Medel i kedjetvätten?

ersteen

Ny medlem
Medel i kedjetvätten?
Hej.
Jag har köpt biltemas kedjetvätt. Har i efterhand läst en del, mest negativa saker om den (tex går sönder snabbt, hakar fast ofta).

Hur som helst så undrar jag vad jag ska ha för medel i den? Känns overkill att fylla upp hela den med avfettningsmedel. Räcker det spraya avfettning på kedjan och använda kedjetvätten med yes och vatten? För att sedan smörja såklart.

Tacksam för svar då jag endast är en simpel rookie när allt kommer omkring ;)

Senast ändrad:
Medel i kedjetvätten?
Jag kör bara med diskmedel. Sedan så är biltemas kedjetvätt inte sämre än någon annan som jag har haft. Om du har lust att ägna dig åt lite arkeologi så är jag övertygad om att frågan har varit på tapeten för inte allt så länge sedan.

Medel i kedjetvätten?
Jag tycker att du bör strunta i att använda kedjetvätten öht.
Att dränka kedjan i lösningsmedel, oavsett variant, och på så sätt skölja ur allt fett som tillverkaren har tryckt in i kedjan bör man helt klart undvika.
Prova istället att torka av utsidan av kedjan ofta, gärna efter varje gång du har använt cykeln.

Kedjeskötsel enl Tour
32057854.jpg

Texten från Tours kedjetest av 24 olika kedjor i nr 2-2011
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1582430/1593748

Kedjeskötsel har varit uppe här flera ggr tidigare, tex här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1640417/1640502#msg-1640502

/Håkan

Medel i kedjetvätten?
Jag har nog gett upp kedjetvätteriet, det blir bra sörjigt.

Här är min metod:

1. Plocka av kedjan (med KMC snabblänk och deras på och av verktyg tar det 2sek)

2. Lägg kedjan i ett Toluen/Xylen-bad. en bra produkt är Cellulosa-förtunning från Bauhaus. Det här badet ska användas om och om igen - det ska inte hällas ut, ha i glasburk. Nu är kedjan okulärt ren och all gegga är fluid.

3. Blås rent med tryckluft

4. Ner i ett acetonbad. Återigen kan användas om och om igen, ha i glasburk. Detta bad blir inte speciellt smutsigt ens efter något år

5. Blås igen om det känns nödvändigt

6. Värm med varmluftspistol för att få bort allt lösningsmedel (tar typ 30sek med aceton)

7. Ta på olja på den ljumma kedjan. Det finns två (el tre) produkter som är bra.
För kedjor som kör i alla väder:
http://www.chain-l.com/
Som kan köpas här http://www.urbanhunter.biz/
Denna olja kommer aldrig att säljas av Finishline/Pedros eller andra lurendrejare eftersom den innehåller svavel och luktar förruttnelse (om man lägenhetsförvarar är den inte ideal)

Annars om man vill ha till fincykeln (torra produkter):
Squirt Dry Lube ( http://www.squirtlube.com/products/index.php )
Rock n Roll Absolute Dry ( http://www.rocklube.com/absolute_dry.htm )
Bägge finns på Jenson

BTW Sörj för god ventilation

EDIT: Såg att jag och LEAF hade snarlika metoder. ;-)

//S.

Senast ändrad:
Medel i kedjetvätten?
Ska du använda avfettning så är ett tips att pensla på det med en vanlig pensel istället för att spraya. Du får mer på målområdet istället för runt om så att säga.

Medel i kedjetvätten?
Men allvarligt, hur svårt är det att ta en trasa/bit av en gammal frottéhandduk och torka av efter varje/varannan runda? På med lite kedjeolja, torka av igen. Originalsmörjmedlet stannar kvar inne i kedjan, inget geggande runtomkring, inga onödiga/farliga kemikalier.

Och ja, jag har provat diesel, ultraljud, avfettning (både citrus och kraftigare grejer), Yes osv. Trasan är den metod som har vunnit hos mig iaf.

