Maxxis Aggressor vs Dissector

JBogevik

Aktiv medlem
Någon som har testat både Aggressor och Dissector som bakdäck och kan komma med en recension och eventuellt svara på lite frågor om dessa?

Jag har aldrig provat Aggressor, men den rullar lite sämre än DHR II (i tysk test) och har dåligt självrensning. Så jag ser ingen anledning att välja Aggressor framför DHR II.

Jag kör nu Dissector fram på en cykel. Är nöjd med den. Den är lättare än DHR II, lite mindre grepp och rullar kanske lite bättre. Självrensning är bra.

Har kört båda .och ja det går inte känna någon skillnad på dom direkt i rull. Aggressor är grymt för torrt och hårdpackat/sten , dissector lite bättre i torrt med mellan/löst underlag och rensar bättre i lera än aggressor. Jag bytte precis till dhf 2.5wt bak som är bättre än båda på allt även rullet och ska köra assegai fram ihop med det.

Jag vägrar fortfarande att tro att (givet samma gummiblandning) DHR/F skulle rulla bättre än Ass/Diss.
Placebo ? så då tar man det som känns som rullar bäst. Tror dock underlaget kan göra mycket för vad olika personer tycker ang rullet. Sen får man avväga /rull/grepp . Men rullar ett dhf 3watt tyngre än dissector så greppar det 10/15% bättre. Då får man välja

DHF gillar jag inte alls bak.

Dissector tycker jag rullar trögare än jag förväntade mig. Det har också lite DHF-fåra/vinkel, men inte så tydlig som på dhf.

Håller med Berk. Har kört båda. På grund av gummi blandning och stomme är "alla" maxxis bra däck på något, men aggressor är fan sämst. Jag tror ni som har positiva erfarenheter är den gamla... ni går från ett helt slut däck med rundade kanter på alla dubbarna till ett nytt och wow vad bra det är. Jämför nya däck tror jag ingen av er skulle välja aggressor. Se hur många som tävlar på dom till exempel dom senaste åren i högre serier... ingen

Nja, där har du helt fel. Jag byter däck fram och tillbaka oberoende av om de är slut eller inte. Aggressor är ett däck med bra rull men dålig lerrensning t. ex., och inte särskilt bra bromsprestanda. Jag kan förstå att man inte tävlar på dem, men för oss som inte har dom ambitionerna tycker jag det är fint (även om jag nu kör Dissector som jag tycker lite bättre om).

ESS i Falun 2019 vanns på Aggressor bak. Jag surade hela vägen hem för det. :D

Dissector som framdäck med Rekon bak verkar ju populärt på DC-hojar. Är det bra skit? Eller blir skillnaden marginell jämfört med DHF/DHF?

Jag tycker det är en bra DC kombo, körde lite med Aggressor fram ihop med ett Barzo (rent XC) bak men tyckte inte riktigt om Aggressor fram. Rullmässig skillnad så liten så jag hade behövt byta fram och tillbaka för att märka skillnaden.

Richie Rude bla har kört rätt mycket på aggressor när det är hårt och torrt. Jag byter däck som andra byter Kallingar haha mina däck är som nya när jag byter och testar nästa däck. Håller fast vid att aggressor är bra för (hårt! Och torrt underlag) men inte till så mycket mer helt ok i medium löst och torrt med . Är väl som sagt ovan klart sämre när det blir blött och lerigt framförallt.

OK. Så om det är så liten skillnad i rull så är det alltså mest en fråga om att vinna vikt? Då är det ju lite som att sminka en gris om jag skulle byta på min Smuggler...
Har inte testat varken Aggressor eller Dissector fram, men kan tänka mig att det blir ännu större skillnad i övergången mellan mitt- och kantdobbar som framdäck. Dissector har ju som sagt en kanal och man kan känna när den släpper mittdobbar och hugger kantdobbarna.. Lite som DHF också har, men t. ex. inte Magic Mary.

Har inte testat varken Aggressor eller Dissector fram, men kan tänka mig att det blir ännu större skillnad i övergången mellan mitt- och kantdobbar som framdäck. Dissector har ju som sagt en kanal och man kan känna när den släpper mittdobbar och hugger kantdobbarna.. Lite som DHF också har, men t. ex. inte Magic Mary.

OK. Så om det är så liten skillnad i rull så är det alltså mest en fråga om att vinna vikt? Då är det ju lite som att sminka en gris om jag skulle byta på min Smuggler...

Dels det zink säger, Dissector har lite av den där DHF-fåran man måste vara innan eller ta sig förbi i nerlägget.
Det är också vilket storlek man vill köra, Aggressor finns i 2.5 och Dissector som 2.4 som störst tror jag.

Aggressor är tätare, har också fåran men där är en klack med jämna mellanrum. Tycker det är mindre tydligt, överlag är aggressor på mina fälgar i alla fall ett däck som är lite rundare.

Jag tycker Aggressor är ett bakdäcksmönster och Dissector ett framdäcksmönster, helt baserat på åsikt =)

Äh kommer köra med DHF fram, älskar det, har Aggressor bak och det är trevligt men jag tror att det får bli Dissector nästa gång.

1622537188031.png

Sitter lite i samma läge här men skillnaden att jag funderar mellan DHR II eller Aggressor bak. Fram blir det DHF. Aggressor trivst bäst på torra packade stigar säger ni? Låter som liftburet. Vad kör ni i skogen? (där kan jag ju tycka att verkligheten är geggigt, blött, rotigt blandat med klipphällar och när man har tur lite fin packad jord med barr uppepå). Aggressor eller DHR II för skogen? (nej jag har inte tighta kläder så kul går före fart).

Jag vägrar fortfarande att tro att (givet samma gummiblandning) DHR/F skulle rulla bättre än Ass/Diss.
Däckkombon heter inte Ass/Diss, den heter Assdissector! :P

Tycker Aggressorn rullade sämre än mitt DHR II. Det kladdade igen direkt i om det var blött eller lite lera.
Aggressorn har ju klart sämre grepp än DHR II.
Dissector har mindre grepp än DHR II, men mer än Aggressorn, men det är kontrollerbart.
(High roller II är enligt mitt tycke skräp)

Så svaret är DHR II?

Sitter lite i samma läge här men skillnaden att jag funderar mellan DHR II eller Aggressor bak. Fram blir det DHF. Aggressor trivst bäst på torra packade stigar säger ni? Låter som liftburet. Vad kör ni i skogen? (där kan jag ju tycka att verkligheten är geggigt, blött, rotigt blandat med klipphällar och när man har tur lite fin packad jord med barr uppepå). Aggressor eller DHR II för skogen? (nej jag har inte tighta kläder så kul går före fart).
DHR är aldrig fel.
Aggressor är snabbare och sämre grepp = roligare.

Så summan är att vissa tycker inte om Aggressor alls, vissa tycker det är bra, men då bara i torrt och hårdpackat, och som bakdäck. (smaken är som baken, inget är fel)

Dissector tycker folk är ok eller bra och fungerar ok på alla underlag. Rullar bättre som bakdäck än Aggressor och greppar lika mycket (någon som hade en annan åsikt här?)

En sak jag som Aggressor-hatare kan hålla med om, det håller bra och länge medans Dissector är rätt lätt att döda. Tror det har med hur dom greppar att göra. Dissector använder sina dubbar att greppa med så kanterna slits snabbt medans Aggressor inte greppar utan glider bara ovanpå dubbarna och därför slits jämnare

Om man läser andra forum världen runt så verkar det vara lite samma åsikter faktiskt, vissa gillar det och vissa tycker inte alls om det. Dom som gillar det brukar vara dom som bor i typ öken, varmt och torrt.

Jag gillar aggressor för att det har lite mindre men väldigt förutsägbart grepp. För mig känns dhr2 för greppiga och cykeln blir nästan understyrd. Dissector gillar jag bättre isf, dom slits dock väldigt snabbt. Allt beror väl på vad man har för preferenser och var man kör.

Rull: Rekon > Dissector >> DHR > Aggressor
Grepp: DHR > Dissector > Aggressor = Rekon
I lera/blött: DHR > Dissector > Aggressor > Rekon
Tålighet: Aggressor > DHR > Dissector > Rekon

enligt mig som bakdäck.

Dissector är mycket snabbare än DHR tycker jag och det vinner över grepp skillnaden på sommaren iaf. Aggressor är ingen höjdare tycker jag.

Edit: la till Rekon också, men har bara provat Exo. Finns det ens som exo plus?

Senast ändrad:
Vad kommer mellan rekon och dissector då? Rekon saknar nog lite för blött Rådjursstig?
Nu när NN begått självmord vad tar man istället?

Jag gillar aggressor för bike park-åka. Mitt DHR hade en tendens att släppa lite när det var torrt och svängde. Aggressor tycker jag greppar bättre när det är torrt.
Men jag ska nog ha med ett reservdäck ifall det blir regn och lera.

Tack för åsikter! Jag tänker också att recensioner ofta gäller annan terräng än svensk skog. För dränerade bike parks låter Aggressor fint men för mig som också vill kunna klättra upp för branta leriga rotiga backar (och sen förhoppningsvis få en nedförsbacke) låter det som att jag ska fortsätta med DHR.

Vad kommer mellan rekon och dissector då? Rekon saknar nog lite för blött Rådjursstig?
Gillar rekon som snabbt trail däck bak, men det funkar bäst när det är torrt. Dissector gillar jag för att man behöver ju i princip inte byta däck hela året runt i Sverige.

Forekaster (edit: det är nog ännu klenare iofs?)? Bontrager XR4?

Tänker mig också Dissector som ett vettigt året runt-däck fö. (Har fö kört Aggressor över vintern på ena hojen och det är ju kul så länge man gillar att sladda iofs. :-)

Tillbaka
Topp