Mekställ

a7oha

Medlem
Mekställ
Behöver uppgradera min "verkstad" med ett mekställ - vilket ska man välja om man inte vill lägga allt för mycket på detta?
Jag vet att Lidl brukar ha erbjudande under våren, men vintercyklingen gör att det inte riktigt går att vänta så länge (och jag vet inte hur bra de är)

Jag snubblade in på Decathlon för någon månad sen där de hade ett för 699:-, men killen som jobbade där tyckte inte att det var ett ställ man skulle ha om man mekade oftare än någon gång per år. Decathlon

Min cykelhandlare (inte närmaste, men där jag köpt senaste cyklarna) har ett för 999:- som verkar stabilt när jag klämt på det - någon som kan rekommendera?

Vad finns det annars för alternativ i den prisklassen? Och är det värt att gå upp i pris?

Mekställ
Jag tycker att det är värt att gå upp till ett parktools. Men det får jag ofta skit för också.

En sak att fundera över är benens konstruktion i kombination med vad man har plats för. När jag köpte mitt första (och enda) var det ett ganska dyrt, mest för att den konstruktion tog minst plats. I mitt kök, i en etta.

Mekställ

Mekställ
Jag har det som din LBS säljer och tycker det funkar helt okej. Märks att det inte är dyraste prisklassen men jag har använt det mycket i över ett år och inte stött på några bekymmer ännu. Jag valde det över ett billigare just för att det bara har tre punkter istället för fyra mot golvet och då blir stabilare om det inte är helt jämt golv.

Mekställ
Jag har också ovan nämnda Xtreme S 3000 och tycker det är ruggigt vingligt. Det tippar snett bakåt väldigt lätt. Skulle behöva ett liggande rör i botten som stabiliserar det i sidled. Behöver nog inte vara så långt, men nåt behövs. Klämman är också dålig för gummiskydden lossnar lätt.
Köpte det för att det går ställa mot en vägg, men där tar nog fördelarna med V-ben slut.

Mekställ
Har en XLC, treben-konstruktionen funkar fint. Använder den ofta och känner inte behov att köpa något dyrare.
Enda kritikpunkt är att det inte går att klämma droppern för att klämman inte går att stänga tillräckligt.

Mekställ
Har rekommenderat det förr och gör det igen, men Tacx spider prof är ett bra och stabilt ställ som är enkelt att använda.
Vilket av dem? Jag har föregångaren till T3325 och det är mycket stabilt, vilket jag värdesätter högt.

Mekställ
Mekställ
Jag har ett sånt här. Hade ett park tool innan men det var så jävulskt tungt och klumpigt och svårt att fälla ihop. Tycker det här funkar typ lika bra - inte riktigt lika stabilt men det duger. Det jag uppskattar mest är att det är lätt. Och att det går snabbt att fälla ut / ihop samt tar liten plats ihopfällt.

Har liknande men från Wiggle under annat varumärke. Duger för min nivå av mekning.

Mekställ
Jag var så nöjd med mitt Lidl-ställ så jag köpte ett till och har nu två. Det är en del detaljer som skiljer dem men båda duger alldeles utmärkt. Det är inte ofta båda kommer till användning samtidigt men vid gaffelservice så är det perfekt med två. Växlar man mycket mellan däck samtidigt som nån av övriga cyklar servas så är det inte heller fel.

Mekställ
Jag har ett sånt här. Hade ett park tool innan men det var så jävulskt tungt och klumpigt och svårt att fälla ihop. Tycker det här funkar typ lika bra - inte riktigt lika stabilt men det duger. Det jag uppskattar mest är att det är lätt. Och att det går snabbt att fälla ut / ihop samt tar liten plats ihopfällt.

Har samma fast köpt på Cykelkraft. Funkar kanon!

