[mek] Få bort rost från skruvar (och andra smådetaljer)?

katten

Aktiv medlem
Jag har flera gamla cyklar hemma där det finns kosmetisk rost på skruvar. Med gamla är det tex en 3år gammal Ridley där ett antal skruvar har blivit rostiga trots hyfsad skötsel.Jag förstår inte varför inte *alla* skruvar på kvalitetsprodukter är i rostfritt. Nya skruvar med specialhuvuden är så svåra att få tag på. Vanliga rostfria insex hittar man lätt på Biltema och Clas Ohlson.)

Finns det ett bra sätt att fixa till lite smårostiga skruvar och helst få åtminstone ett lite skyddande oxidlager? Internät rekommenderar vinäger, men kommer man inte bara exponera metallen så att den rostar igen?

/A

lite exempelbilder: konstigt att Kool-stop kan göra en klots med rostfria stoppskruvar och rostande klotsbultar till en CX-klots?
4ZA.jpg

samma Ridley, rostiga bultar i styrstammen (4ZA), det finns inte på den Ritchey-stam som varit på min MTB i 7år...
Kool-stop.jpg

Lägg dom i ett bad av Coca-Cola så försvinner rosten, eller ett bad med lite citronsyra i vatten.
Det blir ju dock inget skyddande lager på dom men de blir rena från rost.

googla på "electrolytical rust removal"

kortfattat så fyller du en hink med vatten + någon tillsats, släng i en offeranod (typ en bit armeringsjärn), koppla sakerna du vill ta bort rost ifrån till - på en bilbatteriladdare och + på en av anorderna. efter det kommer lite lite svart magi hända och rosten kommer lossna från prylarna

Vinäger sen fluid film.
Och om nu diverse butiker har dessa skruvar i rostfritt så är det väl bara att byta dom?

Mina skruvar KAN rosta men dom gör inte det allt för ofta för jag låter cykeln stå torrt.

jag kör gammal aluminiumfolie med vinäger och det funkar bra + miljövänligt :)

Cadde sa:
Vinäger sen fluid film.
Och om nu diverse butiker har dessa skruvar i rostfritt så är det väl bara att byta dom?

Mina skruvar KAN rosta men dom gör inte det allt för ofta för jag låter cykeln stå torrt.

Fluid film - finns det typ på Biltema under annat namn?

Mina cyklar står torrt men cyklas i alla väder. Alla skruvar som kan bytas till rostfria blir dessutom bytta - det är specialskruvarna som är problemet.

/A

katten sa:
Sohl sa:
Byt alla bultar till titan så slipper du rosten

öhhh, hittar du titanbeslag till V-bromsar någonstans, eller andra småsaker? Problemet är att det finns specialskruv men du mekar nog inte själv?

/A

Har bytt det mesta till titan. Finns mycket på Aliexpress. Men vad vet jag, jag mekar ju själv.

Vilka andra småsaker söker du?

katten sa:
Cadde sa:
Vinäger sen fluid film.

Fluid film - finns det typ på Biltema under annat namn?

Mina cyklar står torrt men cyklas i alla väder. Alla skruvar som kan bytas till rostfria blir dessutom bytta - det är specialskruvarna som är problemet.

/A

Heter väl rostskydd på enkel Svenska.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/

Om du söker skruvar till bromsbelägg så är det väl bara att köpa nya bromsbelägg? Eller som marr säger, titanskruvar av samma sort till just bromsbelägg. Det finns nog titanskruvar av alla sorter om man letar lite.

Men som sagt, jag får bara problem med rost i skruvar om jag slarvat med att torka cykeln. Rosten kommer inte tillbaka efter jag vårdat dom. Sprutar bara lite 5-56, torkar ur och sprutar igen med ett tunnt lager.

katten sa:
Sohl sa:

öhhh, hittar du titanbeslag till V-bromsar någonstans, eller andra småsaker? Problemet är att det finns specialskruv men du mekar nog inte själv?

/A

sluta va dryg när jag ger ett förslag!

som 2 redan har skrivit så finns det mesta om man letar lite, kanske inte allt men det mesta.

ja, jag mekar en hel del själv. jag har byt det mesta till titan och nej det köper man inte i ett kit man får leta lite.

Jag tänker inte skaffa titanskruv till barnens cyklar (cresent och cube) och titanfästen till deras pakethållare. Och titanskruv till cykeln som står på stationen? Dessutom så är väl titan såna special som kan fastna metalliskt om man har otur? Och man måste vara noga med moment så man inte drar av som?

Ja, jag har momentnyckel och locktite. Men man måste kunna meka på rimlig nivå också inte bara finhoj...

/A

Sohl sa:
katten sa:
Sohl sa:

/A

sluta va dryg när jag ger ett förslag!

som 2 redan har skrivit så finns det mesta om man letar lite, kanske inte allt men det mesta.

ja, jag mekar en hel del själv. jag har byt det mesta till titan och nej det köper man inte i ett kit man får leta lite.

+1

katten sa:
Jag tänker inte skaffa titanskruv till barnens cyklar (cresent och cube) och titanfästen till deras pakethållare. Och titanskruv till cykeln som står på stationen?

Då spelar väl inte lite kosmetisk rost någon roll heller.

Förlåt om jag låter dryg, jag försöker lösa mitt problem genom vanlig hederlig mekning och inte genom att köpa flera dyra färdig delar bara. Mek ligger liksom på flera nivåer - om det var så att cykeln stod stilla är en dyr reservdel ett OK alternativ.

