Medel i kedjetvätten?

Medel i kedjetvätten?
Alltså på allvar nu, vad i hela helvetet är det ni tomtar sysslar med? Cyklar ni i metan-sjöar och nattetid förvarar cykeln i en översvämmad kolgruva?

Jag drar rent kedjan med babyservetter efter var eller varannan tur, och drar jag servetten över länkarna, inte bakåttrampar länkarna genom servetten vilket är kasst. Smörjer tunnt lager med Shimano PTFE Dry, Finish Line Dry eller liknande.

Och jag svär på heder och samvete, att mellan babyservetten och det nya lagret olja, så skulle jag fan inte tveka att äta min middag serverad direkt på kedjan. Det gäller under hela kedjans livslängd.

Det tar max 4 minuter om det varit riktigt grötigt ute och nånstans i krokarna 90 sekunder vid torrt väder på daglig basis Så vad tusan pysslar ni andra med? Jag kan äta från min kedja, hur mycket renare behöver den vara?

Medel i kedjetvätten?
Pass på nu, detta händer inte varje dag:

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså på allvar nu, vad i hela helvetet är det
> ni tomtar sysslar med? Cyklar ni i metan-sjöar
> och nattetid förvarar cykeln i en översvämmad
> kolgruva?

+1

Även om jag kanske inte sitter med babyservetter och äter mat på mina kedjor, så är det verkligen inte något som är så avancerat som många här får det att framstå. Man kommer långt bara genom att smörja och torka av kedjan inför varje cykeltur.

Medel i kedjetvätten?
Feltänket är att det skulle vara utsidan som slits. I själva verket är det alla mikropartiklar som letar sig in i bussningarna och bildar slipmedel deluxe med oljan/gucket där inne. Och det finns ingen kedjetvätt i världen som får loss det. Ultraljudstvätt kanske funkar däremot.

Medel i kedjetvätten?
geologen skrev:
> Feltänket är att det skulle vara utsidan som
> slits. I själva verket är det alla
> mikropartiklar som letar sig in i bussningarna och
> bildar slipmedel deluxe med oljan/gucket där
> inne. Och det finns ingen kedjetvätt i världen
> som får loss det. Ultraljudstvätt kanske funkar
> däremot.

Det är väl inte prompt kedjans livslängd som ska förlängas, utan slitaget på drev och kassett som ska minskas. Kedjor är billiga att byta, kassetter och drev är dyrare Samt minska effektförlusterna i drivlinan och bibehålla växlarnas prestanda, så man slipper känslan av att trampa runt i ett grustag.

Medel i kedjetvätten?
geologen skrev:
> Feltänket är att det skulle vara utsidan som
> slits. I själva verket är det alla
> mikropartiklar som letar sig in i bussningarna och
> bildar slipmedel deluxe med oljan/gucket där
> inne. Och det finns ingen kedjetvätt i världen
> som får loss det. Ultraljudstvätt kanske funkar
> däremot.

bussningar i kedjan? berätta mer!

Medel i kedjetvätten?
andrewmtb skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Feltänket är att det skulle vara utsidan som
> > slits. I själva verket är det alla
> > mikropartiklar som letar sig in i bussningarna
> och
> > bildar slipmedel deluxe med oljan/gucket där
> > inne. Och det finns ingen kedjetvätt i
> världen
> > som får loss det. Ultraljudstvätt kanske
> funkar
> > däremot.
>
>
> bussningar i kedjan? berätta mer!

Vad menar du? Kanske inte rätt ord då? När man har två ytor som glider mot varandra som "lager". Det kallar jag för bussning.

Medel i kedjetvätten?
Niko/Frost skrev:
> Så vad tusan pysslar ni andra med? Jag kan äta från min
> kedja, hur mycket renare behöver den vara?

Ähum, vad pysslar du med då? Varför skall den vara så ren att man kan äta från kedjan?

En gammal tygtrasa duger gott. Den värsta smutsen skall bort innan man smörjer och överskottsoljan torkas bort efteråt. Smutsen som blir kvar i hörnen gör ingen skada och får snart sällskap av ny.

Medel i kedjetvätten?
s skrev:
> Niko/Frost skrev:
> ...
>
> Ähum, vad pysslar du med då? Varför skall den
> vara så ren att man kan äta från kedjan?

Jag äger inga tallrikar, okey?!

