Megavalanche 2015

milnik

Aktiv medlem
Megavalanche 2015
Det var på tiden att jag gjorde någonting galet....

Hur som helst, jag tänkte köra Megavalanche 2015 och letar efter likasinnade ehm..cykelentusiaster, som har erfarenhet av det eller vill haka på.

Alla tips mottages tacksamt! Det är över ett halvår kvar så det är gott om tid att komma i form. Hur ska man vinterträna? Ska man bli bundis med nån liftvakt i Hammarbybacken och köra så mycket man kan utför på snön? ska man köra intervaller? Hur blir man skadefri en hel vinter och vår? Vad är det för bromsar/skivor/däck man ska ha?

Som ni kan föreställa er, jag har många frågor. Kommentera gärna med era erfarenheter, joina mig i min träning eller haka på ner till Alpes d'Huez!

Megavalanche 2015
Än så länge vet jag inte riktigt hur jag ska ta mig ner. Sambon fyller år precis under Megan så jag tänkte vi kan spendera en vecka i Grenoble precis innan. Antagligen blir det flyg till Geneve eller Lyon och sen tåg/hyrbil.
Anmälan kostar drygt 100eur och öppnas någon gång i januari. Det omfattar tävlingen samt liftkort för hela veckan.
Vad som gäller boende, tänkte jag ta någonting i Alpes d'Huez, även om det kanske är lite dyrare, för smidighetens skull. Om det är flera som går ihop och hyr en chalet lär det inte vara så dyrt.
@Jofahjalm, hur hade du tänkt kring logistiken?

Megavalanche 2015
Jag har fått nog av skador i år. Jag har däremot inte fått nog av skador för nästa år...

Om jag får chans att köra Megan skulle det bli en helt prestiglös grej där jag siktar på att ta mig ner i en bit. Det blir helt enkelt att ta det väldigt piano på glaciären och bara försöka hålla sig undan.

Megavalanche 2015
Jag har inte undersökt hur man tar sig till Megan. Jag har inget körkort så om jag inte hittar någon form av vårdare som kör runt mig tror jag inte att jag kommer orka styra upp det hela.

Megavalanche 2015
Flyg till Lyon bör finnas från Stockholm för en någorlunda billig peng. Ringer man runt till olika hotell bör de kunna tipsa om transfer-företag som kör Lyon-ADH. Jämförelsevis, 2011 när jag åkte till Morzine med några polare, Geneve flygplats- Morzine tor kostade 190 eur för 3 pers.
Det finns en möjlighet till att jag hyr bil den veckan, självklart beroende på kostnaden; det kan råka vara billigare än transfer bussen, . A just det.. allt beror på om jag klarar uppkörningen om två veckor :)

Vad som gäller boende, tänkte jag boka någonting i själva ADH. Närmare till allt, plus att man slipper de jättetidiga morgonar för att ta sig till toppen.

Målet för mig är också att ta mig ner hel, utan skada på kropp eller cykel. Det är inte det lättaste racet någonsin och det finns ingen anledning att jag som är en mid-pack cyklist ska ha pallplatsambitioner där. Jag åker dit för att njuta av cyklingen och naturen.

Megavalanche 2015
Det lär ju vara ganska krävande om man har vinstambitioner. Jag vill däremot ta mig ner helt, men självklart på en tid som jag är nöjd med. Ambitionen är att jag helt enkelt inte är sist och att jag har kul.
Det är flera olika tävlingar, beroende på hur man kvalar. Så om man inte dör på väg ner, kommer man hamna i en tävling.

Megavalanche 2015
Det är väldigt krävande! Desto bättre kondition som du har innan är desto bättre för dig. Även om du bara vill rulla ned till målet så vill du ha en så bra kondition som möjligt.

Rejset är så galet så att det förusätter en galen inställnin. Men något av det roligaste som man kan göra. Ni måste pröva det ni som är intresserade.

Megavalanche 2015
Du behöver inte kvala bra för att komma till huvud-tävlingen, högre och längre bana. När jag körde var det snabbast 28 ifrån varje heat om ca 200 som kom till final-tävlingen.

Megavalanche 2015
Den här

Bilagor

• 800px-Altiport_Henri_Giraud_Alpe_d_Huez_LFHU_big.jpg
    800px-Altiport_Henri_Giraud_Alpe_d_Huez_LFHU_big.jpg
    36.9 KB · Besök: 76
Megavalanche 2015
Jag körde förra året och flög till Lyon där jag hyrde bil. Tar ca 2-2.5 h med bil till Alpe D'huez.

Helt galen tävling på många sätt men det absolut roligaste jag gjort på cykel.

Tror fortfarande det är en dröm!!!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    90.2 KB · Besök: 69
  • image.jpg
    image.jpg
    53.5 KB · Besök: 68
Megavalanche 2015
Sidan är kass och mest på franska men ge inte upp. Det är värt mycket, mycket möda jag lovar. Försök igen med engelska annars kan du lista ut det mesta ändå.

Lycka till och hör av dig om det inte funkar!✊✊???

Megavalanche 2015
Sitter med dotter 1.5 år och äter så har inte båda händerna fria☺️.
Förra året var det två delar man gick igenom.
Först ett slags konto eller så på engage-sports
Och sedan själva anmälan.

Funkar det inte på engelska?

Ska se om jag kommer in och kan titta på det men det kan ta lite tid.

