MC-idioter i skogen

MathiasP

Ny medlem
MC-idioter i skogen
Nu är vi i Halmstad drabbade till den grad att vi är på väg att tappa fattningen. Om inte skogsmaskinerna kör sönder stigarna så kör MC-åkarna sönder dem. Orienteringsklubben (och andra?) har lagt ner mycket tid och energi på att rusta de markerade slingorna på Kaneberg och lägga snygga spångar över sumphålen och nu är mycket trasigt och räligt. Fy fan!

Har ni några tips på vad man kan göra?

MC-idioter i skogen
Mej veterligt är det förbjudet att nöjesköra motorfordon i skogen, då är det väl polisanmälan som gäller antar jag! Blir ju rätt sönderkört och trist i skogen av MC, allrahelst nu på våren då det är blött i markerna! Tycker det har ökat här strax söder om Stockholm också, har klafsat omkring i MC-spår alldeles för mycket på sistone!

MC-idioter i skogen
MathiasP skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är vi i Halmstad drabbade till den grad att vi
> är på väg att tappa fattningen. Om inte
> skogsmaskinerna kör sönder stigarna så kör
> MC-åkarna sönder dem. Orienteringsklubben (och
> andra?) har lagt ner mycket tid och energi på att
> rusta de markerade slingorna på Kaneberg och
> lägga snygga spångar över sumphålen och nu är
> mycket trasigt och räligt. Fy fan!
>
> Har ni några tips på vad man kan göra?

Tror nog att skogsmaskinerna har lite mer befogenhet att köra där än er. Skogsbruket drivs av markägarn...

MC-idioter i skogen
Kan inte mer än att hålla med er om att det är förjävligt.
Har själv utövat Enduro (Mc i skogen) på seriös nivå och vi har samma problem på vår bana.
Min klubb är en SVEMO ansluten klubb där det finns massor av förhållningsregler för att få köra på enduro spåret. Bland annat så är våra hojar regbesiktade, vi har alla körkort A.
Vi har tillstånd av kommunen att köra vissa tider och alla vi som håller på med denna sport håller stenhårt på dessa regler som gäller var man en kommer i landet. Allt för att vi skall kunna även i framtiden kunna utöva denna helt underbara sport. För er som inte riktigt är insatta så är det som att åka Downhill fast man även kan åka uppför! :)
Dessa idioter som kör både här och där, förstör för oss alla och då tänker jag på oss seriösa utövare, cyklister, joggare, bärplockare osv...
Har blivit stoppad ett antal gånger av farbror blå när man kör hojen till banan för att dom tror att det är jag som är buset. Tyvärr så brukar samtalen med konstapeln vara rätt så hätskt i början, fast dom brukar lugna ner sig när dom förstår att dom har tagit fel kille.

Så om ni hittar vilka det är så anmäl.
Dock så brukar dom inte stanna för att småprata när man kommer...

MC-idioter i skogen
Börjesson skrev:
> Tyvärr så
> brukar samtalen med konstapeln vara rätt så
> hätskt i början

Ja det är ju en polis... inte annat att räkna med när man har att göra med folk från den myndigheten... Tyvärr. Ofta maktkåta typer...

Senast redigerad av en moderator:
MC-idioter i skogen
känns som efter dom där jävla 4-hjulingarna blev populära så började folk bete sig hur som helst med "nöjes"-motorfordon.

MC-idioter i skogen
Ja, fyrhjulingarna är ett otyg, och ska jag vara ärlig tycker jag de är rätt löjliga också! Lökigt med vuxna män som kör ett handikappfordon trots att de inte behöver!

MC-idioter i skogen
Det är förbjudet att framföra motorfordon i terrängen enligt Allemansrätten. (Undantaget skogsbruk förstås)

I närheten av Skedala (friluftsområdet i Halmstad som drabbats) ligger en endurobana, kanske läge att kontakta klubben där.

90% av de nyrensade och nyuppmärkta vandringslederna är mc-körda och förstörda upprepade gånger i vinter-vår. Det blir värre för varje gång jag kommer dit och cyklar.

