[Mekguide] Lufta shimanobromsar - bildguide

Atlas

Aktiv medlem
Det är dags att byta mineralolja i shimanobromsarna så att nedförsåkat står frustande redo för en galen vår. Så här gör man:

Häng upp cykeln i lämplig anordning, jag använder classes mekställ som är fast monterat i golvet, i vardagsrummet. Är man singel så är man...

00mountbike.JPG ht=544

Det är dessa som skall luftas, eller ja, nu skall jag byta all olja men det är samma process. Det är dessutom samma tillvägagångssätt på alla shimano med öppet oljetråg.

01hydralicshimano.JPG ht=544

Fixera gaffeln så att styret inte tiltar, oljetråget kommer att vara öppet senare.

02fixwheel.JPG ht=544

Tag bort luftningsnippels-skydden, de är i vägen annars. Har du tappat dem så gör det inget men det är bättre att ha dem än att inte ha dem.

03removevalveprotectioncaps.JPG ht=544

Montera 7:ans ringnyckel på luftnings-nippeln och sätt på luftningsslangen som du har inhandlat på lämplig zoobutik. Luftningsslangen är...

04ringspannermount.JPG ht=725

i sin tur är ansluten till sprutan. Sprutan inhandlar du hos närmsta veterinär för en tjuga eller så. Sprutan fästs i hojjen så att du slipper hålla den, dina händer skall göra annat.

05fluiddrainsetup.JPG ht=725

Nu till styret och handtagen. Markera din vinkel på styret så att du lätt kan återställa den när allt är färdigt.

06marksteerangle.JPG ht=544

Vinkla upp styret så att oljetrågen är horisontella. Fixera styret i vinkeln så att det inte tippar av sig självt.

07levelbrakes.JPG ht=544

Under oljetrågslocket finns en gummipackning, det skall inte vara olja i den. (i motsats till vad vissa tror)

08rubbergasket.JPG ht=544

Under gummipackningen är mineraloljan, tag oxå vara på alla skruvar och dyligt så att det inte försvinner. Det är alltid lika jobbigt när det sker...

09fluidcontainer.JPG ht=725

Tag nästa spruta montera på lite slang och fyll den med mineralolja. Jag använder mineralolja till Citroen hydralsystem, den skall vara likvärdig shimanos. En liter kostar en knapp hundring och räcker till många byten.

10mineraloilandsyringe.JPG ht=725

Öppna luftningsnippeln, systemet kommet att börja dränera sig självt. Det är därför det är skönt att använda sprutor. Som akutmek kan man bara ansluta en slang och reglera dräneringen med ringnyckeln.

11openvalve.JPG ht=544

Ringnyckeln hänger snyggt och lättilgängligt på slangen. Fyll på med ny olja i tråget i takt med att oljan dräneras/sugs ut av dig.

12afluiddrain.JPG ht=725

Med hjälp av sprutan får du ett helt kontrollerat skeende. Fyll på med olja i behållaren i takt med att du suger ut den gamla oljan. Tag tid på dig, sug ut lite, ypå försiktigt i behållaren och upprepa. Se till att du aldrig tömmer behållaren helt och se till att du inte får luftbobblor i oljan i behållaren, du undviker det genom att använda spruta och slang när du fyller på försiktigt.

12bdrainandspanner.JPG ht=725

Stäng luftningsnippeln när du ser att den nya oljan har börjat komma ut i slangen. Här syns det inte för det blev inget foto då. Citroens LHM olja är grön så det syns tydligt när du byter från shimanos, annars så kan du räkna med att det går åt ca 20ml för att med råge byta ut oljan helt. Vilket du ju kan se i sprutan vid luftningsslangen.

13closevalve.JPG ht=544

Nyp åt luftningsslangen ordentligt vid nippeln när du tar av den från nippeln. Slarva inte, du vill inte ha olja på bromsbelägg eller skivor. Vet du med dig att du gärna blir lite hetsig rekommenderas att du gör hela denna guide efter att du tagit bort hjul och bromsbelägg, men det skall inte behövas.

14dismountdrainage.JPG ht=725

Här syns den gamla oljan.

