mektabbar

mektabbar
körde denna metod:
Borra star nut: http://forums.mtbr.com
det tog ungefär tre minuter att få bort starnuten.
ytterligare en minut att knacka ur hylsan (en 14mm tryckluftshylsa av märke biltema).

satte i den nya starnuten med en annan metod: i med en lång skruv och banka ner skiten rakt och fint.

mektabbar
Jaha, då får jag sälla mig till denna muntra skara. Har sedan tidigare monterat om vajrar och höljen på min racer då de gamla var, väldigt gamla.

Köpte dura-ace grejor för alldeles för mycket pengar. Grejade och fixade, nu två veckor senare har jag upptäckt att vajerhöljet fram till bromsen bak är för kort, när jag vrider styret åt höger bromsar det ibak. Inte bra!

Nytt hölje och vajer inhandlas, står ikväll och ska fixa till. Fäster vajern i handtagen fram, drar fram höljet och lägger vajern inuti fint och bra. Måttar lite granna med höljet var det ska sitta, tejpar fast det vid styret, och nu börjar ni ana vad som kommer att hända.

Styr duktigt åt höger, håller med fingrarna var höljet ska klippas, fram med vajertången och snipp. Vänta lite nu, var tog vajern vägen? Jo mycket riktigt inuti det nu avklippta höljet, på golvet ligger resten av höljet med resten av vajern inuti...

jaha, det får bli ytterligare en vajersats, denna gången blir det biltema för 20 spänn. Tror jag ska ta två på en gång.

mektabbar
Kommer inte in till kulorna. Jag trodde det skulle vara en enkel sak att rengöra och justera lagren på navet. nu sitter jag med ett hjul där jag lyckats lossa yttermuttrarna men konorna sitter ordentligt fast. och jag kommer bara åt den ena konan eftersom bodyn sitter ivägen. Har jag sågat av den gren jag sitter på? Jag hade i alla fall förståndet att inte ta polygripen för att hålla fast den gängade axeln för att kunna ta bort konan på icke-driv-sidan. Hjälp!

/Andreas

P1.jpg ht=295

P2.jpg ht=512

Senast redigerad av en moderator:
mektabbar
katten: du kan ju dra två muttrar mot varandra på icke-drivsidan, för att hålla emot på när du lossar konan. Om du inte lossat på drivsidan kunde du hållit emot där... (Det räcker ju att ta av konan på ena sidan för att få ut axeln.)

Eventuellt kan du få tillbaks låsmuttern på drivsidan tillräckligt hårt för att hålla emot när du ska gänga av konan på icke-drivsidan, konan bör ju inte sitta speciellt hårt.

mektabbar
tack för tipset dr7! , det gick bra att flytta en yttermuttern från sidan jag ville lossa och låsa mot yttermuttern på drivsidan. Nu är det rent, då skall det bara justeras ihop med en konnyckel jag tänkte fixa av en billig blocknyckel och en bänkslip, får se hur det går.

/Andreas

mektabbar
jahapp är bara ställa sej i skamvrån här då.. ytterlagret på min gamla treväxlade härk rasa igår så ja rev navet då ja kom hem efter jobbet igår i la det i rengöringsbad till idag. handla nya lager (lika byta alla då man ändå är i farten) samt ny kona. trött som fasen efter jobbet idag tvätta ja av allt blåste rent o fetta in, o montera ihop allt (vilket ja gjort en så där 100 ggr förr med dessa nav) o när ja ska dit med växelkedjan inser ja mitt klantarsle att ja både glömt en bricka o även glömt sprinten som växelkedjan sitter i....... o då ja tänkte efter gick det ovanligt fort o smärtfritt o kasta ihop navet.... var bara riva pilla dit prylarna igen o motera ihop... no problems
drar fast hjulet på hojjen o krokar ihop växelwiren justerar o testkör finemang, tar ut den på en provtur o ska lägga i tvåan o hör "pling" o trean hoppar i..... tittar ner o ser halva växelkedjan dingla!!!!!!!!! lossar hjulmutten i hopp om att kedjan gått av så man för tag i den utan att riva navet men icket..... så nu blir till lbsen o handla en ny imorrn....

