Maxpuls med åldern

• Trådstartare Trådstartare KSA
  • Start datum Start datum
Maxpuls med åldern
Jag har toppat ur vid 190 några gånger. Når en platå där jag har svårt att komma högre. Hamnat där på både singespeed i skogen och i hårda backar på lvg. Det skiljer drygt 20 slag mot vad jag som 52-åring borde nå enligt tumregeln. Möjligt att jag skulle kunna nå några slag till på skidor eller löpandes men där har jag för dålig teknik, träning och styrka för att komma nära. Jag når bara dit med dålig form, efter sjukdom till exempel. Då rusar pulsen innan benen fylls med syra. Är jag i bra form kan jag inte alls nå de nivåerna. Buggarna toppar ur innan pumpen gör det.

Maxpuls med åldern
Jo, för Polar och Garmins pulsband och enheter är som att hantera ett analogt oscilloskop.

Så jag tog nog i dåligt. Borde vunnit Lidingöloppet om jag inte legat så långt från maxpuls. Eller så har teorin luckor.
Om man räknar lågt, 0,7-0,8 slag lägre maxpuls / år så har du tränat upp din maxpuls ca 30 bpm, starkt jobbat?

Maxpuls med åldern
Maxpuls ändrar sig inte annat än neråt med ökande ålder. Vår förmåga att nå dit ändras med träning och metod för att nå dit. Därför pratar man ibland om grenspecifik maxpuls.

Maxpulsen i sig är ointressant om man inte tränar baserat på puls då en del program är upplagda efter det. Då pratar man oftast om procent av maxpuls som då blir lika för alla oavsett maxpuls.

Den mest intressanta pulsen är dock tröskelpulsen. Den är dock mycket svårare att ta reda på utan att vända sig till ett labb. Det finns lite olika varianter av tester som sägs ge ett närmevärde som 20- eller 60-minuters FTP-test. Medicinskt är dock tröskelpulsen den puls där vi ventilerade ut lika mycket mjölksyra som vi producerar.

Träning baserad på denna tröskel sägs vara väldigt effektivt. Tröskelpulsen går att höja med träning och vanligtvis något man vill göra om man är konditionsidrottare. Enligt den bok jag läste så är den högsta tröskelpulsen som uppmätts på Bosön 94% och sattes av en ej namngiven skidåkare.

Den där formeln är för övrigt värdelös för den felar oftare än den stämmer.

Förut fanns det massor av info på Polar om puls och hur man kan och inte kan använda det när det kommer till träning.

Senast ändrad:
Maxpuls med åldern
Jag har svårt att hitta tröskelpuls, både LT1 och LT2. Dessutom verkar de röra sig med formen.

Jag kan köra länge på ca 75 % av max HR. Vid högre belastning tenderar pulsen att stiga linjärt.

Maxpuls med åldern
Jag har svårt att hitta tröskelpuls, både LT1 och LT2. Dessutom verkar de röra sig med formen.

Jag kan köra länge på ca 75 % av max HR. Vid högre belastning tenderar pulsen att stiga linjärt.
Det är en av poängerna med att träna baserat på pulsen. Pulsen ändrar sig beroende på form och annat som tex begynnande sjukdom. Till skillnad mot att träna baserat på effekt.

Det är lite snällare mot kroppen helt enkelt. Satsar man på elit så är det kanske tveksamt om det är tillräckligt effektivt jämfört med att träna på effekt dock.

Jag har ungefär samma värde för övrigt. Dvs jag kan köra länge på 75% av max. Men min tröskel ligger högre. På en cykelvasa så har haft 82% av max som medel och det är där nånstans jag räknar att min tröskel ligger.

Maxpuls med åldern
'Norska intervaller' var ju definierat utifrån maxpuls i vilket pulsintervall man skulle ligga, men jag antar att man skulle kunna översätta det till laktattröskel istället??

Maxpuls med åldern
Om jag ska köra norska fyror så hårt jag kan stiger pulsen gärna till 98% av HRmax.
Men skulle man köra dom så hårt man kan? Var det inte nån % av max? Så man inte skulle ta ut sig för mycket.

Min källa är ett dunkelt minne av en suddig kopia på en tidningsartikel från 00-talet nån gång, så jag kan ha fel...

Maxpuls med åldern
Men skulle man köra dom så hårt man kan? Var det inte nån % av max? Så man inte skulle ta ut sig för mycket.