15usedfluid.JPG ht=725

Fyll nu på med olja i tråget så att det nästan rinner över, lägg dit gummipackningen och sätt dit skruvarna. Sätt tillbaks luftningsnippels-skydden.

KLART!

-Nu är det bara bakbromsen kvar, upprepa från steg ett. Räkna för säkerhets skull med att dränera 25ml olja, slangen är ju längre.

Man kan bygga en sånhär mackapär som liknar shimanos egna luftningskit, den består av en tving från rusta, en nippel från hobbybutiken och en bit list, lite gummi och plast från järnhandeln eller likn.

Jag föredrar att lufta uppåt för att luften stiger uppåt, men jag är ganska säker på att det i denna tråd nämnda förfarande fungerar precis lika bra.

IMG_0013.JPG ht=544

IMG_0014.JPG ht=544

Här är några fler länkar till luftning av andra bromsar än den i tråden specifika modellen:

Länk till TNTs luftning av Magurabroms:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/345507

Länk till DIY Hayes guide:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/909789/

Länk till Hayes guide:
http://www.sportex.se/pub_docs/luftn_swe.pdf

Guide på Swebikers med Hope bromsar:
http://swebikers.se/forum/viewtopic.php?id=4461

Länk till Shimano broms:
http://waz.ca/biking/bleeding-shimano-disk-brakes/

Länk till Carls luftningsguide för Avid Juicy:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/618255

//K

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> varför tiltar du inte hela cykeln i mekstället?
> verkar enklare än att lossa på styret.

Det har du helt rätt i :) - Litar dock inte på classestället så mycket, DHn väger så mycket och det är svårt att sätta den i jämnvikt då. På rockyn går det nog utmärkt.

Luftning uppåt är ju att föredra rent teoretiskt, men om det spelar någon praktisk roll vet jag inte, man ser tydligt hur luften hänger med ut. På just den här modellen så kan man lufta uppåt utan klämma om man vill, men det kommer ju bli lite slabb då. Klämman för handtaget har däremot en tydlig avrinningskanal så gör man det försiktigt kan man npg bara ha en behållare under som samlar upp.

openoilbathdrain.jpg ht=363

Skitbra med länkarna oxå, i läsvärt har det tydligen varit lite svårt att hitta bra guider, nu blev det ju enkelt :) Tänkte dessutom jag skulle komplettera denna guiden med en ren luftning av oket senare. dvs utan att pilla på handtagen öht.

Atlas skrev:
> Nyp åt luftningsslangen ordentligt vid nippeln
> när du tar av den från nippeln. Slarva inte, du
> vill inte ha olja på bromsbelägg eller skivor.
> Vet du med dig att du gärna blir lite hetsig
> rekommenderas att du gör hela denna guide efter
> att du tagit bort hjul och bromsbelägg, men det
> skall inte behövas.

Om du lossar sprutan från gaffeln först, håller den nedanför bromsen och drar lite i sprutans kolv så får du undertryck och noll risk för spill utan att behöva nypa med en tång.

Atlas skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > varför tiltar du inte hela cykeln i
> mekstället?
> > verkar enklare än att lossa på styret.

+1

>
> Det har du helt rätt i :) - Litar dock inte på
> classestället så mycket, DHn väger så mycket
> och det är svårt att sätta den i jämnvikt då.
> På rockyn går det nog utmärkt.

Låt bakhjulet stå på golvet så blir det stabilt.

Tack för bra guide :) Hjälpte mig när jag skulle byta olja för första gången i mina lx-bromsar. Ska nog ta och ge mig på andra cykeln där det sitter Hope mono 6 och undrar lite snabbt om det är samma procedur på dom? Om det är lika så är det kalas :)

/Johan

En sak att tänka på när man byter olja är att trycka tillbaka kolvarna när beläggena är slitna annars blir det för mycket olja i systemet och "omöjligt" att byta belägg utan att öppna handtagen först och släppa ut lite olja

Jag har luftat mina Magura bromsar på ett liknande sätt som Atlas, men med skillnaden att Magura Marta inte har någon ventil på oken som kan stängas för att slippa kladd. Den har enbart en insexskruv i hålet så att hålet står öppet när man kopplar på sprutan.

