[Mekhjälp] Stum KS Lev Integra

jontis

Aktiv medlem
Har en KS Lev Integra som numera fungerar som en vanlig stolpe. Känslan i reglaget är stum, men vajern löper fint i höljet. Den sänker alltså inte en mm utan är tokstum, vilket får mig att tro att något är knas i stolpen. Det som tilläggas bör är att den endast brukats ett tiotal gånger och att den fungerat perfekt fram till nu.

Är det någon här som varit med om samma sak, och isåfall funnit en lösning? Alternativt har någon idé om vad som kan vara fel.

Tack!

Senast ändrad:
Pelle Hå skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag var med om samma sak med min första Lev (ej
> Integra). Lyckades inte lösa det själv utan fick
> skicka in på garanti.

Okay, det lät ju mindre bra. Hade hoppats på att kunna lösa det själv för att slippa krångla. Men men, får se om det dyker upp några förslag

Jag tror, men minns inte helt säkert, att det hände i samband med att jag körde i minusgrader. Eller att jag märkte det dagen efter, när cykeln hade tinat.

Kabeln löper fint skriver du, menar du att det rör sig som det ska vid stolpen också eller är reglaget stumt där?

Om det är stumt vid stolpen så har jag haft samma problem, jag löste det genom att skruva av locket i botten av stolpen och trycka direkt på ventilen där. Det krävdes en del kraft och blev ett ljudligt "knäpp" när den släppte. Sen motionerade jag den några gånger och såg till att aktivera den hela vägen in.

Stolpen har funkat felfritt sen dess (1,5 år sedan)

Behöver inte vara just detta som är felet, men...
Här brukar jag peta dit lite fett. Det behöver glida bra mellan vipparmen och ventilen:

Bilagor

• fett.JPG
    fett.JPG
    19.7 KB · Besök: 16
Min har betett sig likadant. Första gången reklamerade jag via Commencal och fick efter ett antal veckor ett nytt "innerben" på posten. Men även efter att jag bytt den delen blir reglaget stumt när hojen använts i kyla och jag tar in den. Om jag motionerar stolpen ett par gånger med jämna mellanrum medan den värms upp går det bra. Det känns som att reglaget inte hinner bli för stumt och låsas. Det funkar eftersom cykeln står i lägenheten. Eftersom jag spenderat större delen av vintern i Sydafrika så har jag inte hunnit prova så mycket i kylan, så vi får se hur det går framöver. I värmen har den dock fungerat helt klanderfritt.

Pelle Hå skrev:
> Jag tror, men minns inte helt säkert, att det
> hände i samband med att jag körde i minusgrader.
> Eller att jag märkte det dagen efter, när cykeln
> hade tinat.

När du säger det så upptäcktes det faktiskt efter en kort tur i typ -15 grader så det känns som den gemensamma nämnaren isåfall. Trist om man inte ska kunna bruka grejerna året om...

theBrand skrev:
> Kabeln löper fint skriver du, menar du att det
> rör sig som det ska vid stolpen också eller är
> reglaget stumt där?
>
> Om det är stumt vid stolpen så har jag haft
> samma problem, jag löste det genom att skruva av
> locket i botten av stolpen och trycka direkt på
> ventilen där. Det krävdes en del kraft och blev
> ett ljudligt "knäpp" när den släppte. Sen
> motionerade jag den några gånger och såg till
> att aktivera den hela vägen in.
>
> Stolpen har funkat felfritt sen dess (1,5 år
> sedan)

Precis, är stumt vid stolpen också. Får prova att "släppa på trycket". Har plockat isär allt utom den inre pistongen/olje-/luft kammaren och kallat såg fint ut där, vore ju konstigt annars med tanke på att den är i princip ny. Gör ett försök med ventilen där och ser vad det ger

R-P skrev:
> Behöver inte vara just detta som är felet,
> men...
> Här brukar jag peta dit lite fett. Det behöver
> glida bra mellan vipparmen och ventilen:

Känns som att det kan vara en bra idé oavsett, fixar det också!

jontis skrev:
> theBrand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kabeln löper fint skriver du, menar du att det
> > rör sig som det ska vid stolpen också eller
> är
> > reglaget stumt där?
> >
> > Om det är stumt vid stolpen så har jag haft
> > samma problem, jag löste det genom att skruva
> av
> > locket i botten av stolpen och trycka direkt
> på
> > ventilen där. Det krävdes en del kraft och
> blev
> > ett ljudligt "knäpp" när den släppte. Sen
> > motionerade jag den några gånger och såg
> till
> > att aktivera den hela vägen in.
> >
> > Stolpen har funkat felfritt sen dess (1,5 år
> > sedan)
>
> Precis, är stumt vid stolpen också. Får prova
> att "släppa på trycket". Har plockat isär allt
> utom den inre pistongen/olje-/luft kammaren och
> kallat såg fint ut där, vore ju konstigt annars
> med tanke på att den är i princip ny. Gör ett
> försök med ventilen där och ser vad det ger

Prövade ovanstående, och det löste sitt problem - skönt! Har dock ett annat dilemma nu, och det är att det inte går att behålla det pumpade trycket när man skruvar av pumpen. Är såpass trångt i det hålrum som ventilen sitter i att munstycket på gaffelpumpen precis går i. Det gör det väldigt svårt att skruva loss vilket medför ett massivt tryckfall från 250 psi till 50 psi. Stolpen blir därmed obrukbar...

Fråga är om en förläggare av denna typ, http://ecx.images-amazon.com/images/I/51QxARz9BSL._SX425_.jpg skulle kunna lösa problemet?!

Senast ändrad:
Nu är det lite förvirrat tror jag, jag menade ventilen i botten på stolpen. Den som låter oljan flöda så att stolpen kan byta position.

Men om du kunde aktivera stolpen när du släppt ut trycket ur fjädern så behöver den nog tas isär.

theBrand skrev:
> Nu är det lite förvirrat tror jag, jag menade
> ventilen i botten på stolpen. Den som låter
> oljan flöda så att stolpen kan byta position.
>
> Men om du kunde aktivera stolpen när du släppt
> ut trycket ur fjädern så behöver den nog tas
> isär.

Var lite otydlig där. Tryckte till den "ventil" i den nedre delan av stolpen som i vanliga fall aktiveras av vajern/reglaget kopplat till mekanismen i botten. Det var det som löste problemet med att den var låst. Nu är den rent mekaniskt/funktionellt som det är tänkt.

Luften släppte jag ut tidigare, i ett försök at motionera stolpen för hand och se om det skulle kunna ge något. Men nu har jag alltså problem med att få lutften att stanna kvar i stolpen när man skruvar av pumpen från ventilen i toppen, under sadelinfästningen. Det är så pass trångt att det blir svårt att komma åt, och med en så liten luftkammare gör bevisligen ett tiotal psi ganska stor skillnad.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp