Mental träning

Mike å

Aktiv medlem
Mental träning
Har dom senaste tävlingarna haft problem med att behålla farten uppe pga total avsaknad av lust att cykla under själva loppet.
Finns det några bra böcker eller några andra tipps om hur jag ska lyckas koppla bort huvet när det säger att jag ska skita i allt och sätta mig vid vägkanten och räkna kottar eller något annat skoj i stället.

Mental träning
Men varför måste du tävla då??, varför inte cykla för att det bara är roligt??

idag är jag jävligt glad att att jag inte tävlar längre, cyklingen är så mycket roligare än så.

Mental träning
Ta paus från tävlandet! Det kan göra susen för viljan!

Tag kontakt med den där rikstäckande idrottsföreningen som jag alltid glömmer vad den heter... Det finns mentala tränare som man kan ta kontakt med vilka är experter på området. Det kan vara knepigt med enbart en bok eftersom det är individuellt vad som passar en. Den mänskliga varianten är nog bättre.

Som en liten parentes kan nämnas att det ibland kan gå att köpa sig ur en sådan situation. Om man köper något som man tror gör en bättre som cyklist tex. ett par nya hjul eller en ny gaffel eller varför inte något till dig själv kan det fungera det som en booster för viljan/självförtroendet.

Jag är inte expert på området men tävlar i annan idrott där man kan få för sig sådana saker som att fika istället för att starta eller räkna kottar eller bara snacka med folk.

Mental träning
Kruxet är att jag har fortfarande lust att tävla och det brukar kännas bra ända tills jag har kört en bit.
Om jag inte har någon tävling att se fram imot så har jag svårt att motivera mig att träna över huvud taget.
Ja hur som helst så blir det nog inte några fler tävlingar på ett tag då 08XC inte lockar längre.

Mental träning
Men varför?!!!

Varför lura sig själv att köpa massa nya dyrare delar?!
Varför ta kontakt med en troligen inte gratis mental tränare ?!

Vad är det som är så farligt med att acceptera att man kanske inte gillar att tävla?!

Hej Bullen!
jag har lite svårt att gå ut på krogen på kvällarna och supa skallen i bitar med mina polare, vilken bok eller vilken persoan skall jag prata med för att lära mig detta?

Vissa kanske tycker att detta var en helt otroligt dum jämförelse. Men det tycker inte jag.

Gillar man inte en sak så kan man väll göra sådant man gillar istället. ivf när det gäller ens fritidsintressen.

Mental träning
Ville skrev: "Vad är det som är så farligt med att acceptera att man kanske inte gillar att tävla?!" och "Gillar man inte en sak så kan man väll göra sådant man gillar istället. ivf när det gäller ens fritidsintressen."

Ville jag håller med dig. Men utgår man från att personen som frågar vill tävla/göra det han/hon gör (vilket han/hon troligen vill om han/hon frågar) så måste man ju komma på något sätt att komma över den där spärren som hindrar en från att fullfölja! Eller har jag helt fel? Kanske borde gå till en psykolog (jag alltså)...

Alltså:

Hej Bullen!
Jag har lite svårt att ha kul på krogen på kvällarna och supa skallen i bitar med mina polare trots att jag faktiskt vill men när jag har beställt min första starköl kan jag bara dricka hälften, vilken bok eller vilken person skall jag prata med/läsa för att komma till rätta med problemet?

Edit: Var lite väl snabb...

Senast redigerad av en moderator:
Mental träning
Muerto:

Men hur kan det komma sig att man vill tävla men man ivf inte gillar det när man väl är där?
Jo, det går säkert, men jag tror att det är mycket troligare att man intalar sig att man vill tävla. att man lurar sig själv och tror att det är nått man vill ha.

Mike å:

Jag försöker inte förklara för dig att du är knäpp eller nått. men helt allvarligt, Ställ dig själv fråpgan om du innerst inne verkligen vill tävla. och vad det är där som lockar dig.
Jag har själv varit den som trodde att tävla på cykel var det bästa som fans. Men i själva verket så var det att cykla som var det bästa som fanns. Det andra dödade bara min kropp och tog bort det roliga.

