mektabbar

mektabbar
Bytte fälg på bakhjulet igår kväll och lyckades tappa in första nippeln i fälgen.
Gav upp försöken att få ut den halv 2 inatt - hur i h-vete gör man för att få ut den?
Nu ligger den och skramlar nånstans därinne:-(

Fälgen är en Mavic 717 för fälgbroms och nippeln är en liten alufärgad jävel vars tillverkare borde döden dö...

mektabbar
Jag skulle justera DBSs Avid femmor och fick inte till det. Så det slutade med att jag lyckades köra in pekfingret i den roterande skivbromsskiva och kapa större delen av nageln. Ajj! Men sen var oket snyggt justerat utan skrap! Lite blod på skivan bara... :-D

Stalle

mektabbar
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> man skakar ner nippeln till ventilhålet och
> lirkar ut den med en bit najtråd.

Har man lite tur så går det att skaka ut den. Om man gängagr nippeln några varv baklänges på en eker så kan man lätt pilla ner den i hålet på djupa fälgar. Men det har väl alla kommit på redan.

mektabbar
Anders H skrev:
> Har man lite tur så går det att skaka ut den. Om
> man gängagr nippeln några varv baklänges på en
> eker så kan man lätt pilla ner den i hålet på
> djupa fälgar. Men det har väl alla kommit på
> redan.

Efter denna första olycksaliga nippel kom jag på att använda en tunn ståltråd för att styra övriga nipplar rätt, så jag lär mig:-)

rikard skrev:
--------------------------------------------------
> man skakar ner nippeln till ventilhålet och lirkar ut den med en bit najtråd.

Ja du, det är där det brister - har skakat, ryst och slagit, nippeljäveln befinner sig nånstans därinne och vill inte visa sig, sitter säkert och hånflinar åt mig...
Såg skymten av den en gång men när ståltråden närmade sig kröp han in fälgen igen.

Fast det är ju ganska charmigt med en musicerande bakfälg - försöker jag intala mig.

mektabbar
Skulle bredda en vertikal drop-out några millimeter för att kunna flytta bakhjulet lite bakåt (fixie-bygge på MTB-ram). Alla cykeldelar låg i en stor hög på golvet runt alu-ramen när jag började fila.

Fick ihop fixien men jag fick punktering hela tiden på båda hjulen. Cyklade runt några dagar inför TdR för att justera cykeln. Fick sjukt många pyspunkor på båda slangarna samtidigt (5-6 hål per slang). Fattade ingenting.

Jag hade fått typ en tesked metallspån i varje däck när jag filade i ramen men var för ivrig att få ihop cykeln så jag bommade att få bort alla spån.

mektabbar
Igår smetade jag en fin sträng med Loctight runt packeningen på en gaffelbenet, när jag egentligen skulle lägga på min svindyra teflonbehandling. Förvillande lika flaskor och cykelmekare som nyss vaknat ur vinterdvalan var visst ingen bra kombination.

mektabbar
Hmmm hittade inte min mektabbe i denna tråd men finns i en annan men lägger upp den här med då :-)
Bytte lagrerna i baksvingen sen var det väldigt ocentrerat.

IMG_0058.JPG ht=544

mektabbar
hagdahl skrev:
> Igår smetade jag en fin sträng med Loctight runt
> packeningen på en gaffelbenet, när jag
> egentligen skulle lägga på min svindyra
> teflonbehandling. Förvillande lika flaskor och
> cykelmekare som nyss vaknat ur vinterdvalan var
> visst ingen bra kombination.

Ajajajajajajaj...

mektabbar
Ted_B skrev:
> Kapa bort en vevarm med vinkelslip och råka
> slinta till så man sätter vinkelslipen i
> underröret är inte så roligt...

