mektabbar

mektabbar
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> > doh! :(
>
> (egentligen ingen mektabbe då jag använde
> momentnyckel och inte var i närheten av max
> moment, förhoppningsvis accepterar
> bike-products.com detta som det garantiärende det
> borde vara)

Trist fredrik, vad var det för stam du köpt?

mektabbar
STIZZE skrev:
> Trist fredrik, vad var det för stam du köpt?

KCNC SC Wing

Fick supersnabbt svar från KCNC, de sa att det ser ut som ett garantiärende och de bad mig skicka serienumret. Förhoppningsvis kan detta lösa sig snabbt och smidigt.

mektabbar
Nu har jag nog haft sönder nåt? Gav mig den på att jag skulle lufta mina bromsar själv, har inte gjort det förut. Men hur svårt kan det va? Gör ju det mesta annars på hojen.

Avid Elixir CR-manualen är följd till punkt och pricka. Slangen luftad. Calipern luftad. Men hadtaget gick sådär...

Plötsligt när jag sög ur luft med undertrycket bubblade det kraftigt. Sen kom det stora bubblor ur systemet så fort jag försökte. Det gurglar från reach-skruven ungefär... Tar tjuvluft tror jag.

Så nu blir det att felsöka och studera sprängskisser och hoppas det inte blir dyrt... ;-(

mektabbar
Mektabbe typ... Kämpade säkert 10 minuter med att pressa ner cykelskorna i neoprenöverdragen för att slippa frysa fötterna av mig när jag skulle ut på årets första fullgungstur, ville ha clips för att få jämnare driv i snöunderlaget.

När jag lagom svettig väl kom iväg så försökte jag klicka fast mig i pedalerna så gick det inget vidare hur mycket jag än försökte pressa ner skorna i pedalerna, tänkte det var för att jag hade tejpat silvertejp på undersidan för att hindra snö från att tränga upp mellan sko och skydd men efter 100 meter slog det mig att jag hade ju bytt clips från Time till Shimano för att jag hade haft skorna på velodromcyklingen!

Doh!

mektabbar
Årets första mektabbe avklarad.... Skulle pumpa i lite mer luft efter att ha cyklat lite skoterspår. Skruvar av "ventilhatten" och med den följer hela innandelen av ventilen, är snabbt dit med ett finger för att inte tömma all luft, så lång tallt väl. Börjar sen skruva tillbaka innandelen men tappar greppet på nåt sätt och ett "poff" senare så hade den flugit iväg i en snödriva....borta. Var bara att plocka fram reservslangen.

mektabbar
Dagens mektabbe hann inte ens blir något mek men var synnerligen korkad!
Jag beställde en sån här:
6254.jpg

Visade sig vara sjukt svårt att får ner en 25.4 mm adapter i ett 22.2 mm styrlager...
Bara att beställa en ny!

Hojta om nån behöver en 25.4 mm gängad till "gänglös"-adapter!

/Per - dum

mektabbar
[OT] Mektabbe

En av mina killar kom in i går och ville ha sin boll pumpad efter den legat och blivit paff under vintern. Vi kan säga att jag koncentrerade mig mer på att nippeln läckte, kompressorn och trycknålens vibration istället för hur mycket jag pumpade bollen...

Grabben blev i alla fall glad över den nya bollen som vi åkte och köpte...

mektabbar
Plockade ihop DH:n ikväll men tyckte bromsarna verkade konstiga.
Sen upptäckte jag att jag hade lyckats sätta bakbromshandtagen på tvärt om mot hur de ska sitta d.v.s. bakbromsen på vänster sida o.s.v :)

mektabbar
Min tur att tabba mig.

Skulle korta kedjan på min nya 10-del SLX-grupp.
Hade en god vän på besök till min hjälp och plötsligt ringer hans telefon.
Jag orkar inte vänta utan fortsätter själv och måttar ut.

När jag monterat ihop märker jag att det inte går att lägga kedjan på största fram, minsta bak som jag nyss måttat efter.
Upptäcker mitt misstag, har i mitt fumlande lyckats tappa ner kedjan på mindre kransar bak...

Nåväl, bryt upp igen och lägg tillbaka de antal länkar som behövs, inga problem.
Då har jag inte några nya nitar kvar, utan blir tvungen att återanvända, vilket gud förbjude.
"Äh, det har gått bra förr på 9-delat" tänkte jag och klämmer på.