Ge inte upp för fasen!

D

Megavalanche 2015
Är det inte bara att följa de tre stegen det verkar vara i år?

Jag måste registrera mig för att kunna gå vidare och det är så grymt lockande men får inte ihop det hur jag än försöker.

Stegen heter ju i år.

Participant

Var kommer du inte vidare?

Megavalanche 2015
Kom vidare nu, men har inte passen för oss här, så får göra anmälan när jag kommer hem. Hur fort brukar biljetterna ta slut?

Vad konstigt att man ska fylla i cykelmärke, bilmärke osv.

Megavalanche 2015
Det verkar bara vara en sida man måste gå igenom, engage-sports. Som nämnt tidigare, ska man skriva in förnamn (nom) efternamn (prenom) och fördelsedatum osv.

I nästa steget väljer man tilläggen (litkort, avbokningsskydd, försäkring). Det knstiga är att de vill ha märke på cykel, skydd och bil(??) Skriv "sans" i de fälten där du inte har gjort några val.

Har nyss anmält mig och betalat 129eur. Då ingår raceavgiften, liftkort 6e-12e, avbokningsavgift och försäkring (assurance multisport).

Gjorde allt på franska, det verkar som deras engelska sida innehåller en hel del franska ändå. PM:a om ni har problem med anmälan...den är lite omständig men det löses!

Megavalanche 2015
Grymt och ni kommer få ett riktigt äventyr.
Påminner om förra året då jag var helt slut efter att bara ha anmält mig. Vi satt två st bredvid varandra och var lika nervösa båda två.

Cykel, skydd och bilmärke ville de ha förra året bla.

Fatta att man får startavgift, liftkort jäkla massa dagar i alperna, fest, öl m.m för ungefär samma pris som Cykelvasan!!! Jag väljer Mega alla dagar i veckan! Yiiihhhaaaaaa!!!!!

Megavalanche 2015
Hur fort brukar biljetterna ta slut?! Min polare kommer hem imorgon kväll, så jag kan inte slutföra anmälan förrän då, när jag har hans pass :(

Megavalanche 2015
Om jag uppfattade rätt så behöver man inte skriva in pass nr om man är eu medborgare.
Såg nånstans på pinkbike att folk köpte biljetterna ändå in i maj/juni, så det är nog ingen hets.

Megavalanche 2015
Jag ser inte det heller, det står att kommer läggas upp snart, men jämnför med förra årets, det lär vara samma upplägg men med skiftade datum.
@Matthias87, var tänkte du bo?

Megavalanche 2015
??☺️. Hör av er ni vill ha ngt annat tips oavsett vad det gäller.

Min tidtagning strulade efter målgång men till slut löste det sig. Jag är ingen elit men grymt nöjd med plats 40 i amateurs.

D

Megavalanche 2015
Jag tänkte kolla på hotell i Alpes d'Huez, det känns som allt som händer, händer där.
Jag röstar på en svensk meet-up!

Tack @järnhäst! Skriv gärna hur du tänkte kring cykel och komponentval, nått särskilt man ska tänka på? Tränade du innan? Hur la du upp träningen?

Megavalanche 2015
Jag har nyss bokat en lägenhet för 4 pers den 6-12 juli på Residence L'Ours Blanc, Avenue des Jeux, l'Alpe-d'Huez. Det är en lägenhet, så mat tillkommer, men det finns kök så förmodligen blir det billigare än om man skulle äta ute varje dag.

Om nån vill dela boende, PM:a mig så kan vi prata mer.

Megavalanche 2015
Det finns dåligt med shuttles på sommaren, men det går utmärkt att ta sig från Geneves flygplants med tåg och buss. Tåg till Grenoble och därefter buss (http://www.transisere.fr/) till Huez som ligger nere i dalen. Det går en buss från Huez til Alpe d'Huez men den går inte så ofta så det är lättast att ta en taxi.

Megavalanche 2015
Kort om hur jag gjorde:

Träning:
Mtb 2-3 ggr veckan från dec (har 3 barn, sambo, hund och hus så hann inte mer)
Mental träning, lyssnade på Alarma ofta för att försöka ha möjlighet till lite sinnesnärvaro precis innan start. Låter helt galet men fungerade faktiskt.
Styrka hemma i källarskrubb 2-3 ggr vecka. (Rygg, mage, axlar och ben) underarmar och fingrar 3-5 ggr vecka.

Cykelträningen enbart på tävlingshojen samt fokus på högintensivt utför blandat med uppför under samma pass.

Körde 2 deltävlingar i svenska enduroserien med fokus på att inte chansa och skada mig för får nog bara en chans i livet att köra Megan.

Cykel:

Canyon Strive -13

Enkelklinga N/W 34t
OneUp 42t
CrankBrothers Mallet3 pedaler

Däck
Fram MuddyMary TLReady Trailstar 2.35 (chansade på att inte köra på SUperGravity och det gick)
Bak HansDampf TLReady Trailstar 2.35 (som ovan)
Körde slanglöst.

Några tips
Kör slanglöst
Träna kondition
Håll din position
Ge järnet i starten och håll i hela vägen
Håll koncentrationen hela vägen ner
Träna på att köra hyfsat säkert även när du är sjukt trött

Ser fram emot rapporter när ni kört klart!

Lycka till!!!

Tillbaka
Topp