Mekanisk fram, hydraulisk bak?

• Trådstartare Trådstartare imsoja [ej inloggad]
  • Start datum Start datum
I

imsoja [ej inloggad]

Guest
Tänkte skaffa skivor men innan dess vill jag ha svar på en av mina funderingar kring dem:

Hur värt är det att ha Avid Ball Bearing fram och typ Magura Julie bak? Vajern till frambromsen är kort = liten friktion och bra arbete. Bakbromsen måste vara hydraulisk (längre vajer osv). Dock ska bromskraften vara större i framhjulet och därför kan man väl då köra motostyle. HUr värt är det egentligen att ha det så?

En annan fördel med en mekanisk broms är att man alltid har en broms som fungerar (råkar man dra av slangen på en hydraulisk broms så är det kört medan mekaniska klarar sig ju bättre).

/imsoja

Jag har aldrig dragit av en hydraulslang, men jag har varit med om att vajrar gått av...

Motostyle är trevligt, oavsett om du kör hydraliska bromsar eller inte så det är värt kan man väl säg.

Men du kanske vill förtydliga frågan lite?

Om du ska skaffa skivbromsar så är mitt råd att du skaffar hydralisk fram först och kör med din v-broms bak tills det att du har råd med en hydralisk där med.

Som du säger så ska bromverkan vara större på framhjulet än på bakhjulet, därför är V-broms med bra gummi inte alls tokigt på bakhjulet.
Själv körde jag Xt-skiva fram och sram 9.0 vbrom bak tills dess att jag hade råd med skiva bak. Detta fungerade mycket bra.

Att du ska dra av en slang till en hydralisk broms ser jag som liten och är inte ett skäl ( enligt mig) att köpa mekanisk fram. Extra kostnader ska man undvika, det är ju redan så dyrt som det är redan = )

Spara , spara ,spara och köp det bättre alternativet istället. Detta är bara ett råd från mig som testat och varit nöjd, men du kommer nog få många andra tips och råd.

MVH
micke

Köp avid mek både fram och bak!
Det funkar kanon! Sedan våren 2002 för mig! Inte värt pengarna att köpa hydralisk.
Så länge du inte provar den bättre är du skitnöjd med avid! Det är jag! Men har aldrig provat hydraliska!

Rickard.v skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte värt pengarna att köpa hydralisk.[...] Men har aldrig provat
> hydraliska!

*lol*

> Rickard.v skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte värt pengarna att köpa hydralisk.[...]
> Men har aldrig provat
> > hydraliska!

ÄGDT.......

Vad ska du köra med hojen? Är det mest street som gäller ska du absolut ha en hydralisk bakbroms. Mest ute och kör stig? Isf en hydralisk framskiva! Annars fins det en hel del prisvärda billiga hydraliska skivor som är riktigt billiga. Magura Julie kostar ca 700kr/st och är enligt mig den bästa bromsen du kan få för dom pengarna/den prisklassen.

Rickard.v skrev:
> Inte värt pengarna att köpa hydralisk.
> Så länge du inte provar den bättre är du skitnöj
> med avid! Det är jag! Men har aldrig provat
> hydraliska!

Hur kan du veta att det inte är värt pengarna ?
Hydralisk är väldigt mycket bättre än mekanisk. Fördelen med hydralisk tycker jag är att du slipper lägga stor handkraft för att bromsa. Du kan istället bromsa med liten kraft med ETT finger.

Svårt att förstå varför man dissar något som man inte testat.

Jag har precis fått min nya bakbroms, så nu har jag mekanisk i fram och hydraulisk i bak. Och det har fått mig att inse att det nog är bäst att byta till hydraulisk i fram också. ;-)

Ser inte riktigt det vettiga i att blanda? Skall man blanda något så är det v broms bak och skiva fram, men att hålla på med mekanisk/hydralisk... Ser inte varför man skulle vilja det?

Har för övrigt aldrig dragit av en hydralslang i skogen. Däremot har jag slitit av en bromsvajer.

Hej!

Jag kör med mekaniska (Avid, Ball Bearing 160mm) var inte riktigt nöjd med dom tills jag böt till XT-handtag + XTR-vajerset. Körde med Deore innan...
Trodde inte det skulle bli så stor skillnad med det blev det.
Tänkte jag att jag skulle gå över till hydrauliska innan jag böt vajer och handtag med nu kommer jag behålla dom mekaniska.
Men om jag ska köpa nya kommmer det bli ett par hydrauliska, bättre nyp med mindre handkraft.

kokodrill skrev:
> Rickard.v skrev:
> --------------------------------------------------
>
> Hur kan du veta att det inte är värt pengarna ?
> Hydralisk är väldigt mycket bättre än mekanisk.
> Fördelen med hydralisk tycker jag är att du
> slipper lägga stor handkraft för att bromsa. Du
> kan istället bromsa med liten kraft med ETT
> finger.
>
> Svårt att förstå varför man dissar något som man
> inte testat.
>

Och du har testat Avid BB7 då förstår jag, eftersom du vet att långt större kraft krävs?