Medel i kedjetvätten?
vader skrev:
-------------------------------------------------------
> Men allvarligt, hur svårt är det att ta en
> trasa/bit av en gammal frottéhandduk och torka av
> efter varje/varannan runda? På med lite
> kedjeolja, torka av igen. Originalsmörjmedlet
> stannar kvar inne i kedjan, inget geggande
> runtomkring, inga onödiga/farliga kemikalier.
>
> Och ja, jag har provat diesel, ultraljud,
> avfettning (både citrus och kraftigare grejer),
> Yes osv. Trasan är den metod som har vunnit hos
> mig iaf.

+1 på Darth

Medel i kedjetvätten?
Bra tips där.

Vill man göra det enklare o billigare, tankar du 2l diesel i en petfalska. 30kr. Bensin funkar också, men doftar som SÖREN inomhus!

Använder 2-3dl i en burk och lägger i kedjan. På med lock. skakar runt lite. Sen tar du ut kedjan, sköljer o diskar med gammal tandborste och diskmedel. Torkar i ugnen (om du ha brottom!. Hutta i kassetten också när du väl håller på :)

Lägger upp kedjan på ett bord, o lägger en droppe på varje länk. Vänder sen en droppe på varje länk på andra sidan. Sen är det bara att montera och veva runt lite. Torka av med trasa.

Stuvstaix skrev:
> Jag har nog gett upp kedjetvätteriet, det blir
> bra sörjigt.
>
> Här är min metod:
>
> 1. Plocka av kedjan (med KMC snabblänk och deras
> på och av verktyg tar det 2sek)
>
> 2. Lägg kedjan i ett Toluen/Xylen-bad. en bra
> produkt är Cellulosa-förtunning från Bauhaus.
> Det här badet ska användas om och om igen - det
> ska inte hällas ut, ha i glasburk. Nu är kedjan
> okulärt ren och all gegga är fluid.
>
> 3. Blås rent med tryckluft
>
> 4. Ner i ett acetonbad. Återigen kan användas om
> och om igen, ha i glasburk. Detta bad blir inte
> speciellt smutsigt ens efter något år
>
> 5. Blås igen om det känns nödvändigt
>
> 6. Värm med varmluftspistol för att få bort
> allt lösningsmedel (tar typ 30sek med aceton)
>
> 7. Ta på olja på den ljumma kedjan. Det finns
> två (el tre) produkter som är bra.
> För kedjor som kör i alla väder:
> http://www.chain-l.com/
> Som kan köpas här
> http://www.urbanhunter.biz/
> Denna olja kommer aldrig att säljas av
> Finishline/Pedros eller andra lurendrejare
> eftersom den innehåller svavel och luktar
> förruttnelse (om man lägenhetsförvarar är den
> inte ideal)
>
> Annars om man vill ha till fincykeln (torra
> produkter):
> Squirt Dry Lube (
> http://www.squirtlube.com/products/index.php )
> Rock n Roll Absolute Dry (
> http://www.rocklube.com/absolute_dry.htm )
> Bägge finns på Jenson
>
> BTW Sörj för god ventilation
>
> EDIT: Såg att jag och LEAF hade snarlika metoder.
> ;-)
>
> //S.

Bilagor

• 293335_10150441303345522_12582294_n.jpg
    293335_10150441303345522_12582294_n.jpg
    53.3 KB · Besök: 65
Senast ändrad:
Medel i kedjetvätten?
Julius Kenéz skrev:
> Bra tips där.
>
> Vill man göra det enklare o billigare...

Idén bakom min metod är:
1. Snabb
2. Låg kemikalieförbrukning
3. Inga kemikalierester när det är klart

En kommentar om tanken bakom metoden, det handlar om: hur ska man snabbast få ren och torr metall...

1. Vätska ett. Ta det mest aggressiva lösningsmedel du kan hitta. Det som löser skiten snabbast. Cellulosaavfettning är det "värsta" jag hittat. Farsans kommentar om min metod var: "Har du inget trikloretan?". Så det finns utrymme för förbättring. Maracas i glasburk 10-20sek och allt är flytande
Problemet är att vätska 1 om den återanvänds blir skitig och att den kan lämna kemikalierester så....

2. ...vätska två måste torka snabbt samt inte lämna rester ==> Aceton. Aceton kommer att hålla sig någorlunda ren samt låter eventuella rester sedimentera sig mellan gångerna.