mektabbar
darkforce skrev:
-------------------------------------------------------
> jahapp är bara ställa sej i skamvrån här
> då.. ytterlagret på min gamla treväxlade härk
> rasa igår så ja rev navet då ja kom hem efter
> jobbet igår i la det i rengöringsbad till idag
> handla nya lager (lika byta alla då man ändå
> är i farten) samt ny kona. trött som fasen
> efter jobbet idag tvätta ja av allt blåste
> rent o fetta in o montera ihop allt (vilket ja
> gjort en så där 100 ggr förr med dessa nav)
> o när ja ska dit med växelkedjan inser ja mitt
> klantarsle att ja både glömt en bricka o även
> glömt sprinten som växelkedjan sitter i....... o
> då ja tänkte efter gick det ovanligt fort o
> smärtfritt o kasta ihop navet.... var bara riva
> pilla dit prylarna igen o motera ihop... no
> problems
> drar fast hjulet på hojjen o krokar ihop
> växelwiren justerar o testkör finemang, tar
> ut den på en provtur o ska lägga i tvåan o
> hör "pling" o trean hoppar i..... tittar ner o
> ser halva växelkedjan dingla!!!!!!!!! lossa
> hjulmutten i hopp om att kedjan gått av så man
> för tag i den utan att riva navet men icket.....
> så nu blir till lbsen o handla en ny imorrn....

Jag förstår inte alls :P
Kan du inte göra en sammanfattning på någon mening eller två?

mektabbar
darkforce skrev:
> japp skulle lätt toppa den tråden =) men va
> fasen nån måste ju va sämst på skriva
> oxå.... o de tackar ja min dyslexi för ;)

Någon måste ju vinna den grenen också! :)
Jag menar inget illa alls alltså, men något i stil med "Glömde av kedjan, fick gå hem" är så mycket enklare att förstå. Kort och koncist änna.

mektabbar
simpish skrev:
> ...
> Jag menar inget illa alls alltså, men något i
> stil med "Glömde av kedjan, fick gå hem" är så
> mycket enklare att förstå. Kort och koncist
> änna.

Och det betyder vad???

mektabbar
s skrev:
> simpish skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...
> > Jag menar inget illa alls alltså, men något i
> > stil med "Glömde av kedjan, fick gå hem" är
> så
> > mycket enklare att förstå. Kort och koncist
> > änna.
>
> Och det betyder vad???

Inte vet jag, ingenting. Det var ett fiktivt scenario.
Vad jag menade var att darkforce inte behövde skriva en hel historia om händelsen, utan bara skriva vad han gjorde fel helt enkelt. För att förenkla för oss alla liksom.

mektabbar
003.JPG ht=544

Mektabbe vet jag inte. Men helt klart en tabbe i samband med att jag "fixade" lite.

Jag skulle bara byta klingor på mitt vevparti. Och nej det gick inte som jag tänkt mig.
Jag slant lite och aj, aj, aj vad det gör ont att slå in ett vevparti in i underarmen, bokstavligen.

Fem stygn senare och göra rent klingan från lite köttslamsor, som satt kvar, så kom det på plats.

006.JPG ht=544

028.JPG ht=544

Fasen det blir djupa jack med en sådan här pryl.

mektabbar
Coolt. Är stygnen hemmekade också? Jag satte för övrigt baksidan av hälen i framkakan för två veckor sedan. Blev också fina jack, men inte så det behövde sys :)

mektabbar
Klingor e fan farligt... Men du vilket fett ärr du kommer få av det där fuljobbet till fältskärar-arbete. Nåja, nu har du dokumenterat, om du känner för det kan du i slutändan kontaktat försäkringsbolaget. Det där kommer troligtvis ge dig ersättning. -Fast det kommer såklart se sjukt coolt ut me :)

EDIT: nej, jag tycker inte om att överanvända försäkringar eller att man skall fuska men det framgår iallafall av min försäkring att jag har betalat för ersättning för: sveda ,värk och kroniska förfulningar eller vad det nu heter...

mektabbar
Atlas skrev:
> Klingor e fan farligt... Men du vilket fett ärr
> du kommer få av det där fuljobbet till
> fältskärar-arbete. Nåja, nu har du
> dokumenterat, om du känner för det kan du i
> slutändan kontaktat försäkringsbolaget. Det
> där kommer troligtvis ge dig ersättning. -Fast
> det kommer såklart se sjukt coolt ut me :)
>
> EDIT: nej, jag tycker inte om att överanvända
> försäkringar eller att man skall fuska men det
> framgår iallafall av min försäkring att jag har
> betalat för ersättning för: sveda ,värk och
> kroniska förfulningar eller vad det nu heter...

