[mektips]: riktverktyg

plumse

Aktiv medlem
Hej på er!
Ni vet hur det är med hjul... De behöver ju riktas emellanåt och nya hjul behöver näst intill undantagslöst spännas en smula efter några veckors njutande. Jag har alltid riktat hjul så länge jag kan minnas utan att använda fina riktställ. Syftade med V-bromsens bromsklossen mot fälgen och det har alltid funkat bra. Nu när hojen har skivbroms blev det lite svårare att syfta med bromsklossen... Jag var därför nära att smälla 435 spänn på ett Tacx riktställ idag med tanken att "nu jäklar skall här riktas" efter att hittat spagetti mellan fälg och nav... Jag hoppade över inköpet och gjorde såhär istället:

Verktyg som krävs för att rikta ett hjul:
18zb.jpg

Sätt buntbandet såhär:
27lm.jpg

Sedan är det bara att börja jobba med nyckeln. Först fixar ni topparna på ena sidan så fälgen aldrig nuddar buntbandet. Därefter flyttar ni buntbandet till andra sidan och gör likadant där.
VOILA! Fullt fungerande riktverktyg!
Kostnad:
nyckel = 70 spänn
buntband = 0.3 spänn

Hjulet blev skottrakt för övrigt =)

[edit]: skrev några ord till bara

Senast redigerad av en moderator:
förövrigt så äre inte bara fälgens rakhet som spelar roll.. fälgen skall även vara väl centrerad över navet också, viktigt att komma ihåg.

Toppen då kan jag ge mig på och försöka rikta mitt hjul som är väldigt snett (tar snart i ramen), med risken att jag gör det ännu mer skevt. =)

/ Joel

Så sant! Men det är ju bara att mäta med linjal. Är det lite snett åt vänster så drar man bara de högra ekrarna pyttelite extra. Viktigt att dra alla lika mycket extra, annars blir fälgen skev igen.

=)

[edit]: *host* När jag läste Tims inlägg inser jag att det inte endast är den axiella centreringen som avses utan även den radiella. Förlåt att man är lite trög ibland =/
Men eftersom buntband är hjulriktningarnas motsvarighet till "42" (dvs svaret på Frågan*) så kan man kontrollera det radiela kastet också.
*Frågan är "är hjulet som det skall nu, och fint å så?"

Verkar helt vansinnigt!

Minimum för att rikta ett hjul är ju detta:
spr_MK-129_200639_52094.jpg

plus detta:
spr_TS-3_2005830_44768.jpg

När det regnar ute är det alla prylbögars helgon som gråter för att någon riktar hjul med buntband. ;-)

Tim skrev:
-------------------------------------------------------
> förövrigt så äre inte bara fälgens rakhet som
> spelar roll.. fälgen skall även vara väl centrerad
> över navet också, viktigt att komma ihåg.

Borde det inte också lösa sig om man kollar det med buntbandet?? Om man snurrar hjulet och det radiella avsåndet från centrum till buntbandet avviker så lär väl det synas tydligt?? Jag har alltid gjort så och det har funkat fint. Jag har funderat på att köpa ett riktställ och ett centreringsverktyg flera gånger men låtit bli pga kostnaden och att det faktiskt funkar ok med en enkel "riktpunkt". Det går ju att sätta ett buntband från varje håll också :) snabbare fix fast det blir ju såklart lite dyrare :) :)

När jag anser mig få råd skall jag köpa riktställ och centreringsverktyg.... så riktningen kanske blir ännu bättre :)

"den axiella centreringen som avses utan även den radiella."

Någon som skulle vilja förklara det här för mig på svenska :) ? jag som inte kan så mycket såna termer

Axiell = riktning av fälg i den riktning som hjulaxeln har (vanlig skevhet typ)
Radiell = riktning av fälg i den riktning ekrarna har (orundhet typ)

om man vill ha det centrerat över navet så kan man vända hjulet istället för att flytta buntbandet.
Ligger det mot innan du vänder och 8 mm från när du har vänt så ska det kompenceras 4 mm, rätt enkelt :)

Men detta kanske inte går med alla infästningar i gaffel iofs..

Kan man sammafatta det så här?

1. Hjulet skall vara axiellt runt.
2. Fälgen skall vara axiellt centrerad.
3. Hjulet skall vara radiellt runt.
4. Fälgen skall vara radiellt centrerad.