Min erfarenhet med diesel och andra längre naftor är att de lämnar rester om det ska gå snabbt. Det sista man vill ha kvar när man ska ha på ny olja är lösningsmedel kvar. Att tala i termer av "orginalsmörjning" är lite som att tala om orginaltandkräm på tandborsten när man kör 2 pass om dan i ur och skur.

//S.

Fundering: Någon som prövat trikloretan i ultraljudsrengörare?

Medel i kedjetvätten?
Jag använder BBBs kedjetvätt och är jättenöjd med den. Den stora fördelen med en kedjetvätt är att man får en mekanisk rengöring med borstarna. Ett tips är att använda varmt vatten ihop med ett milt diskmedel/avfettningsmedel. Det varma vattnet dunstar snabbare från kedjan. Och värmen påskyndar den kemiska reaktionen. Torka av kedjan med en trasa och låt den torka innan du fettar in kedjan.

Diesel och starka lösningsmedel är cancerogena och är givetvis ingenting man skall använda.

Medel i kedjetvätten?
vem fan orkar hålla på å palta med diesel och skit! :) jag kör fotogen i kedjetvätt inhandlad på biltema, rena drömmen kedjan blir strålande. Mankn tammetusan spegla sig i den.. sen efter 10ggr tar man loss kassett och gör rent den med trasa bara.. varför ska det ta sån tid alla era metoder är säkert jättebra men det känns så jäkla seriöst och tar sån tid! lägg ner tiden på ungarna istället då blir hon glad och du får säkert köra ner cykel om frugan blir glad.. sådär win win.. :)

Medel i kedjetvätten?
Jag kör med Biltemas kallavfettning på dunk. Lägger man den skitiga vätskan i en PET-flaska så separerar den med ren avfettning på toppen så är det bara att återanvända ett tag :-)

Kedjetvätt av olika märken, Parktools, Biltema mm.

Oljar in ordentligt med finishline o torkar av. Spegelblanka kedjor som går många hundra mil om året. 10 minuters rengöring typ.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Rengoring/Kallavfettning-364610/

Medel i kedjetvätten?
Jag körde alltid med kedjetvättar förut men har nu slutat helt och hållet då jag tycker, som någon sa tidigare, att det verkar som man sköljer ur all smörjning och kedjan kräver mer och oftare oljning vilket attraherar mer smuts osv osv. Istället har jag börjat med "proffs" metoden, spruta på lite avfettning på en trasa och torka av kedjan genom att trampa baklänges samtidigt som du greppar runt kedjan med avfettningstrasan. Sen tar man lite avfettning på en pensel och "målar" på kassetten och dreven fram. Skölj av allt med vatten och låt torka någon timme eller två. Sen oljar jag varje rulle på kedjan med en droppe olja. Växla igenom alla växlar och torka sedan bort överskottet. Jag har nu ett rent drivpaket som kräver mindre frekvent inoljning än tidigare och verkar slitas mindre.

Medel i kedjetvätten?
SM i VM i att krångla till nåt enkelt.... =)
Örton vätskor hit o dit, som nån säkert redan skrivit:
cykla -> torka av -> smörj(kedjan) -> cykla....

Edit: språk

Senast ändrad:
Medel i kedjetvätten?
Inte visste jag att det var så krånligt att hålla en kedja fräsch ?

Torka av den efter varje runda (Om det inte handlar om pendlare) och olja in med hjälp av fingrarna. Veva på. Torka av. Voilá!

Samma sak med kassetten. Frottéhandduk emellan bara...

-Topsar'n

Medel i kedjetvätten?
Skogling skrev:
>
> Torka av den efter varje runda (Om det inte
> handlar om pendlare) och olja in med hjälp av
> fingrarna. Veva på. Torka av. Voilá!
>
> Samma sak med kassetten. Frottéhandduk emellan
> bara...
>
> -Topsar'n

Snuskgubbe!

