Meckfråga - växelproblem..

Putte--

Aktiv medlem
Jag behöver lite hjälp med en grej.
Mina bakväxlar började bråka med mig förra året under SiljanRunt, först trodde jag att det bara var allt regn men problemet kvarstod senare trots omjustering, rengöring och oljning så jag bestämde mig för att byta både kassett och kedja vilket gjorde absolut ingenting. När cykeln hänger på mekstället växlar den över fint på alla växlar men när jag sätter mig på cykeln så vill den inte hoppa upp och ner som den ska. Jag lämnade in för vajerbyte (som ändå var dags) men fortfarande samma problem.
Mecken sa att fjädern i bakväxeln kan ha gett upp. Har ni varit med om det. Den har väl rullat sisådär 200mil. Det är Ultegra 10-delad bakväxel och dom verkar inte finnas längre, hittar bara 105 till 2x10 om jag ska köpa helt ny bakväxel. Vad göra?

Om fjädern gett upp märker du det på att den inte fungerar. Den blir inte trött. Antingen funkar den (dvs den drar) eller så funkar den inte (den är av) Och din funkar verkar det som så då är fjädern sannolikt inte felet. Däremot kan växeln vara såpass skitig att saker inte löper som de ska och fjädern kanske inte alla gånger drar den hela vägen så att säga. Eller så är något nött och det indexerar inte rätt pga glapp.

Men börja med att rikta växelörat och kolla efter glapp i hjullager och body och ta det vidare därifrån

Bytte en verkstad vajrar och höljen utan att du fick en fungerande cykel tillbaks? Antingen får de ju meddela vad problemet är och föreslå lösning, alternativt justera växlarna korrekt. Värdelös verkstad, gå inte dit igen.

I övrigt har jag inga direkta tillägg till Valhallas inlägg ovan, kontrollera de saker han nämner på slutet så kommer du hitta felet.

Kan ju förtydliga att det inte är någon kärnfysik att få växlarna att fungera, framförallt inte för någon som kallar sig cykelmekaniker. Det är en begränsad mängd variabler som kan ställa till bekymmer, och jag kan inte komma på något som skulle göra att en mekaniker värd namnet inte med lätthet skulle kunna avgöra vad problemet är.

Med det sagt kan jag tipsa om att youtube innehåller minst 25% klipp om växeljustering. Park tools gör dåliga verktyg (mestadels) men ganska bra mekguider, så lägg en kväll på att studera hur det fungerar så kommer du lösa framtida bekymmer själv.

Justera växlar har jag gjort i 7 år men har inte lyckats få till det den här gången så det var därför jag bytte vajer. Han fick oxå till växlarna på meckstället men när man lägger tryckt på pedalerna så börjar den bråka. Växelörat är rakt och jag har även bytt hjul utan att problemet försvinner. För att tillägga så köpte jag nya hjul till Siljan. Men jag får väl ta dän bakväxeln helt och göra rent den med tandtråd....

Har du kollat glapp i bodyn eller navet? En ganska misstänkt grej är att frihjulsmekanismen inte griper in ordentligt. Att det fungerar utan kraft men dåligt med borde betyda att det är något som påverkas i sidled till följd av kraften från kedjan. Bakväxeln styr bara in kedjan mot kassetten och tar inte upp någon kraft på det viset vill jag påstå.

Frihjulsmekanismen kan ofta men inte alltid servas. Vissa nav har bodys som inte går att serva utan man bara byter body rakt av, medan vissa går att ta isär och smörja upp/byta ut delar i.

Enklast att kolla bodyns frihjulsmekanism är att lägga i en hög växel och ta i så mycket man kan uppför en backe. Smäller det till då är det förmodligen det som strular, då kedjan i ett sådant fall inte hinner orsaka så mycket krångel då den snurrar långsamt (som i fallet att kassetten eller balväxeln är dålig och gör att kedjan klättrar upp eller ner på kassetten och skapar hugg).

Har du kollat glapp i bodyn eller navet? En ganska misstänkt grej är att frihjulsmekanismen inte griper in ordentligt. Att det fungerar utan kraft men dåligt med borde betyda att det är något som påverkas i sidled till följd av kraften från kedjan. Bakväxeln styr bara in kedjan mot kassetten och tar inte upp någon kraft på det viset vill jag påstå.

Frihjulsmekanismen kan ofta men inte alltid servas. Vissa nav har bodys som inte går att serva utan man bara byter body rakt av, medan vissa går att ta isär och smörja upp/byta ut delar i.

Enklast att kolla bodyns frihjulsmekanism är att lägga i en hög växel och ta i så mycket man kan uppför en backe. Smäller det till då är det förmodligen det som strular, då kedjan i ett sådant fall inte hinner orsaka så mycket krångel då den snurrar långsamt (som i fallet att kassetten eller balväxeln är dålig och gör att kedjan klättrar upp eller ner på kassetten och skapar hugg).
Som sagt så har jag två olika hjulpar varav ett par bara är ett år gamla och rullat 30 mil och problemet kvarstår...

Ok, märkligt.. Ska du gå på bakväxeln hade jag först monterat bort vajern och kedjan och känt på bakväxeln för att se om den är glappig eller har dålig fjäder (plus kollat löphjulen så de inte var tokslut). Bedömer man det som rimligt att göra rent bakväxeln "på riktigt" är det smidigast att lägga den i lampolja och sen tandborsta rent den, varefter den torkas av och tillåta självtorka inuti. Det är dock lite tveksamt att en bakväxel går från kass till bra funktion bara av den åtgärden.

Du lät lite uppgiven, därav min fråga. Jag hade krånglat vidare i ditt läge om jag varit pepp, annars förmodligen lämnat in cykeln till lämplig verkstad. Det är som jag skrev tidigare en ganska begränsad mängd saker som kan strula med ett växelsystem så det kommer garanterat gå att få cykeln i funktion igen med förhållandevis små åtgärder.

Nä cykeln kommer ge upp helt innan jag gör det. Och jag hade en känsla att det inte var fjädern då den inte gått såå långt, nu har ju ni bekräftat det så då är det bara att söka vidare. Jag har löst det mesta förut så jag löser nog det här med.

Tillbaka
Topp