Det gjorde tydligen inte så mycket, underröret har hållt men ramen sprack på ett annat ställe i Augusti 2007 :-)

mektabbar
Ingen bild, men 1.5 månad efter att jag byggt ihop mina hjul upptäckte jag nu att en eker i framhjulet är fel-"flätad". (över-över-över istället för över-över-under):(

Nåja, det verkar hålla ändå. :D

mektabbar
Inga cykelrelaterade tabbar men jag tycker ändå det är dags att bjuda på lite bilder.. Jag har en osviklig vana att alltid göra illa mig när jag håller på med något. Som tur är har det aldrig blivit riktigt allvarligt hittils.

Vi börjar lite försiktigt. Tappade en fönsterbräda i ek med kortänden först rätt på tån.
tÃ.jpg ht=300

Skulle såga av en rundsvarvad träbit i bandsågen. Sågbladet greppade tag och slungade iväg stycket med en smäll och mitt finger klarade sig med en hårsmån. Ärret över handryggen är förövrigt från en morakvin för ca 15 år sedan (och ja, jag är högerhänt).
finger.jpg ht=300

Byggde om köket hemma och pressade en sunkig slagborrmaskin mot betongväggen varpå borren vek sig 90 grader, jag slant och borren fastnade i kalsongerna och vispade mot mitt ben.
ben.jpg ht=400

mektabbar
PrinsValium skrev:

jag slant och borren fastnade i
> kalsongerna

Hur gick det med kallingarna?

mektabbar
Jag har tappat all möjlig skit under vår altan hemma. Ska alltid bara fixa något snabbt och tänker inte på att det är springor under mig.

Och nej, plankorna går inte att skruva loss, min pappa som byggde altanen måste använt några riktigt risiga skruvar då de vägrar skruva upp sig.

mektabbar
Anders H skrev:
> Hur gick det med kallingarna?

Dom åkte i papperskorgen, en fördel med billiga kalsonger.

captain8track skrev:
> haha tanga trosorna var ju värda all respekt.

På bilden är dom lite extra uppdragna för att blotta skadegörelsen men jag kör alltid på den sortens modell. Det är svårt att slå 3-för-hundramodellen och dessutom uppskattar jag inte när det hänger och dinglar mellan benen. Gammal simmare som man är så är man ju van att springa runt och visa upp sig så dessutom :p

mektabbar
En klassiker med allt man själv upplevt:
BELT SANDER: An electric sanding tool commonly used to convert minor touch-up jobs into major refinishing jobs.

CRAFTSMAN 1/2 x 24-INCH SCREWDRIVER: A very large pry bar that inexplicably has an accurately machined screwdriver tip on the end opposite the handle.

DREMEL TOOL - A very useful tool for modellers which allows them to make more mistakes much faster, thereby turning £100 kits into spare parts, and completely justifying the purchase of another £100 kit.

DRILL PRESS: A tall upright machine useful for suddenly snatching flat metal bar out of your hands so that it smacks you in the chest and flings your beer drink across the room, splattering it against that freshly-stained piece you were drying.

EIGHT-FOOT LONG 3x3 FENCE POST: Used for levering a car upward off of a trapped hydraulic jack handle.

ELECTRIC HAND DRILL: Normally used for spinning pop rivets in their holes until you die of old age.

HACKSAW: One of a family of cutting tools built on the Ouija board principle. It transforms human energy into a crooked, unpredictable motion, and the more you attempt to influence its course, the more dismal your future becomes.

HAMMER: Originally employed as a weapon of war, the hammer nowadays is used as a kind of divining rod to locate the most expensive parts adjacent to the object we are trying to hit. Also used as replacement for screwdriver.

HOSE CUTTER: A tool used to make hoses too short.

HYDRAULIC FLOOR JACK: Used for lowering a car to the ground after you have installed your new brake shoes, trapping the jack handle firmly under the bumper.

MECHANIC'S KNIFE: Used to open and slice through the contents of cardboard cartons delivered to your front door; works particularly well on contents such as seats, vinyl records, liquids in plastic bottles, collector magazines, refund checks, and rubber or plastic parts. Especially useful for slicing work clothes, but only while in use.

OXYACETYLENE TORCH: Used almost entirely for lighting various flammable objects in your shop on fire. Also handy for igniting the grease inside the wheel hub you want the bearing race out of.

