Merida Big Nine Viper på XXL för 7000

Donny

Medlem
Nej, efter någon veckas efterforskningar så känner jag att den definitivt inte är värd 12k, men frågan är ju i nuläget om den är väl värd 7k :)
Eller kanske ännu mer viktigt, att om man ändå är och tassar i den prisklassen, om det är värt att lägga 2-3k till för att få en rejält mycket bättre cykel. Det är ju ganska hård konkurrens runt 10k, canyon och radon har ju, vad jag förstår, riktigt schyssta hojar där?

Jag måste nog starta en köprådstråd till mig, too many questions...

Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är en stång?!

I det här fallet är det en styrstam...

Kung_Gustaf skrev:
> Vad är stång?
>
> Notera att sadelstång står längre ner.

Ska väl vara en särskrivning? Sadels tång...ett verktyg

Men är det verkligen 9-delade XT på cykeln?
Det står ju:
"Bakväxel: Shimano XT 9"
och
"Kassett: Shimano CS-HG20 11-34 9s"

/Håkan

Jag måste ändå skriva att det är en helt okej cykel för 7000kr. Nog kan du köpa den med gott samvete. Min Scott Scale 70 kostade 10'000kr och var sämre bestyckad. Det var 2010 och grejerna håller fint än!

Visst, du kanske får någon komponent bättre om du beställer tyskt, men det blir inte nödvändigtvis roligare. Så kör på den där!

Glöm inte att köpa trampor, hjälm, pump och en extra slang :) Resten är tillbehör som köps allt eftersom.

Glöm inte heller soffbilden! Kör hårt :)

Kung_Gustaf skrev:
> Lite fult att skriva "Gruppset: Shimano XT" när
> endast bakväxeln är XT och inget annat.

Det är väl en klassiker som många använder sig utav.

Hoppa på senaste erbjudandet och är super nöjd med mitt val!
Vet inte vad din bakrund eller erfarenhet är, men cykeln är till för att cyklas på och jag tror inte jag hade märkt någon större skillnad på en cykel för 15 000..

Klart bitar som pedaler och sadel kan behövas bytas till nått mer personligt och kvalitativt men komponenterna i övrigt sköter sig bra.

Lycka till med valet!

peter233 skrev:
> Funderar på en
> http://www.merlincycles.com/beone-crd-pro-alloy-29
> er-mountain-bike-65335.html, finns det någon mer
> prisvärd än denna i detta segment? Är 173 cm,
> blir en 17" för stor för mig?

Den där blir nog svårslagen skulle jag tro. Jättebra spec för det prissegmentet. SLX är ju en slitvargsgrupp och XC32 är ju inte skitkass direkt. Köp!

Här är en till likvärdig med en lite bättre bakväxel och snäppet sämre vevar. Men låt inte sådana detaljer styra beslutet. Komponenterna är bra på båda.
https://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3327#tab-reiter2

Alternativt denna
https://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3206#tab-reiter2

Canyon f.ö har sjukt bra support/kundserivce.

Radonen var ju en helt annan prisklass.

Jag röstar för Merlin eller Canyon. Båda dom är bra specade och troligtvis väldigt trevliga cyklar! Hade jag inte haft en förkärlek för Canyon hade jag dock valt Merlin.

Kallekutta skrev:
> Nu ligger samma cykel nere på 5999kr! Ska man
> slå till?

Ja

Den är säkert värd det, säkerligen om det är ens budget och man söker en instegs-MTB.
Men det som sagts tidigare gäller alltid; har man mer i budget så får man mycket mer cykel.

Minuspoäng för vikten på 13 kg, billig instegs RST-luftgaffel, niodelad drivlina, octalink-vev och instegsnivå på resten av komponenterna (9-delad XT lite bling på det.)

Lite snygg ram tycker jag.

Visst det är ingen värsting. Till ordinarie pris så skulle jag säga "köp inte" finns bättre.

Men en bra hoj att börja på. Det sämsta på hela cykeln som ingen tänker på är kassetten.
Det är många klasser ner. Säg åt dem att skruva dit en Hg50 (alivio) eller Hg61 som är Deore nivå som växelreglage.

Eller så beställer du o får hjälp av en mtbkompis o skruva dit den. Enkelt men kräver speciella verktyg.

9 eller 10delad gör ingen jätte skillnad. För några år sedan var 9 det värsta!
Samma med octalink. Varför gillar du inte det?

Senast ändrad:
Rickard.v skrev:
> 9 eller 10delad gör ingen jätte skillnad. För
> några år sedan var 9 det värsta!
> Samma med octalink. Varför gillar du inte det?

Nä så klart. Det är marginellt bättre prestanda på 10-delat, och säkert ingen skillnad i prestanda mellan octalink och HT2, etc. Ändå minuspoäng pga. att det är gamla standarder tycker jag.

Som sagt, ett utmärkt val om budgeten är sån.