Mina Hayes Stroker bromsarna däremot passar påfyllning från oket till handtaget bättre, enligt den här videon. Han lägger också till ett tips om att dra oljan fram och tillbaka för att få bort luft som har fastnad. Jag tyckte personligen att klämflaskan var lite svår att hantera då den inte kan släppas under övningen.
Se och njut.

Tjena! Vart köpa större spruta? Var på Apoteket igår, och fick tre sprutor, men bara 10ml stora. Är det veterinären som gäller för större doningar? Eller finns det något fiffigt verktyg på Biltem, Clasi Sjön eller dylikt? Har köpt mig en enhandstving och tänkte bygga en Shimano-kopia att lufta med.

Ju större spruta man har desto tyngre går det att trycka i oljan. Jag har använt från 5-50ml sprutor men kör mest med 10-20ml (beroende på vad jag hittar i meklådorna (tankspridd och prylspridande är jak). Köpte mina på www.Elfa.se och funkar klockrent, finns i många olika storlekar. Tror de kallar dem dossprutor? Sen fick jag 100 sprutor på BB när junior V2.0 ville titta ut lite för tidigt och skulle sondmatas i en månad. Slang finns på ClasOhlson, tror det är 3 eller 4mm invändigt? Jag köpte fel först förstås men det är rätt billigt med några meter pytteliten slang.

Klockren guide Atlas! Det enda jag saknar är latexbeklädda händer (som i Hayes-videon ovan) och övertydliga pekfingrar på bilderna, annars är det ju prexis så man gör. Fast eg gör jag som Kebarb och trycker allt baklänges men potäjto potaato, samma grej, olja in, luft ut.

Hayes luftningskit är en bluff, köp inte dem. Till och med Avids kit är bättre till hayesbromsar. :P

Klämflaska som inte skapar vettigt tryck och en slang som lossnar ifrån nippeln, dyrt skräp.

Thomas skrev:
> Ju större spruta man har desto tyngre går det
> att trycka i oljan. Jag har använt från 5-50ml
> sprutor men kör mest med 10-20ml (beroende på
> vad jag hittar i meklådorna (tankspridd och
> prylspridande är jak). Köpte mina på
> www.Elfa.se

Ok, så en 10ml räcker för att trycka oljan baklänges upp till handtaget? Får se om jag hittar några större. Hittar inga sprutor på Elfa, någon länk eller artikelnummer?

Hittade dem på Elfa, art nr: 83-872-30 för 30ml spruta.

Tack för en bra guide! Nu ska jag hem och lufta bromsar inför Funäsdalen imorgon...

Senast redigerad av en moderator:
Ingen som vet om det är samma procedur till hope mono 6?
Hittade denna video där han luftar ett par Mono 4 och då var man tvungen att pumpa handtaget också, kan det vara samma tillvägagångssätt på 6:orna med?

Sorry om jag tjatar men vill helst inte paja bromsarna under den tiden på året när man använder cykeln mest...

/Johan

Tänk på att aldrig lägga din cykel upp & ner länge ifall ni har hydraulbromsar.
Då måste man lufta om dem.
Man lär av sina misstag...

d96tohj skrev:
> Tänk på att aldrig lägga din cykel upp & ner
> länge ifall ni har hydraulbromsar.
> Då måste man lufta om dem.
> Man lär av sina misstag...

Eh, nej. Inte om de är korrekt luftade från början och packningar etc. är täta. Har haft mina Hayes HFX-9 bromsar uppochner under långa perioder, inga problem.

nenja skrev:
> Hayes luftningskit är en bluff, köp inte dem.
> Till och med Avids kit är bättre till
> hayesbromsar. :P
>
> Klämflaska som inte skapar vettigt tryck och en
> slang som lossnar ifrån nippeln, dyrt skräp.

Jag håller med Rickard här. Skräp

Spolarvätskeslang till en Peugeot 404 -66 ärs modell funkar bra. Jag kan kolla diametern imorron om du inte har nån gammal Pega stående som du kan slita slangen ur.

