Mektips fur alle: bakväxeljustering

Ett tips från "min mekaniker" för att ytterligre säkerställa att kedjan inte hoppar av var att sänka växelföraren. I mitt fall så hoppade den av från lilla drevet till ramen. Naturligtvis gör du justeringar enligt ovan men kolla även växelföraren, den skall bara vara ett 1-3 millimeter ovan klingan

Edit: Ooops blev lite fel där, det var ju bakväxeljustering! Sorry någon gång kanske du får problem med framväxeln också:>)

Bilagor

• fram.gif
    fram.gif
    48.2 KB · Besök: 151
Senast redigerad av en moderator:
Mike the bike skrev:
-------------------------------------------------------

> Min växelvajer har gått av och växelreglaget
> är trasigt så jag försöker ställa in växeln
> manuellt (så att jag kan fortsätta cykla tills
> jag får möjlighet att fixa nytt reglage) men det
> blir bara sk-t hur jag än skruvar.

Alltså... skruvarna kan bara justera ändlägena, inget däremellan, det är växelreglaget och hur spänd wiren är, som placerar kedjan.

Du får knyta fast wiren eller fixera den på något annat sätt så kedjan ligger på lämplig växel.

/J

Tack för en mycket intressant tråd.
jag hade lite rassel efter att ha bytt rulltrissor, men efter några mils körning slutade det. Man kanske "kör in" trissorna, precis som man kör en en motor som är nyrenoverad?

Har en fråga:
Den där skyddsplasten som hindrar att kedjan ska falla in på kassetten. Hur många tar bort den? Om växlarna är injusterade har den plasten ingen funktion ändå.

Scott_Blackstone skrev:

>
> Har en fråga:
> Den där skyddsplasten som hindrar att kedjan ska
> falla in på kassetten. Hur många tar bort den?
> Om växlarna är injusterade har den plasten ingen
> funktion ändå.

Antingen plockar du av kassetten eller brukar våld mot den (medelst avbitartång t ex)

Nu har jag en Nishiki 2009 års modell. Där växlar man tvärt om mot vad som är vanligt.
Jag har samma fel att kedjan åker innanför största klingan. Vore tacksam att få veta om man skruvar på samma skruv och åt samma håll som i svaret ovan jag fick. Tycker inte det hjälpte.

Sorry för att jag väcker en gammal tråd men.. På min växel (shimano 105) så verkar H oc L skruven inte räcka till riktgt. skulle behöva få ut armen ett par millimeter till men skruvarna har nått sin maxgräns, det ger ingen effekt att skruva mer på dem. Att skruva så långt att kedjan ramlaR utanför kassetten är omöjligt. Vad kan det bero på?

Mumsen skrev:
> Justera ändskruven så att yttersta läget kommer
> lite längre utåt?

Menar du stoppskruven?

richard.elgh skrev:
> Mumsen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Justera ändskruven så att yttersta läget
> kommer
> > lite längre utåt?
>
>
> Menar du stoppskruven?

Jupp, men den kanske du redan provat?

Bra förklarat! Min mtb elcykel skrapar också ganska rejält på alla växlar förutom tyngsta växlen. Är nio växlar. Men vad jag kunde se fanns det inget sånt där justeringsratt vid bakdrevet på min, hur kan man isf justera annars? Vid styret?

Croby sa:
Bra förklarat! Min mtb elcykel skrapar också ganska rejält på alla växlar förutom tyngsta växlen. Är nio växlar. Men vad jag kunde se fanns det inget sånt där justeringsratt vid bakdrevet på min, hur kan man isf justera annars? Vid styret?

Jupp, brukar sitta ett vred som du kan vrida på utan verktyg där vajern går ut ut växelreglaget. Skruva ut för att spänna och in för att släppa.

Tillbaka
Topp