Mellanchef måste köpa räjser

Lite som det mesta som kommer ur Italien. Bajskorvar i snygg förpackning.
i italien finns allt. från skräp till allra högsta perfektion. lite som usa.

bianchi ägs förresten av en italienare bosatt i västerås. det är inget större fel på dem. alls.

fiat ritmo var på sin tid en i folksams undersökningar oväntat för många en något säkrare bil än volvo 240. så italienare kan när de vill. allt är inte bajs som är brunt. av rost.

Den som tror att Bianchi är italienskt mer än till namnet är duktig på självbedrägeri

bianchi ägs förresten av en italienare bosatt i västerås.
Och ramarna tillverkas i Kina, precis som många andra, tex: Pinarello, Scott och många fler

Men på vilket sätt skulle ägarens bostadsland eller ramens tillverkningsland kunna ha betydelse för cykelns(ramens) egenskaper?
Transport och leveranstid är förstås en faktor
det är inget större fel på dem. alls.
+1

Inte av mig!
Precis som @Skogling tycker jag att Bianchi är en (av flera) bra kinatillverkade ramar.
Lite svårt att få ett rakt svar men det ser ut som Bianchi faktiskt från och med i år bygger en del kolfiberramar i Italien. Om produktionen är igång, gissningsvis inte volymmodeller.

bianchi italienskt? ja det handlar väl om något sorts dna, som formgivare och ägare har att förhålla sig till. oavsett om de eller produktionen sitter i kina, taiwan, italien - eller västerås.

det som en anknytning till västerås möjligen kan bidra med är väl inställningen att söka undvika risk för reklamationer. lite tryggare lösningar. möjligen.

men som sagt, bianchi är ett helt ok tveklöst italienskt fabrikat. även jag inte frestats att köpa en. men äger ett par gula bianchi-strumpor:)

inom bilvärlden flyttar formgivarna runt, headhuntas nog en del. så har det gått designers från alfa romeo till seat, vilket nog syntes mer än en sådan övergång brukar. eller från ford till citroën; första fokus och första c4 har samma upphovsman. trots väldigt likartad form har de var sitt märkesspecifika uttryck. nutidens chefdesigner på kia har förflutet på audi. osv.

tre helt skilda modeller med samma upphovsman är fiat x 1/9, citroën bx, och lamborghini countach. det syns övermycket väl i en del detaljer, men totala uttrycket är ändå helt olika. bx var förresten från början en designstudie ägnad volvo.

volvo tundra. dess front hamnade helt oblygt på en mazdamodell. citroën gjorde en egen variant.

Måste kännas lite tråkigt för @KungJulian. Han har tagit sig tid att reflektera över sin livssituation, grävt djupt i sig själv och analyserat sitt, och andras i samma situation, val av racer. Och presenterar det i ett mycket seriöst och fint inlägg. Sedan får han mest, jag vill inte kalla det hån, men negativ respons kanske.
Jag tackar för den fina omtanken! Men det behövs påtagligt skarpare svar för att jag ens ska notera spår av hån eller negativ respons. Det är en av fördelarna med rollen, man lär sig att inte uppfatta vad andra människor tänkas tycka. Och när det gäller medarbetarna än mindre bry sig om det. Eller dem. Men det tar år av träning förstås och måste som all träning ständigt underhållas.

Det är väl ungefär som när man påstår att Volvo är ett svenskt företag.
Svenskt?
Volvo har ju varit kinesiskt sedan 2010 och Bianchi är svenskt sedan ännu längre sedan,
faktiskt ända sedan 1997 enl Bianchis egen hemsida:
"Salvatore Grimaldi and his Cycleurope company burst onto the scene in 1997, taking over the brand"

Men än en gång:
Vad spelar ägarens/ägarföretagets land för roll?
Borde inte cykelns egenskaper vara det viktigaste?

Senast ändrad:
Smärtgränsen går vid 18999

Om det är seriöst menat så håller jag nog med de som rekommenderat att börja med något begagnat istället, och då till en billigare peng. För att se mer vad du gillar. Blir du riktigt biten av LVG, så tror jag att du ganska snart skulle börja snegla på något bättre (dyrare) än något du kan få för 19K.

Men vi är alla olika. Jag drar nog bara några enstaka w/kg men skulle inte vilja cykla på något "lägre" än den jag har. Gillar känslan även om den är över min förmåga. Tror något motsvarande den jag har skulle kosta upp mot 30K idag.

Sen kan det lika gärna vara så att du hittar en för 15K som du är fullt nöjd med under flera år. Men det är alltså det som är svårt att säga innan man provat på det ordentligt.

Ligger och snipar på WallaPop samt Facebook, jag hoppas att någon Expat skall flytta och behöver sälja snabbt.

Största anledningen till Canyon är att det finns showroom här så jag kan prova, känner ägarna lite efter att jag haft inne cyckeln där på service samt polare har hyrt av dem innan när de varit och hälsat på.
Kör!
Det ändrar ju förutsättningarna helt att kunna prova innan?

Tjena!

Med tanke på att Bianchi har kontor och utveckling i Italien och ägs av en, från början, italienare så skulle jag definitivt godkänna det som ett italienskt märke. I många år efter Grimaldi köpte upp det så var det ju dock ren skit. Sakta men säkert så är det väl helt ok hojar, men det finns bättre för samma pengar.

Största "bluffen" när det kommer till ursprung var väl när Scott i slutet på 90-talet helt plötsligt skrev ut Scott USA jättestort över hela ramarna. Och visst, dom har sitt ursprung i USA men har varit ett Schweiziskt företag med kontor, utveckling m.m. där sen 1978.

Svenskt?
Volvo har ju varit kinesiskt sedan 2010 och Bianchi är svenskt sedan ännu längre sedan,
faktiskt ända sedan 1997 enl Bianchis egen hemsida:
"Salvatore Grimaldi and his Cycleurope company burst onto the scene in 1997, taking over the brand"

Men än en gång:
Vad spelar ägarens/ägarföretagets land för roll?
Borde inte cykelns egenskaper vara det viktigaste?
Volvo Cars har trots allt huvudkontor, design, R&D, tillverkning etc etc i Göteborg och över 20000 anställda i Sverige. Så ett väldigt svenskt bolag ändå.

Bianchi har såvitt jag vet ingen verksamhet alls i Sverige utan allt styrs från Italienska huvudkontoret. Tidigare fanns åtminstone Bianchi Sverige under Monark Exercise där en del beslut kunde tas från Vansbro om den svenska marknaden (lokal sponsring med mera) men de besluten ligger också hos Italien sedan ett par år tillbaka.

Och äldsta Grimaldi har väl förövrigt den enda privatägda villan (70milj 2001) i Diplomatstaden, Sthlm (men han kanske bor i Västerås också)
Skärmavbild 2023-12-06 kl. 12.26.53.png

Tillbaka
Topp