Mektips behövs! Hur drar man vajern till växlarna?

Ironswede

Ny medlem
Vänligen hjälp en okunnig tomte i sitt första cykelbygge.

Jag har en ram (tempo, om det spelar roll) där vajrarna ska gå internt i ramen, men jag vet inte riktigt hur man ska göra med växelvajrarna. Jag drog dom helt enkelt från shiftern ute på aerobarsen, sedan raka vägen genom ramen och ut till främre/bakre derailleurn. Så dom sitter bara fast i varsin ände, när styret är rakt och och jag spände vajern ... och sedan vrider styret till höger/vänster så blir det ju slappt alternativt superspänt i vajern.

Vajern måste väl sitta fast i nånting närmare shiftersen på barsen såklart. Så vad har jag missat? =)
På en hoj där vajrarna går utanför så sitter det ju cable stops där man kan justera, är det bara det jag behöver? Sätta på en cable stop nånstans på vajern?

Riktiga nybörjarfrågor, men man måste ju börja nånstans =)

Maillard skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har använt wire-höljen?

Japp, där kabeln går utanför ramen sitter den i wire-höljen.

pwrdesign skrev:
-------------------------------------------------------
> Du bör ha wire-höljen även inne i ramen och ett
> endstopp för att få det att funka, vilken ram
> är det?

Ah jag har inte wire-höljen inne i ramen. Där har vi kanske missen då? Vad menar du med endstopp? Många dumma frågor nu :)

Det är en kinaram, Dengfu FM086

Du menar säkert dom här va? http://cdn.bicyclethailand.com/wp-content/uploads/2012/01/gear21.jpg

Dom har jag på respektive ände. Men däremot går inte höljena hela vägen igenom ramen. Jag tänkte att det var som på en räser där vajern är 'synlig' mellan cable stopsen på röret typ. Dessutom följde det inte med tillräckligt med wirehölje (om det nu är det som är Housing på engelska) för att räcka hela vägen igenom så jag tänkte att 1+1=2. Men det stämmer ju inte alltid som bekant :)

Jag får en känsla av att du har för kort hölje från styret till ramen... Kan du ta kort på hur det ser ut där med styret rakt fram, max höger och max vänster?
Det är inte säkert att du behöver höljen inne i ramen.

På min kina-ram var det ganska tydligt vilka som skulle vara dragna utan hölje inne i ramen. Framväxeln var den enda och den var tydligt smalare så höljet inte ens gick in och med perfekta utrymmen för "ändplupparna" till höljena i varje ände i ramen.

Får du plats med vajerhölje så ska det nog vara det, annars måste du ha "ändplupp" på varje sida.

Ja alltså, nu har jag hölje hela vägen från växelspaken ner igenom aero barsen och halvvägs ner i ramen, sen går den till min bakre derailleur. Men mitt problem är alltså att när jag spänner den vajern så spänner det ju hela j**la vägen, så det slacket som finns (för att kunna svänga styret) på vajen mellan styre och ram spänns åt direkt. Det slacket måste ju vara där för att jag ska kunna svänga.

Jag kanske missuppfattar det hela nu men finns det nåt stopp för höljet halvvägs ner i ramen eller slutar höljet bara där mitt på vajern i ett tomrum? Det låter så på din beskrivning…

Tillbaka
Topp