Mektips: Serva Shimano XT 756 Discbaknav

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Ännu ett mektips i mängden, denna gången till Shimano XT 756 discbaknavet.

De billiga Shimano 756 disc naven kräver att man servar dom rätt ofta om man kör mycket i lervälling. Är det torrt väder och man undviker vattenpölar så kan de hålla mkt längre utan service. Ett enkelt sätt att avgöra om det börjar bli dags för lite rundsmörjning är att lyssna hur bakhjulet låter. Dels ska det rotera utan att det låter som en kvarnsten som maler säd, så lät min, och dels ska man helst fortfarande höra det trevliga klickljudet från frihjulsmekanismen - vilket inte jag hörde längre.

Ljudfiler

Låter det så här är det dags att meka lite

Så ska det låta, ny body på plats!

Nu kanske detta är ett extremexempel, men baknavet i denna beskrivning har endast rullat 6 månader. Under den tiden har jag smörjt om lagerkulorna två gånger, borde nog gjort det tre gånger då första gången jag öppnade navet var drivsidans kulor i rostbrun gegga. :-P

Ett av sakerna man får "på köpet" med de här billiga och faktiskt starka baknaven är att frihjulsmekanismen inte går att serva själv. Det är en inkapslad enhet som är tänkt att hålla en viss tid och därefter ska bytas ut. Tyvärr kostar själva frihjulsbodyn lika mycket som ett helt nav, eller lika lite ska man kanske säga. ;-)

Så här gör man då för att serva sitt baknav:

Börja med att ta loss bakhjulet och gör rent kassetten med en trasa.

Dra ut Quick Release axeln, eller snabbkopplingsaxeln på ren svenska.

Lossa kassetten med hjälp av kedjepiska som mothåll och kransavdragarverktyg(på bild ihop med skiftnyckel)

Kassettens låsring är nu av, dags att...

...plocka av kassetten och lägga den på t.ex. en tidning.

Så kan det se ut, ser lite rostbrunt ut eller? :-P

Använd två fasta smala blocknycklar, 15mm och 17mm, för att lossa lagerskålen på vänstersidan. Som mothåll kan man vid behov använda en 17mm + extra låsmutter på högersidan. Man kommer åt låsmutter och lagerkonan på vänstersidan genom att vålda av gummiskyddet, det är bara att peta lite med en skruvmejsel så ploppar den ut.

Mothåll med 17mm blocknyckel på högersidan. Högersidans lagerskål kan sitta kvar "orörd", det räcker att man skruvar av ena för att få ut axeln.

Nu är även axeln helt borta och då kan man se kullagerkulorna! Skoj va? :-) Brunt ska det helst inte vara... Pilla ut alla kulorna, de är 9st(nio) per sida, lägg dom i en skål eller på tidningen.

Lägg alla delar på en tidning så du inte slarvar bort dom och smutsar ner halva lägenheten...

Vänstersidans kulor ser lite bättre ut, gummitutan som sitter på denna sidan gör sitt jobb rätt bra. Tyvärr kan man inte säga det om högersidans dåliga tätningar. Plocka även ut dessa nio kulor, lägg i en annan skål eller på en annan del av tidningen.

Då var det dags att skruva av frihjulsbodyn. Här ska man använda en 10mm insexnyckel. Vrid moturs så lossnar den.

Skruva ut hela hylsbulten som håller bodyn på plats.

Nu är frihjulsmekanismen loss, så här ska det helst inte se ut men så här kan det se ut. :-D

Operation "rädda frihjulsbodyn" har tagit fart, jag pillade bort dammkåpan till lagret och sedan ner med den i en lämplig plastbytta och spraya på med sprit eller kontaktspray som avfettar och avdunstar.
OBS! Detta är ett desperat försök att få igång en gammal body, glöm inte att allt fett kommer att lösas upp och rinna ut, förhoppningsvis med all annan gegga som tagit sig in där.
Efter att bodyn torkat lite och faktisk börjat låta som den bör göra, förutom lite extra rassel(?) så oljade jag in den så gott det gick med Finish Line XC grön kedjeolja. Förhoppningsvis håller den ett par veckor till, men den kommer att ersättas av en ny frihjulsbody inom kort. Med lite tur håller den längre...kanske. :-/

