[Mekhjälp] Vevlager

VKruger

Aktiv medlem
[Mekhjälp] Vevlager
Tjena!

Äger idag en Canyon Spectral som efter lite efterforskningar har Press Fit 92mm vevlager vad jag förstått det som, har köpt ett Shimano XTR(M970) vevparti och önskar få detta monterat på min hoj.

Först och främst, kommer det att passa?

Vilket lager rekommenderar ni att man skall köpa? Shimano orginal? XT? XTR? Saint?

Tack på förhand!

/Viktor

[Mekhjälp] Vevlager
Det är väl 24mm axel på den veven så PF92/BB92 (dvs 41mm lager i bred presshållare) borde passa utmärkt.
[Så vitt jag kan begripa kanske ska tilläggas :-) ]

[Mekhjälp] Vevlager
emmer skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är väl 24mm axel på den veven så PF92/BB92
> (dvs 41mm lager i bred presshållare) borde passa
> utmärkt.
>

Tackar!

[Mekhjälp] Vevlager
Shimano är ju själva "skyldiga" till just den pressfit standarden så det passar garanterat om du skaffar ett PF41-92-24* även från andra märken. * 41 = Innerdiam vevparti, 92 = bredd vevparti (mtb), 24 = axeldiam...

Kan rekommendera Acros, tysk kvalitet med lägre pris än Hope.

http://www.bike24.com/1.php?content...enu=1000,2,81;mid=0;pgc=10624:10625::61:10622

Om du bor i närheten av Gbg har jag ett oanvänt Shimano BB71-41A liggandes, motsv XT, skicka PM isåfall.

[Mekhjälp] Vevlager
Återvinner en gammal tråd då jag också är lite vilsen i vevlagerdjungeln. Har efter mycket om och men fått bort det gamla fyrkantsvevlagret på min Singlespeed men det nya jag köpt passar inte då det sitter ett rör/hylsa kvar i ramen och jag vet inte om jag ska försöka få bort det också eller om jag ska ha ett annat vevlager?

Gamla vevlagret:
9546CE13-900A-45D8-81E6-9C36BA92A857.jpeg

Nya vevlagret:
76014944-E3A7-42CB-AFD2-F52E1167C7F5.jpeg

Ramen:
CC79D8EF-DE40-4443-99B5-E5F36CBBDBB0.jpeg

6A283ECD-EDB7-40E9-8AAD-B7403098C48C.jpeg

Tacksam för hjälp!

[Mekhjälp] Vevlager
Tack, försökte lite förut med en hylsnyckelhylsa men det kändes stumt så jag marinerade i lite 5-56 tillsvidare i väntan på bättre vetande ?

[Mekhjälp] Vevlager
1) jag har ingen personlig erfarenhet av just den ramen eller den specifika vevlagerlösningen
2) det är väldigt vanligt att vevlager med lösa skålar har en hylsa som sitter mellan skålarna för att skydda lagren mot vad nu som kan ramla ner genom ramrören. Men alla jag sett har varit i plast, med en bälgsektion.
3) så jag skulle ändå gissa att hylsan kan/ska tas bort
4) eller så fintar du problemet genom att byta till ett vevparti med utanpåliggande vevlagerskålar.

[Mekhjälp] Vevlager
Kolla i botten på ramen, under, så dinte sitter nå skruv/bult där. Har ingen erfarenhet av den typen av vevlager men på en cykel satt d en bult under vevlagret, i ramen, som gjorde att jante fick ut vevlagret. Kliade mig i huvet en stund innan jag upptäckte den.

[Mekhjälp] Vevlager
kogoyo sa:
Kolla i botten på ramen, under, så dinte sitter nå skruv/bult där. Har ingen erfarenhet av den typen av vevlager men på en cykel satt d en bult under vevlagret, i ramen, som gjorde att jante fick ut vevlagret. Kliade mig i huvet en stund innan jag upptäckte den.

Finns inga synliga skruvar eller annan antydan till infästning förutom greppassning så det blir till att knacka på det mer imorgon. Det är ju aldrig kul att använda för mycket våld på nåt man är osäker på hur det ska lossas, därav ville jag höra vad expertisen säger först.

Tillbaka
Topp