mek ställ från Biltema, nåt att ha??

Mekställ är en typisk "buy once, cry once"-pryl. Det är otroligt skönt att ha ett fungerande mekställ och otroligt frustrerande att ha ett som är dåligt. Jag tror att folk överlag är hyfsat nöjda med biltemastället, men för 1000kr så kan du lika bra köpa det billigaste parktool-stället som garanterat är ett bra köp.

Var inte biltemastället billigare tidigare?

Edit: till exempel här http://www.chainreactioncycles.com/...l-home-mechanic-repair-stand-pcs9/rp-prod5787
eller här http://www.bike-discount.de/en/buy/...taender-fuer-hobby-mechaniker-56877/wg_id-352

Edit2: här också https://www.bike-components.de/en/ParkTool/Montagestaender-PCS-9-fuer-Hobby-Mechaniker-p16036/

Senast ändrad:
e nöjd med mitt Fultema ställ. - men kanske jag nu skulle köpa ett parktool för flera tusingar istället..? (jag är iofs puts o mek-neurotiker)

Cry once -argumentet gillar jag.

Känns så galet att behöva ta hem ett enkelt mek-ställ från England el tyskland........
jaja verkar ju klart vara ett vettigt ställ parktool har!

Tack!

Shit, tar BT tusenlappen för den där nu? Köpte min för 399, och då är det på gränsen ovärt. Har även ett ställ från Lidl (299) som är något bättre. Den brukar dyka upp 2ggr per år.

Det stället som Biltema har nu är samma som Shimano/Pro tar dryga 2000:- för. Har haft mitt sedan i höstas och det fungerar alldeles utmärkt. Är inte samma som de tog 399:- för och är inte i närheten av Lidls eller Julas

Senast ändrad:
Jag har det här. Tror det kostade en femhundring på Tradera när jag köpte det. Jag är Happy med det :)

Bilagor

• image.png
    image.png
    95.2 KB · Besök: 518
Har Lidls ställ och det känns stabilt och bra dock tar det en jävla plats med sina 4 ben. Kommer köpa ett med 2 ben istället då folk verkar nöjda med dem med.

Här har du en jämförelse Park Tool PCS-9 och Minoura W-3100. Personligen gillar PCS-9 bättre än de dyrare i Park Tools Home Mechanic serie eftersom den är helgjuten och inte har plastkopplingar.

Både W-3100 och PCS-9 är gediget byggda och jag vågar påstå att du får mest bang for the buck jämfört med mkt annat som finns där ute. Kvalitativt och överkomligt i pris. Minoura W3100 går på under 1200 kr inkl frakt. PCS-9 bör du hitta för samma peng som det också nämts.

Bilagor

• IMG_0909.jpg
    IMG_0909.jpg
    178 KB · Besök: 361
  • IMG_0911.jpg
    IMG_0911.jpg
    183.3 KB · Besök: 376
  • IMG_0912.JPG
    IMG_0912.JPG
    147.9 KB · Besök: 397
Senast ändrad:
mrholmiz sa:
Har Lidls ställ och det känns stabilt och bra dock tar det en jävla plats med sina 4 ben. Kommer köpa ett med 2 ben istället då folk verkar nöjda med dem med.

+1

Jag hade Lidls ställ, och under den korta tid jag hade det var det bara de fyra benen jag inte gillade. Jag bytte till ett tvåbent Park Tools, det funkar mycket bättre för mig.

Edit: Autocorrectkorrigering

Senast ändrad:
Har också Lidls ställ och skulle inte rekommendera det om du inte har ont om pengar. Förutom att det tar väldig plats som andra nämnt har jag problem med att rotationsfunktionaliteten snarare bjuder på en sakta glidning mot jämvikt än lås i det läge jag vill ha.

Jag var förbi min lokala handlare och kikade lite på just mekställ, kollade lite på just Shimano "PRO" som såg vettigast ut av de som fanns i butik fanns också Elite samt ett från Park tool. Men jag hade vägarna för bi biltema också, så det fick bli ett Biltema ställ, exakt lika Shimano Pro stället och för halva priset. Riktigt bra faktiskt! och kan varmt rekomendera detta mekställ. Tror inte Biltema har mycket med detta mekställ att göra förutom att de säljer det, finns inga tecken, logga eller tryck med Biltema på det, jag såg för övrigt att de även säljer Shimano delar ur de lägre alternativen på Biltema.

Köpt i Torsdags 17/3 servat MTB:n två gånger samt servat racern hänger för övrigt i ställt just nu, känns bra och stabilt bra passning på de justerbara ställena, tycker man att låsningen på vrid huvudet är lite snålt ställt går detta att justera bakom vridspaken sitter insex skruven där du ställer hur mycket spel du vill ha, ställde mitt så att kuggsegmenten precis går för bi varandra. Passningen i mellan inner och ytter rör för höjd justeringen är riktigt bra helt glapp fri, bra låsning av stödbenen samt att hållaren för verktyg delar funkar ok.. Det som är och som de flesta mekställ jag har kollat på samt använt är att de är lite vickiga och allra hälls när MTB:en hänger i sadelstolpen och man grejjar med framdelen av cykeln, dock inget som stör mig.
Nått mer Lulle?
Har dock en fundering hur "hänger" ni era kolfiber cyklar i ramen eller sadelstolpen, har hängt de i stolpen känns ju lite tryggare och billigare än en ram om olyckan skulle vara framme.

Biltema helt okej vill jag säga, ställbart i alla vinklar (inte bara sadelstolpe mao). Tar ingen plats när det inte används och står stadigt med två ben (det där Harald Nyborg verkar ju skitjobbigt med de där höga benen och ser iaf rangligt ut).

Var absolut billigare när jag köpte det, typ 500 spänn tror jag. Ett år sedan.

Man skruvar. Vet inte om jag velat ha "tvättklämma", låter som jobbigt för händerna med klämma och så kan man väl inte heller reglera hur hårt man klämmer åt med dito.

Tillbaka
Topp