[Meka] Smådelstvätt?

[Meka] Smådelstvätt?
Hej, det är bara en simpel filtrering mha svampliknande bit där vid inloppet.
Vätskan förblir lika svart men det är bra att lägga på över natten och sedan rengöra med borste.

[Meka] Smådelstvätt?
använder en liknande maskin på jobbet som arbetar med citronsyra, den fungera klockrent. Vätskan som kommer ut är ganska ren, trots att vi inte bytt vätska på år och dar...

[Meka] Smådelstvätt?
Jag sprayar Yes Power Spray på min kassett, låter den stå i tjugo minuter och sköljer sedan av den och då blir den gnistrande ren. Men det är kanske old-school.

[Meka] Smådelstvätt?
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Och så undrar vi varför östersjön växer igen
> :)

Nja, är inte så orolig faktiskt. Om man inte kladdar på propellerfett på kedjan så är det inte speciellt mycket olja vi pratar om som finns kvar på kassetten, tar också bort det mesta skiten med handduk innan diskmedlet tas fram. Men det är klart, jag kan ha fel och är kanske egentligen, ovetandes, en riktig miljöbov, då är det i så fall läge att tänka om...

[Meka] Smådelstvätt?
Kassettvätt? Jag har aldrig tvättat min kassett, bara torkat av den med trasa mellan kuggarna och den håller sig relativt ren... :-) Fast det gäller att göra det ofta, annars är det nog kört.

drivlina3.jpg ht=580

Vintercykeln

/Leo

[Meka] Smådelstvätt?
Leo skrev:
> Vintercykeln

Och vinnaren i klassen putsbög.....

Närå, var det där din hoj så var det attan så blankt

[Meka] Smådelstvätt?
Leo skrev:
> Kassettvätt? Jag har aldrig tvättat min kassett,
> bara torkat av den med trasa mellan kuggarna och
> den håller sig relativt ren... :-) Fast det
> gäller att göra det ofta, annars är det nog
> kört.
>
>
> Vintercykeln
>
> /Leo

Om man precis har monterat en ny kedja och en ny kassett behöver man så klart ingen "tvättmaskin"!

/Mikael

[Meka] Smådelstvätt?
Tjena!

Har täntka tt köpa en såndär tvätt, inte för cykeldelar i första hand men det är ju ett bra användningsområde också.. Men dom är bra att ha om man ska motorrenovera..

[Meka] Smådelstvätt?
Jag köpte en sån idag. Har också en motorrenovering på G. Nackdelen är att man måste ha ganska mycket avfettning/diesel eller vad man nu tänkte ha i. Detta för att pumpen ska få nåt att suga i sig.

[Meka] Smådelstvätt?
Leo skrev:
> Kassettvätt? Jag har aldrig tvättat min kassett,
> bara torkat av den med trasa mellan kuggarna och
> den håller sig relativt ren... :-) Fast det
> gäller att göra det ofta, annars är det nog
> kört.
>
>
> Vintercykeln
>
> /Leo

App, app: var det smuts på ekrarna, Leo?

[Meka] Smådelstvätt?
alltså.. kollade måtten lite o så. Kan man inte ha det där som ett litet mekbord med. samt kanske oljebad för bakdämpare o tvätt då såklart.. meka smågrejjer o oljegrejjer alltså?
ngn som har det till lite mer än ändamålet menar jag? som typ bor i lägenhet o trångt o vill kunna "gömma" saker ibland. dock inte det bordet då men oljer o sånt..

Någon som missförstår mig rätt?

[Meka] Smådelstvätt?
JLarsson skrev:
> Jag köpte en sån idag. Har också en
> motorrenovering på G. Nackdelen är att man
> måste ha ganska mycket avfettning/diesel eller
> vad man nu tänkte ha i. Detta för att pumpen ska
> få nåt att suga i sig.

Ho ho

Har du hinnit prova den på cykeldelar än? Är det något att rekommendera givet att man har plats att förvara? Är innerligt trött på skitiga vinterpendlardelar....