Nu är mina bromsar luftade/påfyllda och inställda. Var ju en barnlek när man fått in snitsen!

För att förtydliga tillvägagångssättet för alla nybörjare:
1. Ställ in reglaget vid styret så att det pekar horisontellt. Öppna locket så att du ser oljan.
2. Fäst slang med tillhörande påse(behållare) i nippeln.
3. Pumpa på bromsen 2-3 ggr. Håll nere handtaget samtidigt som du öppnar ventilen(tryck in bromsen "i botten", den släpper efter när du öppnar ventilen.). Håll bromsen i botten samtidigt som du stänger ventilen när all olja+luft kommit ut. Släpp bromsen helt. Fyll på olja uppe i behållaren vid styret så att oljenivån aldrig når botten i behållaren.
4. Pumpa, öppna ventil, stäng ventil, släpp bromsen, fyll på olja, pumpa, öppna ventil, stäng ventil, släpp bromsen, fyll på olja....osv!
5. Toppfyll behållaren uppe vid styret och sätt tillbaka packning + lock.

Jag använde också Shimanos gula spacer pad så att man kan ta av framhjulet och bromsklossar, då slipper man spilla på dem.

Material:
LHM+ olja från Biltema. 69.90kr
Slang (3mm innerdiameter) från Clas Ohlson. 29kr
Skiftnyckel, Skruvmejsel, Insexnycklar
Spruta 20ml (inte nödvändigt men det blir lättare att slippa spill då man häller i olja i behållaren.
Fryspåse 1 liter och gummiband

Den här videoguiden tyckte jag var riktigt bra:

Bromsinställningen fixade jag genom att stoppa tillbaka klossar + fjäder + shimanos röda spacer pad. Pumpade 3-4 ggr tills det tog emot. Tog bort spacer, satte tillbaka hjulet. Lossade på bromsoket, nöp bromsen, skruvade fast oket, Voila!

Senast redigerad av en moderator:
Tagit frågan i en helt annan tråd och tänker att det är väl smartare att ta frågan i en tråd som handlar om precis det jag ska fråga om. Sen om det är populärt att dra upp en tråd som är 7 år gammal, det vetifan. :)

Har fått luft i min bakbroms. Vill testa lufta direkt ur behållaren. Går det bra att blanda oljorna? (Shimano & Biltemas LHM.) Eller borde man dränera systemet och byta olja helt och hållet?

Om man blandar oljorna så kan det bli svårare att se ev föroreningar i oljan, tror jag.
Dessutom är inte oljemängden speciellt stor så att trycka ur all nuvarande olja går smutt =)

Vilken modell på broms pratar vi förresten?

Vernersson sa:
Om man blandar oljorna så kan det bli svårare att se ev föroreningar i oljan, tror jag.
Dessutom är inte oljemängden speciellt stor så att trycka ur all nuvarande olja går smutt =)

Vilken modell på broms pratar vi förresten?
Det är en Shimano BR-M355.

Vernersson sa:
pkarlsson sa:
Vernersson sa:
Okej.

Ja oavsett modell är det ju ingen större mängd olja :)
Nä, handlar ju om 20ml kanske.

Får nog ta och köpa mig en slang också och tömma. :)

Tratten är i det närmaste ovärderlig (om du nu inte har den redan).

+1 på tratten.
Då kan du iprincip fylla den med den nya oljan och bara öppna nippeln vid oket och dränera ut den gammla oljan med gravitationen till hjälp.
Sen kör du en snabbluftning för att vara hundra på resultatet;-)

Jag brukar göra tvärt om. Skruva i tratten så den är i princip tom, sedan trycker jag i den nya oljan nerifrån med en spruta. Det känns dumt att jobba mot gravitationen när det man vill är att få i ny olja samtidigt som man sköljer ur alla små luftbubblor.

LHelge sa:
Jag brukar göra tvärt om. Skruva i tratten så den är i princip tom, sedan trycker jag i den nya oljan nerifrån med en spruta. Det känns dumt att jobba mot gravitationen när det man vill är att få i ny olja samtidigt som man sköljer ur alla små luftbubblor.

+1

Det är väl typ så Shimano tycker att man ska göra också.