Mekställ
Ser ut som mitt mekställ från Jula- som fungerar för mig

Jag har svårt att se likheten. Tacx-stället har tre ben och är mycket gediget byggt. Eftersom jag har erfarenhet av Tacx-stället och vet att det är mycket robust vågar jag påstå att det räcker med att jämföra på bilderna för att man ska kunna dra slutsatsen att Julas mekställ inte alls är lika gediget. Därmed inte sagt att Julas inte kan vara mer prisvärt, men det är jämföra äpplen och päron.

Mekställ
Jag har decathlon stället överst i tråden och är mkt nöjd. Man får ju som sagt tänka lite på hur man fördelar vikten i förhållande till benen, men det är ju mer fysikens fel än ställets

Mekställ
Bara för jag läste i denna tråden så började jag fundera på att uppgradera mitt egna ställ till ett från Park Tool.

Snubblade då över detta och priset känns alldeles för bra för att vara sant. Men känner ändå att jag iaf får tipsa om det om det nu är så att det stämmer. 1300kr för ett Park Tool PCS-10.2 ?

Mekställ
Detta är det absolut bästa som jag användt, bättre än mitt park tool pcs 10.2

tar liten plats ihopfällt, stabilt, lätt, ”ganska billigt”

Finns under fler brands än lifelin, har för mig Biltema sålt det också tidigrare.
Kör också detta, supernöjd. Stadigt och alla klämmor och delar känns hyfsad kvalitet. Har en ganska tung mtb som jag hängt upp i alla möjliga vinklar. Nu nyligen var det ur- och ibankning av headsetkoppar vilket ju kan gå ganska våldsamt till. Inga problem!

Mekställ
Park tool tillverkar många olika saker. Merparten är enkla, dåliga verktyg i pressad plåt. Bara för att man doppar dem i blå plast blir de inte bra, även om de lyckas få till en snajsig marknadsföring. Mekställen ur home-serien håller marginellt högre kvalitet än de andra billiga alternativen i tråden tror jag, även om jag dessvärre bara har erfarenhet från just "billigt" Park Tool-ställ och inte Lidl-ställen osv.

Sen kanske det är mig det är fel på som har för höga krav förvisso, men det värsta som jag vet är saker som helt enkelt fungerar dåligt - precis som Park Tools billigare mekställ. Det är som att cykla runt på en Kronan-cykel ungefär. Den går att cykla på, men ingen blir lycklig av det.

Mekställ
Bara för jag läste i denna tråden så började jag fundera på att uppgradera mitt egna ställ till ett från Park Tool.

Snubblade då över detta och priset känns alldeles för bra för att vara sant. Men känner ändå att jag iaf får tipsa om det om det nu är så att det stämmer. 1300kr för ett Park Tool PCS-10.2 ?

Inte de bästa betygen på den säljaren dock..

Mekställ
Amazon sålde 10.2 stället för två hundringar mer än den nuvarande säljaren en period innan jul. Jag slog till och tipsade i någon annan tråd.
Tror att ett par happyiter lyckades tömma Amazonas lager för nu är de slut.
Gissar att de satt 9.2 ans pris på 10.2 stället av misstag.

Mekställ
Vilket av dem? Jag har föregångaren till T3325 och det är mycket stabilt, vilket jag värdesätter högt.

Tjena!

Jag har också ett tacx spider äldre variant, skitnöjd utom att jag alltid har svårt att låsa röret som klämman sitter i tillräckligt hårt. Sätter jag cykeln i sadelstolpen så tiltar det alltid framåt beroende på vikten, går alltså inte låsa fast så hårt så cykeln sitter fast i ett läge.

Har du eller någon annan samma bekymmer?

Mekställ
Är inte så glad i LIDLs ställ faktiskt, även om det är billigt. Bättre att gå på ett av dom billigare märkesställen i så fall.

Senast ändrad:
Mekställ
Jag köpte det billigaste (allt är relativt) från Park Tools. Det fanns såklart billigare ställ, men jag ville ha ett ställ som jag kan räkna med ska hålla. Jag tänker att det lönar sig i längden ändå.

Tillbaka
Topp