[Mekhjälp] Operation rädda Prinsessan.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Dottern fyller snart fyra, och fick en begagnad barncykel av märket Logan Princess av mormor. En rosa skönhet med korg och girafftuta som genast blev en favorit.

Det stöttes däremot på problem då stödhjul skulle monteras, förra ägaren har mördat alla gängor på axeln med nåt som verkar vara en M10 låsmutter.

20180530_185841.jpg

LBS verkade inte så sugna på att byta axeln, det mumlades nåt om kinaskit från verkstaden.

Känns ju dumt att slänga en cykel som dottern redan fäst sig vid, så min tanke var att hur svårt kan det vara?

Demontera härligheten gick ju bra, med en hel del 5-56 och lite milt våld. Återstår bara att få tag på axel, säljs det ens någonstans? Mina googlingar hamnar mest i instruktionsvideos på Youtube eller moderna genomgående axlar.

Eller ska jag lägga ner projektet resan nu och köpa henne en ny cykel? Tänkte inte lägga några fantasisummor på att få den rullande när en ny 12" cykel kostar 700kr på Biltema, gissar den är i samma prisklass som den här Prinsessan var en gång i tiden.

Axeln mäter ca 17cm lång, måste till mer våld för att demontera bromsarmen.

20180530_194302.jpg

20180530_195529.jpg

Tråkigt med snobbiga verkstäder, inte konstigt att folk börjar handla på nätet själva istället då egentligen. Det borde väl gå att hitta en ny axel om man vet vad det är för nav, men om nu allt fungerar ändå och axeln ändå är förstörd så kan man ju göra en ful-lösning och gänga upp den yttre delen av axeln till M10 normalgänga och sätta dit stödhjulen med en sådan mutter? M10 gängsnitt finns ju lite varstans t.o.m. på Lidl...

Mvh Ulf S.

Edit: Men plocka ihop navet innan du gör det bara......

Senast ändrad:
us930 sa:
... men om nu allt fungerar ändå och axeln ändå är förstörd så kan man ju göra en ful-lösning och gänga upp den yttre delen av axeln till M10 normalgänga och sätta dit stödhjulen med en sådan mutter? M10 gängsnitt finns ju lite varstans t.o.m. på Lidl...

Mvh Ulf S.

Varför inte fixa gängen med med rätt stigning när man liks är i farten?

Lars.E sa:
us930 sa:
... men om nu allt fungerar ändå och axeln ändå är förstörd så kan man ju göra en ful-lösning och gänga upp den yttre delen av axeln till M10 normalgänga och sätta dit stödhjulen med en sådan mutter? M10 gängsnitt finns ju lite varstans t.o.m. på Lidl...

Mvh Ulf S.

Varför inte fixa gängen med med rätt stigning när man liks är i farten?

Det kan man absolut prova först, men förmodligen har M10 muttern gjort så djupa spår i axeln att det inte finns tillräckligt med material kvar. Ett M10x1 gängsnitt finns inte överallt heller.

Mvh Ullf S.

us930 sa:
Tråkigt med snobbiga verkstäder, inte konstigt att folk börjar handla på nätet själva istället då egentligen. Det borde väl gå att hitta en ny axel om man vet vad det är för nav, men om nu allt fungerar ändå och axeln ändå är förstörd så kan man ju göra en ful-lösning och gänga upp den yttre delen av axeln till M10 normalgänga och sätta dit stödhjulen med en sådan mutter? M10 gängsnitt finns ju lite varstans t.o.m. på Lidl...

Mvh Ulf S.

Kan man få cykeln fixad på internet alltså!?

Går inte allt att demontera? Dvs så du har en pinne kvar (typ).

Byt allt mot en M10 gängstång. Visst , du får inte det tomma fältet i mitten men det borde kvitta.

Edit: Om det nu finns M10x1" gängstång

Senast ändrad:
NickPick sa:
us930 sa:

Mvh Ulf S.

Visst, bara att klicka..... ; ) Nej, men skämt åsido, hade det varit en bra verkstad så hade man fixat det där på något sätt, jag menar hur svårt kan det vara om man är någorlunda händig och har ordentliga verktyg, och M10x1 axlar i olika längder borde det drälla av, liksom skrotade hjul och nav m.m, m.m.
Istället så blir det ofta som i den här tråden, att man börjar meka själv istället och leta delar. Det är ju iofs positivt på många sätt, men så småningom döden för LBS, tråkigt nog kanske både bra och dåliga sådana.

Mvh Ulf S.

us930 sa:
NickPick sa:
us930 sa:

Mvh Ulf S.

Visst, bara att klicka..... ; ) Nej, men skämt åsido, hade det varit en bra verkstad så hade man fixat det där på något sätt, jag menar hur svårt kan det vara om man är någorlunda händig och har ordentliga verktyg, och M10x1 axlar i olika längder borde det drälla av, liksom skrotade hjul och nav m.m, m.m.
Istället så blir det ofta som i den här tråden, att man börjar meka själv istället och leta delar. Det är ju iofs positivt på många sätt, men så småningom döden för LBS, tråkigt nog kanske både bra och dåliga sådana.

Mvh Ulf S.

LBS kanske resonerade som så att en Logan ( = gammal OBS-cykel) barncykel inte är värd kostnaden för vad en total navrenovering skulle kosta.

Jag förstår dem. Men det är klart att man skulle kunna ge ett pris, men då hade de väl fått skit för prislappen istället.

Mini_me sa:

Det var lite det jag trodde, och att det fanns axlar i lämpliga längder att få tag på med lätthet. Den här mäter ca 17cm.

Bara bromsarmen kvar att demontera, men jag har för dåligt med resurser i köket bara, blir en svängom i verkstan på jobbet för att få loss resten.

Pepperazzi sa:
Mini_me sa:

Det var lite det jag trodde, och att det fanns axlar i lämpliga längder att få tag på med lätthet. Den här mäter ca 17cm.

Bara bromsarmen kvar att demontera, men jag har för dåligt med resurser i köket bara, blir en svängom i verkstan på jobbet för att få loss resten.

Jag kollar status på mitt axelsaldo imorgon :)

Om det är till någon hjälp så har jag, osannolikt nog, ett komplett 12" hjul till just en Logan Princess liggandes i förrådet.

Det är ditt för fraktkostnaden om du vill.

Bilagor

• IMG_20180531_093417.jpg
    IMG_20180531_093417.jpg
    341.2 KB · Besök: 38
Plocka bort vevpartiet och skippa stödhjulen - instant balanscykel. När hon behärskar den återmontetar du vevarna, troligen cyklar hon då direkt.

hoxa sa:
Om det är till någon hjälp så har jag, osannolikt nog, ett komplett 12" hjul till just en Logan Princess liggandes i förrådet.

Det är ditt för fraktkostnaden om du vill.

Välsorterad "kanske kan vara bra att ha"-låda?

Typ så ja. Plus 3 barn som ärver cyklar från höger och vänster och mitten, vilket resulterar en del ihopplock = mycket som kan vara bra att ha :)

Värst vad det var känsligt med stödhjul? Var inte oroliga, hon har en balanscykel också som hon cyklar me ddagligen, så hon ska nog hinna lära sig cykla.

Hjulet gick inte dra åt så det satt fast vare sig med stödhjul eller inte, men tack vare hoxa´s eminenta service så ska vi kunna rulla till veckan igen.

Tillbaka
Topp