PHILLIPS SCREWDRIVER: Normally used to stab the vacuum seals under lids and for opening old-style paper-and-tin oil cans and splashing oil on your shirt; but can also be used, as the name implies, to strip out Phillips screw heads.

PLIERS: Used to round off bolt heads. Sometimes used in the creation of blood-blisters.

RADIAL ARM SAW: A large stationary power saw primarily used by most shops to scare neophytes into choosing another line of work.

SKIL SAW: A portable cutting tool used to make studs too short.

STRAIGHT SCREWDRIVER: A tool for opening paint cans. Sometimes used to convert common slotted screws into non-removable screws.

TABLE SAW: A large stationary power tool commonly used to launch wood projectiles for testing wall integrity.

TWEEZERS: A tool for removing wood splinters and wire wool wires.

TWO-TON ENGINE HOIST: A tool for testing the maximum tensile strength of everything you forgot to disconnect.

VICE-GRIPS: Generally used after pliers to completely round off bolt heads. If nothing else is available, they can also be used to transfer intense welding heat to the palm of your hand.

WELDING GLOVES: Heavy-duty leather gloves used to prolong the conduction of intense welding heat to the palm of your hand.

WHITWORTH SOCKETS: Once used for working on older cars and motorcycles, they are now used mainly for impersonating that 9/16" or 1/2" socket you've been searching for in the last 45 minutes.

WIRE WOOL: Cleans paint off bolts and then throws them somewhere under the workbench with the speed of light. Also removes fingerprints and hard-earned guitar calluses from fingers in about the time it takes you to say, "YEOWW!
--------------------------------
Min senaste tabbe var för övrigt att spraya smörjmedel i mina hjul-lager (var på väg att skära) med hjulen på plats. Tänkte inte på oljedimman som la sig på skivorna och sen förstörde klossarna.

Har nu nya riktiga hjul och bromsklossar.

mektabbar
Inte cykel relaterat men i helgen så skulle vi renovera lite hemma, dvs öppna upp väggen från hallen till köket, måla om och lägga golv. 25 m2
Allt mer eller mindre smärtfritt tills man skulle lägga golvet.
Började lägga i hallen och sen fortsätta in i köket, kommer till sista köksväggen där alla maskiner står, kyl, frys och spis. Vid detta laget så har klockan blivit lite mycket för att köra med bordssågen på utsidan och grannarna har småbarn som lägger sig kl 19.
Blir lite stressad över detta då man måste såga en hel del i brädorna för att få till alla vinklar osv.
Stressa stressa stressa men de gick fort som f-n att lägga de sista längorna.
Ställer tillbaka maskinerna och lyfter in köksbordet, är ganska glad över att ingen har varit och klagat på ljudet från bordssågen.
Glad i hågen så plockar jag bort alla verktyg lägger in dom i förådet går till kylen för att ta något kallt att dricka.
Men va f-n golvet sviktar riktigt mycket precis framför kylen, nu börjar jag bli riktigt grinig.
Klockan är förmycket så jag skiter i de.

Igår fick jag flytta ut matbordet, ett gäng leksaker från dreggelfia 8 mån gammal, flytta alla maskiner och börje bryta upp golvet... ca 7 brädor i bredd. Kommer till "knölen" och vad finner jag där? Jo ett plastmellanlägg (distans) som man har vid väggen när man lägger golv... Kul kul
Sen va de bara att flytta tillbaka allt...

Vad har jag lärt mig av detta?
Nästa gång jag skall lägga golv så ska jag inte stressa!

mektabbar
Börjesson skrev:
> Igår fick jag flytta ut matbordet, ett gäng
> leksaker från dreggelfia 8 mån gammal, flytta
> alla maskiner och börje bryta upp golvet... ca 7
> brädor i bredd. Kommer till "knölen" och vad
> finner jag där? Jo ett plastmellanlägg (distans)
> som man har vid väggen när man lägger golv...
> Kul kul
> Sen va de bara att flytta tillbaka allt...
>
> Vad har jag lärt mig av detta?
> Nästa gång jag skall lägga golv så ska jag
> inte stressa!

