[Mek] - Vilka insexnycklar är bra?

4mm och 5mm

A010833C-2E0F-49AF-84E7-2F4FD394BD77.jpeg

Får fylla på med fler sen ?

cerro sa:
Singular sa:
Park Tools insexor är tillverkade av Bondhus. Bra brukskvalla!

Park Tools insexor och torx tycker jag suger. Kör helst Facom T-nycklar både på jobbet och privat. De kostar en del men bra verktyg är värt att investera i.

Sen får man ju diskutera marginalnyttan - en sats Bondhusnycklar (oavsett om det står Park på eller inte) kostar väl en tvåhundring (vilket är typ dubbelt upp/en stadig fika mer än Biltema/CO-prylar), medan Facom är en tvåhundring styck?

Frågan är väl hur tät man är.

Billigare vertyg genererar mer stålar till cyklandet i form av resor och nya delar och cyklar.

Men hr man en skattkista kan man ju köpa insexnyckar för flera hundra styck.

Det finns väl två argument. Att billiga verktyg går sönder och att billiga verktyg förstör skruvar/muttrar pga dålig passform.

Det första har jag råkat ut för. Utmaningen är att hitta rätt biltemakvitto för att utnyttja de tio åren garanti :-). Det andra har jag inte råkat ut för än om vi inte räknar skruvar på bilen där för mycket gods rostat bort..

Jag fick tipset av kassören på biltema att fotografera kvittot på 10års garanti-grejerna eftersom att deras kvitton bleknar.

efterklokt kanske, men ett tips till nästa gång

Rattnalle sa:
Det finns väl två argument. Att billiga verktyg går sönder och att billiga verktyg förstör skruvar/muttrar pga dålig passform.

Det första har jag råkat ut för. Utmaningen är att hitta rätt biltemakvitto för att utnyttja de tio åren garanti :-). Det andra har jag inte råkat ut för än om vi inte räknar skruvar på bilen där för mycket gods rostat bort..

LucasNilsson sa:
Jag fick tipset av kassören på biltema att fotografera kvittot på 10års garanti-grejerna eftersom att deras kvitton bleknar.

efterklokt kanske, men ett tips till nästa gång

Rattnalle sa:

Alla kvitton bleknar känna det som.. Förvarar dem mörkt och då håller de ett par år iaf, har några som är åtminstone tre år som ser fräscha ut fortfarande

Det blev Unior T-nycklar för min del bara för att jag hittade deras set i butik först, och sen såg jag ingen anledning att blanda olika märken. Inget märkvärdigt men de känns bra att använda. 250 kr per set med sju (2,5-10, finns set med fler mellan-storlekar och torx/hex med boll/utan) om jag minns rätt.

När vi ändå pratar om insexor, T-handles, typ parktool, suger ju. Den som inte är ball, den sticker ur ut plasten 1.5 cm typ, det gör att det feta handtaget är ivägen, mer ofta än man kan tro. Det slutar med att du drar hårt med ball änden, vilket man inte ska.

Två set måste man ha, ibland ska det hållas mot på andra sidan, typ dämparbussningar, med samma insexa.

Så, en sats med korta/normal långa, ingen ball i någon ändå, det är satans irriteriande när man vill sätta en insexa, i topcapen, och så ska du snurra på fort, då suger en ball ände, då är vanliga ände i långa delen perfekt.

Den andra satsen långa, med ball i långa änden.

Har en bondhus kort, och en parktool lång, samt parktools t-handtag jag vill bli av med.

qma sa:
Det blev Unior T-nycklar för min del bara för att jag hittade deras set i butik först, och sen såg jag ingen anledning att blanda olika märken. Inget märkvärdigt men de känns bra att använda. 250 kr per set med sju (2,5-10, finns set med fler mellan-storlekar och torx/hex med boll/utan) om jag minns rätt.

Var hittade du dem för 250:-? Billigaste jag hittat är ett set med sju för 600:- hos evans.

Jo det där med att plasten är i vägen när det är tajt runtom håller jag med om att det suger med T-nycklar.
De funkar för det mesta jag gör utan att nåt är i vägen och känns ju väldigt säkra och trevliga i handen.
Kompletterar med billiga bitsgrejor för fall då de inte får plats.
Jag applåderar de som köper dyrare finverktyg, det är bara trevligt att se.

Ordbajskorv sa:
qma sa:

Var hittade du dem för 250:-? Billigaste jag hittat är ett set med sju för 600:- hos evans.

Oj det var dyrt! Kanske jag minns fel (sorry), men det var inte mer än 350 kr iaf, och jag fick nog en deal av Cykeldennis då jag handlat mycket av honom...

landen sa:
Köpte dessa för 229kr Måste ändå säga att jag va fövånad över finish och första intrycket för det priset. Tycker en hel del verktyg från Biltema har tagit ett snäpp upp sedan denna tråden startade.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...l/Insexnycklar-med-T-handtag-7-st-2000022263/

Det ser ut som den satsen jag en gång köpte i starten på denna tråd. Men det är ett annat artikelnummer så uppsättningen är antagligen av någon annan sort, kanske alldeles utmärkt!

Jag gav upp letandet själv och har mekat med Biltemas S2-pinnar för 99kr + en Parktool Y-nyckel. Det har gått det också! För några månader sedan köpte jag insex och Torx-bits att sätta i spärrskaft men dom har jag inte använt än. Ibland köper man verktyg som tjejer köper kläder, jag har ingen bra anledning egentligen utan att dom kan vara bra att ha ;)

/A

Bondhus har det nämnts tidigare, mitt set har jag haft sedan 1989 och dom levererar fortfarande, trots ett på år med tonårig moppemekare i familjen, det Ni!

Vilka "P"-nycklar finns det som är värda? (dvs t-nycklar med plastgrepp).

Har julas set för 99 kr nu.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...snycklar/insexnycklar/insexnyckelsats-137030/
Går att jobba med, men det är varken bra grepp eller material man litar på, och dom små storlekarna känns klena.

Skulle behöva ett sett nere i förrådet också, och då tänker jag att verkstaden kan få nåt bättre.
Men är Park Tools version värd sin 8x högre prislapp, eller är det bara färgen man betalar för?
Finns det några robusta mellanting?

Tillbaka
Topp