Mellan storlekar - Specialized Epic EVO

tks22

Medlem
Hej,

Jag är nybörjare och på väg att köpa min första MTB och har siktat in mig på en Specialized Epic EVO Comp.
Enligt Specialized sida ligger L upp till 185cm och XL från 185cm. Jag är dock ca 186cm men kan få en bra deal på en storlek L (finns ej i XL).

Tror ni att en L blir för liten även om det endast skiljer en centimeter? Vad är för / nackdelarna om man skulle välja en storlek L vs en XL (speciellt som nybörjare).

Tack på förhand!

Det beror väl på vilken sittställning du får och vad du tycker är bekvämt och din benlängd, räcker sadelstolpen till på en L?

Hade chansen att prova en lite snabbt och sadelstolpen verkar i alla fall vara lång nog.
Grenmåttet ligger på 85-86. Försökte hitta någon referens mellan ramlängd och grenmått men specialized verkar bara skriva S / M / L etc

Hade chansen att prova en lite snabbt och sadelstolpen verkar i alla fall vara lång nog.
Grenmåttet ligger på 85-86. Försökte hitta någon referens mellan ramlängd och grenmått men specialized verkar bara skriva S / M / L etc
Ja men då bör du ha en rätt raceig sittställning . Jag har 92cm och har kört på en large men då nästan stolpen på max uppstick . Jag är 187cm lång. Hade idag valt en XL med typ 60-70mm styrstam och mindre uppstick på stolpen.

Senast ändrad:
186/94 - Köpte en L, cyklade en månad. Sålde till polaren då jag fick tag på en XL. Mycket bättre och även snabbare i skogen för mig. Kunde jämföra Strava-tider rakt av i och med detta byte.

Tillbaka
Topp