Mental träning
Ville: Jo du har säkert rätt. Visst kan det vara så men ibland är allt som behövs en liten nytändning, någonting nytt/förändrat i det man håller på med. Det gäller nog både tävling och inte tävling.

Om man alltid cyklar samma stig lär man snart tröttna på att CYKLA inte bara på stigen. Men varierar man sig och tex. cyklar på lite olika stigar håller intresset i sigmycket längre. På samma sätt kan en ny pryl vare sig det gäller cykel eller hemmabio eller vad som helst, ge den där lilla viktiga variationen.

Men det passar ju inte alla att helatiden jaga runt en stig för att köra snabbare och snabbare lika lite som det inte passar alla att supa skallen av sig varje fredag/lördag kväll.

Mental träning
Jo, så sant så sant. Vi människor gillar ju variation, för att inte säga att vi kräver det.:). Därför blir vi nog aldrig nöjda oavsett vilken hemmabio eller cykel vi köper(du prickade mig ganska bra med hemmabio där).

Så åter till Micke å:

Du kan ju alltid testa köpa nya hjul eller vad du nu väljer. För visst kan det ge motivation tillbax(hjulen kommer du nog ha nytta av ivf). Men jag tycker även att det är värt att fråga sig en extra gång varför du igentligen gillar att tävla. och låta dig själv svara på den och inte på vad du tror att folk runtomkring vill höra från dig.

Mental träning
ska ni ta bort all motivation från honom eller?

mike å. jag vet hur det känns. tagga ner lite med ambitionerna och ha bara som mål att fullfölja tävlingen. ta en veckas semester om du känner för det. träna bra och bygg självförtroende. alla mentala träningstaktiker tycker jag personligen är lite fel stategi. det är nog inte där problemet ligger. satsa på små lokala tävlingar. det är kul att placera sig bra, eller hur. bra för självförtroendet och ger motivation att träna. lycka till!

Mental träning
Micke S: Du genomskådade mig!;) Nej faktiskt inte alls, försökte hjälpa men det är svårt att uttrycka sig rätt på ett forum som detta (inte bara Happy utan alla forum) och att ge rätt hjälp då alla männinskor fungerar på olika sätt vilket är en anledning till att jag motsätter mig böcker i ämnet utan hellre skulle använda mig av en människa! Men det är jag det, som sagt är alla olika.

Dessutom hamnade ju jag och Ville i en liten diskussion...

Mental träning
Micke a,

Det finns en vinkel nagonstans du far grava efter. Vad ar det exakt som far dig att tappa lusten? Exakt nar? Nar den tionde cyklisten har flugit forbi? Den elfte? Ar det nar du precis har klarat ett riktigt tekniskt avsnitt, blir du kanske skraj infor att det kanske kommer nagot annu svarare .. och tank om du inte klarar det? Tappar du lusten av det?

For mig personligen kan det vara ratt jobbigt for att jag jamfor alltfor latt med andra. Och jamfort med andra ar jag inte speciellt snabb, rent ut sakt for j-a langsam. Detta kan vara svart att acceptera nar folk flyger forbi. Anda ar det just tanken pa en tavling som far mig att trana sa hart. Jag kanner adrenalin och endorfiner trots att jag ar sa langsam. Pa Finnmarksturen slog jag min personbasta med tanke pa antalet hojdmeter, men f-n, jag var nastan samst!

For att halla igang varvar jag mycket traning. Ibland, trots underbart vader ute, stannar jag inne pa rollers, vraker igang musik jag alskar och kor intervaller. Da kan jag oxa spendera lite tid pa att *fantisera* hur jag flyger over kullarna. Stall en spegel framfor cykeln. Igar korde jag en repris pa slutspurten till FMT! :)) Till hosten hoppas jag ha rad/tid med spinning lektioner. Kul att cykla i grupp, och ingen cyklar ifran en! Ibland kor jag en sk mixed ride med turvis asfalt och off-road, ibland ritar jag upp en loop pa kartan och bestammer mig for att kolla hur langt det ar i verkligheten, ibland siktar jag bara pa att var ute hela dagen med picknickvaska. Ibland nar jag ska cykla ett viktigt lopp gar jag inte upp pa cykeln pa 48 timmar innan. Ojojoj, vad det kan suga nar jag val kommer upp! :)

Svart att ge rad ...