Gör rent navet från gammal lagerfett, använd sprit eller kontaktspray. Montera därefter ihop allting i omvänd ordning. Använd lagom(eller rikligt om så önskas) med valfritt kullagerfett vid montering av kullagerkulorna. Dra inte åt lagerspänningen för hårt så att hjulet inte snurrar fritt längre. Provmontera bakhjulet på cykeln, ändra lagerspänning igen om hjulet inte snurrar bra eller om det glappar. Klart!

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Ser inte kul ut :/ Blir nog inga XT-nav för min del, precis som jag velat hela tiden :)

Enligt Barnett ska man kassera lösa kulor när man gör lagerservice och stoppa in nya, annars håller inte lagret lika länge. Kulorna lär vara så billiga att det är lönt merjobbet. Faktum är att Barnett avråder starkt från att återanvända lagerkulor. Kulor finns i olika graderingar, ju lägre nummer dessto bättre kvalité. 25 lär vara bra, 100-200 inte så bra och högre nummer än så kass. Detta gäller alltså både nav och styrlager med lösa kulor. Har man en krans som håller i kulorna bör man kassera denna och stoppa dit lösa kulor istället, en mer får plats och slitaget på konorna blir slumpmässigt istället för lika hela tiden.

Va! Ska man byta lagerkulor till nya?? Jag har hela tiden levt i tron att om man byter kulor så slits lager ner fortare än man hinner säga "burfågel" eftersom gamla kulor och lager har 'gift sig'.

Ok, man borde nästan få med en hel påse med kulor ihop med varje XT discnav man köper, så man kan byta de åtminstone 3ggr per år då? :-D Nåja, kan ju inte påstå att hjulet blev bättre än när det var nytt efter infettningen, men snurrar tyst gör det iaf och glappar inte heller. Trots att kulorna är billiga så känns det lite väl överseriöst på så billiga nav.

/Leo

Visst är det bra att byta kulor. Om en ockulärbesiktning visar fel på kulorna eller lagrets banor bör de bytas ut direkt.

Tätningarna till de där XT-naven ser inte ut att göra jobbet särskilt bra. Är det nån mer än Leo som har varit tvungen/orkat ta isär och inspektera/rengöra/fetta in sina nav under en 6 månadersperiod?

Kulorna kostar inte många ören på momentum, är det rekommenderat att byta verkar det nästan dumsnålt(ursäkta) att inte byta dom.

Ok, men om kulorna fortfarande är runda och fina, samt inte rostskadade(vilket de här faktiskt inte var, de bara "badade" i geggig smörja). Mina äldsta XT nav(utan discfäste) är från -99 och de har jag inte ens öppnat än, ändå så rullar de bra och tyst. Naven kan ju omöjligtvis veta om man byter kulor eller inte, nytt fett borde ju trots allt vara bättre än att inte fetta in dom alls? Skulle mina gamla -99:or inte rullat lika länge om jag hade fettat in dom en gång per år? :-D

/Leo

Det enda som möjligtvis skulle kunna försämras då du plockar isär och fettar in naven är tätningarna. Jag kan tänka mig att om man river navet onödigt många gånger förlorar man mer än man tjänar på att trycka i lite nytt fett. Men om tätningarna funkar så dåligt som på de där XT-naven är det ju mer än nödvändigt.

Det går ju att sitta och granska kulorna i mikroskop och dona, men om de ser blanka och fina ut utan skador så skulle jag låta de sitta kvar. En preussisk rengöring och nytt fräscht fett av rätt typ och viskositet gör nog susen. Men det är ju riktigt illa att tätningarna är så dåliga. Bra tätningar är ju en förutsättning för att ett MTB-nav skall hålla utan ihärdig omvårdnad.