Jag hade fått ett psykbryt..
Min farsa lade in ett rejält flak parkett i vardagsrummet och upptäckte på kvällskvisten en svacka i betongvalvet ungefär när han lagt hälften )förmodligen hade det också slunkit ner ngr starköl vid det här laget). Tänkte att den jäkla svackan måste jag ju åtgärda men orkar inte lägga om sista metrarna, tar en tub expanderskum och börjar trycka i, ja lite till blir nog bra, här skall du få smaka din f-b svacka.

På morgonen när han kom ut hade golvet rest sig 20 cm eller så, han fick bryta upp en ganska rejäl bit sen.

mektabbar
Börjesson skrev:

> och vad finner jag där? Jo ett plastmellanlägg (distans)
> som man har vid väggen när man lägger golv...

Gjorde exakt samma sak vid köksrenoveringen förra året. Fast jag hann gå på "bulan" och knäcka golvet :(

/Erik

mektabbar
Floodland skrev:
> Gjorde exakt samma sak vid köksrenoveringen
> förra året. Fast jag hann gå på "bulan" och
> knäcka golvet :(

S.k. Könsrenovering?

mektabbar
helvetes satans fan!!!!!!!!

Del 1
ivrig som en småunge slängde jag i all hast på shadow-växeln och reglagen igår, men fick såklart problem, eftersom de utlovade medföljande vajrarna (XT) saknade höljen, och jag ville snåla och köra de gamla vajrarna ett tag till. efter montering i nya reglage var det dags att trä vajrarna genom höljena, och va händer? jo "frins frans" när den kommer ut ur sista hålet på sista höljet.samma sak med bägge vajrarna dessutom:@ eftersom jag inte hade nåt att ersätta med blev det knep och knåp = vålds-dra så att allt franseri hamnade i ena änden, och klippa upp och dra bort skiten, med många stick som följd, alla som spelar gitarr vet hur det känns att sticka sig på tunna styva trådar av denna sort:@, en svettig halvtimme senare hade skiten kommit på plats, och bägge vajrarna var nu 3 trådar tunnare*Snyft* men växlarna funkade skapligt så jag lade mig och drömde om skogsstigar.

Del 2

efter en kort tur var det bara att konstatera att shadow is the shit, och därför kändes det som hädelse att inte använda de bifogade XT-vajrarna, speciellt som de gamla rimsats upp. sagt och gjort, jag begav mig ner i källar och hängde hojen i en gummislang från en krok i taket, inte stabilt, men vad gör man. vid införandet av vajern i bakväxelreglaget hamnade den snett, och endast 3 lägen kunde nås, så jag försökte att backa ut den, men tji fick jag, den hade böjts och ju mer jag tröck den utåt, desto mer åkte den uppåt i reglaget:@ försökte öppna reglaget, bara för att finna att det inte hjälpte ett dugg. slutligen kom vajern ut, och jag badade i svett. fick bakväxeln på plats, någorlunda inställd, och vajern friserad, och gav mig på framman, som gick snabbare än väntat, men det vara inget att hurra för, för så fort jag ställt in den, och dragit åt och friserat vajern, va händer? Frins-frans igen, i panik drog jag lite hårdare och tänkte inte mer på det. nu under kvällens provtur gick fransningen såklart upp, och framväxeln är död:@

slutsats?

If it ain't broken, don't try to fix it!!!

mektabbar
Sadelsolpen har rostat fast i senaste projektet ( http://happymtb.org/forum/read.php/1/895186/ ). Efter att ha kollat runt efter tips och tricks och provat runt lite plockar jag ur vevlagret för att spruta en generös mängd 5-56 som förhoppningsvis ska lösa upp rost underifrån också.

Dagen efter, direkt hemkommen från jobbet och fortfarande i pendlarkläder greppar jag tag i ramen och vänder den. Sa jag att det var en generös mängd? Ut ur ramen rinner en generös mängd 5-56 på köksgolvet, givetvis med stänk på kökstol, bordsben mm som står intill.