Medel i kedjetvätten?
Skogling skrev:
>

Men för fasen, det där är ju en ren kedja! Man kan inte tvätta en ren kedja! :D

Och särskilt mycket olja kommer nog inte in i din kedja med fingermetoden. Nej, en droppe på varje "axel" i kedjan, så blir det bra. Men det tar nog närmare fem minuter.

Senast ändrad:
Medel i kedjetvätten?
Det är ju 1.000.000,00 gånger (minst) bättre att torka av kedjan och återsmörja den enligt icke-tomte metoden, än att skita i att torka/smörja kedjan efter varje tur och sen istället var 10:e tur skicka den till NASA's Centrum För Sanitetsforskning och få den rengjord på hyperkemisk och ultrasonisk väg. Då kör man 9 av 10 turer med en skitig kedja.

Medel i kedjetvätten?
Fast kedjan är en slitdel och en billig slitdel, dessutom. 200 spänn är väl ungefär vad folk lägger på pizza, öl och godis en vanlig fredagkväll...

Medel i kedjetvätten?
Niko/Frost skrev:
> Det är ju 1.000.000,00 gånger (minst) bättre
> att torka av kedjan och återsmörja den enligt
> icke-tomte metoden, än att skita i att
> torka/smörja kedjan efter varje tur och sen
> istället var 10:e tur skicka den till NASA's
> Centrum För Sanitetsforskning och få den
> rengjord på hyperkemisk och ultrasonisk väg. Då
> kör man 9 av 10 turer med en skitig kedja.

+1 men glöm inte växeltrissorna, där samlas mycket skit.

Medel i kedjetvätten?
geologen skrev:
> Fast kedjan är en slitdel och en billig slitdel,
> dessutom. 200 spänn är väl ungefär vad folk
> lägger på pizza, öl och godis en vanlig
> fredagkväll...

Tror du missade mitt tidigare inlägg om att vi vårdar inte kedjan för att vårda kedjan, vi vårdar kedjan för att vårda kassett och drev. Personligen kör jag Rotor Q-Ring lillklinga, FSA Chrono storklinga, KCNC Ceramic växeltrissor och Sram RED-kassett, det är väl bortåt dryga 3.600-4.000 kronor bara där - kedjans pris inte inräknad, som man gärna får ut maximal livslängd på...

Senast ändrad:
Medel i kedjetvätten?
Ok, jag klassar kassett och drev som slitdelar också. Fast 3-4 kedjor per drev och 2 kedjor per kassett är nog rimligt. Inte så dyrt det heller, med normala prylar alltså.

Medel i kedjetvätten?
Jag tycker 6-7 kedjor per kassett låter betydligt trevligare. Även en XT/Ultegra-nivå kassett för runt 500-700 spänn blir jävligt dyrt jävligt snabbt om man byter med varannan kedja. Men det är ju inte bara en fråga om förbrukningsekonomi, det är en fråga om att fullkomligt elda för kråkorna att betala för t.ex XT-nivå på växlarna och sen bara få ut Deore-nivå på växlingarna, eller betala för Deore-nivå och få Acera-växlingar, vilken prisklass du nu än väljer att lägga diskussionen i så är ju resultatet identiskt... Det är ju nämligen lite där man hamnar om man åker runt med skitig kedja, mindre än optimal funktion.

Medel i kedjetvätten?
Nä, jag upplever ingen prestandaförsämring för att kedjan inte är stålglansig utan lite gråsvart. Hade jag märkt nån skillnad hade jag utan att tveka lagt mer tid på kedjetvätt.

Men visst, det spelar säkert roll hur mycket man cyklar också. Två kedjor per säsong räknar jag med. Ca 500-700 mil blir det väl för min del.

Medel i kedjetvätten?
Om man nu ska göra ren kedjan efter varje tur. Menar man då efter varje tur eller efter en viss körd sträcka?
Tänker om en genomsnittstur är en 5-10 mil eller så så är det en rackarns osis för den kedja som hamnar på Gunnar O´s cykel där en tur är 500 mil.