Ut en kort runda i området och kolla så växlarna är OK osv, sen ut på premiärturen i skogen.
Första backen kommer och jag börjar bryta lite, och tjoff så trampar jag frivarv och kedjan ligger på backen.
Den turen blev inte längre än 200m...

Note to self: Återanvänd aldrig nitarna på en 10-del Dynasys-kedja...

mektabbar
Tabbade mig och skulle lägga på nya vårdäck på träningshjulen till racern, passformen var mer än tajt och jag lyckades klämma sönder latexslangen när jag vrängde på däcket... Nu är både ram och bakdäcket monterat med butylslang och får sitta på med rek maxtryck någon/några dar innan jag prövar med latexslangar igen, dom kostar lite för mycket för att punkas ocyklade :-( T

mektabbar
Idag har jag lyckats få två lagerkulor att försvinna spårlöst i hallen (jag har prövat magnetpenna, liggande ficklampa och alla andra knep utan framgång). Sen krönte jag det hela med en elegant slanglagning som satt ungefär 5 cm från det ställe där slangen läckte. Idag är uppenbarligen inte en dag lämpad för cykelmek.

mektabbar
Gjorde en klassiker igår när det gäller racermekande. Skulle byta styre och även kablar till växlarna och bromsarna. Efter att allt monterats tillbaka igen undrade jag varför framväxeln ändrades när jag växlade med högerhandtaget. Så det var bara att börja om från början igen. Det är tur att jag inte jobbar som cykelmek i något proffsstall för jag är inte säker på att de skulle ha uppskattat två timmars arbete för att byta växelkabel på en cykel...

Dagens mektabbe är att jag råkade dra åt för hårt på skruven som håller Formula R1-bromshandtaget i styret. Det sticker upp två milimeter skruv. Någon som vet hur man får loss en skruvstump i aluminium som sitter fast i ett alustycke. Kan man lösa det på något sätt eller är det bara att kassera och införskaffa nytt bromshandtag?

mektabbar
Supersonic skrev:

> Någon som vet hur man får loss
> en skruvstump i aluminium som sitter fast i ett
> alustycke. Kan man lösa det på något sätt
> eller är det bara att kassera och införskaffa
> nytt bromshandtag?

Jag lyckades med något liknande när jag skulle dra fast styret på min racer. Trodde jag drog de 4 skruvarna växelvis och jag använde momentnyckel inställd på 5 Nm när en skruvskalle helt plötsligt smällde av, tror att det måste ha varit metallutmattning eller något sånt. I vilket fall som helst stod jag sen med några mm skruv som stack ut ur styrtappen. Jag lyckade få tag i den med en liten platttång med räfflade käftar och få loss den. Den satt förvånansvärt löst när man väl fick snurr på den. Jag tror inte du lyckas med en grispitt om du inte lyckas få tag i en osedvanligt smal sådan.

mektabbar
Supersonic: Stalltipset är annars att bromshandtagen inte skall dras hårdare än att de precis inte vrids vid normal användning. Då ger de med sig och vrider sig vid en krasch och ökar chanserna att de inte går sönder. Det är heller ingen risk att man drar av skruvarna.

mektabbar
Sådärja, jag tog mod till mig, plockade fram polygripen och nöp tag i den lilla del av skruven som stack upp. Utan kraft kunde jag sedan skruva upp den. Det måste ha varit materialförsvagning som knäckte skruven för den satt oerhört löst åtdragen när den sprack. Nåja nu tjänade jag någon tusenlappar och slapp köpa ny broms. Puh.

mektabbar
squarepusher skrev:
> Testa med en "svinpitt".

Sämsta verktyget någonsin.

Dels går de lätt av, vilket gör det hela än svårare, och dels expanderar de skruven vilket gör att det går än tyngre att få ur den.

Borra ett hål och banka i en torxbit istället, borrar man lagom blir expansionen inte så våldsam och har man tur sticker en bit av skruven ut.

mektabbar
Det här är en riktig höjdare utan att vara en "mektabbe".

Jag skulle ta ner krattan från översta hyllan i förrådet, när jag sträckte mej upp och drog åt mej krattan, så följde kofoten med fram och ramlade ner och träffade ramen.

Tokigt va ??

014.JPG ht=544

010.JPG ht=544

Ett snyggt litet jack...

Jag menar, jag är inte den som håller på och "toppsar ihjäl mej" med hojen, men nu har man trots allt putsat och donat över vintern och satt på nya hjul mm.
Och så toppar jag upp det med detta !!

mektabbar
Stewe: fan vad retligt.. Som jag ser det har du två alternativ, 1) glöm och gå vidare 2)ta fram kofoten igen, klappa till ordentligt och förklara sedan för din fru att du måste ha ny ram, annars kan du slå ihjäl dig.

Minns att jag slog mig själv med en kofot i huvudet en gång, rev gammalt undertak. Blev ingen buckla dock;)

mektabbar
Ah faan, det där har jag redan glömt.

Jag har ju lärt mej att inte skydda cykeln genom att ta emot smällen med huvudet... ;-)

mektabbar
Skulle dra av mitt raceface deus veparti (2010) med en isis vevpartiavdragar verktyg från shimano. Det gick illa, det var inte kompatibelt men jag drog för kung och fosterland och gängorna i vevpartiet kom med ut. Detta var det nya vevpariet jag skada, det gick fint att avmontera det gammla raceface deus partiet från (2008) med isis verktyget, jag läste till och med den nyaste manualen på raceface hemsida innan jag tog i och där stod det att de var kompatibelt med isis vektyg. Tydligen skullen man använda en låsbult och sedan skurva ur vevpartibulten som pressar ut låsbulten med vevparti.
Dumt men kunde slutat värre jag fick loss skiten till sist. Ska vara dum behöver man ha tur!

mektabbar
1) Att som tolv/tretton -åring avhjälpa missljud i DBS-trumbromsar med hjälp av pappas oljekanna. "Holy shit" va fort det gick. Fast jag är imponerad att DBS-en höll när jag ramponerade både husväggar och annat i lite för hög fart..

2) Att komma på tanken att lackera om en Rockshox Mag 21 och avsluta övningen att dra bultarna till gaffelbrygga och bromsar "lite extra" ...gängorna sitter nog fortfarande kvar i bultarna....men det finns inga spår av dem i gaffelbenen.

3) Att serva en kundcykel.... mer än de bett om. Så svårt att ta betalt för extra arbetet ;)

4) Att generellt dra allt liiiite för hårt... ffa på den tiden då det var populärt att byta ut alla bultar mot alu och titanium. (dyyyrt i längden)

5) Bytte fälgar på min brors Crescent racer (ja inte hurtbulle varianten). Men hade nog inga anlag för hjulbygge så att min bror fick västvärldens mest ovala (men spikraka) hjul. Garvade mig harmynt när jag cyklade bakom honom när jag stolt överlämnat det nyservade mästerverket. Han studsade som en 10åring med adhd på en kängurustylta... :)

6) Att montera en Proflex framgaffel med "försprång" i en Rockshox mag 21 "vinklad" gaffelkrona. Fy 17 vilket lowrider stuk det blev på den cykeln. Laidback som en haschare i skogen. Tyvärr så fick jag genomslag i gaffeln varje gång som jag tänkte på en rot eller grop..

7) Att dra en ITM-styrstam lite för hårt... den blev två efter ett ljudligt "klick".

8) Att flytta över och en komplett XT/XTR-utrustning på frugans Merida Dakar 670 i tron att hon skulle uppskatta det.... *bad choise*

9) Magura Raceline (fälg) bromsar på en stålram utan bromsbryggor.. ram och gaffel flexade som om de var gjorda av fjäderstål.

10) .....ja det finns nog många fler dumheter i gömmorna.... :)

mektabbar
Plockade ihop Reignen efter Skottlandsresan idag, kan nog kryssa i minst två klassiska mektabbar, först monterade jag gaffeln bak och fram. Sedan var det kedjan som drogs på fel sida av övre kedjestaget och det sista var bakbromsen som vägrade nypa, pumpade som attan på handtaget tills det tog tvärstopp på bakhjulet.

Visade sig att en av bromklossarna hade skakat loss under transporten och skivan hakade i piggen som bromsklossen ska klickas fast i! Glad att jag inte snurrade hårt på hjulet, bromskolven klarade sig som tur var. =)

Nu ska jag ut och cykla!

mektabbar
Kvällen innan en planerad tur fick jag ett ryck att byta pedaler och klossar.
Pedalerna lossade fint men när vi kom till klossarna så fick jag ta i med hårdhandskarna :/

Först ut så rundande jag 3/4 de insexskruvarna.. Nåväl får väl ta de med en tång.
Så jag borrade ur huvudena så att klossen trillade loss.
På med tången.. den rörde sig inte en millimeter.. GAH!
på med smörja o vänta. Fortfarande som gjuten på plats.