Varför bry sig om försäkringsbolaget, dom får en stor summa pengar varje månad och eventuellt får man ett litet engångsbelopp tillbaka... :-) T

mektabbar
> Varför bry sig om försäkringsbolaget, dom får
> en stor summa pengar varje månad och eventuellt
> får man ett litet engångsbelopp tillbaka... :-)
> T

man får inte glömma att kräva ersättning för psykiskt lidande och trauma
då kanske man får belopp varje månad;)

igår skulle jag för första gången byta bromspads på min metafemma
självklart råkade jag trycka ut all olja på frambromsen

så idag ska jag fylla på måste bara inhandla grejerna
eller skita i frambromsen??

mektabbar
bollen skrev:

> så idag ska jag fylla på måste bara inhandla
> grejerna eller skita i frambromsen??

Det skulle inte jag göra. Det är ju frambromsen jag nyttjar till 90%.
Den där bak, den är ju bara för att man måste ha den enligt "farbror blå".
Men visst kan den göra lite nytta ibland.

mektabbar
Pebben skrev:
> >
>
> Mektabbe vet jag inte. Men helt klart en tabbe i
> samband med att jag "fixade" lite.
>
> Jag skulle bara byta klingor på mitt vevparti.
> Och nej det gick inte som jag tänkt mig.
> Jag slant lite och aj, aj, aj vad det gör ont att
> slå in ett vevparti in i underarmen,
> bokstavligen.
>
> Fem stygn senare och göra rent klingan från lite
> köttslamsor, som satt kvar, så kom det på
> plats.
>
>
>
>
>
>
>
> Fasen det blir djupa jack med en sådan här pryl.

Hade du ingen silvertejp hemma ?

mektabbar
Kanske inte riktigt en mek-tabbe men ändå. Jag har just konstaterat att Marzocchis spring-kit för Z1 03-04 inte passar till min 2005:a ety fjädrarna går inte ner i gaffelbenen. Saaatan. Köpte som en chansning från CRC utan att egentligen fundera över om jag hade en gaffel från 04 eller 05.

IMG_0188.JPG ht=533

mektabbar
Nytt hjulpar och ivrig som jag var drog jag på slang och däck så fort jag kom innanför dörren. Pang, pang, pang. Tre slangar senare kom jag på att jag glömt fälgbanden. Så kan det gå när man är ivrig och har värmeslag.

mektabbar
Justerade frambromsen lite, drog igang hjulet for att se att allt sag bra ut, sen fick jag en brilljant ide att stoppa hjulet med min hand, lyckades fa in ett finger i ett skivan... kande hur skivan stannade mot benet i fingret, men det blev iaf ett valdigt rent och fint snitt. =)

mektabbar
sjooons skrev:
> Justerade frambromsen lite, drog igang hjulet for
> att se att allt sag bra ut, sen fick jag en
> brilljant ide att stoppa hjulet med min hand,
> lyckades fa in ett finger i ett skivan... kande
> hur skivan stannade mot benet i fingret, men det
> blev iaf ett valdigt rent och fint snitt. =)

En klassiker, så att säga. Effektiva klipputrustningar dom där skivorna...
Tur att du fick behålla fingret : ) Får man in bara fingertoppen med hyfsad snurr på hjulet så ryker den, kliniskt snitt. Är det ben mellan, som för dig, brukar fingret hålla. Precis.

Lite lustigt för jag satt för två-tre dagar sedan precis och förklarade detta för en vän med nyinköpt pendlarcykel med skivbromsar:
"Vad du än gör när du mekar skivbromsar och hjul - stoppa ALDRIG in fingret här..."

mektabbar
En kompis till mig kör motorcykel och berättade om hur han ofta går ner till garaget och fyllemekar med ögonstenen efter krogen. En gång började han riva motorn och vaknade dan efter med hela garaget fullt av motordelar.

