mekhjälp: få av gammal gaffel

Erik Melin

Ny medlem
Hej!
Har en 80-tals Rossin-racer jag tänkte fixa i ordning. Tyvärr lyckas jag inte få loss gaffeln. Den är av typen med en insexskruv som går ned och låser styrstammen i gaffeln. Trots idogt lossnande av alla upptänktliga muttrar och ovan nämnda insexskruv och massor av våld o diesel sitter styrstammen som berget. Är det något jag missat? Styrstammen ska väl i princip bara gå att lyfta upp efter att man lossat insexen?

mvh Erik

Skruva upp insexskruven i sturstamen som går ner i gaffeln tre fyra varv. Ta en hammare slå lite lagom på insexskruven (ner mot gaffeln.... i bland kan det behövas ganska hårda slag men prova dig fram). Om allt sitter som berget!! Ta någon form av rostlösare. Vänd ramen upp och ner och spraya/häl "bakifrån" ner i gaffeln. Låt ligga någon timme. Jucka lite på allt som har med styr o gaffel + slå på insexskruven. Spraya/häl igen och vänta nägon timme igen å fortsätt tills du har delarna i varsin hand! Inte så dumt att spraya/häl lite uppifrån heller!

Lycka till

bankat ned insexen har jag gjort, men det tog ett tag innan jag kom på det. Därimot hälla under ifrån verkar listigt. Ska testa detta! tack för tipset!

Det en helt vanlig stem från det glada 80 talet. Skryva upp insexskruven Så mycket det går (ta en lampa och kolla under ifrån att "muttern" är helt i gängad). Sen är det bara att leka smed. Sätt på ett framhjulet så blir det lite lättare. Har en svag känsla av att tidigare ägare har "glömt" att fetta in styrstolpen. Så den sitter nog som f??. Du kan ta ut insexskruven helt och spray/hälla rost lösare ner igenom styr stolpen också. Så du vet vad du har att göra ikväll iallafal.........5-56, hammare och en öl och kvällen e gjord!

Fina Mondolo bromsar du har vad är det för campa växlar??

Lycka till

Glömde säga att du kan skruva ner muttern på styrlagret så slipper den hoppa upp och ner!

Senast redigerad av en moderator:
Tack för hjälpen!

Hopkok av campa (recordnav, det andra vet jag inte), shimano 600 bakvxl, mavic gp4 för tubdäck. en stor rackare ca 60 c-c för mina 178cm. Det blir det gamla klassiska en knytnäve sadelstolpe. styrstammen är rätt lång 13cm och jag tänkte skaffa en ny kortare, bygga nya hjul och köra den i tranportsyfte tills drivlinan är slut och sen göra om den till SS. Ev förbättra lacken lite... Har haft den länge iofs inte kört så mkt, men inte bytt en grej och allt funkade fint i flera år år. Sedan köpte jag en Trek där styrlager lade av med en gång, ekrar smäller av och den är inte skönare på nåt sätt förutom storleken...

Det är en fin fin racer du har så vårda den ömt! Kan rekomendera pulverteknik i kungälv om du vill lacka om betan.

Hoppas att oprationen gick vägen??

Spara mavic GP40 fälgarna de e riktig kult!! Många som vunnit touren på dessa!!

Har du riktigt otur (som jag ifjol med en gammal Pegga) så går det inte att få isär styrstam/gaffel trots våld+rostlösare utan då är det bara att offra styrstam eller gaffelrör:-(
Jag kapade gaffelröret just ovanför kronan för att kunna använda iaf ramen till framtida ss-bygge...

Tillbaka
Topp