Gör så här som skrevs tidigare, men vänta med att fylla på ny olja tills nivån är precis i botten, fyll på ny olja och fortsätt tills du ser den nya oljan komma ut vid nippeln, fyll på igen och upprepa för att skölja rent, det brukar synas skillnad på färgen på ny och gammal olja om den varit i systemet en tid, om inte behöver den nog inte bytas.....

fettavskiljarn sa:
1. Ställ in reglaget vid styret så att det pekar horisontellt. Öppna locket så att du ser oljan.
3. Pumpa på bromsen 2-3 ggr. Håll nere handtaget samtidigt som du öppnar ventilen(tryck in bromsen "i botten", den släpper efter när du öppnar ventilen.). Håll bromsen i botten samtidigt som du stänger ventilen när all olja+luft kommit ut. Släpp bromsen helt. Fyll på olja uppe i behållaren vid styret så att oljenivån aldrig når botten i behållaren.
4. Pumpa, öppna ventil, stäng ventil, släpp bromsen, fyll på olja, pumpa, öppna ventil, stäng ventil, släpp bromsen, fyll på olja....osv!

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Gör så här som skrevs tidigare, men vänta med att fylla på ny olja tills nivån är precis i botten, fyll på ny olja och fortsätt tills du ser den nya oljan komma ut vid nippeln, fyll på igen och upprepa för att skölja rent, det brukar synas skillnad på färgen på ny och gammal olja om den varit i systemet en tid, om inte behöver den nog inte bytas.....

fettavskiljarn sa:

Mvh Ulf S.
Jajamen. Tänkte att jag skulle följa det där då det verkar lättast. Oljan är nog inte speciellt gammal då cykeln är ny. Därför jag undrade om man bara kunde fylla på med olja i toppen och trycka ut luft därigenom, men hade fått blanda olja då. Ytterst lite ny olja i behållaren på styret.

Jag skulle säga att det är ok att blanda, jag har fyllt på Biltemas LHM i Shimanosystem utan att göra annat än att först pumpa ner nivån i behållaren och om du följer proceduren några gånger så är det ju ytterst lite som blir kvar av den gamla oljan, men håll koll på nivån, endast 3-4 pump med handtaget tömmer behållaren.

Mvh Ulf S.

fettavskiljarn sa:
Oljebytet är klart och allt gick som smör. Följde denna guide, därav citeringen. Kan rekommendera för nästkommande som också undrar. Snabbt och lätt.

Tack!

Coolt.
Tänker göra detta med mina ena broms inom nån vecka och detta var precis vad jag behövde..
Bra tips med LHM-oljan också, shimanos 2,5kr/ml är lite saftigt ärligt talat.. Visst, man köpa en hel liter för 220kr men vilken hemmapulare vill ha en hel liter hemma för cykelmekande?

Senast ändrad:
Klavikel sa:
Coolt.
Tänker göra detta med mina ena broms inom nån vecka och detta var precis vad jag behövde..
Bra tips med LHM-oljan också, shimanos 2,5kr/ml är lite saftigt ärligt talat.. Visst, man köpa en hel liter för 220kr men vilken hemmapulare vill ha en hel liter hemma för cykelmekande?
Det kommer du få göra ändå om du ska inhandla Biltemas LHM+. Hittade bara 1L när jag var i butik idag och hemsidan verkar bekräfta detta också.

LHM kan du köpa lite var stans..
Okej, kanske inte pressbyrån och Harrys men det är bara att köpa från godtycklig tysk/britt...

Har inte kollar pris men finns säkert till minst halva priset hos epicbleedsolutions.

Sen å andra sidan.. när ja beställer på nätet så är det inte bara styckpris eller förpackningsstorlek som spelar in.
Ibland vill man ha nåt som finns i lager NU eller bara slippa betala frakt från två leverantörer..

Räknar man ihop alla beställningar man gjort genom åren så har man nog skåpat ut en rejäl säck pengar bara på frakt ;0)

Hur som helst, mekguider och TLC med cykeln är alltid mysigt att se!
Uppskattar när folk lägger in lite själ i RR eller mekguider...

Tillbaka
Topp