Min källa är ett dunkelt minne av en suddig kopia på en tidningsartikel från 00-talet nån gång, så jag kan ha fel...
90 % av max har jag hört. Personligen känns det rimligt för mig, kan nå det på kanske 70-90 sekunder, sen hålla upp till ca 4 min totaltid och sen köra 4 sådana. Sen om det är optimalt på något sätt har jag ingen aning om men känns som ett ganska rimligt pass iaf.

Maxpuls med åldern

Missade den. Å andra sidan är ju 4x4 kategoriserad som VO2Max och då behöver man ju ventilera ur i alla fall. 90% försöker jag hålla när jag kör tröskel.

Maxpuls med åldern
Som jag minns det var det att det skulle vara rejält ansträngande med en riktlinje om 90-95% av maxpuls.

Jag gissar att det inte är helt värdelöst även om man bara mentalt pallar att komma upp till 1% under gränsen eller är överambitiös och råkar hamna 1% över gränsen. Kalibrerar man in belastning s.a. det blir rejält ansträngande, men kanske inte uppe på nivån att man behöver syrgas efter passet, så borde man få rätt skaplig effekt.

Maxpuls med åldern
Jag vet inte om jag borde uppsöka vård men en hård zwiftrunda med 110% effort sista 2 minuterna leder till en maxpuls på 205 enligt apple watch, kan mycket väl stämma då andra men ofta har indikerat på att jag kan gå upp väldigt högt i puls.

Jag är 26, kille, ute och går varje dag, ganska låg FTP och medioker VO2Max

När jag sover kan jag komma nedåt 47 i puls.

Jag är med andra ord långt utanför 220-ålder, jag är ju trots allt inte 15 år längre haha..

Maxpuls med åldern
I syfte att driva VO2 bör intervallen vara på så hög effekt du kan, förutsatt att du klarar av att hålla effekten i fyra minuter, och klarar av att bibehålla effekten över fyra intervaller på samma nivå.
Det i sin tur innebär att man ofta tycker att första "ändå kändes helt okej" för att sen gradvis bli vidrigare :)

Poängen är så lång tid som möjligt på så hög puls som möjligt.
Om man sen når det genom t.ex. hard start där man kör extra tungt minut ett och sen ngt lägre resterande tre, 30/15, 40/20 eller konstant effekt verkar spela mindre roll.
Sen bör man försöka hålla vilan mellan fyrorna nånstans runt 2-4 minuter men börjar man behöva lägga längre tid emellan så kör man för hårt.

Maxpuls med åldern
Ang "klockan säger x men jag tycker det är konstigt oväntat värde": jag hoppas att fler skulle mäta själva lite lätt när klockan säger något man själv har svårt att tro på. Mät pulsen på halsen i 15 sekunder och få ett hum om den sanna pulsen är 160 eller 180 eller 210, den noggrannheten får man lätt till. Sen kan man bedömma om klockan verkar mäta ungefär rätt eller knasigt där och då. Har man en klocka med sekunder, en hand och en hals så har man allt man behöver ?

Maxpuls med åldern
I syfte att driva VO2 bör intervallen vara på så hög effekt du kan, förutsatt att du klarar av att hålla effekten i fyra minuter, och klarar av att bibehålla effekten över fyra intervaller på samma nivå.
Det i sin tur innebär att man ofta tycker att första "ändå kändes helt okej" för att sen gradvis bli vidrigare :)

Poängen är så lång tid som möjligt på så hög puls som möjligt.
Om man sen når det genom t.ex. hard start där man kör extra tungt minut ett och sen ngt lägre resterande tre, 30/15, 40/20 eller konstant effekt verkar spela mindre roll.
Sen bör man försöka hålla vilan mellan fyrorna nånstans runt 2-4 minuter men börjar man behöva lägga längre tid emellan så kör man för hårt.
Så har jag fattat det med. Sen kan man ju fundera på om t.ex 90% maxpuls är ett bra riktvärde? 95% är ju t.ex förmodligen ganska mycket mer krävande och kanske leder till mindre tid.

Styr man med pulsen tycker jag hard start är bra.