Mental träning
Det låter som om just tävling fortfarande är roligt och något du vill göra men själva tävlandet inte blir så roligt. Behöver du en tävling som mål för att kunna motivera träning så låter det lite i farozonen för att lessna.

Finns det chans för att det kan vara överträning som gör att du inte kan köra så som du skulle vilja och bara är matt hela tiden? överträning kan ge djupa motivationssvackor.

Gör det du tycker är roligt, det blir inte bättre under tävlingarna för att du fortsätter försöka, ta en paus och kör när du känner för det istället. Vill du inte dra ut och cykla, strunta i det, vill du bara ut och rulla lite, gör det. sätt inga krav alls på dig själv eller dina träningspass. Säsongen börjar ju ändå ta slut så det kanske är läge att lägga ner redan nu för örets tävlande?

Jag hade lite samma sak själv tidigare. Tävlade i XC och hade inte särskilt roligt på race'n i slutet, åkte mest runt för jag tyckte det var kul att köra på olika ställen och se nya banor. Nu tävlar jag inte alls i XC (inte ett MTB-lopp iår, några enstaka lopp senaste åren). Däremot tävlar jag i landsväg och tycker det ör kopiöst roligt, hatar numera att vänta på kvällen före och morgonen, vill bara sitta inne i klungan och tävla. Har också haft tur nu och hamnat i en klubb där jag trivs enormt bra och vi är ett mycket bra gäng som åker på tävlingarna och har mycket roligt hela tiden.

Det kanske också kan vara något att tänka på. Hur reser du till tävlingar och vilka är med dig? Att åka själv och behöva ta hant om allt själv är inte roligt. Är man några stycken som åker tillsammans har man mycket roligare, om man såväl har med sig kompisar, klubbkamrater eller föräldrar/släkt.

Mental träning
Micke S:

varför försöka hitta motivation om det är nått som man faktist kanske kan klara sig utan, och jag menar absolut inte att han skall sluta cykla. jag säger inte heller att han måste sluta tävla. Jag äger bara att han skal tänka en gång till.

Men självklart, vi lever på en rund liteten stenkula ute i yttre rymnden och självklart finns det inget svar som fungerar för alla.

Men jag utgick från mina egna erfarenheter och funderingar som faktiskt gett mig min motivation för att cykla tillbax.

Det kan ju vara så att han fungerar som jag, och om så är fallet och han ivf tror sig vilja tävla finns ju risken att han även gör misstaget som jag gjorde och sluta cykla under ett antal år för att man inte tycker att det är roligt längre.

Mental träning
Det kan finnas en rad olika skäl till varför en individ tappar lusten eller motivationen under en tävling. Det är omöjligt att ge råd här utan att ha pratat och lärt känna en person. Man måste klargöra mål, motiv till att träna/tävla, tankar, ambitioner, självförtroende, hur individen reagerar på stress etc. Faktorer som du i nuläget kanske inte ens själv har klart för dig. Visst finns det bra (och dåliga) böcker men jag har svårt att tänka mig att du kommer att kunna läsa dig till en förbättring - det kräver ganska mycket av dig själv som person. Visst kostar en idr.psyk. pengar men är denne utbildad i idr.psykologi så kan det vara värt pengarna om du själv anser det.

Camilla (som har läst 60p idr.psyk till skillnad från många kvacksalvare som kallar sig mentala rådgivare)

Mental träning
Tävlar igentligen bara med mig själv efter som jag inte ligger på den nivån att vinna är aktuellt.
Motivationen med tävlingarna (Lång Loppen) har varit att slå min egen tid från föregående år och få ett kvitto på att jag blir bättre.
Trodde ett tag att det var frågan om överträning efter som jag inte har tränat specielt mycket tidigare i mitt liv utan började först för ca tre år sedan.
Men trots flera veckor utan någon träning blev det inte någon skillnad.