Själv skulle jag byta bromsar och växelvajrar på cykeln (den trampbara varianten) kvällen innan vi skulle dra iväg på MTB-roadtrip. Men mycket övertid i huvudet och stress i blodet så står jag där med vajrar och höljen upp i öronen och ska kapa framväxelhöljet. Precis när jag klippt så kommer jag ihåg att jag hann tänka "shit vad konstigt att det ligger vatten i vajerhöljet".. tills jag insåg att det var olja som rann ut.
Det var bara att cykla utan bakbroms den resan.

mektabbar
Efter gårdagens mektabbe känns det bra att läsa om alla andras också så man inte känner sig så ensam i sin dumhet!
Jag börjar i kronologisk ordning med den första ordentliga tabben. Det var 2006 när jag sommarjobbade i Fågelsjö 10 mil rakt upp i skogen från Mora. Sommaren led mot sitt slut och jag behövde ta mig ner till Göteborg eftersom jag skulle börja plugga där. Det är inte gjort i en handvändning om man inte har egen bil så jag hörde med mamma om hon hade möjlighet, hon skulle höra sig lite för och ringer sedan vid lunchtid samma dag och säger att min kusins sambo erbjuder sig att hämta mina grejer samma dag! Han hade ca 60 mil att åka så det var bara att börja packa. Problemet var bara att jag nyss hade demonterat hela min mtb för första gången, inklusive naven, också det första gången. Jag rafsade ihop hela hojen så att den gick att transportera och drog ihop naven med sån kraft som kändes vettig sådär första gången man gör något sånt.
Väl i Göteborg konstaterade jag att naven knappt rullade... Lämnade in hos min LBS, de skakade på huvet och muttrade nått om "hemmamekare". Det var inte så illa efteråt, ett litet hack som man kände om man höll i hjulet och snurrade det men funktionen var den samma efteråt.

Igårkväll tog jag i sär min gaffel (bara en luftkammare=högt tryck i den) och ivrig som ett barn på julafton var jag vilket gjorde att jag glömde steg 1 när man mekar grejer med lufttryck nämligen att lätta på trycket. Trycket lättades snabbt när jag tog loss låsringen nertill i innerbenet! PANG sa det och jag fattade ingenting på en liiiiten stund. Två jack i taket och hela innanmätet låg sen under soffan (tack och lov i helt skick). Jag insåg snabbt att någon slags cykelmekar-ängel måste ha vakat över mig eftersom jag inte hamnade i vägen.

mektabbar
bokaj skrev:
> ... jag glömde steg 1 när man mekar grejer med lufttryck nämligen att lätta på trycket ...
> ... någon slags cykelmekar-ängel måste ha vakat över mig eftersom jag inte hamnade i vägen.

Huga! Det där hade kunnat slutat illa. Påminner om Phineas Gage.

mektabbar
Haha... jag gjorde nästan samma sak. Inte mitt fel utan gaffeln hade läckt luft på fel sida om en packning och pang... ett 32mm stort hål i gipsväggen när innerbenet sköts iväg.

Stalle

mektabbar
Ekrade upp ett hjul igår, och tyckte att ekrarna var lite väl långa. Nog för att jag hade avrundat uppåt, men knappast så mycket, innan jag ens fick upp någon sorts spänning i ekern tog gängorna slut... Satt i säkert en timme och letade i manualsidor och dokument för att trippelkolla alla siffror, körde dubbla ekerlängskalkylatorer men fick inte till det... Gick och la mig och vaknade upp i morse med ett ryck, sprang ut till hjulet och räknade ekerkorsen, tvåkors mycket riktigt på ett hjul som ska byggas med trekors. Det är bara att plocka bort hälften av ekrarna och börja om. Ingen destruktiv mektabbe den här gången får man trösta sig med :)

mektabbar
Pebben skrev:
> >
>
> Mektabbe vet jag inte. Men helt klart en tabbe i
> samband med att jag "fixade" lite.
>
> Jag skulle bara byta klingor på mitt vevparti.
> Och nej det gick inte som jag tänkt mig.
> Jag slant lite och aj, aj, aj vad det gör ont att
> slå in ett vevparti in i underarmen,
> bokstavligen.
>
> Fem stygn senare och göra rent klingan från lite
> köttslamsor, som satt kvar, så kom det på
> plats.
>
>
>
>
>
>
>
> Fasen det blir djupa jack med en sådan här pryl.