Maxpuls med åldern
Ang "klockan säger x men jag tycker det är konstigt oväntat värde": jag hoppas att fler skulle mäta själva lite lätt när klockan säger något man själv har svårt att tro på. Mät pulsen på halsen i 15 sekunder och få ett hum om den sanna pulsen är 160 eller 180 eller 210, den noggrannheten får man lätt till. Sen kan man bedömma om klockan verkar mäta ungefär rätt eller knasigt där och då. Har man en klocka med sekunder, en hand och en hals så har man allt man behöver ?

Vilken syn jag fick framför mig.?

När pulsklockan visar 200 i puls då ska jag för att se om den stämmer ha två fingrar på halsen samtidigt ha en hand på ett vingligt styre sen hålla blicken på vägen samtidigt så ska jag kika på en klocka som jag har på nån av handlederna.
Rena cirkusnumret.?
Stannar jag och mäter så är det redan för sent för pulsen hinner ju sjunka 40 slag inom första minuten

Jag får lita enbart på klockan.?

Maxpuls med åldern

När pulsklockan visar 200 i puls då ska jag för att se om den stämmer ha två fingrar på halsen samtidigt ha en hand på ett vingligt styre sen hålla blicken på vägen samtidigt så ska jag kika på en klocka som jag har på nån av handlederna.
Rena cirkusnumret.?
Stannar jag och mäter så är det redan för sent för pulsen hinner ju sjunka 40 slag inom första minuten

Ähh, prova?

Maxpuls med åldern
Mät pulsen på halsen i 15 sekunder och få ett hum om den sanna pulsen är 160 eller 180 eller 210, den noggrannheten får man lätt till. Sen kan man bedömma om klockan verkar mäta ungefär rätt eller knasigt där och då.
Måndagsskämt?
160/60=2,7 slag/sekund
210/60=3,5 slag/sekund

Sannolikheten att personen räknar mycket fel även om pulsen är konstant under 15 sekunder är hög.

Maxpuls med åldern
Måndagsskämt?
160/60=2,7 slag/sekund
210/60=3,5 slag/sekund

Sannolikheten att personen räknar mycket fel även om pulsen är konstant under 15 sekunder är hög.
Du gör matematiken lite knasigt, man räknar inte i en sekund, man räknar i 15.. Räknar man fel på säg tom. 2 slag på dessa 15 sekunder så blir det 8 slag fel i puls (som mäts på 60 sekunder), vilket jag tycker är tillräckligt för att märka om pulsen är "160, 180 eller 210". Dvs när klockan säger 210, är det en blip, eller är jag en ovanlig person? Med tanke på konsekvenserna för dina pulszoner om du använder din uppmätta maxpuls, och du tror den är 210 när den är 180, så tycker jag personligen att det är värt att ta reda på vad som stämmer.

Maxpuls med åldern
Jag vet inte om jag borde uppsöka vård men en hård zwiftrunda med 110% effort sista 2 minuterna leder till en maxpuls på 205 enligt apple watch, kan mycket väl stämma då andra men ofta har indikerat på att jag kan gå upp väldigt högt i puls.

Jag är 26, kille, ute och går varje dag, ganska låg FTP och medioker VO2Max

När jag sover kan jag komma nedåt 47 i puls.

Jag är med andra ord långt utanför 220-ålder, jag är ju trots allt inte 15 år längre haha..
Jag kan fortfarande komma upp i över 205 i puls och drygt tio år äldre än dig. Har du riktigt pulsband kan du mycket väl ha några slag högre, min äldre klocka hade svårt att få med riktiga peakarna jämfört med ett band. Klockorna har säkert blivit bättre sen Fenix 5. Har rätt bra koll på min träning sedan 15 års ålder och min maxpuls minskar med ca ett halvt slag per år. Maxpuls är högst individuellt.

Maxpuls med åldern

Rena cirkusnumret.?

Mät på trainer, eller ha en cykeldator framför dig du kan se under färd? Tanken är inte att det ska vara exakt, men man kan få fram om pulsmätaren är rimlig eller inte vid just det tillfället.

Jag kanske är lite skadad av att ha träffat för många som säger att de har en maxpuls på säg 217, eftersom en/två gånger har Garmin hävdat det som högsta uppmätta maxpuls under en aktivitet. Att de aldrig varit över 180 i övrigt verkar inte påverka dem.

Vill man använda pulszoner på något sätt som ger nytta behöver man se till att ha bättre underlag än så, och även om pulsklockor skulle mäta rätt 99,9% av tiden blir det generalknas av den sista 0,1% om den har ett tillräckligt fel värde.