Nya delar brukar vara kul men tror inte att det hjälper för både däck och sadelstolpe har köppts under den här perioden.

SSSM och Keps Cup tror jag att jag kommer köra för skojs skull och då bara för att köra på ställen jag inte kört förut.

Mental träning
Jag tycker lite som jag tyckt helatiden. visst man kan fördjupa sig hur långt som helst för att försöka finna svaret. eller så gör man det som känns rätt och roligt.

Skitkul att du skall köra SSSM ivf, det skall jag med, det är en av de få tävlingar jag klarar av med mitt tävlingshumör. Hehe, tappar du motivationen där så kan vi ju räkna kottar ihop eller nått.:)

Mental träning
Kan bara tala för mig själv, men hur kul är det att betala en massa pengar för att skynda fram så snabbt som möjligt längs någon grusväg någonstans i Sverige?

Välj ut ett eller två lopp som du vill förbättra dig på och sikta på att köra dem istället. Då har du kvar moroten med att prestera på tävling.

Pengarna du sparar lägger du ned på att ta dig till Happyrides istället, som Lunsen, Kinnekulle osv.. Då får man se ny mark, träffa avslappnade cykelpolare och få tid över till att räkna de där kottarna bredvid stigen - om inte Leo kör först och visar vägen ;P

Lockar resten av LL-cupen ändå kan du köra dem med inställningen att ha kul runt hela banan, stanna och hejja på folk vid olika partier och fullständigt skita i klockan.

Jag tror du bränner ut dig men till skillnad mot camilla har jag inte läst en enda poäng psykologi ;)

Mental träning
Mike Å, jag tycker det ligger en hel del i det Camilla säger. Jag har funderat en hel del över varför jag gillar att cykla, varför jag blir som besatt ibland, och ibland inte kör alls.
Jag har kommit fram till att det, ivf. för mig, verkar finnas två mål, som jag växlar emellan. Lite som en skjutregel mellan dom. Det ena är upplevelsen, den andra tävlingsanda. Alltid när jag kommer igång är det med regeln mot upplevelse, sedan hetsar jag på mig själv och vill mäta saker, prestera bättre. Sedan tröttnar jag på det och tappar motivationen. Tar ett break, blir sugen på upplevelsen igen o.s.v.
Kanske du funkar på ett likanade sätt? Dags att skjuta regeln mot upplevelser?
Jag har i så fall massor med ideer på lager, bara att du hör av dig om du vill ha tips :)
Hoppas det ordnar sig!
/Nicke

Mental träning
Den beskrivningen stämmer ganska bra på mig.
Är en typisk periodare när det gäller hobies, när jag fastnar för nått så går jag in för det till 110%.
Läser allt jag kommer över, köper alla tänkbara tillbehör mm.
Kanske är så enkelt att den här "perioden" börjar närma sig sitt slut men jag hoppas att det bara är något tilfälligt.
Hur som helst så är det färdig tävlat för den här säsongen så nu blir det bara nöjescykling ett tag så kanske lusten kommer tillbaka till nästa och om inte så blir det mer tid över för happyrides i stället.

Mental träning
Det låter som om du har börjat att komma till insikt. Personligen har jag pausat från stigarna till förmån för att vara ute och köra landsväg. I söndags körde vi 12 mil med Hofvet i fantastiskt väder och trots att vi hade fartsträckor med "fri fart" med lite intern tävling så kändes det aldrig som om man behövde prestera något om man inte hade lust.

Cykling är så roligt att det är synd att tappa bort helt bara för att man just för tillfället (eller permanent)har tappat sugen på att tävla. Man kan titta på naturen i låg fart och bara njuta av att sitta på en cykel man gillar tillsammans med andra. Det är en del av det som är så fint med cykel.

Mental träning
Nicke! Det blev huvudet på min spik! Sådär funkar jag oxå. Sist jag hade en svacka lade jag av med Polar 720-mjukvaran helt, och märkte hur jag hade varit helt BESATT av träningsdata, så besatt att jag fick sämre resultat. Tyckte inte det var någon förlust att inte ha klockan på sig under FMT ... (men saknade den där ändå eftersom antalet höjdmeter hade kunnat ge mig en indikation när det var ok att släppa på reservkrafterna).

