Maxtryck i MX comp?

• Trådstartare Trådstartare Neo
  • Start datum Start datum

Neo

Ny medlem
Maxtryck i MX comp?
Hej hopp (med betoning på hopp)
Har just kommit in från en nattlig street-tur och har konstaterat att:
En MX Comp ETA 120mm -04 inte är till för street... den bottnar allt för lätt.

Rekommenderat tryck för min vikt har jag hittat att det är 42psi. Jag har dock kört den på 80psi nu men den bottnar ändå så fort man inte får till perfekta bakhjulslandningar. Har sökt info men fortfarande kvarstår frågor.

Frågor:
1. Hur högt tryck vågar/får man köra i en mx comp?
2. Kan det hjälpa att byta till trögare olja för att minska genomslag, eller påverkar det bara returen?
2,5. Vilken olja är i från början och vad bör jag byta till isåfall?

(bäst vore förstås att hitta en bättre lämpad gaffel, men det blir antingen så tungt eller dyrt...)
Bu eller bä? svart eller vitt? streeta eller inte streeta? jadda jadda... :)

Maxtryck i MX comp?
Neo skrev:
-------------------------------------------------------
> Frågor:
> 1. Hur högt tryck vågar/får man köra i en mx
> comp?
Skulle inte gå över 100psi

> 2. Kan det hjälpa att byta till trögare olja för
> att minska genomslag, eller påverkar det bara
> returen?
Trögare olja (WT10 eller 15) kan hjälpa, men gaffeln kan blir väldigt "okänslig".
Det är bättre att höja oljenivån i gaffelbenen lite, gaffeln blir mer progressiv, dvs. mindre risk att du bottna den utan att den blir helt okänslig.
Du får testa dig fram hur högt oljenivån skall vara. Börja med den rekommenderade höjden (hittas på MZ webbsida) och höj sedan i 10mm steg.
Sätt en buntband runt ena innerbenet så att du ser hur mycket slaglängd du utnyttjar.

> 2,5. Vilken olja är i från början och vad bör jag
> byta till isåfall?
Orginal är WT7,5

>
> (bäst vore förstås att hitta en bättre lämpad
> gaffel, men det blir antingen så tungt eller
> dyrt...)
Marz. DJ är klart bättre lämpad men tungt som attans.

Maxtryck i MX comp?
Neo skrev:
-------------------------------------------------------
> Bu eller bä? svart eller vitt? streeta eller inte
> streeta? jadda jadda... :)

Hur tung är för tung, hur dyrt är för dyrt? :)

Maxtryck i MX comp?
Du bör nog titta på hur mycket olja det är i den, som Hot Chili sa.. Jag hade för mycket olja i min (dock 105mm Air, inte ETA) och upplevde att den var väldigt okänslig och att den var riktigt svår att bottna, så den jobbade inte så mycket.

Men det var ju för att jag ville ha mjuk dämpning på stigar... Jag antar att för street så är det precis den tidigare hårda dämpningen som du vill ha. Om jag körde med (i underkant) rekommenderat tryck för min vikt (35psi) så hade jag svårt att få den att bottna om jag ens stod o hoppade på framhjulet.. jag testade för skojs skull med nånstans runt 45-50 psi och det var helt omöjligt att få den att röra sig mer än halvvägs ner genom att bara stå o hoppa.. Så 80 psi tycker jag låter jättemycket.

Det kanske är annorlunda med ETA:n, men jag skulle kollat oljenivån iaf.. För att få den mjuk så tömde jag så det var olja 50mm från kanten, du vill nog ha olja högre upp än så då..

Maxtryck i MX comp?
Jo när jag köpte den körde jag mest stig och så och var tvungen att tömma olja för att kunna få ut fullt slag. Jag brukade också köra runt 35psi för att den skulle vara följsam och bra.

Men nu har jag satt den på min streetcykel istället och höjt trycket. på 80psi sjunker den inte mycket även om jag slänger mig med hela kroppsvikten på styret, kanske en dryg tredjedel av slaglängden. Men om jag landar jämnt på båda hjulen efter ~1,5m dropps så slår det igenom ändå. Dämpningen verkar vara förhållandevis lika hård från början till slut så börjar dämpningen väl gå ihop så går den hela vägen. Ska testa med trögare och mer olja och se om det hjälper.

