mekhjälp

• Trådstartare Trådstartare 82
  • Start datum Start datum

82

Ny medlem
mekhjälp
Hej

Är ny på att meka cyklar och har 2 problem med växlarna. Kan nämna att jag har bytt vajrarna och höljena till båda växlarna ifall det har någon betydelse.

Problem 1: Framväxeln har jag justerat in så att kedjan ligger på det mittre kedjehjulet när växelreglaget är i mittenläget (som det ska vara), men jag har problem att växla både upp till det övre kedjehjulet och ner till det nedre kedjehjulet. Är det helt enkelt så att kedjestyrningen är så sliten att den inte pallar med riktigt eller kan det vara något annat fel? Om kedjestyrningen är sliten, måste man då byta hela framväxeln?

Problem 2: Bakväxlarna är injusterade så att de "ligger på rätt plats", men själva växlingarna går tämligen osmidigt. Dessutom när man växlar till den tredje minsta kransen så "släpper" kedjan och hugger till efter några tramp utan att den hoppar mellan växlarna. Beror detta på att kedjan är sliten eller är det kassetten? Eller kan det vara något annat?

Mycket tacksam för svar!

mekhjälp
Problem 1: Kolla att ändlägesskruvarna inte är för långt inskruvade.

Problem 2: Är det gamla vajrar och höljen? Byt isf. Låter även som att kassetten är sliten. Byt kedja och kassett.

Extratips: Kolla läsvärtdelen här på Happy.
Extratips2: Kolla Park-Tools mekguider, http://www.parktool.com/repair/

mekhjälp
Tack för de snabba svaren.

Vajrarna är helt nya. Ändlägesskruvarna är helt uppskruvade så de borde inte vara problemet. Är det till att byta framväxel då?

Byta kasset och kedja, låter det dyrt för en fattiglapp som mig men så får det bli!

Nu skall jag kolla in dina Extratips!

Tack igen!

mekhjälp
1. jag brukar alltid lägga ner kedjan på minsta drevet. Sen är det bara att tajta upp växelvajern och skruva fast. Sen får jag alltid spänna det lilla sista i vajern med hjälp av justerratten på växelreglaget.
Är då änlägesskruven rätt inställd så ska det funka som en dans sen.

Hmmm Att ändlägesskruven är helt uppskruvad betyder ju inte att den är rätt inställd. Det är ju som induvuduellt på varje växel var rätt läge är.

Som sagt. Läs Perktools instruktion och gör därefter så ska du se att det funkar.

mekhjälp
piglet: Att skruven är helt uppskruvad innebär att stoppet för växeln ligger så långt ut som möjligt, alltså är inte ändlägesskruvarna problemet. Om ingenting har gått sönder däromkring vill säga... :P

Tillbaka
Topp