/Magnus

MC-idioter i skogen
MCK Hallandia känner till det. Alla klubbar känner till det. Körs det med mc, moped utan ljuddämpare, folk som köper cross och kör med på gator, fyrhjulingar och dylikt så slutar det alltid hos den lokala enduro/cross-klubben. Även dom inte har något som helst med det att göra. Vissa ställen använder kommuner detta för att äntligen bli av med cross-klubbara.

MC-idioter i skogen
Börjesson skrev:
> För er som inte riktigt är
> insatta så är det som att åka Downhill fast man
> även kan åka uppför! :)

Det var tamejfan det finaste jag har hört på länge, god morgon!

MC-idioter i skogen
Japp, 4-hjulingarna är ett hatobjekt.

I trakterna kring GBG syns dom allt mer, får uppfattningen att dom mest är ute till skogs höst/vinter för då är det mindre folk ute i skogarna.

Dom är väldigt duktiga på att köra sönder spångar/spänger, och lämnar elaka sår i naturen efter sig.

Det åligger väl lite åt myndigheterna att sätta regler för hur reklamen för dessa fordon ser ut.
Unga väklbyggda människor i färgsprakande kläder som alltid visas till skogs i fräck pose.
Den presumetiva köparen får väl sina idee'r därifrån.

Som en liten motpol kan nämnas att jag förra året blev erbjuden en kopp kaffe under ett träningspass på HT hojen av en skogsägare som satt på en stubbe och fikade.

Det pratades lite snabbt om marförstöring ang. detta ämnet som tas upp i tråden.
Vad han bekom spelade det ingen större roll så länge inte den delen av skogen som är värt något inte skadas.

Lite hjulspår i våtmarkerna hadde ingen betydelse enligt honom.

MC-idioter i skogen
Jag tror att få skogsägare ser något problem med vare sig MTB, hästar eller enduro. Alla tre ger dock slitage på marken. min erfarenhet är att skogsägare med motorintresse tycker att hästar förstör mest och vice versa. Jag har kört en hel del enduro och det är lika fel att dra alla över en kam där som att säga att alla cyklister bränner i 50km/h på gångvägar, visar ingen hänsyn och sparkar på alla hundar de ser...

Tipsa gärna motorklubben men gör det konstruktivt och prata gärna idéer om vad som kan göras åt problemet. Som någon sa så får de ofta klä skott för alla motorcyklar i skogen vilket riskerar deras verksamhet. De är nog minst lika intresserade som ni är av att få bort problemet.

MC-idioter i skogen
kaipartai skrev:
> Ja, fyrhjulingarna är ett otyg, och ska jag vara
> ärlig tycker jag de är rätt löjliga också!
> Lökigt med vuxna män som kör ett
> handikappfordon trots att de inte behöver!

Sen när vart en fyrhjuling ett handikappfordon??

MC-idioter i skogen
Man blir lite ledsen av att se hur stora sår i marken som enduroåkning sliter upp. Stora meterdjupa pölar som är svåra att ta sig förbi på stigarna till och med till fots. I Mölndal Sydost skogarna mellan Gunnebo och ner mot Kållered är detta ett stort problem. Stigar blir helt oanvändbara för vandrare, löpare, cyklister etc. Jag antar att man kör mitt i stigen tills spåren blivit så djupa att man börjar undvika dem och så fortgår det tills man har fått en stig full av små dammar.

Det pratades om att polisanmäla - hur gör man det om man aldrig har sett nån köra utan bara har sett spåren? Kommer det att leda till någonting alls?

MC-idioter i skogen
Alla kan polisanmäla, har man tillträde till samma område som det gäller så är det fritt fram.

Sedan är då frågan hur bra gehör du får från polisens sida, de lägger nog dåligt med vikt på sådana frågor.

En idé är i så fall att du kontaktar naturskyddsföreningen samt markägare/ansvarig i samma veva som polisanmälan, ju fler som står bakom och kan påverka ju bättre.

MC-idioter i skogen
> Mej veterligt är det förbjudet att nöjesköra mountainbike i skogen
> Blir ju rätt sönderkört och trist i skogen av mountainbike
> Man blir lite ledsen av att se hur stora sår i marken som mountainbike sliter upp.

MC-idioter i skogen
Ja! eller pianotråd rensar ut fint bland alla som färdas på två hjul.....

Fast nog är det så generellt sett att tyvärr ökar mc-åkning i terrängen. Jag har personligen sett en del tråkigt på Roslagsleden. Det blir flera decimeter djupa spår av ej oansenlig bredd. Även om det ALLTID finns undantag så lämnar nog den genomsnittlige cyklisten inte sådana spår efter sig. Tyvärr är det nog inte så mycket att göra heller med tanke på att det är svårt att bevaka skogsstigar. :)

MC-idioter i skogen
Jo, det är klart att en människokraft m.h.a. 4-6 mm gubbidubbar och 50 hästkrafter m.h.a. 10-15 mm gummidobbar sabbar lika mycket spår. Kom in i matchen... (det finns kanske en anledning till att motorfordon är förbjudna i skogen, med vissa undantag förståss)

MC-idioter i skogen
BFS skrev:
> Det går att köra fint i skogen med mc också.
> Tyvärr praktiserar inte många den filosofin.

Jag är helt övertygad om att man kan köra enduro på vilka stigar som helst och med hjälp av teknisk körning och däcksval lämna obefintliga spår. På samma sätt som man kan köra lagligt och ohetsigt på en sporthoj, eller med en gaturäser.

MC-idioter i skogen
Atlas skrev:
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det går att köra fint i skogen med mc också.
> > Tyvärr praktiserar inte många den filosofin.
>
> Jag är helt övertygad om att man kan köra
> enduro på vilka stigar som helst och med hjälp
> av teknisk körning och däcksval lämna
> obefintliga spår. På samma sätt som man kan
> köra lagligt och ohetsigt på en sporthoj, eller
> med en gaturäser.

Jepp men ingår inte dfet liksom i grejen med att köra i terrängen? Däcksprut och lera liksom? Koll anovemeber kåsan för ett extremt exempel. Helt ovetenskapligt skulle jag gissa att spåren efter MC läker i ett relativt snabbt skeende. Problemet uppstår när de kör sönder stigar som brukas av vandrare och cyklister.... fast det gäller ju även stigar som brukas av hästekipage.... :)

MC-idioter i skogen
Atlas: absolut är det så. Ibland när jag vänder är jag osäker på om jag verkligen har kört där tidigare.

cerberos: Inte för mig (är dock i minoritet). Jag vill såklart köra i skogen, men inte förstöra den (samma sak på cykel). Dyker det upp terräng jag inte kan åka på utan att förstöra, så vänder jag.

MC-idioter i skogen
BFS skrev:
> Atlas: absolut är det så. Ibland när jag
> vänder är jag osäker på om jag verkligen har
> kört där tidigare.
>
> cerberos: Inte för mig (är dock i minoritet).
> Jag vill såklart köra i skogen, men inte
> förstöra den (samma sak på cykel). Dyker det
> upp terräng jag inte kan åka på utan att
> förstöra, så vänder jag.

Storartat, fler behöver tänka så... :)

MC-idioter i skogen
Nej det stämmer inte riktigt, en metrisk hästkraft är 735,499 W, och det finns proffs som snittar lopp på knappa trehundra, och bancyklisterna under sprint kan nog komma upp i rätt mkt mer. Jan ullrich och Lance höll mellan 450 och 475 i nåt tempolopp på touren.

Finns en doktorsavhandling om effekt hos bansprinters, men den var inte allmän tyvärr. :)

MC-idioter i skogen
kaipartai sa:
Mej veterligt är det förbjudet att nöjesköra motorfordon i skogen, då är det väl polisanmälan som gäller antar jag! Blir ju rätt sönderkört och trist i skogen av elMTB, allrahelst nu på våren då det är blött i markerna! Tycker det har ökat här strax söder om Stockholm också, har klafsat omkring i elMTB-spår alldeles för mycket på sistone!
Det var förutseende och före sin tid :-)

Tillbaka
Topp