Nu då? hm, går ju att borra ur den gamla skruven, upp med möget i pelarborren igen.
IMAG0105.jpg

Men vänta nu lite..Borde det inte gå att ta bort själva metallplattan?
Jo, visst titta här två skruvar för att lossa sulan, perfekt!
IMAG0110.jpg

hm, det hära känns konstigt. Tittade in i skon för att finna...
IMAG0111.jpg

AHA! ett hål för att kunna ta ut fästplattan! Smart!
IMAG0112.jpg

På möget igen med en större tång. Fortfarande som berget..
Det var ju F@n!
På med gasolen
IMAG0117.jpg

Efter ett rödglödgat ämne, på med tången igen.
Denna gång gick det bättre och lättare..!
Nu äntligen har jag ett par fungerande skor igen!

mektabbar
Dirty_rider skrev:
> Massa strul med klossar...

Jag hoppas att du körde leo-tricket med de nya klossarna:
1. Loctite på insex-bultarna (kontra-intuitivt, men det hindrar de från att rosta fast, se bara till att inte ta permanent loctite)
2. Fyll igen med smältlim runt klossarna och i insex-hålen. Det förhindrar att insexhålen förstörs av sten, och du får inte in vatten i skon.

mektabbar
Nytt GXP-vevlager till räsern.

Vecklar upp instruktionen och ser att om hylsan är 68 mm så ska det brickor både till vänster och höger... märkligt, så är det ju inte på det som sitter där. Men ok de kanske har gjort om designen...

Drar dit veven och det kärvar. Kollar instruktionen igen och först nu ser jag att det är instruktionen för mtb. Räserpappret låg kvar i kartongen, och enligt det ska det minsann inte vara några distanser.

mektabbar
Jag förstörde gängorna i mitt vevparti, pedalen ramlade såklart av när jag var som längst bort på rundan jag bara kunde vara. Blev en bens trampning hem, självklart vänsterbenet..

mektabbar
Grabben ville ta bort kedjeskyddet bak, då det var vara en tunn ring så tänkte jag att jag klipper av det lite snabbt så slipper jag ta bort kassetten, under tiden som han ställer ca hundra frågor så lyckas jag givetvis att få en ekker att slippa in i avbitarn, tjong....bara att bestäälla och byta eker. Känner sig dum så det räcker....

mektabbar
Freddie L skrev:
> Nu har jag nog haft sönder nåt? Gav mig den på
> att jag skulle lufta mina bromsar själv, har inte
> gjort det förut. Men hur svårt kan det va? Gör
> ju det mesta annars på hojen.
>
> Avid Elixir CR-manualen är följd till punkt och
> pricka. Slangen luftad. Calipern luftad. Men
> hadtaget gick sådär...
>
> Plötsligt när jag sög ur luft med undertrycket
> bubblade det kraftigt. Sen kom det stora bubblor
> ur systemet så fort jag försökte. Det gurglar
> från reach-skruven ungefär... Tar tjuvluft tror
> jag.
>
> Så nu blir det att felsöka och studera
> sprängskisser och hoppas det inte blir dyrt...
> ;-(

Kolla så att det inte är sprutans slang som läcker.

mektabbar
Fulmek med kroppen, duger det?

3 år gammal, mor sitter på toa och jag ser en bordslampa utan glödlampa i. Jag stoppar i ett finger i och med andra handen slår jag på strömbrytaren. Minns inte vad jag trodde skulle hända, det här var innan ET så lysande finger kan det inte ha varit, minns att det gjorde grymt ont. Mor på toa undrade vad som hände, jag svarade "ingenting" medans jag hoppar med handen klämd mellan benen.