Det bästa? Stolpen sitter fortfarande tokfast.

mektabbar
Rhino skrev:
> Sadelsolpen har rostat fast i senaste projektet (
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/895186/ ).

Jag ser att du har en perfekt sadelstolpe för att lösa dina problem! Plocka bort sadeln och hjulen. Sätt fast sadelstolpen i skruvstycket med cykeln upp och ner. Det är då så bra att ha en sådan sadelstolpe med plana sidor (uppe vid sadelinfästningen) som du har, för man får så bra grepp med skruvstycket där. Använd ramen som hävarm och ta i av bara hvete!

Senast redigerad av en moderator:
mektabbar
*Mikael* skrev:
> Byggt ihop en söt liten mtb!

Fel tråd. skulle varit i dagens meck tråden.

Jaja någon tabbe jag gjorde under bygget, hmmmm.

Jag upptäckte att ramen slog i framväxeln vid dämpning, men faktiskt innan jag satte mig på den.

Jag drog fast lillklingan, med loctite, innan jag skulle ha på bash och mellanklinga, då fick jag inte plats att trycka i de extralånga hylsorna eftersom lillklingan var ivägen, det var en tabbe.

mektabbar
Vic skrev:
> Hoppsan!

> Han cykla 1km innan jag såg varför drivlinan
> betedde sig märkligt.

Ha ha, kom den så där från butik? Ser framför mig hur nån uttråkad fabriksarbetare på shimano för får sig att utöva practical jokes.

mektabbar
Rippa skrev:
> Vic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hoppsan!
>
> > Han cykla 1km innan jag såg varför drivlinan
> > betedde sig märkligt.
>
> Ha ha, kom den så där från butik? Ser framför
> mig hur nån uttråkad fabriksarbetare på shimano
> för får sig att utöva practical jokes.

Så där trampade jag sex mil på räcern förra året. Lätt gjort när man mekar sent på kvällen i skum köksbelysning.

mektabbar
Nu blev jag tvingad att lätta på trycket i denna tråd.

Mektabbe 1: ska motionera oket på mina juicy, klassiker - trycker ut kolven för långt - in med luft i systemet.

Åtgärd: lämnar cykeln på service

fick tillbaka cykeln, kör en runda på 3,5 mil kommer ohem och tycker att nu ska framoket motioneras, kan ta lite på bakoket också....

Mektabbe 2:
....men vis av erfarenhet denna gång låter jag beläggen vara kvar för att inte oken ska komma för långt ut. Well you´ve guessed it. luft in i slangarna ändå - ridå! dessutom både fram och bak. hur faan kan man vara så klantig.

skamfylld fick jag lämna in cykeln på service dagen efter igen... Kanske ska invester ai ett eget bleed kit.

mektabbar
Igår kväll:

Cyklade till Ursvik för Nickspåret - Kul!
Justera bakdämparen innan terrängen - Smart
Drog på dämparpumpen helt snett på gängorna - Fan
Satt fast som berget - Va fan!
Lyckades få loss pumpen men ventilmunstycket som satt i bakdämparen följde med - WTF?!
Hopplöst att få loss ventilmunstycket.. - FAN
Rotar i cykelryggan, ingen Gerber för första gången nånsin.. - Typiskt!
Testar att nypa fast med kedjebrytaren för att få bättre grepp - Farlig manöver.. Sprack inte.
Får loss bakdämparens ventilmunstycke - Tjohoo!!
Gängpajj på båda sidor av ventilmunstycket - Pärkilläää!!
Cyklar hem igen utan terrängtur, med mycket låg och odämpad bakdel.. (Typ GTB-Hardtail) - Suck..
Hemma "snyggar jag till" gängorna och applicerar olja.. Får dit skiten igen. Gick att pumpa. Verkar hålla tätt. - HURRA
Tar ett stort glas vitt vin å går å lägger mig.

Kanske nytt Nickspårsförsök idag..

Tillbaka
Topp