Mektips önskas- Tiagra 4700 reglage funky vid växling

JohnM

Medlem
Min gravel med Tiagra 4700-utrustning strular vid växling och mektips vore grymt! När jag ska växla så klickar inte reglaget till bakväxlen som det brukade göra. Jag kan växla till en lättare växel, men växeln stannar inte kvar utan hoppar tillbaks till ursprungsläget så snart jag släpper reglaget. Har dränkt det med WD40 vid ett flertal tillfällen men det hjälper inte. Vad jag kom på av en slump är att om jag samtidigt som jag växlar drar upp cykeln på lite på bakhjulet- typ en 10 cm- och sen släpper ner cykeln så stannar växeln i det nya läget. På så sätt kan jag jobba mig mot lättare växlar, men det är inte helt optimalt och skulle vilja fixa det utan att byta hela reglaget. Spekulativt känns det som en spärr som inte är med på noterna riktigt och kräver en smäll för att hamna rätt igen- nån med detaljkunskap som kan avgöra om det går att reparera - isåfall hur?- eller om jag måste köpa nytt?

Jag har fått exakt samma problem. Har dränkt växelreglagets i wd40 enligt instruktioner från nätet men utan resultat. Jag kan flytta bakväxelföraren med reglaget men reglaget klickar inte fast så när jag släpper handtaget så blir det tyngsta växeln igen. Vet inte vad lösningen var på Johns problem och jag vet inte riktigt var jag ska börja felsöka.

Tillbaka
Topp