30+ år gammal, fått en blånagel, stortån, och den här gången ska jag göra rätt. Istället för att strunta i allt och få ont tills den trillar av så ska jag göra hål i den, för att få ut blodet.
Jag provar med glödgad nål, det blir inte ens ett märke i nageln. Jag funderar på att ta en kniv och snurra, men inser att det kräver bra med tryck och kan sluta illa.
Borrmaskin, yes, där har vi det. På med ett 1 mm borr, borra sakta, inget tryck vad jag tyckte. Men det räckte, när det gick hål kör jag det snurrade borret rakt ner i tån, till råga på allt kom det inte ut något blod heller. Det gjorde också grymt ont

mektabbar
bruce skrev:
> Blev ingen buckla dock;)

Kanske därför du blev som du blev efter det ;)

mektabbar
Nä, ska väl inse att jag inte ska cykla racer i år! Nya hojen har fan i mig vart strul till förbannelse! Ex 1! Grejer som aldrig fanns i lager som jag väntat på i flera månader i våras. 2: Felaktig info från leverantören om det var eng eller italiensk gänga på vevpartiet. De sa engelsk men det var italienskt. 3: Hjul som aldrig blir byggda. När jag väl fick naven och rätt kassett som passar 11 campa så gick cykelmeken på semester. 4: Nu ikväll när jag monterat ergopowerreglagen och dragit och pillat ihop nokonhöljena och lindat styret så fastnar vajerjäveln i reglaget något så otroligt! Gick inte få ut överhuvud taget så av med styrlindan och ta av reglaget och skruva isär. Jodå där satt vajern faskilad på något konstigt vis och för att få ur vajern så måste man skruva isär "allt ihopa" med följden att fjädern spratt lös och nu får jag inte ihop skiten igen. Jag får fan i mig ett nervöst sammanbrott! Så nu får vi se om klantaskallarna på lbs kan fixa det vilket jag tvilvar på! Fan i h-e j#?)¤ KXK Ja, mektabbe från mig måste ju vara nr 4? Vete fan hur jag lyckats få vajern att fastna? Om växellägena har varit felaktigt instälda så borde man ju inte fått in vajern från början?

Senast ändrad:
mektabbar
Köpte mig ett par fina Time I-clic pedaler. "Skall bara prova lite hur klicket låter.." tänkte jag. Tog därför den lösa klossen(utan att den satt fast i skon) och pressade ner i pedalen. Jodå, den klickade i alldeles utmärkt. Lycka till med att få bort klossen utan att den sitter fast i skon...

mektabbar
pewe skrev:
> Köpte mig ett par fina Time I-clic pedaler.
> "Skall bara prova lite hur klicket låter.."
> tänkte jag. Tog därför den lösa klossen(utan
> att den satt fast i skon) och pressade ner i
> pedalen. Jodå, den klickade i alldeles utmärkt.
> Lycka till med att få bort klossen utan att den
> sitter fast i skon...

Bräda med skruvar/spikar som passar ner i klossens skruvhål (men inte för långt förstås). Sedan är det bara att trycka och vrida.

mektabbar
pme skrev:
> pewe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köpte mig ett par fina Time I-clic pedaler.
> > "Skall bara prova lite hur klicket låter.."
> > tänkte jag. Tog därför den lösa
> klossen(utan
> > att den satt fast i skon) och pressade ner i
> > pedalen. Jodå, den klickade i alldeles
> utmärkt.
> > Lycka till med att få bort klossen utan att
> den
> > sitter fast i skon...
>
> Bräda med skruvar/spikar som passar ner i
> klossens skruvhål (men inte för långt
> förstås). Sedan är det bara att trycka och
> vrida.

Tack för tipset, men det löste sig ändå. Lyckades skruva i den främre skruven på klossen i skon, monterade pedalen o klickade i. Sen gick det att klicka ur genom att försiktigt vrida skon och hålla emot med händerna samtidigt...

mektabbar
martinpetter har gnällt en del på sin gaffel sedan vi bytte olja och packboxar på den i somras. Klagåmål som lockout:en funkar inte, min F120 har bara 20mm slag har varit vardagsmat sedan dess.

Trodde länge att det var fel på min oljaspruta så jag införskaffade ett mätglas för att kunna kontrollmäta oljenivåerna i gaffeln.

Ikväll fick vi äntligen tillfälle att undersöka saken. Döm om vår förvåning när det kom ut 20 ml olja ur dämpbenet och 150 ml ur fjäderbenet. Ojdå.
En del av oljan i luftbenet hade dessutom letat sig upp i luftkammaren. Olja fjädrar tydligen dåligt.

Som bonus så lyckades jag sparka sönder mätglaset också...

Tillbaka
Topp