Axiellt - Längs med navaxeln, dvs i sidled.
Radiellt - Längs med radien, dvs i höjdled.

Är det något mer?
Brukar man behöva bry sig om 2-4 mer än när man bygger om/nytt hjul?
Vad är det som gör ett hjul skevt? Är det ekrarna som sträcker sig, eller något annat?

Hej allihopa!
Jag har fått mitt däck skevat efter en krasch. Nu när jag har köpt mig ett riktverktyg och börjar skruva så får jag välja om jag vill ha en rak fälg eller om jag vill ha ekrarna jämnt spända på båda sidor.

Vad är det för fel jag gör? Ska jag behöva resignera och lämna in till någon cykelhandlare eller rent av köpa ny fälg??

Tacksam för svar

//Jesper
www.rajd.se
-----------------------

Du kan haft sån otur att fälgen deformerats för mycket, då kan det uppföra sig som du beskriver. Var den väldigt skev? Den skevaste fälg jag riktat var sned med 10mm men var helt rund och det hjulet gick att få bra ekerspänning på (hade kanske grum tur?)

Hmmm, jo den var nog rätt skev. Jag flög över styret och våldet på bakfälgen slog av ventilen bak och drog ut den lilla "brickskruven" som håller ventilen på plats i fälgen. Konstigt vurpa? Jo, lite tycker jag nog...
Om nu fälgen är FÖR skev för att åtgärdas, vad är då stalltipset att jag ska göra? Köpa nytt och lämna in eller är det något man fixar själv? om jag ska köpa ny fälg, köper jag bara fälgen då och skruvar dit befintliga ekrar??

Förydligande på förra inlägget är att jag inte har ett riktverktyg utan bara en sån ekerskruvare.

tack för sabbt svar.

//Jesper
www.rajd.se

Beroende på vad hjulet består av är det såklart mer eller mindre prisvärt att låta någon bygga upp hjulet med en ny fälg. Hjul utomlands är nästan gratis jämfört med hemma. Speciellt tyskarna bygger hjul billigt så kolla under butiksrecentioner, där finns massa länkar till butiker.

plumse hur gör jag när baktriangeln på cykeln är skev då? Gör man likadant fast bänder i stagen istället för rikta hjulet då eller :) ?

Hmmm. Enklare än min variant som är en gammal stel gaffel svetsad i en platta, med två juster-skruvar som är fast-satta i pinsen (via omgjorda gamla v-bromsar) med graderad linjal...

Om ni har en sväts och lite rör hemma så kan ni bygga ett riktställ enkelt. Jag och min farsa bygde ett i går. Som jag sätter fast i ett skruvstycke. Här är bilderna.

Bilagor

• 21-12-08_2012.jpg
    21-12-08_2012.jpg
    29 KB · Besök: 44
  • 21-12-08_2010.jpg
    21-12-08_2010.jpg
    36.3 KB · Besök: 41
  • 21-12-08_2009.jpg
    21-12-08_2009.jpg
    28.6 KB · Besök: 53
  • 21-12-08_2011.jpg
    21-12-08_2011.jpg
    34 KB · Besök: 39
Jag blev precis klar med mitt hemmamek. När jag satt upp det nya hjulet till vinterprojetet slog det på 0,7mm. Efter 5 min kom jag ned till under 0,1mm. att jag inte kom längre beror nog på att skarven i fälgen inte är rak!

Riktstll1.JPG ht=544

Stumpy skrev:
> Kan man sammafatta det så här?
>
> 1. Hjulet skall vara axiellt runt.

Jag försöker föreställa mig vad som är axiellt runt men jag får inte till det ;=)

Anders H skrev:
> Jag försöker föreställa mig vad som är axiellt runt men jag får inte till det ;=)

Hummm.... Axiellt platt kanske är mer korrekt? ;-)
(och med den smajlyn kommer ryssen och tar mig: http://www.idg.se/2.1085/1.200698/ryss-havdar-patent-pa-smiley)

Kul att se lite hemmabyggda ritkställ. Seriöst att klämma dit en mätklocka!
Jag kommer såååå skaffa svets den dag jag har garage

Det ser ut att vara en hel del sidomätning här. Det är ju fint.