Medel i kedjetvätten?
geologen skrev:
> andrewmtb skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Feltänket är att det skulle vara utsidan
> som
> > > slits. I själva verket är det alla
> > > mikropartiklar som letar sig in i
> bussningarna
> > och
> > > bildar slipmedel deluxe med oljan/gucket där
> > > inne. Och det finns ingen kedjetvätt i
> > världen
> > > som får loss det. Ultraljudstvätt kanske
> > funkar
> > > däremot.
> >
> >
> > bussningar i kedjan? berätta mer!
>
> Vad menar du? Kanske inte rätt ord då? När man
> har två ytor som glider mot varandra som "lager".
> Det kallar jag för bussning.

Jag är novis, det är därför jag frågade =) Men ok, då vet jag vad bussningen är :-) tackar!

Medel i kedjetvätten?
Skogling skrev:
> Efter varje räser/mtb-runda. På ful/hoj
> pendlare... Alldeles för sällan. En finhoj skall
> växla som ett urverk. ;)

+1

Medel i kedjetvätten?
Skogling skrev:
> Efter varje räser/mtb-runda. På ful/hoj
> pendlare... Alldeles för sällan. En finhoj skall
> växla som ett urverk. ;)

Håller med! Racercykar och perfektionism hänger ihop lite enligt mig. JU bättre skötta grejer manhar desto bättre går de

Jag torkar och oljar in kedjan efter ca var 4:e tur. Ingen fuloljning när jag vevar runt pedalerna o sprutar på, utan en droppe på varje länk på rätt ställe, sen jobbar jag mig runt. Och för varje gång den är nysmord tycker jag faktiskt den går bättre. Tycker helt klart man märker skillnad i effektvinst i drivlinan mellan de gångerna den är nyoljad, kanske bara inbillning jag vet inte...

All smuts som blandas in i oljan under en tur måste ju öka friktionen drastiskt? Jag får kanske höja serviceintervallet på drivpaketet till varannan tur :D

Medel i kedjetvätten?
Personligen håller jag droppflaskan (köper bara smörja i flaskor med dropp-pip) precis framför nedre växeltrissan och stabiliserar den handen mot kedjestaget, och bakåttrampar vevarmen med andra handen så den går runt två varv medans det kommer ett jämnt flöde ur droppflaskan.

Då hamnar 90% av smörjan innanför länkplattorna och på "innervarvet" av kedjan där det hör hemma. Det tar väl lite finess att få ett jämnt flöde som är lagom, men det lär man sig ju fort. Tror resultatet är väldigt detsamma som att sitta och klicka varje länk individuellt, förutom att det tar 7 sekunder istället för 3 minuter.

Medel i kedjetvätten?
Har någon av er som minituöst rengör kedjan någonsin funderat på hur onödigt det är mtp att kedjan är ren i typ 50 meter in i skogen...?

Senast ändrad:
Medel i kedjetvätten?
Gör man rent kedjan efter varje tur, så att det aldrig får gro in, så lossnar all skit ruskigt mycket lättare. Även efter bara 4-5 turer så krävs det en hel del extra arbete för att få kedjan ren igen. Så det är ju även för ens egen skull, man gör det hellre ofta och lite :)

Föredrar helt att man bara kan dra bort skiten med en servett/trasa/dyl. än att man ska behöva gnugga och skrapa bort det.

Medel i kedjetvätten?
Här händer det grejjer...

Jag vill bara förtydliga att TS avsåg sällanunderhåll och inte den "dagliga" avtorkningen, som alltid är på sin plats. Sen måste jag nog erkänna att jag haft ett landsvägsperspektiv på min rengöringsmetodik (se plumses inlägg). nMTBn/cyclocrossen får sig en slev av metoden på mer av sällanbasis.

Hursomhaver...

Jag tycker faktiskt det tar längre tid och framförallt blir grisigare om man kör i den kedjetvätt som TS nämnde jmf med att med att köra avtagning mha Missinglink och dedicerat av/på-verktyg. Det körs runt massa lösningsmedel med kedjetvätt som rinner ner på drivlinans lager (i synnerhet trissorna). Drev/kassett blir också rätt grisiga.

Medel i kedjetvätten?
Köpte 1l ceton på biltema idag. Sprang hem i hopp om "nu jäklar". Skruvade av allt, kedja, kransar hjulen på trissorna. Hällde på aceton, skakade om!!! HÄNDE INGENTING! Vilket mög!

Jag kör min dieseltvätt! BIlligt och bra! 15kr litern...

Till råga på allt fick jag mina overshoes från cyclecomponent. En i medium en i xl....nu är jag sur!

Tillbaka
Topp