Mek: hur ska man få ut detta styrlager (islabikes)

NicoG

Medlem
Hej, begagnad men inte särskilt välskött Islabikes Beinn 24 inhandlades i helgen och en fullständig demontering, tvätt, fix osv pågår nu. Det går finemang med nästan allt ☺️

Men, har läst många Sheldon brown, park tools sidor samt sett många videor (RJ, GMBN m fl) där man ganska enkelt poppar upp det skydd (ev "bearing cone race"?) med en platt skruvmejsel. Men mina två (uppe o nere) vill absolut inte poppa så jag misstänker att det inte är ett threadless headset vi har utan kanske nåt annat. Skulle någon med mer erfarenhet vilja titta och tipsa om hur jag kan komma in och rengöra (det är en del smuts o grus)
8134B926-A3B2-468D-B84F-324C67BCA50D.jpeg

image.jpg

Jag tror jag identifierat detta till ZS44/30 men är nybörjare på just styrlager...
Tack på förhand

Ser nästan ut som att din "crown race" (vad heter det på svenska egentligen? Inte lagerbana i alla fall..) har fastnat i lagret??

Ser nästan ut som att din "crown race" (vad heter det på svenska egentligen? Inte lagerbana i alla fall..) har fastnat i lagret??
Hej.. Det heter lagerkona. Och lagerskål. Precis som på "den gamla goda tiden". Enda skillnaden är att själva lagret är kapslat istället för kulor eller kulring. mvh borano20

Hmm, vet inte om något fastnat, det löper fint och ser och känns korrekt. Ska försöka ladda upp en film.
@borano20, det är väl inte ett kapslat (sealed?) lager? Jag förväntar mig se en hållare för kulorna under denna lagerkona..
Men, nu när jag tittar närmare på bilderna (bättre än IRL!) så ser det ut som en delad låsring/kompressionsring ("compression ring") sitter ovanför denna lagerkona, ska den bort först, isf hur?

Bilagor

• lock-compression-ring.PNG
    lock-compression-ring.PNG
    42.6 KB · Besök: 162
på billiga pressfit styrlager sitter allt ihop tillsammans med lagerkoppen, det ser ut som ett kapslat lager och kallas säkert av tillverkaren för ett kapslat lager, men det är egentligen bara att allt sitter fast i lagerkoppen.

Det folk tänker på är ett vanligt zs44 med inkapslade lager som lätt går att ta ur sina koppar, det här är tyvärr något billigt som ska se dyrt ut

Tillbaka
Topp