Mekhjälp bromshandtag Avid Elixir CR

jnylin

Ny medlem
Jag gjorde en riktig praktvurpa på kvällens MTB-tur. Den del av cykeln som verkar ha tagit smällen är vänster bromshandtag. Bromsen fungerar som den ska, men när man trycker in handtaget åker det inte tillbaka till utgångsläget utan man får peta tillbaka det för att bromsen inte ska ligga på. Nån som har nån idé hur jag ska angripa problemet?

EDIT: Jag hittade manualen. Det är väl bara att plocka isär antar jag.

Senast ändrad:
Detta händer ofta när handtaget blir böjt (aluhandtag) och går i materialet i handtagskroppen. Har du kolfibervarianten så kan pivotpinnen ha blivit böjd eller hamnat ur läge.

Testa att ta bort handtaget och se om den lilla pinnen som trycket på kolven i handtaget går lätt. Går denna lätt in och ut som den skall är det ofta så att handtaget i sig (lever:n) är sönderböjd/spräckt.

På mina elixir var det så simpelt att justeringsskruven som sitter på bromshandtaget tog i växelreglaget. Så det var bara att sära lite på dem så blev det bra.

Du kan ju kolla det.

Tack för inläggen. Jag får ta och kolla på det idag. Ett nytt handtag kostar 200 kr så om det bara är det så är det inte så farligt.

Tillbaka
Topp