Hej Leo
Tack för en alldeles utmärkt artikel. Pedagogisk och lätt att följa. Man blir sugen att gå ut i garaget och öppna ett nav vare sig det behövs eller ej. För många, mig själv medräknad, som inte är så kunniga (kanske även för de som kan lite mer) är den här typen av artiklar suveräna.
Ser fram mot ditt nästa inlägg!!

Mvh
BengtW

Vill bara ge ett tipps angånede avdragning av låsringen på kasseten. Jag har inte den dyraste "avdragar muttern" (har sett att det finns dem med en pinne i centrum som går in i navdelen). Jag brukar ta snabbkopplingen utan de små fjädrarna och spänna fast avdragarmutten genom navet och sen ta en stor hyllsa och hylsnyckel och lossa låsringen. På detta sätt slinter det aldrig.

Jätte bra mektips Leo! Jag har själv likadana nav, men dom klickar fortfarande lika skönt och rullar perfekt. Men man vet aldrig när man kan behöva en sådan här guid.

Man blir nästan lite rädd när du säger att du får göra det tre gånger per år, gäller det bara bak eller är det likadant på fram?
Jag har faktisk lyckats med att dela en body och fetta in den igen.
Den lät lite för mycket tyckte jag och bestämde mig för att öppna den och det behövdes verkligen.
Fettet var helt slut(fattar inte vart det tog vägen) så jag la bara dit nytt och skruvade ihop allting igen och det funkar än idag.

// Sebastian

Sebastian Skrev:
-------------------------------------------------------
> Man blir nästan lite rädd när du säger att du får
> göra det tre gånger per år, gäller det bara bak
> eller är det likadant på fram?

Nej, det är bara bak som det är dåligt tätat på XT 756 discnavet. På drivsidan, höger alltså. Vänstersidan verkar hålla tätt mot fukt/vatten/lera, men det hjälper inte då allt går in på högersidan istället...

> Jag har faktisk lyckats med att dela en body och
> fetta in den igen.

Var det en XT body? Hur lyckades du isåfall? Tips tips? :-)

/Leo

ps. Att jag cyklar i sådan här lervälling gärna gör ju att baknavet blir lite mer exponerat för skit...men det borde ju hålla längre än 6 månader tycker jag...
100_0019.jpg

Snyggt jobbat! Det ska bli kul att se hur min body ser ut inuti, med tanke på att den knappt snurrar åt något håll alls. Nya kulor kanske kan vara bra, men det är knappast det som gör att ett nav(body) enbart håller i 6 månader. Det är nog bara, tyvärr att inse att xt-naven inte håller för göteborgsväder. Vi får ta och försöka cykla runt pölarna nästa gång, hur tråkigt det än är!

Det var en LX body som jag delade och fettade in. Är det skillnad på shimanos olika bodys?
Det var ganska länge sedan jag lyckades med det men jag tror jag skrev det i någon tråd.
Mins det inte som jätte svårt dock, men det är VÄLDIGT Många kulor i bodyn.

Jag tog inte bort min body utan lät den sitta kvar.
Sen slog jag bort den översta lås ringen med ett dorn.
Sen var det bara att rengöra allt och lägga i nytt fett.
Det tog ganska lång tid men jag vet inte vad en ny body kostar. Det är kanske inte lönt att fixa dem.
Sebastian

Jag köpte en ny body för ett tag sedan. Jag köpte bodyn som reservdel och den är samma för alla i deore serien upp till XT, XTR hade någon annan. Men med facit i handen slulle jag köpt ett helt nytt nav. Kostnaden mellan ett nytt nav och bodyn var inte ofantlig.

Kollade lite på chainreactioncycles och skillnade mellan en xt body och ett helt nav var bara några tior.
Hur kan detta komma sig, då är det bättre att köpa ett nytt nav och sedan ta både lager och body.
// Sebastian

Sebastian: Exakt vad jag ska göra om ett par minuter, beställa ett baknav och plocka sönder. Nya kulor, body och ny axel i reserv, otroligt billigt jämfört med bara bodyn...som antagligen är helt tokigt prissatt av shimano.

