[Mekfråga] Guide eller tutorial om hur man kortar shimano hydraulslangar?

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Alla hydraulkomponenter kommer ju anpassade för största ramarna så jag skulle vilja korta ner dem så det inte blir så f-bannat med slangar och vajrar framför styret.

Har någon hittat en bra instruktion kring hur detta skall gå till, som inbegriper bra bilder och vilka verktyg som behövs.

edit: stvng

Senast ändrad:
Misärpendlaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för sjukt snabba svar, följdfrågor:
>
>
> Med tratten menar ni denna då?
> http://www.chainreactioncycles.com/se/en/s?q=shima
> no+bleed+kit+m575&cat=product

Ser rätt ut men färgen är helt off mot min. Kan ju vara bilden.

Sjukt med +70% på priset också. Även om det är småpengar i sammanhanget. Men det är ju som allt annat...

> Vad är de där gula hose clamps som de visar på
> bild, sökte runt på chainreactions men hittade
> ingenting.

Vet ej. Aldrig använt. Kanske för att spilla en aning mindre i okets ände. Men där behöver du inte öppna alls om du bara kortar.

> Behöver man Spare olive and barb i bägge ändar?
> Jag tänker, om jag vill byta hela slangen till en
> annan färg liksom.

Vid handtaget behöver du någon oliv och pinne som passar slangen. Om andra färgglada slangar passar vet jag inget om men hur svårt kan det vara liksom..
Vid oket beror det på om du har en banjo (SLX och uppåt) eller bara en slang som går rakt in. I det senare fallet behövs oliv och pinne. I det första en slang med banjo.

Du behöver ny oliv och barb till båda ändar om du byter slang. Barben kan gå att återanvända men kan vara svår att få ur hel, men oliven brukar sitta ganska stadigt där den klämts fast av muttern. Kortar du bara behöver du såklart bara en uppsättning oliv&barb.

Tillbaka
Topp