Mekproblem!

mickeh

Ny medlem
Mekproblem!
Jag har två problem som jag skulle behöva lite hjälp med.

1) Mitt frihjul är väldigt segt. När jag rullar framåt vill pedalerna börja snurra och när jag trampar bakåt så hänger knappt kejdan med runt... Navet/hjulet är nytt från i sommras och jag har skruvat isär och gjort rent och smort på nytt. Jag bytte även de två yttersta kullagren som var slut(!). Hjulet borde vara av bra kvalitet då det är dyra American Classic nav på FIR fälg för tot ~2000:- ...

2) Det knakar enormt mycket i vevpartiet/pedaler/vevarmar(?) när jag står på lite. Räcker nästan med att bara snedbelasta lite och gunga till på pedalen så knakar det. Nåt tips på hur man åtgärdar utan att skruva bort vevlagret? Har inget verktyg för det nämnligen...

/Micke

Mekproblem!
Du har nog likadana hjul hjul som jag.
Har haft samma problem jag också.=(Köpte mina i somras
Lämnade in mitt hjul till Pedalogerna .så nu hoppas jag på att det håller

Mekproblem!
att kedjan hänger sig när du trampar bakåt låter som att boddyn kan vara kass eller att fettet inte riktigt är inkört.
knaket är det nog bäst att du plockar isär rengör och fettar i på nytt och dra åt så det står härliga till. Det kan vara material knak mellan ram och lager eller mellan vevarmar och pedaler.
känn om du kan känna något glapp i lager och pedaler i så fall byt eller härda....lycka till

Mekproblem!
När det knakat på min hoj har lösningen (utan undantag) varit att lossa vevarmarna, smörja in fürkants-axeln med lite aluminiumpasta eller smörjfett och montera vevarna igen. Dra åt så mycket du törs och sedan hämtar du en stark kompis som törs dra ännu lite hårdare. Då slipper du knaket.

=)

Mekproblem!
mickeh Skrev:
-------------------------------------------------------
> 1) Mitt frihjul är väldigt segt. När jag rullar
> framåt vill pedalerna börja snurra och när jag
> trampar bakåt så hänger knappt kejdan med runt...
> Navet/hjulet är nytt från i sommras och jag har
> skruvat isär och gjort rent och smort på nytt. Jag
> bytte även de två yttersta kullagren som var
> slut(!). Hjulet borde vara av bra kvalitet då det
> är dyra American Classic nav på FIR fälg för tot
> ~2000:- ...

Låter helt klart som frihjulsmekanismen har "torkat" ihop, vatten och lera tränger in även på dyrare nav. Har du plockat isär den helt, gjort rent och smörjt klackarna och fjädrarna inne i bodyn? Skillnaden mellan billiga och dyra nav är att de dyrare går lättare att serva, men det betyder inte att hjulen är mindre servicekrävande.

> 2) Det knakar enormt mycket i
> vevpartiet/pedaler/vevarmar(?) när jag står på
> lite. Räcker nästan med att bara snedbelasta lite
> och gunga till på pedalen så knakar det. Nåt tips
> på hur man åtgärdar utan att skruva bort
> vevlagret? Har inget verktyg för det nämnligen...

Låter som du får ta och skaffa verktyg för vevlagret, sedan rikligt med kopparpasta på gängorna mellan ram/lager och dit med vevlagret igen. Knaket kan även komma från flera andra håll. Prova stå upp och trampa, fortsätter det då kan du utesluta sadelstolpe/sadel. Styre/styrstam kan knaka. Ett annats tips som flera kommit med är att kassetten kan sitta lite löst på bodyn och orsaka knak, dra åt låsringen där.

/Leo

Mekproblem!
Fan!!
Skulle ställa in min växel idag.Då märkte jag att bodyn släpper.=(
Och jag som inte cyklat på det sen jag hämtade den LBS för ca 2 veckor sen.

Tillbaka
Topp