/Leo

Så kan du bygga salt- och pepparströare av de överblivna navhusen sen. Snyggt! :) (Fast det kanske är snyggare med CK-naven än med Shimano..).

jomper Skrev:
> Så kan du bygga salt- och pepparströare av de
> överblivna navhusen sen. Snyggt! :) (Fast det
> kanske är snyggare med CK-naven än med Shimano..).

Tack för tipset, det var ju kanon! :-) Fast det blir bara ett tomt navhus, än så länge. Blir säkert ett till om ett år iofs.

/Leo

Kulbyte:

Det går inte att se med blotta ögat när en kula är sliten.
För att undersöka om lagerbanan är kass, dra en kulspetspenna längs med banan, fastnar den någonstans har du hittat början på slitage. Byt ut.

Jag ska definitivt ha maskinkullager på nästa nav (också).

the_TnT Skrev:
> Kulbyte:
>
> Det går inte att se med blotta ögat när en kula är
> sliten.
> För att undersöka om lagerbanan är kass, dra en
> kulspetspenna längs med banan, fastnar den
> någonstans har du hittat början på slitage. Byt
> ut.
>
> Jag ska definitivt ha maskinkullager på nästa nav
> (också).

Det ska jag med. Men ack så svårt det blir att pilla isär maskinkullagren och titta om kulorna är slitna... ;-)

Som sagt, jag tror inte det är så många som _verkligen_ byter kulor och kollar lagerbanor, finns säkert de som gör det men inte gör jag det. Snurrar hjulet utan glapp - ok för mig, snurrar hjulet med oljud och ingen glapp - fortfarande ok så länge det fungerar. Däremot irriterar en halvkass body mer än rassel i lagren. Nav och lager är slitdeler i slutändan, man får bara hoppas man någon dag hittar något som håller längre än väntat...

/Leo

Har svårt misshandlade nav på min Jobb/vintercykel. Det är gamla exagenav som skall bytas, eller rättade sagt hela hjulen. Har fått för mig att de inte bara rasslar utan även går duktigt trögt. Vet ej om det bara är inbillning men det_går_mycket_fortare men min andra hoj. Skall bli skönt att byta iaf, om jag bara får tummen ur och bestämmer mig vad jag skall ha.

//jns

Här kommer då en liten uppdatering. Nu har jag bytt body och även satt dit nya(! kors i taket!) kulor i baknavet, samt ny axel och lagerkronor. 363kr fattigare blev jag, men tyst blev det! :-) Lyssna på detta!

Ljudfiler!!!

Låter det så här är det dags för lite service

Så ska det låta, vilken skillnad!

Här lite bilder på donatornavet, vilket är lika billigt att köpa som en lös body på Chainreactioncycles.

105_0006.jpg

Nytt baknav, rent och fint, dags att förbereda patienten för organdonation... :-)

105_0007.jpg

Donatornavet strippat på alla delar. Bodyn satt fast hårt som fasen - ett tips: sätt fast navet i skruvstäd om ni gör samma operation. Resten kan bli en fin salt eller pepparströare kanske? :-D

105_0003.jpg

Lite kuriosa, tyskt lagerfett modell äldre? Lånade en tub av farsan, "Atlantic" låter bra, ska väl tåla lite saltvatten då? :-)

/Leo

OT:

Coolt att det är just ett cykelnav som visas på bilden på tuben. Det är lite 60-talsfeeling på den där fett-tuben faktiskt. Har mycket gamla smörjoljor och annat från 60-talet i garaget, dock inget cykelrelaterat. ;)

Annars brukar det vara ganska petigt att fett av rätt tjocklek och konsistens används i navet, i synnerhet i frihjulsmekanismen för att det skall fungera så som tillverkaren tänkt sig. Vilket fett som gäller beror ju på konstruktionen, antal grepp-punkter, vilken temperatur navet främst skall användas i, toleranser osv. Chris King skriver ganska utförligt vad som gäller för sina nav i manualen. Vid extremt låga temperaturer skall man antingen blanda ut fettet i frihjulsmek. med några droppar teflonolja eller 10W syntetolja, alt. köra med enbart olja.

