Maxxis Ikon - rullar däckuslingen alls? (alternativ: Fast Trak Thunder Burt Rocket Ron)

castrello

Aktiv medlem
Maxxis Ikon - rullar däckuslingen alls? (alternativ: Fast Trak Thunder Burt Rocket Ron)
Liiite sugen på att testa Ikon. Tänkte använda det för XCM och XCO och allmän träning på stig etc. Jag väger 75 kg cyklar FS och är erfaren men inte superduktig. Inget grusvägsmonster men kommer mer till mim rätt där det är lättare terräng.

Men så läser jag test som säger att vikt och grepp och kurvtagning är på topp...men att det rullar halvdåligt. Dels i verkligheten men främst på släta metallrullar.

Detta är kanske ett problem?

Jag har tidigare mest haft Race King och Xking men nu tänkte jag köra stansat och då faller de lite bort. Pga vikten är inte Protectionversionen ett alternativ. Men RK o XK hat jag gillat.

Så vad gör man? Vågar jag testa?

Sen har jag ju alternativ. Fast Trak kanske. Eller Rocket Ron med Thunder Burt bak.

Någon som testat och kan dela en åsikt?

Hej

Jag hade tidigare S-works Fast Trak och Fast Trak Control. De kom med cykeln.

Idag har jag 2,35 B/F Ikon 3C TR-ready Utan EXO. Kör slanglöst.

Angående rull så tycker jag de är likvärdiga. Däremot tycker jag att Ikon har bättre grepp och bättre kurvtagningsförmåga. Att de är lite större och bredare än Fast Trak är i mitt fall ingen nackdel och inget jag lider av. Tvärtom är de mer komfort i Ikonen.

Största skillnaden är nog i kurvor till Ikonens fördel.

Hade nån tanke på att sätta på Fast Trak till CV men tror faktiskt jag skippar det och kör på Ikonen.

De var superlätta att fixa slanglöst med vanlig fotpump.

Jag kikade också på Rocket Ron / Racing Ralph men avstod tillslut.

Så att Ikon rullar dåligt är inget jag märker i "verkligheten"

Enligt polaren som kör renegade control/fastrak sworks på ett hjulpar och ikon exo på ett likadant hjulpar så tycker han att ikon rullar lite tyngre, men är mycket bättre i fästet på framförallt blöta rötter

Greppet med Ikon är bra med tanke på det "låga" mönstret. Men på asfalt och hård grusväg så får jag känslan av att det rullar lite segt. Detta jämfört med Racing Ralph, Rocket Ron och Fasttrak. Jag försöker gilla Ikon men vi blir inte kompisar till 100%.

Åååh, vad valet är svårt. Får väl satsa på Schwalbe då. Inget fel med dem heller men jag upplevde Racing Ralph/Rocket ron-kombon som bra, men något svår att hitta rätt tryck med. Hala rötter var väl också sisådär...

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Åååh, vad valet är svårt. Får väl satsa på
> Schwalbe då. Inget fel med dem heller men jag
> upplevde Racing Ralph/Rocket ron-kombon som bra,
> men något svår att hitta rätt tryck med. Hala
> rötter var väl också sisådär...

Schwalbe är grymt mjuka om man inte kör snakeskin, därför gör jag alltid det :)

ante_hedis skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Åååh, vad valet är svårt. Får väl satsa
> på
> > Schwalbe då. Inget fel med dem heller men jag
> > upplevde Racing Ralph/Rocket ron-kombon som
> bra,
> > men något svår att hitta rätt tryck med.
> Hala
> > rötter var väl också sisådär...
>
> Schwalbe är grymt mjuka om man inte kör
> snakeskin, därför gör jag alltid det :)

Vill man inte ha mjuka och följsamma däck?

hm skrev:
> ante_hedis skrev:
> -----
> > castrello skrev:
> >
>
> > -----
> > > Åååh, vad valet är svårt. Får väl
> satsa
> > på
> > > Schwalbe då. Inget fel med dem heller men
> jag
> > > upplevde Racing Ralph/Rocket ron-kombon som
> > bra,
> > > men något svår att hitta rätt tryck med.
> > Hala
> > > rötter var väl också sisådär...
> >
> > Schwalbe är grymt mjuka om man inte kör
> > snakeskin, därför gör jag alltid det :)
>
> Vill man inte ha mjuka och följsamma däck?

Inte så mjuka... Inte jag iaf! :)

Jag har kört mycket IKON för ngt år sen. Det rullar bra, är komfortabelt med stor luftkammare. Lätt o stansa. Bra grepp.

Enda nackdelen jag fann var att det rensar jävligt dåligt när d sätter sig gegga i mönstret.

Rompa skrev:
> Jag har kört mycket IKON för ngt år sen. Det
> rullar bra, är komfortabelt med stor luftkammare.
> Lätt o stansa. Bra grepp.
>
> Enda nackdelen jag fann var att det rensar
> jävligt dåligt när d sätter sig gegga i
> mönstret.

Har för mig du kör TB nu...? Hur är de i jämförelse?

Har också kört en hel del med Ikon, det är
ett trevligt allrounddäck för snabba stigar.

Men de rullar inget vidare på grusväg.

castrello skrev:
> Rompa skrev:
> -----
> > Jag har kört mycket IKON för ngt år sen. Det
> > rullar bra, är komfortabelt med stor
> luftkammare.
> > Lätt o stansa. Bra grepp.
> >
> > Enda nackdelen jag fann var att det rensar
> > jävligt dåligt när d sätter sig gegga i
> > mönstret.
>
>
> Har för mig du kör TB nu...? Hur är dem
> jämförelse?

Ja det stämmer, det är inte i närheten av TB, men rullar ändå bra tycker jag.

Körde Ikon Exo 3C hela förra säsongen och de levererade! Självfallet väger detta ex 600 gr / däck och rullar märkbart trögare på grus och asfalt.

Därför har jag nu gått loss på Ikon Exo 2C som väger 560 gr / däck och sparar lite.

Suveräna traildäck och gedigna annars med, tycker jag.

Hmm låter klockrent för allmän stigcykling. Tyvärr är ju rullet relativt viktigt på långlopp...men samtidigt kör ju många elitcyklister på Ikon utan att gå under.

Nåja. Får se. Det vore skoj att testa ngt annat än schwalbecontispecialized.

Rompa skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > Rompa skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag har kört mycket IKON för ngt år sen.
> Det
> > > rullar bra, är komfortabelt med stor
> > luftkammare.
> > > Lätt o stansa. Bra grepp.
> > >
> > > Enda nackdelen jag fann var att det rensar
> > > jävligt dåligt när d sätter sig gegga i
> > > mönstret.
> >
> >
> > Har för mig du kör TB nu...? Hur är dem
> > jämförelse?
>
> Ja det stämmer, det är inte i närheten av TB,
> men rullar ändå bra tycker jag.

Tänk vad olika det är....har kört TB 2.1(den lättaste modellen) ett bra tag men nyligen gått över till denna Ikon-modellen och tycker inte det är någon jätteskillnad på rullmotståndet...visst TB rullar lite lättare på hårda o släta grusvägar men tycker Ikon-däcket är ett bättre allround-däck med sitt bättre grepp.

http://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-IKON-29-x-22-3C-MaxxSpeed-eXCepion-Silkworm-520g

Senast ändrad:
Nån med nya erfarenheter om ikons rullmotstånd. Rullar dom verkligen märkbart sämre på grus? Är dom inget att ha på långlopp. Fanns snubbar i led 1 på engelbrektsturen som hade ikon. Måste väl ändå vara ett teckken på att så långsamma på grus kan dom inte vara?

Jag har testat att köra Ikon som bakdäck. Jag tyckte det rullade ganska dåligt i förhållande till hur lite grepp det erbjöd.

Jag tycker att det fungerar rätt bra som bakdäck för stigcykling, hyfsat grepp och bättre rull än typ HR II. Jag har ingen direkt stor erfarenhet av andra xc-däck, men Ikon är mitt "snabba" däck.

Jag blir lite krokig ang Ikon. Dom verkar inte vara helt happykorrekta, likt RR och RaRa. Men läser och tittar man på recensioner är det mest lovord. Och de flesta kallar dom för fastrolling XC tyres. Jag undrar jag hur man ska tolka den ständigt hänvisade bicyclerollingresistance.com tabellen. Det är trots allt varierade underlag på långlopp. Inte alltför sällan ruffiga grusvägar. Hur är rullmotståndet där?

Senast ändrad:
Ikon är bra däck för XC i torra förhållanden. Jag är nog inte jättekänslig för varken rull eller fäste, fast inte helt okänslig heller, och jag tycker de ”fungerar”. Jag tycker RK, RaRa, XK och RoRo också fungerar. Däremot funkar inte TB på mina hjul. Just nu har jag FastTrack (tror jag, Spec iaf) fram, och även det funkar.

Har du inte kört Ikon tidigare tycker jag absolut du kan prova det. Det är ett av ”de bra” däcken, sen är det tycke och smak.

Ingen som gillar Aspen 2.25 dual? De tycker jag rullar bra och frågan är om de inte har lite bättre grepp än Ikon 2.2 3C.

Vet inte om jag köper resultaten av rolingresitance sidan helt då jag tror de kör på en rulle. O den säger ju inte allt. Kört en del RR innan jag bytte till ikon och kan inte påstå att jag tycker ikon rullar sämre. Gör de det så kände jag inte av det. Men ä väll okänslig. Däremot gillar jag greppet i dem bättre än RR. Riktigt trevliga hjul. Vill man tweeka det ytterligare så skulle jag köra ardent race fram, så får man lite mer kantgrepp. Vet att Calle Friberg kört ikon en hel del

Senast ändrad:
jij sa:
Ingen som gillar Aspen 2.25 dual? De tycker jag rullar bra och frågan är om de inte har lite bättre grepp än Ikon 2.2 3C.
Aspen van ju nino os på. Om än i special version. Men mer grepp än ikon?

Jensen sa:
jij sa:
Aspen van ju nino os på. Om än i special version. Men mer grepp än ikon?

Ganska lika tycker jag, kanske lite fördel aspen, men jag har bara kört dem när det varit torrt och fint i skogen.

Jag hade stora problem att få RaRa tubeless. Läst att ikonen ska vara enklare. Ett nog så stor fördel. Svurit mig blå på RaRa konverteringen

(Ja, jag håller på att övertyga mig själv om att prova ikon som enda däck, på väl Vasan, skogen hemma och typ ett blött Ränneslätt )

Senast ändrad:
Jag har Ikon på ena hojen och RaRa på den andra. Tycker de känns väldigt likvärdiga. Har också läst att Ikon rullar sämre, men det är då inget jag märkt av. Grepp i paritet med RaRa. Då kör jag mest grusväg och enklare stig. De är superenkla att göra tublösa. Ikon satt i ett par månader på mitt hjul helt utan gucka, och höll väldigt bra.

Ikon känns verkligen som ett kvalitetsdäck när man känner på det. Trivs väldigt bra med det.

Vittoria Peyote kör jag på och tycker dom har tamefan allt. Rullar riktigt bra snuskigt bra grepp samt barnsligt lätta att stansa.

Icon upplever jag som något trögrullade, ingen katastrof alls men dom känns lite sugiga.

Schwalbes lövtunna däcksidor har jag tröttnat på men förbannat trevliga att åka på till dess att man (läs jag) punkar!

Hur förhåller sig Icon och RaRa om man jämför med Onza Canis t.ex? Canis är väl att anse som lättrullat?

Tillbaka
Topp