[Meka] Smådelstvätt?
JLarsson skrev:
> Nackdelen är att man
> måste ha ganska mycket avfettning/diesel

Hur mycket är mycket, 1 liter? 5 liter?

[Meka] Smådelstvätt?
Popeye, vet du hur stort badet är? Var in på Kjell för något år sedan, då visste dom i butiken inte hur stor korgen var invändigt. Att den skulle rymma en kassett är ju något av ett minimikrav.

Och dom hade inte den på lager heller då utan var beställningsvara.

[Meka] Smådelstvätt?
Den är inte ihopskuvad ens. Passningen är väl sisådär m a p borrhålen. Måste modda lite. Nån som vet var man köper avfettning på 25-litersdunk förresten?

[Meka] Smådelstvätt?
Hos biltema så får du 24 l för 480 spänn, kanske fins billigare hos Odal.

Blir en rejäl klunk avfettning, hoppas du inte måste fylla upp den så mycket.

Edit: du kanske kan finansiera köpet, lite som kemtvätten i kvarteret.
20 spän för en Ultegrakasset, 50 för en XT, 200 för en SRAM ;-)

Senast redigerad av en moderator:
[Meka] Smådelstvätt?
Karuselltvätt verkar vara terminologin för avfettande industritvättar.
Då borde medlet vara karuselltvätmedel http://www.ikaros.net/filearchive/2/2024/246.pdf

det verkar i alla fall lovande att det blandas från pulver, sen är frågan om maskinen klarar alkaliska medel.

Skriv gärna vad du tycker om tvätten när den är igång.

Edit: Det verkar vara någon galvanisk historia det där, man får väl elektrifiera prylarna, verkar inte vara ett så bra tips i alla fall, sorry

Senast redigerad av en moderator:
[Meka] Smådelstvätt?
Hehe, jag vill bara ha en balja med nånting som kan rensa cykelkomponenter och motorblock. Tyvärr visade sig priserna ovan inte vara per pall utan per dunk. Då blev havoline inte ett attraktivt alternativ tyvärr. Även om kokosavfettning skulle vara kul

[Meka] Smådelstvätt?
Dags att väcka liv i den här tråden. Det har ju poppat upp lite alternativ på senare dar - Biltema säljer en portabel smådelstvätt http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...stning/Olja-och-Fett/Smadelstvatt-2000031637/ som helt klart verkar intressant för oss putsgalna. Någon som har erfarenhet av denna?

Jag har en större syltburk med en god blandning av lacknafta, diesel och annat bös som spätts ut och återanvänts genom åren. Den håller för bra många fler tvättar men ser att det börjar bli en god ansamling med smuts som fäller till botten. Har ni tips på hur man kan filtrera för att återanvända lösningsmedel? Har provat med kaffefilter men papperet löses bara upp. Hittar heller inget finmaskigt stålnät i butikerna. Fick tips om kinesiska te-silar för Roibos som tydligen duger för jobbet....

Bilagor

• 2000031637.jpg
    2000031637.jpg
    21 KB · Besök: 469
[Meka] Smådelstvätt?
slackie sa:
Dags att väcka liv i den här tråden. Det har ju poppat upp lite alternativ på senare dar - Biltema säljer en portabel smådelstvätt http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...stning/Olja-och-Fett/Smadelstvatt-2000031637/ som helt klart verkar intressant för oss putsgalna. Någon som har erfarenhet av denna?

Jag har en större syltburk med en god blandning av lacknafta, diesel och annat bös som spätts ut och återanvänts genom åren. Den håller för bra många fler tvättar men ser att det börjar bli en god ansamling med smuts som fäller till botten. Har ni tips på hur man kan filtrera för att återanvända lösningsmedel? Har provat med kaffefilter men papperet löses bara upp. Hittar heller inget finmaskigt stålnät i butikerna. Fick tips om kinesiska te-silar för Roibos som tydligen duger för jobbet....

Tror du får köra hävertmetoden att låta den stå så allt bös får lägga sig på botten och sen ta slang och köra över i flaska och sen göra rent syltburken för att hälla tillbaka vätskan.

Tillbaka
Topp