42hzz: för tungt är en 3kg klump, och för dyrt är typ över 3500:- om det inte är en väldigt sexig prylbögargaffel ;)
En pike vore nog ett passande val men då måste jag byta framnac (hopr xc nu).
En DJIII är perfekt prisklass men galet tung efter vad jag hört.

Maxtryck i MX comp?
Låter lite konstigt. Jag har samma gaffel och den har inte slagit igenom vid liknande övningar. Fast det där med att landa helt platt....

Maxtryck i MX comp?
Ja landa platt är dummt men ibland misslyckas man och gör det. Sätter jag bara bra bakhjulslandningar så går allt smooth och fint, men det är dom där gångerna det inte går perfekt som är problemet.

Maxtryck i MX comp?
Jaha då har jag bytt olja och kan lova att det inte är för lite nu iallafall... Följde Marzocchis anvisningar på hemsidan och hälde i 135cc i varje ben vilket resulterade i olja ända upp till gängorna i ihopskjutet läge.
Får en stark känsla av att det är för mycket ;) men ska prova med buntband osv och se hur det funkar. Det blir nog svårt att bottna iallafall haha...

Maxtryck i MX comp?
hehe jo visst ska man det ;)
frågan är om man ska droppa mycket mer än metern till platt med en xc gaffel överhuvudtaget, men det går bra (om man landar på bakhjulet).

Nu luktar det iallafall olja i hela lägenheten så jag kommer nog drömma roligt inatt...

Maxtryck i MX comp?
Några bilder från oljebytet för den intresserade:

Oljan som ska i
img_4140.jpg

ETA cartridgen loss
img_4119.jpg

Bottenmuttern med lite torr packning
img_4131.jpg

ETAn urplockad
img_4126.jpg

Luftsidans lock borta
img_4116.jpg

Returdämpningsjusteringen i höger ben
img_4133.jpg

img_4134.jpg

Gammal sliten svart olja och lite ny
img_4139.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Maxtryck i MX comp?
Avslutande uppföljning:
Har nu testat resultatet av 135cc 10wt olja i varje ben och kan glatt säga att det löste alla problem. Trodde bestämmt att det skulle vara för mycket olja då det gick ända upp till gängorna i ihoptryckt läge, men tydligen ska det vara så mycket för det blev bra :D

Trodde inte jag skulle få full slaglängd med så mycket olja men buntbandet säger att jag fått det, så jag är nöjd.

Lufttrycket kör jag dock fortfarande över rekommenderat men nu bara 60psi.
Bottnade den inte en enda gång så att det hördes som tidigare även om jag "lyckades" landa på framhjulet från 1,5m till platt. Tidigare small det till (metall mot metall) när gaffeln gick i botten, men inget mer sånt nu!

Glad o nöjd /Andreas

Maxtryck i MX comp?
Jag har en närliggande nybörjarfråga, hoppas jag kan få svar såhär... Jag köpte en begagnad Scott Tampico i somras och har precis köpt en MXcomp air 105mm på cyclecomponents rea (alternativet var en ny cykel så det här var snålvarianten).

Vågar jag verkligen montera den själv (istället för att lämna in, kostar 450 spänn runt hörnet)? Jag ser fyra osäkra moment (minst)
1) Kapa styrröret. Jag har bara tillgång till en bågfil. Osäker om det överhuvud taget går på rimlig tid och om det blir tillräckligt rakt (jag kan nog klämma fast röret i nåt men får såga på "fri hand").
2) Flytta "kåpan" som håller kvar lagren från ena gaffeln till det andra. (omöjligt att göra utan specialverktyg om man inte vill skada den enligt cykelhandlarn, verkar inte alls omöjligt om man läser i trådarna här)
3) Trycka ner "starnutten" lagom långt i röret. Jag antar att jag bara skulle kolla på den gamla gaffeln och sen göra likadant...

Jag vill ha en ganska mjuk gaffel för att cykla i skogen med (inga vådliga drops för min del) och funtar också lite på att be dem tömma olja och så OM jag lämnar in dem. Enligt MZs tabeller så gäller 2.8 bar (42psi) och 135 cm3 för mina 70 kg men från tidigare inlägg här verkar det som att det bästa är att tömma lite mer olja. Förslag för min del?

Slutligen är jag lite putt för att jag inte fick med någon pump (jag trodde det var standard att man fick det). Kan jag använda min vanliga pump utan att riskera för mycket? Det är en stor Zefalpump med en något "hoppig" manometer.

Maxtryck i MX comp?
Ja det är inget vidare svårt att montera en gaffel.
1) kapa röret: ja det går fint med en bågfil. så förbaskat noga är det inte. kapa en sisådär 2mm under kanten på styrstam/distanser när allt är ihopplockat. finns garanterat massa noggranna beskrivningar under läsvärt. ingen mening att upprepa.

2) flytta lagerkonan: inte heller så svårt. på mxcompen finns det två spår under konan så man kommer åt att få in en mejsel under och knacka på både fram och baksidan. finns inget sånt på din gamla så äre bara att offra en gammal kniv och knacka in runtomkring så lossnar konan.

3) starnutten kan va bra att sätta i en ny, men det bör inte vara några problem att trycka ut/igenom den gamla så du kan använda den.

Töm inte olja. bara dummt. jag följde råden som går runt här och tömde lite lite... visst jag fick den att använda hela slaget vid normal körning. men gör man sen nåt mer avsiktligt eller råkar landa hårt på den så slår den igenom metall mot metall vilket inte är bra för den. bättre att ha dom där sista 10mm som reserv för att undvika att pajja gaffeln.

Maxtryck i MX comp?
Glömde säga. använd inte vanlig däckpump. det finns en risk att packningar blåser ut. sen är det så liten luftkammare att det blir svårt att justera nåt tryck med en oprecis däckpump.
det är ingen ikea möbel så verktyg följer inte med, även om det vore bra att få med pump, bågfil, skruvstäd, hammare och insexnyckel. men det är värt att skaffa pump. då kan du justera varefter du märker hur du vill ha trycket.

Maxtryck i MX comp?
Det där med att "bara" knacka med en gammal kniv låter lite farligt för konan tycker jag, men man får väl vara försiktig... Jag gör ett försök. Ska köpa lite fett till lagren bara. Får väl köpa en pump också även om det svider lite. Men om jag lyckas montera själv kan jag ju ta monteringspengarna och få känna mig lite nöjd iallfall =)

Maxtryck i MX comp?
Tack för tipsen. Jag är väl halvvägs nu och det får nog räcka för idag. Jag har märkt gaffelröret, tar med till jobbet imorgon och hoppas jag hinner med att kapa då. Sen var det in med stjärnnöten och sen klart - nästan! Vad ska fettas in och vad ska lämnas "rent"? Verkar finnas lite olika bud på det. Att lagren ska fettas in förstår jag (och då gäller väl inga lagom utan bara att kleta på så mycket det går) men hur är det med röret där det går genom gaffeln? Jag tror jag läste i någon annan tråd att man inte skulle ha fett där men jag förstår inte varför. Annars antar jag att det inte direkt kan skada någonstans...

Överlag är jag förvånad över hur lätt det faktiskt är. Samt hur dum jag är! I min iver glömde jag att lägga ut något för att skydda golvet - ajaj på nya köksmattan. Känns lite som att skjuta sig i foten då vi håller på att ombilda till BR. Men man lär ju av misstagen =)

Maxtryck i MX comp?
baby fat: Att få rätt mängd olja själv är inga problem. Jag väger runt 75kg och en oljenivå på 50mm från kanten (har ingen aning om vad det motsvarar i cc) som har rekommenderats lite här och var på forumet är perfekt för mig. Kör på runt 30-35 psi preload, dvs strax lägre än vad dom rekommenderar.

