Mer fjädring till Birden, bra idé eller?

Bird har släppt en ny version av Aeris 145 som nu heter 145LT och har 160mm där bak. Men man har även släppt länken som ett tillbehör så vi nuvarande ägare av 145an kan uppgradera. https://www.bird.bike/product/aeris-145-lt-linkage-kit/ Naturligtvis är jag sugen men är det en bra idé? Vad säger ni geometri nördar? Lite flackare blir den.

Behöver jag mer fjädring? Det vet jag inte riktigt, det har fungerat bra i år men jag är lite lockad över att kunna byta till mer inför alpresor och liknande. Dessutom är det ju kul att mecka lite och det kostar ju inte allt för mycket. Det är ju samma dämpare

Står "pre assembled" så jag antar lager sitter i så se det som ett dyrt lagerbyte och köp så kan du välja själv :)

Gör det. Nu blev bird dessutom ganska lockande för mig med.

Däremot blir cykeln brantare om du behåller samma slaglängd på gaffeln. Orkar inte kolla på skisserna på mobil men gissar på att den ökar BB höjden med 15mm och därmed 0,75grad brantare.

BjornR sa:
Gör det. Nu blev bird dessutom ganska lockande för mig med.

Däremot blir cykeln brantare om du behåller samma slaglängd på gaffeln. Orkar inte kolla på skisserna på mobil men gissar på att den ökar BB höjden med 15mm och därmed 0,75grad brantare.
Flackas ut till 64,2 statisk och 64 med sag enligt geometritabellen. Med 170 gaffel då.

Nu vid datorn så ser jag lite bättre. Trodde dom jackade upp bakdelen till 2-8mm BB-drop. Med 180 fram så går det nog rätt bra att ha den även till stigcykling.

BjornR sa:
Nu vid datorn så ser jag lite bättre. Trodde dom jackade upp bakdelen till 2-8mm BB-drop. Med 180 fram så går det nog rätt bra att ha den även till stigcykling.

Snart behöver man boxxer för att cykla stig :p

marr sa:
BjornR sa:

Snart behöver man boxxer för att cykla stig :p
Det har gjorts redan :-)

Jag ser inte heller poängen med 170-180 för stig men som alpdräpare vore det schysst. Inte för att min stackars original-Aeris gör bort sig det minsta i alperna, tvärt om.

Tycker konceptet känns grymt. En tusing för att rejält ändra karaktären på hojen.

Gäller att ha en passande gaffel bara.

Luthman Photography sa:
160mm bak är väl inte fel att ha, men 180mm fram känns v ä l d i g t Göteborg.
Jag skulle nog faktiskt säga inte "inte ens i Göteborg" ;-)

Det har iofs rullat runt en hardtail med 180 fram här nu när jag tänker efter..

Senast ändrad:
Har en 160 Lyrik där fram, det borde väl passa ganska hyfsat? 5 min att byta, då lär den åka på ofta! Fast om jag känner mig själv så låter jag nog den bara sitta.

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:

Jag har för mig att BjornR har nämnt 180mm fram på någon hoj han trakterat. Men visst, Sjödell körde ju sin Turner DH som stighoj....

Fan, det där var ju riktigt smart av Bird att erbjuda sina kunder :)
Fast ännu bättre vore att ha en liknande ombyggnad till AM9’an, tänk er en FS29’a med 130mm F/B ena dagen & andra dagen byta länk och airshaft (alt. skippa airshaft om en har dualposition-gaffel) och då ha FS29” med 160mm F/B...

EDIT: Eller ännu hellre, två gafflar (en 29” 130mm’s & en 27.5” på 170mm), samt två länkar + hjulset.
Ena konfig skulle ge FS29 130mm F/V och den andra kombon FS27.5” med 170mm fram & 160mm bak :D

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:

Jag har för mig att BjornR har nämnt 180mm fram på någon hoj han trakterat. Men visst, Sjödell körde ju sin Turner DH som stighoj....

Jag kör fortfarande 180/163 och 1-1,2kg däck fram och bak. Prövade för att jag kunde. Har inte påverkat ett dugg i fart uppför eller på platten och utför har farten ökat. Ser inte nackdelarna och fördelarna är mer kul. Överbyggd så får man köra snabbare utför och linjevalen ökar markant.

magnanimous_mag sa:
Har en 160 Lyrik där fram, det borde väl passa ganska hyfsat? 5 min att byta, då lär den åka på ofta! Fast om jag känner mig själv så låter jag nog den bara sitta.

Går snabbt att byta till 180mm fram också. ;)

Tillbaka
Topp