Mekställ

Miche

Aktiv medlem
Mekställ
Hejsan!

Ämnet har varit uppe i diskussion flera gånger och det finns massa trådar om mekställ. Men Clas Ohlsson (CO)hade ett väggmonterad mekställ i sitt sortiment förra året som såg ut som på bilden nedan:
307439_X_2004-06-29_162838.jpg

Nu verkar det som om att CO inte har det längre. Är det någon som vet var man kan få tag på ett sådant eller likvärdigt?

Tack på förhand och mvh:

Miche

Edit av the_TnT: Mekställ är väl inte OT heller! :)

Senast redigerad av en moderator:
Mekställ
Jag kör Julas för typ 300:- eller vad det nu kostade. Funkar finfint men skulle kunna vara lite stadigare. Kan tänka mig att det blir rangligt om man hivar på en 15kg+ gungsoffa men för HT eller racer funkar det ypperligt.

/C

Mekställ
Finns det något mekställ som man inte behöver skruva upp på väggen (läs klart mitt inlägg innan du kommenterar:P) som inte kostar över 500 spänn? Jag skulle behöva ett mekställ som går att ta vika ihop/få undan och som pallar upp emot 15 kilo lätt.

Mekställ
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1535&iItemId=91460

Jag har ett sånt och jag är nöjd med det. Inte det mest avancerade kanske men det är stabilt, enkelt och billigt.

Man ställer cykeln med vevlagret på den svarta plastdelen nära mitten av stället och det undre ramröret vilar mot den svarta plastdelen längst upp. sedan drar man fast det undre ramröret mot stället med hjälp av kroken.
Metallflärparna längst upp på stället är vikbara och sitter antagligen där för att förhindra att cykeln ska kunna hoppa av i sidled om man inte drar åt kroken tillräckligt.

Bilagor

• 27-275_l.jpg
    27-275_l.jpg
    7.4 KB · Besök: 29
Mekställ
Jag håller med om att Biltemas ställ funkar bra. Har man för grov ram så riskerar man att man repar ramen när man spänner fast cykeln med kroken. Kroken som skall fixera ramen är fjäderbelastad och precis där det svarta på kroken slutar så sitter det en bricka. Denna riskerar att repa din övergrova (?) ram när man spänner åt kroken. Byte till mindre bricka rekommenderas.

Mekställ
Jag tycker Biltemastället verkar meckigt (!) fast för de pengarna är det ju svårslaget. Hoppas mitt Clas Ohlsonställ (det numer utgågna golvstället) ger upp någon gång så jag får köpa ett Ultimate. :)

Mekställ
Hej igen!

Vad jag är ute efter är ett mekställ och cykelställ combinerat i ett. Dels för att kunna meka med cykeln samt att kunna hänga cykeln på väggen i samma ställ. Jag har hitta nedanstående:
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=23&item=PRS-4W
som är väggmonterad. Problemet med de stående ställen ovan är det om ett sånt flyttar in i hallen så finns det risk att jag får flytta ut i samband med det ;-) Dvs, det måste vara estetiskt tilltalande också.

// Miche

Mekställ
har det väggmonterade CO-stället som visas i första inlägget, men den dagen det är dags att skaffa en nytt så ska jag allvarligt fundera på ParkTool-stället, det såg riktigt schysst ut. kostar säkert skjortan dock :(

Tillbaka
Topp