Men den där Big Dummy, hur är den?

Markus F

Aktiv medlem
Helt fantastisk.Helt jävla fantastisk. Den bästa cykeln jag nånsin haft. För även om den är tung gör Surly inga som helst dåliga cyklar. Skenet bedrar när man ser den, för den är lättcyklad. Peka och cykla så styr cykeln dit du ska. Man tänker inte på att den är lång förrän man klämmmer den i dörren till cykelrummet. Och det är som att cykla på en... bra MTB med stel framgaffel. Jag gillar verkligen MTB-känslan, ingen trögstyrd dansk flumpaketcykel eller holländsk minihjuls instabilitet...

Tung förresten, det är ju faktiskt en och en halv cykel om man tänker på materialvikt! Då blev den plötsligt lätt. Flex? Ja, det svajar lite när cykeln är tungt lastad. Men det svajar väldigt lite.
Surly hade varit tvungna att använda gjutjärn i ramen om det inte skulle svaja. Den som har cyklat på en touringtandem vet vad svaj innebär, här är det minimalt i jämförelse.

Den här hojen är kul att cykla. Att den är lång och tung bryr man sig inte om när står vid ICA och Systemet och är väldigt glad för att kunna storhandla, och den är kul att cykla även när den är fullastad.

Utrustningsmässigt så är den väldigt bra från scratch. Jag trodde att wirebromsarna skule flexa, men dom tar fint fast dom låter fruktansvärt i regn. Jag bytte tämligen omgående till min gamla insuttna Brookssadel, men det är en smaksak. WTB SST som var standard är en skitbra sadel och annars en gammal favorit. Angående drivlinan så är det bara att konstatera att en lång kedja ger mycket mindre framväxelgnid än en kort eftersom vinkeln blir annorlunda. Framförallt funkar fler av växellägena bättre, just på grund av en långa kedjan. Jag bytte handtag till några med mjukare gummi, och jag har slipat bort fartränderna på "skateboarden" där bak och lackat med polyuretanlack ett antal gånger för vattentålighet.

Fördelar: Hanterbarhet som en "vanlig" cykel. 559-hjul ger hanterbarhet som en MTB trots längden. Stadig som attan, troligtvis till stor del beroende på lång hjulbas. Och 559-hjul gör att man har tonvis med lämpliga däck att välja mellan. Mycket bra spec på komponenter från Surly. Extracycles lastsystem är genialiskt i sin enkelhet. Ploppa ner det du vill frakta, dra åt remmarna och cykla hem.

Nackdelar: Jo några. För det första tycker jag att Surly borde specat den här hojen med feta stänkor från början, nu fick jag sätta dit dom själv. Och lastbärarna är gjorda i lite för snällt aluminium. Dom klarar säkert alla 180 kg last+förare som cykeln är godkänd för, men det är ändå ganska mjuka aluminiumrör. Efter några omkullkörningar är dom skeva och måste böjas till och det blir väldigt uppenbart varför stål är tusen gånger bättre än alumiminium. Men det är ju petisesser. Få personer lär ju lasta den här cykeln till max. Dan långa bakändan gör också att cykeln inte är särskilt accellerationssnabb uppför, men det är ju inte därför den här cykeln gjordes. Och om man tänker sig att cykla stig eller blöt grusväg bör man byta ut Schwalbedäcken som är original, men det ska man väl vara dum i huvet för att inte fatta.

Och den är som sagt användbar. Man får med sig rubbet. Kolla här:

BD1.JPG ht=544

Ja, så här var det från början.

Man kan ta med sig Sushi till skogen och ha en picnic!

BD2.JPG ht=544

Och passagerare.

BD3.JPG ht=725

Det finns så mycket man kan lasta på den här hojen...

BD4.JPG ht=725

Gitarr, förstärkare, och en hårdskalsväska med kablar och effektpedaler...

BD5.JPG ht=544

Kartonger tilll återvinning...

BD6.JPG ht=725

Hushållpapper och käk...

BD7.JPG ht=544

Ett mikställ...

BD8.JPG ht=544

Spegel och en snurrstol...

BD9.JPG ht=544

Käk i kastruller...

