Mektips, bromsslang

AddeKvark

Aktiv medlem
Mektips, bromsslang
Eftersöker bra tips för att dra en ny bromsslang invändigt i ramen. Har en befintlig som ska bytas, tänker att jag bör kunna använda den gamla som guide på nåt sätt. Jag har lyckats förut, men minns inte hur jag gjorde då ?

Mektips, bromsslang
SRAM har en liten elegant pryl för att lätt ordna en sådan manöver.
Din välsorterade LBS lär ha ett par i bra-att-ha-lådan.
RockShox-00.6815.066.030-2.jpg

Mektips, bromsslang
Funkar för de flesta standardhöljen. Säljs inte lösa vad jag vet utan medföljer bromskit men jag fick en av lbs, testa det.
En sån liten detalj förenklar allt.

Mektips, bromsslang
Tack för tips. Läste någonstans ett förslag på att använda en skruv med bortkapad skalle. Låter lite "mekigt" utan att ha provat...men det kanske går.

Mektips, bromsslang
sdx sa:
Går lika bra att tejpa ändarna tillsammans och dra igenom

Det kan dock bli lite tajt - jag har lyckats sketcha det så att jag fick börja om två gånger. :)

Sram-pluppen verkar väl smart och borde gå lätt att fulmeka av två ihoplimmade skruvar i lämplig storlek...

Mektips, bromsslang
qma sa:
sdx sa:

Det kan dock bli lite tajt - jag har lyckats sketcha det så att jag fick börja om två gånger. :)

Sram-pluppen verkar väl smart och borde gå lätt att fulmeka av två ihoplimmade skruvar i lämplig storlek...
Eller en skruv bara som du kapar av skallen på sedan gängar på slangen från varsitt håll!

Mektips, bromsslang
Börne sa:
qma sa:
sdx sa:

Eller en skruv bara som du kapar av skallen på sedan gängar på slangen från varsitt håll!

Sant även om gängan blir lite sämre på ena sidan, men den biten slang/hölje kan man ju kapa. Aningen pilligare att skruva fast kanske...

Mektips, bromsslang
AddeKvark sa:
Eftersöker bra tips för att dra en ny bromsslang invändigt i ramen. Har en befintlig som ska bytas, tänker att jag bör kunna använda den gamla som guide på nåt sätt. Jag har lyckats förut, men minns inte hur jag gjorde då ?
Uppdatering: Nu är det fixat. Blev tillslut en skarv mellan gamla och nya slangen med en avkapad skruv. Det var mekigt, men det gick. Tejp eller något annat utanpåliggande hade nog inte funkat på min ram då det är väldigt tajt.

Tillbaka
Topp