Nav är kul. :)

*garv*

Shit vad nördig man känner sig när man lyssnar på ljudfilerna med uppskattning!

Jag kör med gammalt hederligt SKF-fett som säkert är lika gammalt som det du har.

Jag föredrar att lossa vänstersidans kona och låsmutter och låta högersidan vara orörd. När man ska montera axeln och justera lagerspänningen tycker jag att det är lättare att komma åt kona och låsmutter på vänstersidan.

När man ska montera ihop navet är det bäst om man låtit den ena skålen sitta kvar så slipper man arbetet med att centrera axeln. Rengöring brukar inte vara något problem trots detta.

jns: att nav går trögt kan bero på för hård lagerspänning, men om det dessutom rasslar så är det nog illa. Men, det vet man ju inte förrän man öppnat.

När jag behövde kulor till mitt framnav gick jag bara till min lbs.
Det var dock inte så billigt, tror jag betalade c:a 150 för alla.
Kanske man kan köpa på nån järnaffär eller liknanade.
// Sebastian

Momentum och andra kullageråterförsäljare borde ha och de borde inte kosta 150kr tycker jag.

Det är sant, de borde rimligtvis inte kosta så mycket, men även små delar kostar ibland mycket. Ofta helt tokigt prissatta pga liten efterfrågan. Som motexempel så kan en liten transistor i en tv-apparat kosta flera hundra om du köper den som reservdel. TV-tillverkarens inköpspris kan vara runt 1-10kr.

Ett annat exempel är de kapslade kullagrena till svingen på min Bullit. Momentum i Göteborg hade sådana i lager då jag behövde två, men de kostade 110kr styck. På nätet så kunde man köpa samma lager för $3.95 från en cykelbutik i USA och ännu billigare från kullagergrossister från samma land. Lika tokigt prissatt är Shimanos reservdelsbody till XT naven, det är lika billigt att köpa ett helt nav och strippa det på delar...

Vi kanske ska börja köpa in en massa reservdelar i grupp här på Happy? "Happymtb, sveriges trevligaste mountainbikeforum och reservdelsaffär!" ;-)

/Leo

Jaa, vad roligt... :-/ Nu har mitt andra XT Disc baknav slutat låta som det ska, det verkar gå samma öde till mötes som det första. Efter "badet" i Vättlefjäll för ett par veckor sedan så har det låtit mindre och mindre för varje tur... Nåja, det har varit med i två år nu, så det höll lite längre än den andra XT bodyn. Får se när det lägger av totalt, sprutade i lite tunn kedjeolja för att få lite fart i den men det är svårt att få in något i den. Kommer inte att köpa Shimano mtb baknav någon mer gång, den saken är säker. :-I

/Leo

Zam: Nejdå, det var jag som "dränkte" bakhjulet helt i Vättlefjäll för ett par veckor sedan, så det är självförvållat. :-P Försökte torka det så gott det gick efter det med värmefläkt(!) men det gjorde ingen större nytta verkar det som. Nåja, delar är till för att slitas, har som tur är en uppsättning(nyare) hjul i reserv... :-)

/Leo

$35 + frakt, låter dyrt för en sådan grej, men tanken är god. För 360kr får man ett helt nytt XT Disc baknav från CRC att plocka delar ifrån. Nej, det blir till att köra annat baknav än Shimano i framtiden, helt klart trevligare alternativ. :-)

/Leo

Har man några shimanonav så kan det nog vara värt 35$, jag har sett det för 25$ också på andra ställen, vi får se vad daner tar när han sett den här tråden =).

Med ett sånt så spolar man ur och fettar om en body på ett par minuter. Att bodyn slutar låta är väl ett tecken på att det är smuts eller fel mängd fett i bodyn, vilket i sin tur leder till att bodyn ger upp. Men om man spolar rent och fettar om en gång i kvartalet så tror jag att man kan få en shimanobody att hålla hur länge som helst (nästan). Shimano har ju fördelen av att vara löjligt billigt.

/rikard

Tillbaka
Topp