Maxpuls med åldern

Samma här.

PBP: snitt 72% av maxpuls under 50 timmar.
IMG_2138.png

Klubbmästerskap i CX: 90% av maxpuls under 53 minuter.
IMG_2137.png

Maxpuls med åldern
Vet ärligt talat inte var jag legat där i mina yngre år.
Men efter att införskaffat en kickr core samt en wahoo heart rate monitor och kört ett stenhårt pass kom jag upp i 182bpm. Är det bra?
Är dock 57bast då ska man tydligen räkna av åldern från 220. Vilket blir max163bpm! Kan det verkligen stämma? För otränade möjligen.
För övrigt rätt hyfsat vältränad med ftp240w vilopuls 54, 179cm och 74kg.

Cyklat hela livet mer eller mindre seriöst, samt fjällvandrat varje år hela mitt vuxna liv. Lite märks det uppför att pumpen inte orkar lika mycket, samt krävs mer tid för återhämtning efteråt. Inte lätt att bli gammal! Går det att öka maxpulsen med träning?
Hej! Jag är 67 år och har en maxpuls på193 (tränat styrka i 38 år). Började cykla 2019 MTB och senare även landsväg. Var ute på en kortare landsvägstur i dag där pulsen första 50 minuterna inte var under 170 någon gång, högsta värdet under en klättring var 181. 170 är på gränsen till pulszon 5. Har förstått att hjärtfrekvens inte ska spela någon roll men är det nån som har större kunskaper om detta så tar jag gärna del av det.

Maxpuls med åldern
Men efter att införskaffat en kickr core samt en wahoo heart rate monitor och kört ett stenhårt pass kom jag upp i 182bpm. Är det bra?
Är dock 57bast då ska man tydligen räkna av åldern från 220. Vilket blir max163bpm! Kan det verkligen stämma? För otränade möjligen.

Cyklat hela livet mer eller mindre seriöst, samt fjällvandrat varje år hela mitt vuxna liv. Lite märks det uppför att pumpen inte orkar lika mycket, samt krävs mer tid för återhämtning efteråt. Inte lätt att bli gammal! Går det att öka maxpulsen med träning?

Maxpuls med åldern
Hej! Jag är 67 år och har en maxpuls på193 (tränat styrka i 38 år). Började cykla 2019 MTB och senare även landsväg. Var ute på en kortare landsvägstur i dag där pulsen första 50 minuterna inte var under 170 någon gång, högsta värdet under en klättring var 181. 170 är på gränsen till pulszon 5. Har förstått att hjärtfrekvens inte ska spela någon roll men är det nån som har större kunskaper om detta så tar jag gärna del av det.
Har du en maxpuls på 193 så låter det inte orimligt att du kan ligga över 170 i puls en knapp timma. Om högsta värdet var 181 under klättringen så nådde du aldrig maxpulsen. Lite oklart om det var frågan. Om frågan är hur du kan förbättra din kondition så är intervallträning svaret. Och är frågan hur kan jag orka med med intervallträning så är mängdträning svaret (Nils Van Der Pool lär har publicerat ett mainifest efter sin karriär som säger detta)

Maxpuls med åldern
Körde Sa Calobra på 43 minuter förra året. Snittpuls 183 och maxpuls 194. Hade nog varit något lägre om jag inte varit krasslig rätt kort inpå. Körde samma för ett par veckor sedan på 40:13 med 181 i snittpuls och 191 som max (mitt mål har i flera år varit att komma under 40 minuter;). Är 58 bast.

Maxpuls med åldern

Det finns inga bra sätt att ta fram den egna maxpulsen. 220 minus ålder gäller "ungefär på en population".
Så långt inget nytt.

Jag hade 174 som högsta puls på löpning för ett tag sedan, i år, men om det var den högsta puls jag kan komma upp i vet jag inte.
Jag är 56 år gammal.
220 minus 56 är 164, så jag dödar den generella formeln med råge. Den formeln stoppar vi i soptunnan nu...Så, då var det gjort!

Jag har vilopuls på strax över 60 vet jag...har aldrig seriöst mätt den.