Kort sagt: Det är en fantastisk cykel. Total cykelglädje är förenad med nytta. Jag visste att det skulle bli bra, men jag fattade inte att det skulle bli så här bra. Det är livsglädje, det är vardagslyx. En av världens bästa uppfinningar har blivit ännu bättre.

Jag har tyckt att Surlyhojarna verkar aningen för dyra i inköp i Sverige i relation till vad man får. Nu börjar jag undra om jag kanske har fel. Den där hojen verkar alldeles genial, men ligger utanför min budget. Crosscheck och karateapan verkar inte alls dumma de heller.

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> En uppgradering slängs på lådan i veckan..
> *host* *host*

En barbie-docka?

Markus F skrev:
/.../
> Den här hojen är kul att cykla. Att den är
> lång och tung bryr man sig inte om när står
> vid ICA och Systemet och är väldigt glad för
> att kunna storhandla, och den är kul att cykla
> även när den är fullastad. /.../

Att kunna storhandla på systemet gör en alltid lika glad! Tyvärr är det inte cykeln som sätter begränsningarna i mitt fall.

Senast redigerad av en moderator:
Man blir faktiskt lite sugen. finns det några mataffärer där man får använda den som kundvagn, eller måste man ha egen tillgång till ett lager för att få det att funka?

oxr skrev:
> finns det några mataffärer där man får använda den som
> kundvagn

Såg för mitt inre en massa Big Dummys inne på Willys, folk frenetiskt självscannande. Sen snabb utcheckning, upp på hojen och hem.

Så det finns alltså minst två personer i världen som kör Big Dummy..

Vi mötte en amerikan på en Big Dummy i Tajikistan för en månad sedan. Han var sjukt långsam på fullpackad cykel men jag vågar knappt tänka på hur stark han måste vara för att cykla med den där i mjuk sand, uppförsbacke och motvind. Imponerande.

Markus F skrev:
>
> Den här hojen är kul att cykla. Att den är
> lång och tung bryr man sig inte om när står
> vid ICA och Systemet och är väldigt glad för
> att kunna storhandla, och den är kul att cykla
> även när den är fullastad.
>

Storhandla var väl lite å ta i men annars ser den ju lattjo och jäkligt praktisk ut.

/CJ

Forumet borde delas upp.
Jag efterlyser härmed en avdelning där alla får posta sina avunds-skapande cyklar.
Dvs. en avdelning jag kan undvika för att inte väcka stora habegäret.

Kunde ingen komma in i denna tråd och bara säga att Big Dummy är rena skräpet? Åtminstone bara för att lugna ner mig lite.

Skogling skrev:
> Hur är den att klättra med ? :)

Grym! Långa kedjestag är shajten vettu...

hillclimb_bikest1.jpg

^^ det ser galet ut det där. Borde man inte ha ett fett bakhjul och ett litet framhjul? Med rejält låg front...

Markus, du kan parkera din dummy på min gård förresten, så bär jag upp den. Det är legio om den är olåst.

Rippa skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur är den att klättra med ? :)
>
> Grym! Långa kedjestag är shajten vettu...

Tänkte inte på det. :)

Hur styv är Big Dummy Gaffeln? http://surlybikes.com/parts/big_dummy_fork/

Jag har en Salsa CroMoto på min Xtracycle och har noterat att den flexar under belastning och bromsning (det ger en skön gång). http://salsacycles.com/components/cromoto_26_disc/

Frågan till er/dig/MarkusF med erfarenhet av Surly gaffeln är hur ni upplever den med tung last på cykeln. Kanske är det inte någon större skillnad mellan gafflarna, men Surly har i alla fall designat den för tung last antar jag.

Står i valet och kvalet om det är värt att byta gaffel eller ej. Med två barn på cykeln blir det lätt 130kg, inkl undertecknad.

Lite OT: Någon som har lyckats överskrida maxvikten på en Xtracycle (160kg) eller Big Dummy?

/Mikael

Frolicc skrev:
> Eller så köper man en cykelkärra? =)

Ledsen broder, jag hör att du fortfarande inte har sett ljuset. Men det är inte för sent att rädda din själ (även Pastor Markus F verkar ha tappat tron tillfälligt enligt BBB).

Klicka dig vidare till www.xtracycle.com och du är ett steg närmare frälsning. ;-)

/Mikael

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp