög puls som möjligt.
Om man sen når det genom t.ex. hard start där man kör extra tungt minut ett och sen ngt lägre resterande tre, 30/15, 40/20 eller konstant effekt verkar spela mindre roll.
Sen bör man försöka hålla vilan mellan fyrorna nånstans runt 2-4 minuter men börjar man behöva lägga längre tid emellan så kör man för hårt.
Ang "klockan säger x men jag tycker det ärkonstigtoväntat värde": jag hoppas att fler skulle mäta själva lite lätt när klockan säger något man själv har svårt att tro på. Mät pulsen på halsen i 15 sekunder och få ett hum om den sanna pulsen är 160 eller 180 eller 210, den noggrannheten får man lätt till. Sen kan man bedömma om klockan verkar mäta ungefär rätt eller knasigt där och då. Har man en klocka med sekunder, en hand och en hals så har man allt man behöver ?
Ähh, prova?Vilken syn jag fick framför mig.?
När pulsklockan visar 200 i puls då ska jag för att se om den stämmer ha två fingrar på halsen samtidigt ha en hand på ett vingligt styre sen hålla blicken på vägen samtidigt så ska jag kika på en klocka som jag har på nån av handlederna.
Rena cirkusnumret.?
Stannar jag och mäter så är det redan för sent för pulsen hinner ju sjunka 40 slag inom första minuten
Jag får lita enbart på klockan.?
Måndagsskämt?Mät pulsen på halsen i 15 sekunder och få ett hum om den sanna pulsen är 160 eller 180 eller 210, den noggrannheten får man lätt till. Sen kan man bedömma om klockan verkar mäta ungefär rätt eller knasigt där och då.
Du gör matematiken lite knasigt, man räknar inte i en sekund, man räknar i 15.. Räknar man fel på säg tom. 2 slag på dessa 15 sekunder så blir det 8 slag fel i puls (som mäts på 60 sekunder), vilket jag tycker är tillräckligt för att märka om pulsen är "160, 180 eller 210". Dvs när klockan säger 210, är det en blip, eller är jag en ovanlig person? Med tanke på konsekvenserna för dina pulszoner om du använder din uppmätta maxpuls, och du tror den är 210 när den är 180, så tycker jag personligen att det är värt att ta reda på vad som stämmer.Måndagsskämt?
160/60=2,7 slag/sekund
210/60=3,5 slag/sekund
Sannolikheten att personen räknar mycket fel även om pulsen är konstant under 15 sekunder är hög.
Jag kan fortfarande komma upp i över 205 i puls och drygt tio år äldre än dig. Har du riktigt pulsband kan du mycket väl ha några slag högre, min äldre klocka hade svårt att få med riktiga peakarna jämfört med ett band. Klockorna har säkert blivit bättre sen Fenix 5. Har rätt bra koll på min träning sedan 15 års ålder och min maxpuls minskar med ca ett halvt slag per år. Maxpuls är högst individuellt.Jag vet inte om jag borde uppsöka vård men en hård zwiftrunda med 110% effort sista 2 minuterna leder till en maxpuls på 205 enligt apple watch, kan mycket väl stämma då andra men ofta har indikerat på att jag kan gå upp väldigt högt i puls.
Jag är 26, kille, ute och går varje dag, ganska låg FTP och medioker VO2Max
När jag sover kan jag komma nedåt 47 i puls.
Jag är med andra ord långt utanför 220-ålder, jag är ju trots allt inte 15 år längre haha..
Mät på trainer, eller ha en cykeldator framför dig du kan se under färd? Tanken är inte att det ska vara exakt, men man kan få fram om pulsmätaren är rimlig eller inte vid just det tillfället.Vilken syn jag fick framför mig.?
När pulsklockan visar 200 i puls då ska jag för att se om den stämmer ha två fingrar på halsen samtidigt ha en hand på ett vingligt styre sen hålla blicken på vägen samtidigt så ska jag kika på en klocka som jag har på nån av handlederna.
Rena cirkusnumret.?
Stannar jag och mäter så är det redan för sent för pulsen hinner ju sjunka 40 slag inom första minuten
Jag får lita enbart på klockan.?
Samma här.Jag har svårt att hitta tröskelpuls, både LT1 och LT2. Dessutom verkar de röra sig med formen.
Jag kan köra länge på ca 75 % av max HR. Vid högre belastning tenderar pulsen att stiga linjärt.
Hej! Jag är 67 år och har en maxpuls på193 (tränat styrka i 38 år). Började cykla 2019 MTB och senare även landsväg. Var ute på en kortare landsvägstur i dag där pulsen första 50 minuterna inte var under 170 någon gång, högsta värdet under en klättring var 181. 170 är på gränsen till pulszon 5. Har förstått att hjärtfrekvens inte ska spela någon roll men är det nån som har större kunskaper om detta så tar jag gärna del av det.Vet ärligt talat inte var jag legat där i mina yngre år.
Men efter att införskaffat en kickr core samt en wahoo heart rate monitor och kört ett stenhårt pass kom jag upp i 182bpm. Är det bra?
Är dock 57bast då ska man tydligen räkna av åldern från 220. Vilket blir max163bpm! Kan det verkligen stämma? För otränade möjligen.
För övrigt rätt hyfsat vältränad med ftp240w vilopuls 54, 179cm och 74kg.
Cyklat hela livet mer eller mindre seriöst, samt fjällvandrat varje år hela mitt vuxna liv. Lite märks det uppför att pumpen inte orkar lika mycket, samt krävs mer tid för återhämtning efteråt. Inte lätt att bli gammal! Går det att öka maxpulsen med träning?
Vet ärligt talat inte var jag legat där i mina yngre år.
Men efter att införskaffat en kickr core samt en wahoo heart rate monitor och kört ett stenhårt pass kom jag upp i 182bpm. Är det bra?
Är dock 57bast då ska man tydligen räkna av åldern från 220. Vilket blir max163bpm! Kan det verkligen stämma? För otränade möjligen.
Cyklat hela livet mer eller mindre seriöst, samt fjällvandrat varje år hela mitt vuxna liv. Lite märks det uppför att pumpen inte orkar lika mycket, samt krävs mer tid för återhämtning efteråt. Inte lätt att bli gammal! Går det att öka maxpulsen med träning?
Har du en maxpuls på 193 så låter det inte orimligt att du kan ligga över 170 i puls en knapp timma. Om högsta värdet var 181 under klättringen så nådde du aldrig maxpulsen. Lite oklart om det var frågan. Om frågan är hur du kan förbättra din kondition så är intervallträning svaret. Och är frågan hur kan jag orka med med intervallträning så är mängdträning svaret (Nils Van Der Pool lär har publicerat ett mainifest efter sin karriär som säger detta)Hej! Jag är 67 år och har en maxpuls på193 (tränat styrka i 38 år). Började cykla 2019 MTB och senare även landsväg. Var ute på en kortare landsvägstur i dag där pulsen första 50 minuterna inte var under 170 någon gång, högsta värdet under en klättring var 181. 170 är på gränsen till pulszon 5. Har förstått att hjärtfrekvens inte ska spela någon roll men är det nån som har större kunskaper om detta så tar jag gärna del av det.
Det finns inga bra sätt att ta fram den egna maxpulsen. 220 minus ålder gäller "ungefär på en population".Vet ärligt talat inte var jag legat där i mina yngre år.
Träning ökar inte maxpulsen, däremot är 220-åldern absolut inget som gäller för alla då det är väldigt genetisktVet ärligt talat inte var jag legat där i mina yngre år.
Jag körde skiten ur mig på Zwift förra veckan. Maxade 153. Är 43 år gammal och tänkte att det var något fel på pulsbandet, till dess jag kom på att jag börjat medicinera mot högt blodtryck.När jag var mellan 24 och 30 år stämde 220 - ålder bra på mig. Hade en puls på 190-196 då jag körde intervaller om 4 minuter på Monarken i klubblokalen. Har inte kollat min maxpuls sedan 90-talet. Fick för mig att göra det idag och lyckades hålla 148 i två minuter, hade nog orkat längre men vågade inte. Är 67 och den här formeln verkar stämma in rätt bra på mig. Enligt den blir min maxpuls 161.
"Maxpulsen sjunker med stigande ålder och beräknas vanligen enligt formeln 208 – 0,7 x ålder (7–8). Formeln skiljer sig något från den som används för yngre eftersom den traditionella formeln, 220 minus ålder, blir mer felaktig ju äldre man blir, vilket resulterar i att träningen kan bli för lågintensiv"
Eller så har inte vetanskapen all information. Skulle inte vara första gången i historien.När man får "spikar" på lopp, är det ofta _interferens_ med andra utövare.
Säkraste att göra max-pulstest på egen hand, man får ta fram pannbenet, för det gör ont.
Max-pulsen ökar _aldrig_ med stigande ålder punkt. -> har man egna tester som säger annat, har testerna utförts felaktigt.
Blodtrycksmedicin ska väl inte påverka pulsen såvida det inte är beta-blockerare du fått.Jag körde skiten ur mig på Zwift förra veckan. Maxade 153. Är 43 år gammal och tänkte att det var något fel på pulsbandet, till dess jag kom på att jag börjat medicinera mot högt blodtryck.
Inte i detta fall, det är ett välstuderat ämne, och det finns många medicinska rapporter i ämnet. Gäller både för "vanlisar", motionärer och elit-motionärer.Eller så har inte vetanskapen all information. Skulle inte vara första gången i historien.