Några fakta om puls:
1. Den högsta pulsen är grenspecifik. Använder man fler muskelgrupper stiger pulsen, då mer blod per tidsenhet behövs för att tillgodose musklerna med blod.
2. Den högsta pulsen man kan få genom fysisk ansträngning kan inte bli högre genom träning.
3. Ett tränat hjärta kan pumpa mer blod per minut, vilket innebär att ju mer vältränad man blir desto lägre blir pulsen för samma ansträngning
4. Den högsta pulsen, maxpulsen, man kan få sjunker med åldern.

Det finns mycket mer man kan säga om puls och träning. Jag är utbildad personlig tränare, certifierad löpcoach och har mätt puls min puls under många år...så jag har lite koll i alla fall. Det är kul med kunskap...

Jag har gjort test på Aktivitus och de värdena jag fick stämde väldigt väl med min känsla...fattas bara...så länge jag löptränat.

NU...ska jag läsa vad som skrivits i tråden...det har jag inte gjort ännu, och jag ber om ursäkt om jag skrivit någonting som någon annan redan skrivit.

Maxpuls med åldern

Träning ökar inte maxpulsen, däremot är 220-åldern absolut inget som gäller för alla då det är väldigt genetiskt

Maxpuls med åldern
När jag var mellan 24 och 30 år stämde 220 - ålder bra på mig. Hade en puls på 190-196 då jag körde intervaller om 4 minuter på Monarken i klubblokalen. VO2 max 76 ml/min. Har inte kollat min maxpuls sedan 90-talet. Fick för mig att göra det idag och lyckades hålla 148 i två minuter, hade nog orkat längre men vågade inte. Är 67 och den här formeln verkar stämma in rätt bra på mig. Enligt den blir min maxpuls 161.

"Maxpulsen sjunker med stigande ålder och beräknas vanligen enligt formeln 208 – 0,7 x ålder (7–8). Formeln skiljer sig något från den som används för yngre eftersom den traditionella formeln, 220 minus ålder, blir mer felaktig ju äldre man blir, vilket resulterar i att träningen kan bli för lågintensiv"

Senast ändrad:
Maxpuls med åldern
När jag var mellan 24 och 30 år stämde 220 - ålder bra på mig. Hade en puls på 190-196 då jag körde intervaller om 4 minuter på Monarken i klubblokalen. Har inte kollat min maxpuls sedan 90-talet. Fick för mig att göra det idag och lyckades hålla 148 i två minuter, hade nog orkat längre men vågade inte. Är 67 och den här formeln verkar stämma in rätt bra på mig. Enligt den blir min maxpuls 161.

"Maxpulsen sjunker med stigande ålder och beräknas vanligen enligt formeln 208 – 0,7 x ålder (7–8). Formeln skiljer sig något från den som används för yngre eftersom den traditionella formeln, 220 minus ålder, blir mer felaktig ju äldre man blir, vilket resulterar i att träningen kan bli för lågintensiv"
Jag körde skiten ur mig på Zwift förra veckan. Maxade 153. Är 43 år gammal och tänkte att det var något fel på pulsbandet, till dess jag kom på att jag börjat medicinera mot högt blodtryck.

Maxpuls med åldern
För 30 år sedan mätte jag upp 184 i maxpuls, i år är jag 57 år och mätte upp 193 i maxpuls vid ett stravasegment jag gjorde allt för att ta.

Maxpuls med åldern
När man får "spikar" på lopp, är det ofta _interferens_ med andra utövare.
Säkraste att göra max-pulstest på egen hand, man får ta fram pannbenet, för det gör ont.
Max-pulsen ökar _aldrig_ med stigande ålder punkt. -> har man egna tester som säger annat, har testerna utförts felaktigt.

Maxpuls med åldern
När man får "spikar" på lopp, är det ofta _interferens_ med andra utövare.
Säkraste att göra max-pulstest på egen hand, man får ta fram pannbenet, för det gör ont.
Max-pulsen ökar _aldrig_ med stigande ålder punkt. -> har man egna tester som säger annat, har testerna utförts felaktigt.
Eller så har inte vetanskapen all information. Skulle inte vara första gången i historien.

Maxpuls med åldern
Troligen kan det väl vara mätfel både när man var yngre och om man mätt upp med pulsband nyligen...

Jag körde skiten ur mig på Zwift förra veckan. Maxade 153. Är 43 år gammal och tänkte att det var något fel på pulsbandet, till dess jag kom på att jag börjat medicinera mot högt blodtryck.
Blodtrycksmedicin ska väl inte påverka pulsen såvida det inte är beta-blockerare du fått.

Tillbaka
Topp