[Mek] Demontera/ Montera handtag

katten

Aktiv medlem
Som ny på området, finns det några enkla tips om hur man får bort handtag (av gummi) från sin MTB. Dessutom, hur klämmer man enklast på dom igen? Skulle vilja ha möjlighet att ändra läge på dom, kontaktlim är en väl brutal metod.

om du har tillgång kompressor så kan du skruva på ett tunt munstycke på den och blåsa av hadtaget. busenkelet och tar en sekund. när dom ska på igen så kan du spotta (eller få in någon annan halv-slemmig substans) i handtaget då blir det jättelätt att dra på, sen ge det några minuter att torka. sitter stenhårt sen.

bänd upp ena knaten lite så du kan hälla i lite t-röd, svopp, av med handlaget lätt som tusan, när du ska ha på ett nytt, "smörj" in det med t-röd på insidan, lätt som en plätt att "dra på" det på styret. lyft sedan upp en lite flik som vid avtagning så luft kommer in så dunstar t-röden bort på nolltid.

Jag utförde just denna manöver för bara några dagar sedan, så jag kan ge dig mina tips.

-Bänd bort ändpluggen med lämpligt verktyg.
-Tryck in en smal skruvmejsel mellan styret och gummihandtaget (utifrån förstås). Är du superpedantisk och inte vill ha repor i den del av styret som döljs av handtagen så får du hitta på någon alternativ metod till just denna punkt.
-Med skruvmejseln på plats - försök nu att få in lite vatten mellan styret och gummihantaget. Kan gå med typ en sprayflaska, en liten kanna eller nåt sånt.
-Dra ut skruvmejseln och börja vrida på handtaget. Dra det samtidigt utåt. Det går, ge inte upp!

-När det sedan är dags att sätta på handtagen igen, se till att de är torra innuti och att styret också är rent och avtorkat.
-Spraya på styret, där handtaget skall sitta, med hårspray. Tryck på handtaget direkt. Har du som jag inte helt symmetriska handtag är det ju viktigt att de kommer i en bra position. Hårsprayet torkar inte förrän efter något dygn, så du har tid på dig att åka ut och provköra och vrida handtagen dit du vill ha dem. Se till att de sitter i rätt position innan du därefter ställer ifrån dig cykeln, för sen fastnar de och sitter riktigt bra! Dock går det hur bra som helst att ta loss dem igen, med ovan beskrivna metod, den dagen det är dags för det.

Lycka till!

/Amelie

Tillbaka
Topp