Rickard.v skrev:
> Men en bra hoj att börja på. Det sämsta på
> hela cykeln som ingen tänker på är kassetten.
> Det är många klasser ner. Säg åt dem att
> skruva dit en Hg50 (alivio) eller Hg61 som är
> Deore nivå som växelreglage.

En dyrare kassett innebär i princip bara viktbesparing och gör minimalt för att förbättra växlingsfunktionen, i alla fall för Shimano, om jag fattat saken rätt.

Frid!

Senast ändrad:
Rickard.v skrev:
> Visst det är ingen värsting. Till ordinarie pris
> så skulle jag säga "köp inte" finns bättre.
>
> Men en bra hoj att börja på. Det sämsta på
> hela cykeln som ingen tänker på är kassetten.
> Det är många klasser ner. Säg åt dem att
> skruva dit en Hg50 (alivio) eller Hg61 som är
> Deore nivå som växelreglage.
>
> Eller så beställer du o får hjälp av en
> mtbkompis o skruva dit den. Enkelt men kräver
> speciella verktyg.
>
> 9 eller 10delad gör ingen jätte skillnad. För
> några år sedan var 9 det värsta!
> Samma med octalink. Varför gillar du inte det?

Vad kul att få läsa ett snällt, trevligt, och hjälpsamt inlägg från dig, jämfört med gnället på LVG och CX annars... ;)

Miracle skrev:
> En dyrare kassett innebär i princip bara
> viktbesparing och gör minimalt för att
> förbättra växlingsfunktionen, i alla fall för
> Shimano, om jag fattat saken rätt.

+1
Men med betoning på MINIMAL vikt viktbesparing.
Skall man jämföra vikten så måste hela vikten vara med, alltså inte enbart cykeln,
utan även cyklisten+kläder+Camelbak/vatten+verktyg+ANNAT.

/Håkan

rong sa:
Verkar nu finnas för 4999 kr.

https://www.xxl.se/merida-big-nine-viper-xt-17-terrangcykel/p/1133510_1_style

Är det mycket cykel för pengarna?

Vad jag kan se verkar den bara rätt tung, 14,4 kg.

Duger den till stt cykls runt i Hellas och liknande runt Stockholm, samt möjligtvis lopp i stil av Cykelvasan, Lidingöloppet MTB och dylikt?

Duger väl att börja med. Varken mycket eller lite för pengarna, ganska normal för sitt pris.

Den dag man sen eventuellt byter upp sig till en i 10-15 tusenkronorsklassen så kommer glädjeruset flöda ordentligt, speciellt om man hunnit träna in teknik och kondition med den billigare först. Att gå direkt på en dyrare ger inte samma aha-upplevelse som nybörjare, skulle jag gissa.

Senast ändrad:
Hur är ramen i sig? Onödigt tung eller bra? Dvs, går den att byta komponenter på till lättare och bättre senare, eller är det dumsnålt?

rong sa:
Hur är ramen i sig? Onödigt tung eller bra? Dvs, går den att byta komponenter på till lättare och bättre senare, eller är det dumsnålt?
Det är en riktig lågbudgetcykel, allt är budget, varenda komponent. Dock bättre än en Biltemacykel.
Det är billigare att köpa en bra cykel från dag 1. Ny eller beg. Från runt 10000 kr.

Personligen tycker jag att du får mycket cykel för pengarna. Att lägga dubbelt så mycket pengar ger dig fortfarande bara en cykel. Allt beror på ambitionsnivån. Alla behöver inte köpa en cykel för 10000kr

Jag säger inte att alla måste köpa en cykel för 10K.

Jag säger att det är BILLIGARE att köpa en cykel för 10K än att uppgradera en 5K cykel till 10K-nivå, det kostar 10K att uppgradera, summa 15K alltså dyrare.

Sixten Fors sa:

Jag säger att det är BILLIGARE att köpa en cykel för 10K än att uppgradera en 5K cykel till 10K-nivå, det kostar 10K att uppgradera, summa 15K alltså dyrare.

Jag sa väl aldrig att du sagt det?

Allra billigast blir det om man köper en cykel och cyklar med den, som den är. Man behöver inte uppgradera den.

Sixten Fors sa:

Det blir initialt billigare och ENKLARE att köpa 5K-hojen först, komma igång med MTB-sporten, och sen om något år eller så byta till en 10K-hoj och SÄLJA 5K-hojen för några papp. Istället för att senare försöka uppgradera en billig cykel med premiumkomponenter.

Jeppe_E sa:
Sixten Fors sa:

Jag sa väl aldrig att du sagt det?

Allra billigast blir det om man köper en cykel och cyklar med den, som den är. Man behöver inte uppgradera den.
Jo det sa du, indirekt då du hänvisade till dubbelt så dyr, 10000 kr etc. Right?

Jag fortsatte i samma stil genom att inte citera.

Tillbaka
Topp