Gjorde en liknande tabbe för några år sedan fast med en borrmaskin. Slött borr så jag fick hänga lite på borrmaskinen varvid borren slinter o går av = jag kör borrmaskinen inkl 3cm långt avbrutet borr rätt i låret (genom jeansen). Snacka om piercing!
Blödde som fan, men det gick att lösa med servetter o lite silvertape.
Efter några dagar svullnade låret upp o liksom "bultade". Min flickvän (numera fru) tyckte att jag skulle åka till sjukan för att skära upp o tappa ur allt var.
Hade inte tid med det utan löste det själv med en nagelsax - tryckte lite o vips kom en kvadratcentimeter grönfärgat jeanstyg upp ur låret tillsammans med div gojs...

mektabbar
>
> Gjorde en liknande tabbe för några år sedan
> fast med en borrmaskin. Slött borr så jag fick
> hänga lite på borrmaskinen varvid borren slinter
> o går av = jag kör borrmaskinen inkl 3cm långt
> avbrutet borr rätt i låret (genom jeansen).
> Snacka om piercing!
> Blödde som fan, men det gick att lösa med
> servetter o lite silvertape.
> Efter några dagar svullnade låret upp o liksom
> "bultade". Min flickvän (numera fru) tyckte att
> jag skulle åka till sjukan för att skära upp o
> tappa ur allt var.
> Hade inte tid med det utan löste det själv med
> en nagelsax - tryckte lite o vips kom en
> kvadratcentimeter grönfärgat jeanstyg upp ur
> låret tillsammans med div gojs...

Coolt med gröna jeans! Jag brukar använda vanliga blå när jag meckar!

mektabbar
sebagge skrev:
> >
> Coolt med gröna jeans! Jag brukar använda
> vanliga blå när jag meckar!

Jag med! Det var vanliga "blåjeans" som antagit en grönaktig kulör inne i mitt lår...

mektabbar
fredrikw skrev:
> ...vaknade upp i morse med ett
> ryck, sprang ut till hjulet och räknade
> ekerkorsen, tvåkors mycket riktigt på ett hjul
> som ska byggas med trekors. Det är bara att
> plocka bort hälften av ekrarna och börja om.
> Ingen destruktiv mektabbe den här gången får
> man trösta sig med :)

Deja Vu för min del: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1392501

mektabbar
doubleH skrev:
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > >
> >
> > Mektabbe vet jag inte. Men helt klart en tabbe
> i
> > samband med att jag "fixade" lite.
> >
> > Jag skulle bara byta klingor på mitt vevparti.
> > Och nej det gick inte som jag tänkt mig.
> > Jag slant lite och aj, aj, aj vad det gör ont
> att
> > slå in ett vevparti in i underarmen,
> > bokstavligen.
> >
> > Fem stygn senare och göra rent klingan från
> lite
> > köttslamsor, som satt kvar, så kom det på
> > plats.
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > Fasen det blir djupa jack med en sådan här
> pryl.
>
>
> Gjorde en liknande tabbe för några år sedan
> fast med en borrmaskin. Slött borr så jag fick
> hänga lite på borrmaskinen varvid borren slinter
> o går av = jag kör borrmaskinen inkl 3cm långt
> avbrutet borr rätt i låret (genom jeansen).
> Snacka om piercing!
> Blödde som fan, men det gick att lösa med
> servetter o lite silvertape.
> Efter några dagar svullnade låret upp o liksom
> "bultade". Min flickvän (numera fru) tyckte att
> jag skulle åka till sjukan för att skära upp o
> tappa ur allt var.
> Hade inte tid med det utan löste det själv med
> en nagelsax - tryckte lite o vips kom en
> kvadratcentimeter grönfärgat jeanstyg upp ur
> låret tillsammans med div gojs...

Det tar längre tid att växa ut ett amputerat ben än att åka till lasarettet och göra rent. Ganla smutsiga jeans nedtryckta genom huden som sedan får växa till i kroppen... jodu, det kunde slutat illa.

mektabbar
> Det tar längre tid att växa ut ett amputerat ben
> än att åka till lasarettet och göra rent. Ganla
> smutsiga jeans nedtryckta genom huden som sedan
> får växa till i kroppen... jodu, det kunde
> slutat illa.

Jag vet - frugan var duktigt arg på mig :$
Är huvudet dumt så får kroppen lida...

mektabbar
DSC_0680.jpg ht=640

doh! :(

(egentligen ingen mektabbe då jag använde momentnyckel och inte var i närheten av max moment, förhoppningsvis accepterar bike-products.com detta som det garantiärende det borde vara)

Tillbaka
Topp