Merida Cyclocross 500

weed11

Medlem
Merida Cyclocross 500
Har idag varit och klämt på en Merida cykelcross 500
http://www.merida.com/en_int/bikes/cross/cyclo-cross/2015/cyclo-cross-500-2212.html

Jag hade siktat in mig på att klicka hem en Canyon inflite 9,0S nu till våren, men nu blir jag osäker.
Meridan var riktigt snygg jag gillar färgen och ramens design, nya 11 delade 105 och ok bromsar vad jag läst mig till. frågetecknen på Meridan är väl hjulen.

Tänkt användnings område är jobb pendling ca 20km enkel väg och för sämre väder träning, så skärmar skall på.

Är det någon som har erfarenhet av Meridan?
Går det att sätta på 28mm däck på Meridans hjul?
Vilka däck passar till pendling på asfalt men som duger att till en sväng i skogen?
Vilka skärmar passar?
kanske är det lika bra att jag klickar hem en pendlings anpassad Canyon inflite 9,0S?

Merida Cyclocross 500
Vad är det för fel på hjulen?

Alexrims, gissningsvis deras DA22, eftersom Merida benämner den som: Merida Comp 22 Disc (kan förstås vara en helt egen fälg som Merida köper från Alexrim.

Sitter ju 35mm däck på den som standard. 28mm lär funka utan problem.

Merida Cyclocross 500
Har en själv. Är riktigt nöjd! Finns inget att anmärka på. Cykeln är kvick och svarar direkt.

Fram är den styv och fin tack vare 15mm axeln..

Hjulen är kanske inget super fint men har inte märkt nått negativt.

Nya shimano 105 5800 vs 5700 är däremot en stor uppgradering. Wow!

Merida Cyclocross 500
Kul att verka nöjda! cykeln skall väga 9,6kg, vilket är helt ok.
Hjulen kunde jag inte googla upp något om så jag tror kanske att det sparas in där.
den är trots det 4 - 5 tusen billigare än Canyon inflite 9,0S.
Men där får man nya 11 delade ultegra, hydrauliska skivbromsar och 9kg.
titta man istället på Canyon inflite 8,0S så är det mer lika, 9,4kg samma växelgrupp, (bromsarna vet jag inte vilka som är vassast) och ett par 1000 lappar dyrare.

Svåra val i livet

sen är det väl alltid trevligt att stödja en lokal handlare.

vet någon vilka garantier Merida har på ramen?

Har någon koll på hur stora däck man få in på respektive cykel?

Merida Cyclocross 500
Min kompis har meridan, hon är toknöjd. Föredrar den framför racern, vilket iofs kanske säger mer om hennes racer. Men hon cyklar mycket.
Meridans bromsar är det bästa (?) för mek skivor nu, sen kommer väl bb7, sen resten.

Meridan vinner mellan dom... Fast canyons ram haussas. Meridans också.

Tillbaka
Topp