mekaniska skivbromsar

garage

Ny medlem
mekaniska skivbromsar
Har precis monterat mekaniska skicbromsar (Avid BB7). Köpte vajerhölje på den lokala butiken. Otoligt svampig känsla i bromsarna. Finns det super duper heavy-duty höjen att köpa som är stumma?

/ Johan

mekaniska skivbromsar
Jag kör med heldragna Avid "Flak Jackets". Funkar bra tycker jag. Ett tips är att se till att höljena är absolut vinkelräta i ändarna med den inre metallen och allt (använd en metallfil för få till en perfekt kant).

Senast redigerad av en moderator:
mekaniska skivbromsar
Är du säker på att det (endast) beror på höljena? Om BB7 inte är rätt inställda så kan de kännas rätt svampiga, men det är ju snabbt fixat. Om du inte testat det så lossa dem och centrera/justera på nytt enligt manualen. Jag körde BB7 med flera olika sorters vajrar utan att märka nån skillnad.

mekaniska skivbromsar
Ett annat tips som gäller alla mekskivbromsar är att vajerdragningen ska vara med heldragna höljen o med så små böjar som möjligt... långa svepande höljen ska det vara o ibland får man skita i vajerhållarna på ramen o använda buntband istället... jag brukar få till mkt skön o friktionslös känsla utan svampighet på det viset...

mekaniska skivbromsar
När jag testade BB7 för HappyMTB´s långtest förra året använde jag Shimanos XTR vajerset. Det funkade utmärkt.
Blir lite svårt att länka till Långtestartikeln. Jag hittar den inte efter röjet de gjorde förra veckan. :-)

ha det
Jan

mekaniska skivbromsar
Tobias/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett annat tips som gäller alla mekskivbromsar är
> att vajerdragningen ska vara med heldragna höljen
> o med så små böjar som möjligt... långa
> svepande höljen ska det vara o ibland får man
> skita i vajerhållarna på ramen o använda
> buntband istället... jag brukar få till mkt
> skön o friktionslös känsla utan svampighet på
> det viset...

Tvärt om för mig.
När jag monterade mina BB7:or använde jag heldraget XTR-hölje bak.
Bromsen blev så svampig, att jag nyttjade befintliga wirestoppar på ramen med mycket gott resultat.

/Martin

http://www.cykelforum.se

mekaniska skivbromsar
lånar tråden lite:

är detta vanligt på mekaniska skivbromsar? ja är i skedet att köpa skivor och ok.

Jag tänkte även på adapter bak, är det nån här som har nån att rekomendera eller är alla ungefär lika?

Hur ska man dra vajerhöljet smartast för att inte få den svampiga känslan på en mtb som har haft cantilever bromsar orginal? fram till bakbromsen så går de ju bra att dra men sen därifrån ner till skivbromsen då?

mekaniska skivbromsar
Du måste ha en adapter som passar den skivstorlek och det ok du har, så det spelar stor roll. Vet du inte så ta hjälp av den du köper av!

Tillbaka
Topp