Toppen! Tack Nicke!

/Minna

Mental träning
Minna, kul det är fler som funkar likadant som mig :)
Jag är nog en upplevelsemänniska tror jag. Bland det roligaste jag haft på många år var
när min MC (kallad grisen då den gillar lera) fick soppatorsk 2 km hemifrån. På väg från jobbet
sent är man inte så lycklig i ett sånt läge. Och oroar sig att det är nått komplicerat som pajat.
Fick gå till fots till macken och köpa reservdunk, tanka, tebaks igen.
Då var det mörkt. Givetvis tyckte min hjärna att genvägar då var på sin plats. Känslan av att stå
i full MC mundering med en reservdunk mitt på en äng omgiven av en massa får i mörkret var riktigt
absurd!
Jag rekommenderar alla att få soppatorsk och att ta genvägar. Särskilt när det är mörkt och finns
får i närheten hehehe.
Hmm, kanske skulle fixa en punka i spåret nästa gång. Vem vet, kanske Muerto kommer förbi med laglappar :)
Cykla lugnt!
/Nicke

Mental träning
Nicke menar du att jag är ett får?! ;)
Peppar peppar har jag slutat få mysko punkteringar, kanske för att hojen står på balkongen utan att användas mestadels. Men iofs kan man aldrig vara säker, har ju fått punka när cykeln stod på balkongen utan att någon rörde den och utan att det var något vasst i närheten!

Mental träning
Japp, Nicke, jag ar oxa mycket for upplevelsen. Folk jag cyklar med blir alltid lika forvanade forsta gangen nar jag till och med valkomnar (losbara) cykel-problem ute pa sparet. Rear derailleurs (eh .. vet inte vad de heter pa svenska) som gar sonder ar ett standigt aterkommande problem. Forsta gangen, mitt i smallkalla vintern, hade vi tur som kunde ta en genvag pa asfalt tillbaka till start och med killen mellan tva av oss fick vi DRA honom igenom hela 4 km eller sa. Sag valdigt kul ut for folk vi motte. Tva andra ganger har vi haft tur och haft en "uppfinnar"-kille med oss, som har lagt om cyklarna till temporar singlespeed-cykel. Punkteringar mitt i hallande regn, en grupp pa fem stycken som hjalps at .. helkul!

Men ibland ar upplevelsen att kora om sa manga manniskor som mojligt, kanslan att kanna sig sa mycket starkare an en annan. Det var har jag kom in pa att forsoka tavla, aven om jag kan skapa den kanslan aven pa andra rekreative cykelturer. Har i Belgien har du extremt duktiga cyklister, sa alltid nagon att "tavla" med.

Mental träning
Boktips

Motivation in sport and exercis av Glyn C. Roberts (tyvärr orkar man inte läsa den)

Foundations of Sport and Exercise Psychology av Gould, Daniel (utmärkt föreläsare), Weinberg, Robert S.

Dock är det inte ovanligt att folk som tänker läsa på inom idrottspsykologi slutar med att dom förstör en del för sig själva, även om det bara är motivationsproblem.
Som sagts tidigare, hör av dig till en idrottspsykolog om det är väldigt viktigt för dig med tävling.
Om inte annat ta en paus från tävlandet, det brukar få upp ett sug mer än något annat.

(läser magister-nivå på idrotts. psyk)

Mental träning
Tack för boktippsen men efter som jag bara tävlat för skojs skull så kör jag på pausmetoden i stället och kör bara nöjeskörning tills tävlingslusten kommer tillbaka.

Mental träning
Än så länge är planen att köra, var ute i dag med en jobbarkompis och provkörde vilken växel jag ska använda på vintercykeln.
Gick mycket bättre än jag väntat mig att köra SS så om bara vädret blir bra så ska jag köra.
Om det blir regn så bangar jag nog för regn är en av orsakerna till att cykellusten minskat.

Tillbaka
Topp