Ibland behöver man råd från dom som är duktiga på att lösa problem *I* den mekaniska verkstaden

/A

Duger inte:
- Lägg dom i ett bad av Coca-Cola så försvinner rosten, eller ett bad med lite citronsyra i vatten.
Det blir ju dock inget skyddande lager på dom men de blir rena från rost.

- googla på "electrolytical rust removal"

- jag kör gammal aluminiumfolie med vinäger och det funkar bra + miljövänligt :)

Edit: Jag lägger rostiga skruvar i ättiksbad i ett dygn (ev +) så de blir "rostfria".

Ger ju inget framtida rostskydd men rosten försvinner ivf. "Framtiden" har du också fått tips om.

GurraG sa:

Nu är det du som är dryg eller fullständigt övertolkar mig. Det enda jag invänt mot var titanskruvar, jag är rätt noga med att citera just därför. Många andra tips var riktigt bra, jag har bara inte hunnit ge feedback till allt.

Något kemiskt trick + silverhammarlack står högst i kurs just nu. (låter lite mer rostkyddande än en rostskyddsspray men det är ju inte säkert att hammarlacken är bättre i praktiken)

/A

En burk hammarlack är drygt som Yes. Räcker till mååånga skruvar, flera cyklar.

Fältprästen sa:
Vad är det för specialskruv/mutter som inte går att få tag på i rostfritt/syrafast?

* Muttrar och menteringsdetaljer som håller V-broms
* Skruvar med lite speciell form till bromsdetaljer
* Småbeslag till lampor, skärmar och pakethållare
* Skruvar till styrstammar som behöver ha ett extra smalt huvud för att passa in i godset

Tillverkarna gör glatt lite specialare för att det skall se snyggt ut. Efter ett tags användning är det inte riktigt lika attraktivt. Men för det mesta kan man ju använda standard A4 skruv från tex Biltema (bågfilen måsta fram ibland för att få till lagom längd bara)

/A

Nu har jag startat ett mini-test med en skruv i citronsyra och den andra i vinäger. Kommer tillbaka med bilder och resultat senare!

/A

Som jag sagt tidigare i tråden. De fåtalet gånger jag fått lite rost i skruvhuvuden så har jag helt enkelt dränkt dom i 5-56 och torkat av och sedan tagit ett tunnt lager med 5-56 igen. Rosten håller sig borta tills man åter igen slarvar med att låta cykeln torka.

Ställer man en cykel vid en havshamn i en månad så kommer den rosta oavsett vad man gör. Tillomed titan kommer se fördjävligt ut. Ingen rost på titan kanske men poängen är hur den förvaras och vilken sorts långvarigt skydd som sitter.

Cadde sa:
Ställer man en cykel vid en havshamn i en månad så kommer den rosta oavsett vad man gör. Tillomed titan kommer se fördjävligt ut. Ingen rost på titan kanske men poängen är hur den förvaras och vilken sorts långvarigt skydd som sitter.

Lustigt nog så klarar vaselin de problemen i åratal med rost/ärgning på utomhus monterade pryttlar.

Miss Lycka sa:
Lustigt nog så klarar vaselin de problemen i åratal med rost/ärgning på utomhus monterade pryttlar.
Jasså det säger du? För jag har provat med vaselin också. Det ger med sig om det kommer horisontiellt stänk på cykeln från saltvatten i kombination med hårda vindar. Det tar inte lång tid oavsett om cykeln är en enda stor vaselinklump innan du har saltvatten som trängt in i alla öppningar.

Tja, och jag har använt vaselin i hamnar och järnverk. Nu pratar vi ärgning och rost. Inte som mekaniskt skydd.
Då får du använda propelleraxelfett.

Rå linolja reagerar med rosten och bildar ett tät skikt. Annars funkar 5-56 och W-40 också. Propelleraxelfett är bra till lager som utsätts för mycket fukt.

konstruktören sa:
Rå linolja reagerar med rosten och bildar ett tät skikt. Annars funkar 5-56 och W-40 också. Propelleraxelfett är bra till lager som utsätts för mycket fukt.

Kommer det att funka med skruvar eller blir det extrastark Loctite med tiden?

/A

Cadde sa:
Som jag sagt tidigare i tråden. De fåtalet gånger jag fått lite rost i skruvhuvuden så har jag helt enkelt dränkt dom i 5-56 och torkat av och sedan tagit ett tunnt lager med 5-56 igen. Rosten håller sig borta tills man åter igen slarvar med att låta cykeln torka.

Syrafst stål, vantskruvar och annat på båtar står mot saltvatten i 50 år, minst.

me.I.am sa:
Ok.

dman sa:
jag kör gammal aluminiumfolie med vinäger och det funkar bra + miljövänligt :)

Aluminiumfolie? Hur då?
Kanske helt enkelt en aluminiumrulle med skruvar och vinäger?

Gammalt husmorstips. Lägg folien i botten av en långpanna, lägg finsilvret uppe på, något surt eller basiskt, ättika, bikarbonat, och varmt vatten.
Och se på fan.

katten sa:
konstruktören sa:

Kommer det att funka med skruvar eller blir det extrastark Loctite med tiden?

/A[/quote
Rost är den optimala gänglåsningen all typ av smörjmedel kommer att hindra gänglåsning

Longines sa:
Cadde sa:

Syrafst stål, vantskruvar och annat på båtar står mot saltvatten i 50 år, minst.

När man byggde styrsöklassen återanvände man 50 år gammal rostfri ankarkätting från tidigare minsvepare... Den var lika god som ny och klarade alla krav som ställs på ny kätting trots 50 år användning - i saltvatten....

Tillbaka
Topp