Medel i kedjetvätten?
mattias_i_skogen skrev:
> Det finns bara ett enda bra sätt att underhålla
> kedjor:
> http://sheldonbrown.com/chainclean.html

Helt rätt:
"If you're a cheapskate, you can use the same grease for both the pins and the rollers, but if you want to do it right, you will use:

•Deakins White RollerGrease for the rollers, so they can roll freely.
•Phil Wood green grease for the pins, which are the parts that usually wear first."

:-D

Medel i kedjetvätten?
Stewe skrev:
> mattias_i_skogen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns bara ett enda bra sätt att
> underhålla
> > kedjor:
> > http://sheldonbrown.com/chainclean.html
>
>
> Helt rätt:
> "If you're a cheapskate, you can use the same
> grease for both the pins and the rollers, but if
> you want to do it right, you will use:
>
> •Deakins White RollerGrease for the rollers, so
> they can roll freely.
> •Phil Wood green grease for the pins, which are
> the parts that usually wear first."
>
>
> :-D

Herregud, hoppas att det inte finns folk som faktiskt gör så där.

Medel i kedjetvätten?
Fotogen är vad jag känner till, det mest effektiva och skonsamma rengöringsmedlet man kan använda till en cykelkedja. Köper du kedjetvätt på cykelaffär så är det just fotogen i flaskan, bara att det kostar tio gånger så mycket.
Man ska INTE dränka kedjan i avfettning, diskmedel eller liknande rengöringsprodukter då de innehåller vatten som tränger in mellan länkarna (=rost och ökad friktion) och det motverkar ju hela syftet.
Kan tillägga att även matolja innehåller vatten.

Medel i kedjetvätten?
Jag tror vi måste repetera gymnasiekemin här. Ju längre kolkedjor desto mer av en olja är kolvätet.
* Diesel(olja) mix mellan kolväten med längd på 8 och 21 kolatomer
* Fotogen mix mellan kolväten med längd på 6 och 16 kolatomer
* Bensin mix mellan kolväten med längd på 4 och 12 kolatomer

Om vi tar diesel som extremexempel så kommer det garanterat att rengöra kedjan - MEN de delar av dieseln som har uppåt 16-20 kolatomer (oljan) kommer att ligga kvar som en hinna och lösa upp den "riktiga" kedjeoljan. Diesel är i synnerhet olämpligt då stora delar ligger mellan lösningsmedel och smörjmedel och till och med åt paraffinhållet. Hexadekan som finns i diesel (16 kolatomer) smälter te.x. först vid 18 grader (nästan paraffin) - hur tror ni det dunstar? Smörjmedel är bra och lösningsmedel är bra - men undvik det som är där emellan (fotogen/diesel). Därav slutsatsen att korta (en kolatom) aromatiska kolväten (toluen/xylen) löser bäst, är mest viskösa --> tränger in bäst, dunstar snabbast samt släpper bäst med tryckluft.

Notera att Chain-L oljan som rekommenderades ovan har ett serviceintervall på 1000miles - så att avfetta kedjan är ingen daglig ritual, däremellan torkas givetvis kedjan av och rengörs.

//S.

Medel i kedjetvätten?
Vatten i matolja. Den var ny den! Vad jag vet dunstar vatten bort och torkar om fallet skulle stämma. En cykelkedja är väl heller inte kapslad med oringar och liknande. Allt är öppet så det lär torka ut rätt snabbt...

Medel i kedjetvätten?
Borde väl gå att få bort de sista resterna (diesel) genom att spola med hett vatten och samtidigt skura med diskmedel?

Stuvstaix skrev:
> Jag tror vi måste repetera gymnasiekemin här. Ju
> längre kolkedjor desto mer av en olja är
> kolvätet.
> * Diesel(olja) mix mellan kolväten med längd på
> 8 och 21 kolatomer
> * Fotogen mix mellan kolväten med längd på 6
> och 16 kolatomer
> * Bensin mix mellan kolväten med längd på 4 och
> 12 kolatomer
>
> Om vi tar diesel som extremexempel så kommer det
> garanterat att rengöra kedjan - MEN de delar av
> dieseln som har uppåt 16-20 kolatomer (oljan)
> kommer att ligga kvar som en hinna och lösa upp
> den "riktiga" kedjeoljan. Diesel är i synnerhet
> olämpligt då stora delar ligger mellan
> lösningsmedel och smörjmedel och till och med
> åt paraffinhållet. Hexadekan som finns i diesel
> (16 kolatomer) smälter te.x. först vid 18 grader
> (nästan paraffin) - hur tror ni det dunstar?
> Smörjmedel är bra och lösningsmedel är bra -
> men undvik det som är där emellan
> (fotogen/diesel). Därav slutsatsen att korta (en
> kolatom) aromatiska kolväten (toluen/xylen)
> löser bäst, är mest viskösa --> tränger in
> bäst, dunstar snabbast samt släpper bäst med
> tryckluft.
>
> Notera att Chain-L oljan som rekommenderades ovan
> har ett serviceintervall på 1000miles - så att
> avfetta kedjan är ingen daglig ritual,
> däremellan torkas givetvis kedjan av och
> rengörs.
>
> //S.

Medel i kedjetvätten?
En kedja tvättas i mensblod från en oskuld under fullmåne och pudras sedan med pulvriserade torkade fladdermusvingar.

Hur svårt ska det vara?

Medel i kedjetvätten?
Julius Kenéz skrev:
> Borde väl gå att få bort de sista resterna
> (diesel) genom att spola med hett vatten och
> samtidigt skura med diskmedel?

Yep men då är du inne på dubbla bad - eller tre eftersom du måste skölja rent i vatten. Risken är att diskmedlet inte tränger in mellan länkarna och sköljer bort dieseln, då får du diskmedel/dieselrester kvar i kedjan.

Hälsoaspekten av vad som upplevs som "starka kemikalier" har berörts och då främst cancerrisken, vi kollar lite på det....

Fördelen med ett acetonbad är att det är ett rent (ingen mix) och faktiskt kroppseget ämne (bildas av levern vid ketos och kroppen kan ta hand om det) som endast är lokalirriterande. Hur starkt aceton än kan tänkas vara är det inte cancerogent. Faktum är att toluen inte heller anses cancerogent - däremot lokalirriterande (anv. handskar & ventilera)

http://www.ccohs.ca/oshanswers/chemicals/chem_profiles/acetone/health_ace.html#_1_6
http://www.ccohs.ca/oshanswers/chemicals/chem_profiles/toluene/health_tol.html#_1_6

Däremot är diesel känt för att vara cancerframkallande, som så många andra bränslemixar där tillsatsämnen används, i fallet diesel bensen men i synnerhet polycykliska aromatiska kolväten (PAH).

Så att saker "luktar starkt" och det är farligt på lång sikt är inte samma sak.

//S.

Medel i kedjetvätten?
Nu har man lärt sig lite nytt om oljor...jag menar förstås lösningsmedel och smörjmedel! :P

Jag sväljer din information okritiskt då den låter vettig och inte behöver ifrågasättas (speciellt inlägget om kolatomers längd osv)

Aceton på biltema 1l 39kr...ska man byta rengöringsmedel hm...

Senast ändrad:
Medel i kedjetvätten?
Rippa skrev:
> En kedja tvättas i mensblod från en oskuld under
> fullmåne och pudras sedan med pulvriserade
> torkade fladdermusvingar.
>
> Hur svårt ska det vara?

+1
Vissa lär sig aldrig. Fjanterier

Medel i kedjetvätten?
Luthman Photography skrev:
> Stewe skrev:
> -----
> > mattias_i_skogen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det finns bara ett enda bra sätt att
> > underhålla
> > > kedjor:
> > > http://sheldonbrown.com/chainclean.html
> >
> >
> > Helt rätt:
> > "If you're a cheapskate, you can use the same
> > grease for both the pins and the rollers, but
> if
> > you want to do it right, you will use:
> >
> > •Deakins White RollerGrease for the rollers,
> so
> > they can roll freely.
> > •Phil Wood green grease for the pins, which
> are
> > the parts that usually wear first."
> >
> >
> > :-D
>
> Herregud, hoppas att det inte finns folk som
> faktiskt gör så där.

Har tillämpat den metoden sedan 2007. Funkar jättebra förutom på sommaren. Det blir ett helvete med myggen när man cyklat för nära en geggpöl och måste göra det där mitt i riden!

Tillbaka
Topp