Merida 900 racer

Merida 900 racer
Jag har en ungefär lika gammal Merida 904 med Shimano 105 som duger fint som tränings- och VR-cykel. 900 modellen lär ha liknande ram (mycket rapp och trevlig för priset) men max Sora i utrustningsnivå och tumknapp istället för paddel bakom broms/växelreglaget. Jag skulle kolla vidare efter cykel med bättre utrsustnignsnivå, men annars ca 1500-2000 om skicket är bra.

Merida 900 racer
Merida 900 racer
Alltså min primära tanke var pendelcykel men då jag såg denna tänkte jag att varför inte kombinera nytta med nöje och hitta en cykel som jag både kan köra lite landsväg på, men även använda som pendelcykel. Bor i Göteborg så jag vill inte ge mig på något allt för dyrt då jag redan har en mountainbike som bor i duschen. Jag är ca 188 cm lång och väger runt 80 kg!

Merida 900 racer
littlebitrusty sa:
Den jag kikat på heter iofs inte Lite men jag antar att de är något liknande? Men ca 3000 även om den är 6 år gammal tror du?

Finns en del modeller som heter 900, så det kan ju vara en som har haft helt annan utrustning

Allt handlar egentligen om vad det sitter för komponenter på cykeln och vilket skick den är i.

Jag kollade på Blocket och tror att jag såg den som du hittat, den har Sora 18-vxl och tittar man i tråden "visa din merida", så återfinns en sådan med inköpspris 2012; 4000 kr. Så då säger jag att den är värd 2000kr idag. Om det då ingår pedaler och cykeldator så är väl priset ganska rimligt, med viss prutmån.

Senast ändrad:
Merida 900 racer
Merida 900 racer
littlebitrusty sa:
Alltså min primära tanke var pendelcykel men då jag såg denna tänkte jag att varför inte kombinera nytta med nöje och hitta en cykel som jag både kan köra lite landsväg på, men även använda som pendelcykel. Bor i Göteborg så jag vill inte ge mig på något allt för dyrt då jag redan har en mountainbike som bor i duschen. Jag är ca 188 cm lång och väger runt 80 kg!
Billiga Merida brukar vara bra ramar (rappa och effektiva) med tanke på priset, men resten är och förblir lågpris.
Som pendlare duger det mesta (som man sitter hjälpligt på) och är det så du cyklar mer annat än du tänkt dig så är de enkla och värda att uppgradera en smula (så länge det är billigt inköpta grejor).
Har gjort så på en gammal "Ride 90" till hustrun där den numera med Veloce/Centaur/APEX -drivlina och Ksyrium eller Zonda -hjul är riktigt kul att cykla på :-)
(Eh.... det är nog iofs bara ram/sadelstolpklämma/styrlager/gaffel/topcap/vajeröverledare under vevlagret kvar som original :-) )

Tillbaka
Topp