Menorca är ju tyvärr inte alls likt mallorca, i alla fall inte när det gäller cykling o berg.
Ön är tämligen platt o karg i jämförelse.
Å andra sidan lär menorca ensamt ha fler sandstränder än Mallorca o Ibiza tillsammans.
Nu skriver du inte vart du skall bo på ön, så jag antar att du åker charter o hamnar nära
Cala Galdana eller i vart fall närmare Ciutadella än Mahon.
I Ciutadella finns minst tre rätt fina cykelaffärer. Velos Joan ligger i den gamla delen av Ciutadella och hyr ut cyklar. Carrer de saint Isidre. Har dock inte sett racer hos dem.
PÅ plaza madrid i den nyare delen av staden ligger en fin cykelaffär där ägarna talar
hygglig engelska dessutom. De hade fina racercyklar inne, men vet inte om de har för uthyrning.
Däremot hade de typ" happyrides" varje lördag kl tio utanför butiken då någon person med koll på stigarna guidar. Tveksamt om de har det igång om du är där under Juli / Augusti då det är fruktansvärt varmt på ön då.
Precis runt hörnet til vänster på en gata jag tror är Calle de Angel Ruiz y Pablo ligger
Ciutadellas största cykelaffär.. Da hade både fina racer, mtb o hybridcyklar inne, samt massor med fina kläder. Kommer inte i håg vad affären heter.
Turer är egetligen rätt lätt att hitta då det bara fins ett enda berg på Ön, Monte toro, och egentligen bara en enda större väg ME1 som förbinder Mahon med Ciutadella.
Monte Toro är inte värt ett besök just för cyklingens skull, rätt kort o brant klättring.
Den stora vägen är dock knappast kul att cykla på heller då det är mycket trafik och utsikten inte är så kul.
Bättre att köra från Ciutadella upp mot Morell som är fint.
Eller starta i Mercadal o köra upp mot Fornells o sen ta Me 7 mot Mahon.
Ferrerias mot St Tomas är också en fin väg.
Finaste Lvg turen borde vara att starta i Mercadal och vid rondellen med "Ångvälten" leta sig in på camino de Kane som är gamla landsvägen mot mahon, den är riktigt fin!
Tyvärr tror jag Menorca kan göra en besviken från en cyklists ögon, speciellt om man jämför med Mallorca, men om du bara hittar en hoj o står ut med värmen kommer du få fin cykling om inte så lång.
Edit: Hittade största butiken
http://www.totvelo.com/ de hade ju inte racer till uthyrning då...
eller jo fan de har de ju visst.. om CARRETERA betyder racer på spanska i alla fall..