Mekaniska vs Hydrauliska bromsar

TK150621

Ny medlem
Tjena.

Går i tankarna på att köpa en MTB men jag blir lite förvirrad med det här med bromsar.

Jag vill ha skivbromsar men ska man ha mekaniska eller hydrauliska?

Vad är det för skillnad egentligen utöver att mekaniska har vajer?

För och nackdelar med dom olika?

Skiljer rätt bra i pris mellan dom olika så få tänkte jag se om ni som är kunniga kan förklara lite bättre för mig?

Mvh
TK

Mekaniska är bara något bättre än fälgbromsar medan hydrauliska är allt från bra till sjukt bra. Att köpa en MTB med mekaniska bromsar är som att köpa en bil med mekaniska bromsar. Det funkar, men är dåligt och korkat (förutsatt att man inte har extremt liten budget).

Edit: Ett hyfsat alternativ är att byta till hydrauliska i efterhand. Behåller man skivorna så kostar det från tusenlappen för båda bromsar.

Senast ändrad:
Makten sa:
Mekaniska är bara något bättre än fälgbromsar medan hydrauliska är allt från bra till sjukt bra. Att köpa en MTB med mekaniska bromsar är som att köpa en bil med mekaniska bromsar. Det funkar, men är dåligt och korkat (förutsatt att man inte har extremt liten budget).

Nä, så illa är det verkligen inte. Avid BB7 t.ex. fungerar alldeles utmärkt och går öht inte att jämföra med fälgbromsar, vad får du det från?

Sen finns det massor av dåliga mekaniska bromsar också, och att köpa BB7 istället för hydrauliska vore ändå inte smart eftersom de antagligen är dyrare än ett par Deore-bromsar från Shimano som ändå är snäppet trevligare.

Om man inte har så fet budget och inte vill lägga ner en förmögenhet eller en normal månadslön på en mtb är då ett par bromsar som heter Tektro Auriga hydraulic 160
Något att ha?

TK150621 sa:
Om man inte har så fet budget och inte vill lägga ner en förmögenhet eller en normal månadslön på en mtb är då ett par bromsar som heter Tektro Auriga hydraulic 160
Något att ha?
Tektro är - tillsammans ned Shimanos billiga skit - en av orsakerna till att folk tycker fältbromsar inte bromsar och att mekaniska skivor inte funkar bra.
Vad tror du Tektro - tillsammans med Shimanos billiga skit - lyckas med när det gäller hydrauliska...

Jag har ingen aning därför jag frågar er.

Men frågar man vissa tycker ju dom att biltemas hojar och broms system funkar utmärkt.

Men om vi gör såhär istället då, att ni länkar cyklar för max 5000:- som inte har "billigt skit"

Ps dyrast är inte alltid bäst Ds

emmer sa:
Vad tror du Tektro - tillsammans med Shimanos billiga skit - lyckas med när det gäller hydrauliska...

Spontant så är ju Tektro Auriga och Draco rejält mycket bättre än ett par mekaniska eller för den delen XT-v-bromsarna som satt på hojen jag lånade i somras.

TK150621 sa:
Men om vi gör såhär istället då, att ni länkar cyklar för max 5000:- som inte har "billigt skit"

Det blir nog svårt tyvärr.

Det är nog lite för klen budget för att du ska kunna få några bra tips.

Mitt tips är, köp nått som du tycker att du har råd med så du kommer ut och hojar.
Då märker du och MTB är något för dig och då kan du börja spara till en riktig cykel sen.

Lycka till

Stewe sa:
TK150621 sa:

Det blir nog svårt tyvärr.

Det är nog lite för klen budget för att du ska kunna få några bra tips.

Mitt tips är, köp nått som du tycker att du har råd med så du kommer ut och hojar.
Då märker du och MTB är något för dig och då kan du börja spara till en riktig cykel sen.

Lycka till

+1
Med den budgeten kan det vara bättre att kolla på begagnat, borde gå att hitta hyfsade cyklar med något år på nacken inom din budget.

TK150621 sa:
Något att ha?

Har Tektro Auriga på men rockhopper 29 och det funkar bra.