Problemet är väl inte att du får en viss mängd olja i gaffeln och du vill ha mindre, utan snarare att du inte alls vet hur mycket olja du får i gaffeln. Mitt ena gaffelben hade precis lagom mängd olja (50mm från kanten) och det andra var fyllt nästan hela vägen upp. Därför upplevde jag gaffeln som väldigt trög.

Töm gaffeln på luft, när du tror att du tömt den helt så komprimera den lite till så ska du se att det finns lite mer luft att pressa ut.. =) Du vill inte skruva loss locken med luft i, då dessa skulle flyga iväg med ganska bra fart då. När luften är ute, skruva loss locken, mät upp vad du har för oljenivå. Om du har olja högre upp än 50mm från kanten så sug upp olja (papper fungerade fint för mig) tills du har nått ner till den nivån. Skruva ihop, pumpa. Färdigt.

Lufttrycket påverkar hur hård gaffeln är, oljenivån (och oljetyp) påverkar hur mjuk dämpning du får. Använd deras rekommendationer som riktmärke, men testa själv. Mät hellre "sag" i så fall, ett bra sätt att göra detta på står i manualen. Men mina mått borde ju vara rimliga med tanke på din vikt.

Maxtryck i MX comp?
TRODDE jag var färdig nu... men när jag skruvar ihop allt så blir det alldeles för trögt att vrida gaffeln (styra). Har detta kanske med min ovanstående fråga om fettning att göra? Jag har fettat in lagren, det övre så det ligger i fett, det undre lite mindre. Eftersom kularna ligger nedåt mot konan har jag fettat in där så gott jag kunde. Jag hade också en liten gummipackning där nere som jag inte är riktigt säker hur den satt, men den måste ju sitta ovanför lagret (alltså på "baksidan"). Några ideer?

När det väl funkar ska jag testa gaffeln ett tag och sedan kolla efter Fox rekommendationer. Jag har ju ingen pump än...

Maxtryck i MX comp?
Trögstyrd

det låter som du har dragit åt paketet för hårt.
Lossa styrstammen
Släpp efter på starnutens insexa. Den ska sitta, men inte speciellt hårt.
Skruva tillbaks styrstammen

Maxtryck i MX comp?
Jag är på jobbet nu och kan inte testa men jag tror inte att jag drog åt för hårt; jag testade att lossa så mycket jag kunde men det kändes fortfarande hårt. Jag vände det nedra lagret med kulorna nedåt mot konan som sitter längst ner på gaffeln, sedan packningen (som jag är lite osäker på) ovanför lagret (mot ramen alltså). Det övre lagret ligger med kulorna nedåt så de ligger i kulbanan/korgen eller vad det nu kallas. Ska kolla att lossa allt och sätta tillbaka ikväll men jag tror inte det kommer hjälpa. Man ska inte fetta in hela gaffelröret där det går genom ramen - korrekt? Jag har vanligt Statoil allroundfett till lagren men det måste ju funka...

Maxtryck i MX comp?
Fett kan du köra på styrröret om du tycket det är kul, fyller ingen funktion mer än eventuell korrosionsrisk men den borde va minimal.

i undre lagret skulle jag tro att packningen ska ligga under kullagret. så är det på mitt "the pig" iallafall. där kan jag hålla upp lagret i undre lagerkoppen och sätta fast packningen i ett spår under så att kulringen inte ramlar ur även om jag tar bort gaffeln/konan.

riktningen på kulor+korg går bara på ett sätt, annars går det tröööögt.
dom passar bara i kopparna på ett håll utan att "korg-ringen" tar i koppen.
svårt att tro att du vänt det fel, dom är ganska uppenbara.

skulle tro du har klämt packningen mellan undre lagerkoppen och lagret!

Maxtryck i MX comp?
JAAA!!! Tack Neo - det hjälpte. Tänk vad lätt allting blir när man väl förstått... Fick en gratislektion i hur V-bromsar "spänner" också eftersom jag aldrig haft loss dem förut. Nöjd och glad med ny gaffel, bara att testa som är kvar nu. Tjohoo! Kanske ska fira genom att köpa en happytröja...

Tillbaka
Topp