Hur mycket kraft som går åt beror på utväxlingen mellan handtag och bromsok samt kraftförluster i systemet (flex). På bägge de punkterna vinner bra hydraulbromsar med väldigt bred marginal. Man behöver inte ha testat för att kunna utala sig om det. =)

Däremot så är avids broms, helst instalerad med nokon och en nightcravler, tillräckligt bra för väldigt många applikationer.

Tycker absolut vissa mekaniska bromsar är sköna. Tyvärr så tycker inte jag ( personlig åsikt) att det är ekonomiskt försvarbart att byta från v-broms till mekanisk ytan bättre att spara och byta till ett par hydraliska, även de billigare typ deore, julie.

Är övertygad om att man bara gör sig en björntjänst om man köper en mekanisk skivbroms bara för att den är just med skiva. Ett par goa V-bromsar är enligt mig fult dugligt för lättare freeride i skog och XC. Ej nedför i stora mängder.

Ett hållbart skäl till att skaffa skivbromsar (även billiga mekaniska) är att de inte sliter på fälgen och att hjulen på så sätt får längre livslängd. Men hur mycket längre kan jag ej svara på. Bara en tanke.

Senast redigerad av en moderator:
kokodrill skrev:
> Ett par goa
> V-bromsar är enligt mig fult dugligt för lättare
> freeride i skog och XC. Ej nedför i stora
> mängder.

Undrar hur vi överlevde alls förr? :)

Jag blev tvungen att köra mekanisk frambroms (Avid) på min DH när jag bytte gaffel 2003. Innan dess hade jag en hydraulisk XT-broms. Det jag kan säga om bromskraften är att den snarare förbättrades med Avid:en. Jag hade samma (8") skiva till båda, och håller man wiren fräsch är det inte såå stor skillnad i känsla.
Kanske ska nämna att jag egentligen bor några mil utanför Åre och innan i höstas var det uteslutande där jag cyklade, så en mekanisk skivbroms från Avid har tillräckligt med kraft för att funka var som helst i sverige.

Vad gäller hydraulslangars överlägsenhet gentemot wire:ar, kan jag nämna att jag varit med om fler hydrauliska haverier. Då handlar det om mindre krascher som slagit sönder en oljebehållare el. liknande, eller skruvar som gängats ur av vibrationer och orsakat läckage. Sånt händer inte lika ofta på wire:ar, och håller man koll och byter när det börjar bli slitet, bör det inte kunna gå av...

Liksom Konäs skriver har jag hört att Avids mekaniska skivbromsar skall ha minst lika bra bromsverkan som hydraliska bromsar. Bland trialcyklister har jag förstått att dessa är väldigt populära och att de där klassas som överlägsna många mycket dyrare hydraliska dito framförallt vad gäller modulation.

Jag tror att Avids mekaniska bromsar är ett mycket bra val, framförallt om man inte gillar att pyssla med jobbiga bromsvätskor. Den största skillnaden torde snarare vara serviceintervallerna.
Vajer och hölje måste man, i normalfallet, hålla efter betydligt oftare än slang och vätska. Dock skulle nog många klassa själva servicen som lättare med ett mekaniskt system än med ett hydraliskt dito.

Med andra ord tror jag det är hugget som stucket...

Slita av hydraulslang går jättebra att lyckas med om man får träd i hjulet. Det har jag gjort på HFX-9:an i bak. Men jag tycker inte det är en bra idé att blanda bromsar eftersom det känns konstigt med olika bromshandtag (rent teoretiskt alltså, jag blandar ju själv).

Om nu Avidbromsarna är så bra som folk säger så vore det kul att testa. Vajer ÄR ju överlägset vad gäller robusthet vid resor osv där man inte vill få hela reseprojektet fällt av en knäckt hydraulslang. Det är enda argumentet jag ser för vajerbroms, men det är ett starkt argument.

Det beror ju också på vilken TYP av bromskraft man vill ha. För downhill behöver man mest stort moment mer eller mindre släpandes hela tiden (stor skiva löser därför det mesta), men för ultrateknisk skogskörning vill man ha en extremt distinkt broms så att man totalstannar på en femöring och kan lita på att on/off-bromskraften alltid finns där, utan att den behöver kunna stoppa så höga farter.

> Vajer ÄR ju överlägset vad gäller robusthet vid resor osv där man inte vill
> få hela reseprojektet fällt av en knäckt hydraulslang. Det är enda argumentet
> jag ser för vajerbroms, men det är ett starkt argument.

Har man kostat på sig en dyr resa kan man väl kosta på sig lite reservdelar också?
En extra bromsslang är inte dyr. Eller så köper man sig fri från oro med Goodridge.
HFX9-slangarna är väl för övrigt de mest plastiga och urusla bromsslangar man kan uppbringa?

:)

Under långtesten nu så märker jag att det är det sista jag tänker på.

De mekaniska Avidskivbromsarna bara funkar:-)

Dock kan man inte komma ifrån att man får ta i lite mer när man ska tvärbromsa med frambromsen

ha det
Jan

Tillbaka
Topp