Makten sa:

Edit: Ett hyfsat alternativ är att byta till hydrauliska i efterhand. Behåller man skivorna så kostar det från tusenlappen för båda bromsar.

+1

Och det går att få helt ok hydrauliska bromsar för ännu mindre än så. Jag lyckades fynda Aliviobromsar fram+bak för 400:- på CRC. Lite klena för min smak, men det går att kompensera med större skiva. Finns att hitta 3:e-partstillverkare som gör såna billigt. Har inte brytt mig om det än dock. Klämmer hårdare istället, så bromsstyrkan upplever jag inte som ett stort problem.

Jag bytte mina Aurigor mot ett par BB7:or, bästa uppgraderingen jag gjort på en tid.
Tektro bromsarna var ett helvete att serva och luftningskittet måste bytas ut varje gång.

Jag tror det är rätt enkelt. Billiga bromsar är ofta sämre, oavsett om de är mekaniska eller hydrauliska. BB7 är ingen billig broms, den är rätt dyr. Dyrare än många av de hydrauliska. Den är helt OK, faktiskt riktigt bra, men lite sämre känsla än en hydraulisk förstås. Det gäller att man klarar av att justera den bara, och gör om det då och då för det behövs. De dyrare mekaniska bromsarna är klart bättre än de enklaste hydrauliska, men de finare hydrauliska är klart bättre än de finare mekaniska.

Jag har cyklat massor med BB7 och även en del med enklare mekaniska bromsar, och med flera olika hydrauliska bromsar (den första var Hope Mini typ 2002, och just nu har jag aktuell version av XT-bromsen som jag tycker är riktigt bra, däremellan har jag haft 5-6 olika). Det finns mekaniskt aktiverade hydrauliska bromsar också, såna har jag på en cykel, men vi lämnar dem därhän..

Mitt råd är att inte hänga upp dig på bromsen. Köp cykeln om det är det enda du tvekar på, och om du inte är nöjd så är det bara att köpa en enklare Shimanobroms typ Deore och byta, det kostar inte en förmögenhet. Skivorna kan du behålla och det är bra eftersom Shimanobromsarna säljs utan skivor.

+1. Kika efter en cykel som känns kul i övrigt, t.ex. som har en hygglig framgaffel, är snygg, har hyfsade hjul. Och sedan uppgradera bromsarna, om det blev usla mek-bromsar du fick med paketet.

Kolla t.ex. efter Avid DB1. 250 kr/st på CRC (dock utan skivor men det har du ju isåfall redan). Hydrauliska, tvåkolvs, fungerar skitbra. Jag kör dem på min finaste cykel trots att jag har både X0 och Juicyfemmor liggandes.

Stumheten i ett par fräscha hydrauliska går inte att få med vajer och i vissa lägen behöver man den, men oftast inte.

Går att tvärbromsa även med Tekro hydrauliska, kom i rätt hög fart när jag är på väg att köra förbi en brandstation (cykelbana går över infart/utfart) och så börjar sirener tjuta med snabbt medföljande brandbilar. Luktade bränt gummi men hjul låsta på stört (hur bra sådant är för däcken är ju frågan). Nåväl, de funkar utmärkt och det är rätt sällan man tvingas tvärbromsa från hög fart.

Tack för många bra svar.

Visste jag kunde lita på er kunskap :)

Och som någon nämnde om o köpa en som ja kikat på nu och uppdatera mig i mtb världen senare om det är något jag gillar.

Det är väl ungefär min tanke därför jag satt 5k som max denna gången.
Nästa gång (om det blir någon) lär budgeten ligga på något helt annat.

Mvh
TK

Äh köp något för 5' och prova om du tycker det är roligt. Blir du biten kan du lägga mer sedan om du vill. Alla har inte råd med mer och en cykel för 5' går också att cykla på

Jimel sa:
Äh köp något för 5' och prova om du tycker det är roligt. Blir du biten kan du lägga mer sedan om du vill. Alla har inte råd med mer och en cykel för 5' går också att cykla på

+1 Så sant så sant!
Och hoppsan! Här kom den: http://happyride.se/annonser/ad.php?id=8675
Om den passar dig storleksmässigt har jag ingen aning om, men funkar, det gör den alla gånger!! :)

Tillbaka
Topp