Men kom ihåg att minst lika viktigt är höjden (hjulets tendens att slå i höjdled, inte bara sidled) och att ni borde lägga till en mätpunkt för just detta.

Är det ett befintligt hjul så är väl allt någorlunda frid och fröjd men skall ni bygga ett nytt eller om ni skall rikta ett riktigt skevt hjul så kan en centreringsmall vara nästa projekt med.

Ett sidorikningsverktyg fixar man lätt med lite spånskiva som man limmar ihop med epoxy. Borrar hål i mitten och sätter i en eller två 10mm helix.
DSC00872.JPG ht=544

Skruven fixar men med en vanlig bult som man lödar på en mutter med ett mässingsrör. Lite gängtejp i skruven ger bra komfortkänsla för fina justeringar.
DSC00873.JPG ht=544

SvenC skrev:
> Jag blev precis klar med mitt hemmamek. När jag
> satt upp det nya hjulet till vinterprojetet slog
> det på 0,7mm. Efter 5 min kom jag ned till under
> 0,1mm. att jag inte kom längre beror nog på att
> skarven i fälgen inte är rak!
>
>

Snygg arbetsbänk!

Jag har länge tänkt att bygga ett riktställe med delar från jobbet. Jag har en display. Väntar på att jag skall ramla över lasergivare eller något induktift för beröringsfri mätning.

Jag tror jag kommer stanna ganska länge på status att bara ha displayen..=D

MagnusA skrev:
>
> Snygg arbetsbänk!

Instämmer!
jag är imponerad inte bara av omfattningen av verktyg och utrustning utan oxå av ordningen och hur välstädat det ser ut!

Eller nuförtiden kanske man måste skriva
+1

/Håkan

Robert skrev:
> Ett sidorikningsverktyg fixar man lätt med lite
> spånskiva som man limmar ihop med epoxy. Borrar
> hål i mitten och sätter i en eller två 10mm
> helix.
>
>
> Skruven fixar men med en vanlig bult som man
> lödar på en mutter med ett mässingsrör. Lite
> gängtejp i skruven ger bra komfortkänsla för
> fina justeringar.
>

Jag kanske avslöjar min okunnighet, men vad använder man ett "sidoriktningsverktyg" till?

SvenC skrev:
> Robert skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett sidorikningsverktyg fixar man lätt med
> lite
> > spånskiva som man limmar ihop med epoxy.
> Borrar
> > hål i mitten och sätter i en eller två 10mm
> > helix.
> >
> >
> > Skruven fixar men med en vanlig bult som man
> > lödar på en mutter med ett mässingsrör.
> Lite
> > gängtejp i skruven ger bra komfortkänsla för
> > fina justeringar.
> >
>
>
> Jag kanske avslöjar min okunnighet, men vad
> använder man ett "sidoriktningsverktyg" till?

För att få fälgen centrerad över hjulaxeln... eller ocentrerad i de fall ramen kräver det. Det kallas Dish på hjulnerdbyggarspråket.

PS: Ja... jag är en nerd själv ;)

SvenC skrev:
> vad använder man ett "sidoriktningsverktyg" till?

Man använder det som en hjälp för att centrera fälgen rakt över navet.
Det kallas därför ofta centreringsverktyg.

/Håkan

HåkanC skrev:
> SvenC skrev:
> -----
> > vad använder man ett "sidoriktningsverktyg"
> till?
>
> Man använder det som en hjälp för att centrera
> fälgen rakt över navet.
> Det kallas därför ofta centreringsverktyg.
>
>
>
> /Håkan

Håkan... Det är över hjulaxeln man centrerar fälgen... var navet befinner sig sidledes i sammanhanget är av mindre betydelse.

Plush skrev:
> SvenC skrev:
> -----
> > Robert skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ett sidorikningsverktyg fixar man lätt med
> > lite
> > > spånskiva som man limmar ihop med epoxy.
> > Borrar
> > > hål i mitten och sätter i en eller två
> 10mm
> > > helix.
> > >
> > >
> > > Skruven fixar men med en vanlig bult som man
> > > lödar på en mutter med ett mässingsrör.
> > Lite
> > > gängtejp i skruven ger bra komfortkänsla
> för
> > > fina justeringar.
> > >
> >
> >
> > Jag kanske avslöjar min okunnighet, men vad
> > använder man ett "sidoriktningsverktyg" till?
>
>
>
> För att få fälgen centrerad över hjulaxeln...
> eller ocentrerad i de fall ramen kräver det. Det
> kallas Dish på hjulnerdbyggarspråket.
>
> PS: Ja... jag är en nerd själv ;)

Det kan man väl göra lika bra i ett riktställ?

HåkanC skrev:
> MagnusA skrev:
> -----
> >
> > Snygg arbetsbänk!
>
> Instämmer!
> jag är imponerad inte bara av omfattningen av
> verktyg och utrustning utan oxå av ordningen och
> hur välstädat det ser ut!
>
> Eller nuförtiden kanske man måste skriva
> +1
>
>
> /Håkan

Jag spänderar hellre tid på något intressant än hålla på att leta efter verktyg. Min fru brukar raliera inför våra vänner att jag har bättre ordning på mina skruvmejslar än vad jag har på mina kalsonger.

SvenC skrev:
> Plush skrev:
> -----
> > SvenC skrev:
> >
>
> > -----
> > > Robert skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Ett sidorikningsverktyg fixar man lätt med
> > > lite
> > > > spånskiva som man limmar ihop med epoxy.
> > > Borrar
> > > > hål i mitten och sätter i en eller två
> > 10mm
> > > > helix.
> > > >
> > > >
> > > > Skruven fixar men med en vanlig bult som
> man
> > > > lödar på en mutter med ett mässingsrör.
> > > Lite
> > > > gängtejp i skruven ger bra komfortkänsla
> > för
> > > > fina justeringar.
> > > >
> > >
> > >
> > > Jag kanske avslöjar min okunnighet, men vad
> > > använder man ett "sidoriktningsverktyg"
> till?
> >
> >
> >
> > För att få fälgen centrerad över
> hjulaxeln...
> > eller ocentrerad i de fall ramen kräver det.
> Det
> > kallas Dish på hjulnerdbyggarspråket.
> >
> > PS: Ja... jag är en nerd själv ;)
>
> Det kan man väl göra lika bra i ett riktställ?

Ja... i de fall riktstället har de kvalitér som krävs... Dock är det aldrig fel att ha ett sånt verktyg för att "dubbelkolla". Även de bästa riktstället kan diffa lite...

SvenC skrev:

> Jag kanske avslöjar min okunnighet, men vad
> använder man ett "sidoriktningsverktyg" till?

Ursäkta mitt felaktiga språkbruk. Prylen är nog byggd för ca 20 år sedan och då kostade en sådan här en mindre förmögenhet. Eftersom den gör jobbet har jag inte brytt mig om att byta ut den. Jag tror att spånskivan kommer från en Ikea-möbel.

Jag hade av en eker på senaste turen och hjulet blev lite skevt. Enter quickfix inspirerad av Cristopher Robin:

ZLdg6.jpg

Fungerade utomordentligt bra. Det bästa var att man lätt kunde grovjustera hjulet, skruva skiftnyckeln tightare och justera igen. För höjdjustering var det bara att sätta en bit tejp över skiftnyckeln så såg jag snabbt om hjulet äggade.

Ytterligare ett par fulmekstips som fungerar. Klädnypor på bakstagen kan räcka för att rikta ett bakhjul axiellt och radiellt om man mäter in centrumlinjen med linjal.
Skall man bara byta fälg men inget annat så kan man köpa Lidl:s plastpåsar. I den förpackningen ligger en massa påsförslutare, det är vanliga tunna plastband med ståltråd i. Tvinnar man ihop ekrarna med varandra med dem innan man tar bort fälgen kan man trä dit den nya utan att fundera på var ekrarna skall sitta. Sen är det bara riktningen kvar.

Bra tips för att centrera fälgen i ramen är att använda buntbandet och sedan helt enkelt vända på hjulet i ramen (alltså montera det med vänster sida åt höger). Om fälgen är centrerad är det samma avstånd till buntbandet då som när hjulet sitter monterat åt rätt håll. Kräver inga specialverktyg och är enkelt.

Bra tips för att centrera fälgen i ramen är att använda buntbandet och sedan helt enkelt vända på hjulet i ramen (alltså montera det med vänster sida åt höger). Om fälgen är centrerad är det samma avstånd till buntbandet då som när hjulet sitter monterat åt rätt håll. Kräver inga specialverktyg och är enkelt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp