Mekställ

SvenC

Aktiv medlem
Mekställ
Jag är på jakt efter ett mekställ till mitt trånga förrådsutrymme. Jag har tänkt mig något som sitter fast i taket och går att vika upp när det inte används. Finns det något på marknaden? Jag kan nog iochförsig tänka mig någon egen tillverkning om någon har några idéer/erfarenheter.

Hur ska en bra klämma se ut, ska den klämma vertikalt runt ramen eller är horisontellt bättre med tanke på vajrar? Ska man klämma runt överröret över huvud taget eller är det bättre att klämma någon annan stans (på cykeln)?

Mekställ
har du en dyr/lätt ram klämmer du med fördel runt sadelstolpen. kolla igenom cyclecompnents och chainreactions sortiment, det som finns finns där.

Mekställ
Jag gillar klämma runt sadelstolpen så att man slipper problem med vajrar. Kör Julastället vill jag minnas och då brukar jag ha framhjulet i backen för att ge extra stabilitet. Annars blir det lite svajigt med en lite tyngre hoj.

Mekställ
Taxc variant som är som en hopfällbar arbetsbänk är min favorit, cykeln kommer upp i en bra arbetshöjd. Annars rekommenderar jag att du hänger upp hojen i sadel och styre mha krokar och rep, fäst repen som varsitt V med ca en meter mellan fästpunkterna så hänger det stadigt. Low tech, billigt och funkis så länge du inte tänker vålda bort vevlager och liknande.

Mekställ
Jag hade en gång en ide om att fästa ett rör i taket, detta skulle då ha samma diameter som sadelstolpen. alltså plocka bort sadeln, trä ramen på röret och dra till sadelklämman. Har inte testat detta i praktiken, men det borde gå. Du som testar, berätta....

Bilagor

• DSCN3285.JPG
    DSCN3285.JPG
    113.5 KB · Besök: 54
Mekställ
Göksbolingen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade en gång en ide om att fästa ett rör i
> taket, detta skulle då ha samma diameter som
> sadelstolpen. alltså plocka bort sadeln, trä
> ramen på röret och dra till sadelklämman. Har
> inte testat detta i praktiken, men det borde gå.
> Du som testar, berätta....

Den varianten använder de på cykelfabrikerna, fast sitter röret fast i löpande bandet ovanför skallen på montören. Fäster i ramen mha expander istf m sadelstolpsklamman.

För hemmabruk vet jag inte. Du får en jäkla hävstång på infästningen i taket, annars är det säkert bra men du lär ju vilja ha snabbkoppling på sadelstolpsklamman.

Mekställ
Göksbolingen skrev:
> Jag hade en gång en ide om att fästa ett rör i
> taket, detta skulle då ha samma diameter som
> sadelstolpen. alltså plocka bort sadeln, trä
> ramen på röret och dra till sadelklämman. Har
> inte testat detta i praktiken, men det borde gå.
> Du som testar, berätta....

Bra ide, jag sprang genast ut i garaget och mätte. Familjens 7 cyklar har 4 olika diametrar på sadelstolparna så det får bli någon form av adapters. Jag återkommer när jag har något att berätta/visa.

Mekställ
Så här blev det. Förvånansvärt stabilt. Nackdelen är att jag måste göra en adapter till varje dimension på sadelstolpe eller köpa cyklar med samma dimension.
MekstÃll002.jpg ht=544

MekstÃll004.jpg ht=544

Mekställ
s skrev:
> Wow, va proffsigt!
>
> Fint, då vet vi vem som arrangerar nästa
> mekkväll ;-)
>

Det kan man väl tänka sig, men då är bara de som har sadelstolpe i dimension 26,8 27,2 eller 31,6 mm välkomna ;)

Tillbaka
Topp